Υποδηλώνοντας την επιθυμία της ελληνικής κυβέρνησης να αναβαθμίσει το ρόλο της ώστε από καλύτερη θέση να υπερασπίζεται τα συμφέροντα των ισχυρών επιχειρηματικών ομίλων που εκπροσωπεί, σημειώνει ότι «η περιοχή των Βαλκανίων αναμένεται να πληγεί περισσότερο από κάθε άλλη περιοχή της Ευρώπης», ενώ ταυτόχρονα τονίζει ότι «σημαντική διέξοδος για τις χώρες της περιοχής μας είναι η τροφοδοσία με LNG, μέσω Ελλάδας». Αλλωστε, σε σχετική δήλωση που έκανε χτες επισημαίνει ότι έτσι «αναβαθμίζεται η γεωπολιτική σημασία της χώρας μας».
Ειδικότερα, το σχέδιο που κατέθεσε η ελληνική κυβέρνηση στην ΕΕ προβλέπει:
Στην Ελλάδα, το 60% του φυσικού αερίου που διακινεί η ΔΕΠΑ διέρχεται μέσω της Ουκρανίας, ενώ, σύμφωνα με στοιχεία από το υπουργείο Περιβάλλοντος, μέσω Ουκρανίας τροφοδοτείται σχεδόν η μισή Ευρώπη. Στη σχετική λίστα φιγουράρουν οι Αυστρία, Ουγγαρία, Τσεχία, Βουλγαρία, Σλοβενία, καθώς επίσης Μαυροβούνιο, Βοσνία, Σερβία, Μολδαβία. Σήμερα, η Ευρώπη εισάγει το 35%-40% των αναγκών της σε φυσικό αέριο από τη Ρωσία, μέσω διαφόρων αγωγών, ενώ ορισμένες χώρες, όπως η Βουλγαρία, εξαρτώνται κατά 100% από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Επισημαίνεται ότι οι χώρες της Ασίας και της Απω Ανατολής, πρώτα και κύρια η Ιαπωνία, καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες. Αυτό ενδέχεται να έχει ως αποτέλεσμα τη διάθεση ποσοτήτων σε αυτές τις αγορές σε καλύτερες τιμές αντί να πωληθούν στην ΕΕ. Αυτός είναι και ο λόγος της προτεινόμενης χρηματοδότησης από την ΕΕ προς τα κράτη της που έχουν «υποστεί οικονομικές απώλειες από την πώληση φορτιών σε εταιρείες άλλων κρατών - μελών».
Επισημαίνεται ο κίνδυνος, τα κράτη - μέλη της ΕΕ να στραφούν μαζικά στη «σποτ αγορά», δηλαδή στην άμεση πληρωμή των ποσοτήτων που θα παραλάβουν και όχι σε κάποιες μελλοντικές προθεσμιακές τιμές. Αυτό ενέχει τον κίνδυνο για περαιτέρω απογείωση των τιμών και για το ενδεχόμενο εμφάνισης περιπτώσεων σε κράτη της ΕΕ που θα βρεθούν σε «πλήρες ενεργειακό αδιέξοδο από την έλλειψη φυσικού αερίου».
Σύμφωνα με τα στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας, αυξήθηκαν κατακόρυφα οι νέες παραγγελίες πλοίων LNG (μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου) στα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας. Μόνο τέσσερις εφοπλιστές επενδύουν συνολικά 3,5 δισεκατομμύρια δολάρια. Το ποσό αυτό αντανακλά και την τεράστια κερδοφορία τους, η οποία φέρει ατόφια τη σφραγίδα της άγριας εκμετάλλευσης των ναυτεργατών (Ελλήνων και αλλοδαπών που δουλεύουν σε καθεστώς μαύρης ανασφάλιστης εργασίας) και των αμέτρητων προνομίων (π.χ. πάνω από 50 φοροαπαλλαγές) που τους παρέχουν διαχρονικά οι αστικές κυβερνήσεις.
Οπως αναφέρεται, οι Ελληνες εφοπλιστές διαβλέπουν τις προοπτικές ανάπτυξης που παρουσιάζουν τα LNG carriers και μάλιστα σε μια περίοδο που τα ναύλα των φορτηγών πλοίων ή των απλών δεξαμενόπλοιων έχουν μειωθεί σημαντικά την τελευταία διετία, λόγω της οικονομικής κρίσης. Εκτιμάται ότι τα έσοδα ενός μόνο LNG Carrier αναμένεται να αυξηθούν στα 70.000 δολάρια ημερησίως!
Πιο συγκεκριμένα, η εταιρεία «Maran Gas» σύμφωνα με τη «Lloyd's list», θα ξοδέψει 1,5 δισεκατομμύρια δολάρια στα ναυπηγεία της «Daewoo» και της «Hyundai» για την κατασκευή 8 πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου. Ηδη διαθέτει περίπου 9 γιγάντια πλοία LNG των 150.000 cbm (μονάδα μέτρησης) και 4 των 85.000 cbm, ενώ υπολογίζει ότι μέχρι το τέλος του 2014 θα έχει εξασφαλίσει την πρώτη συμφωνία για τα νέα αποκτήματα του στόλου της...
Η εταιρεία «Dynagas» ανακοίνωσε τη συμφωνία που υπέγραψε με τα ναυπηγεία της «Hyundai» για τη ναυπήγηση τριών πλοίων LNG carriers, έναντι 900 εκατομμυρίων δολαρίων. Η «Dynagas» ήδη έχει εξασφαλίσει σημαντικές συμφωνίες με το ρωσικό μονοπωλιακό κολοσσού αερίου «Gazprom».
Η εταιρεία «Stealthgas» επενδύει 500 εκατομμύρια δολάρια για την απόκτηση πλοίων LNG, ενώ ήδη είναι μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αερίου και χημικών, καθώς διαθέτει πάνω από 40 πλοία τέτοιας κατηγορίας. Επιδιώκει να εξασφαλίσει συμφωνίες για μεταφορά αερίου από την Αρκτική, όπου βρίσκονται τα μεγαλύτερα κοιτάσματα παγκοσμίως.
Δύο τεράστια πλοία LNG (150.000 cum) ναυπηγεί η εταιρεία «Gaslog». Ηδη βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τις εταιρείες «Chevron» και «Shell» για τη ναύλωσή τους.
Αύξηση του εμπορικού ελλείμματος της χώρας καταγράφεται στο Α' εξάμηνο του 2014, ενώ βελτίωση εμφανίζει το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, στο οποίο περιλαμβάνονται οι κάθε είδους δοσοληψίες με τα άλλα κράτη. Η διόγκωση του εμπορικού ελλείμματος προέρχεται πρώτα και κύρια από τις αθρόες πληρωμές για την κατασκευή είτε για την αγορά πλοίων από τις αγορές του εξωτερικού.
Σύμφωνα με τα στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδας (Α' εξάμηνο 2014):
Εμπορικό έλλειμμα: Διαμορφώνεται στα 9 δισ. ευρώ έναντι ελλείμματος 8,3 δισ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2013. Η αξία των εισαγωγών διαμορφώνονται στα 20,5 δισ. ευρώ (από 19,3 δισ.) και οι εξαγωγές 11,5 δισ. (από 11 δισ.). Να σημειωθεί ότι οι πληρωμές για τις αγορές πλοίων στο εξωτερικό απογειώθηκαν στα 1,9 δισ., (από 834 εκατ.), σε υπερδιπλάσια επίπεδα σε σχέση με πέρυσι.
Ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών: Οι κάθε είδους δοσοληψίες καταγράφουν έλλειμμα 1,1 δισ. ευρώ (2,4 δισ. πέρυσι). Οι ταξιδιωτικές εισπράξεις διαμορφώνονται στα 3,9 δισ. (από 3,5 δισ.). Σταθερά ελλειμματικό (κατά 1,4 δισ.) παραμένει και το ισοζύγιο των εισοδημάτων. Οι εκροές κεφαλαίων που πληρώθηκαν στο εξωτερικό με τη μορφή «τόκων, μερισμάτων και κερδών» έφτασαν σε περίπου 3 δισ., ενώ, αντίστροφα, το αντίστοιχο κονδύλι που εισέρρευσε και που καρπώθηκαν οι ντόπιοι μεγαλοεπιχειρηματίες από τις μπίζνες στο εξωτερικό διαμορφώνεται σε 1,7 δισ. ευρώ.