ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 26 Αυγούστου 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΟΝ ΚΑΣΤΑ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ
Αποκαλύπτονται και εκπλήσσουν

Κατά τις ανασκαφικές εργασίες στον Τύμβο Καστά της Αμφίπολης, υπό την ΚΗ' Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, για την αποκάλυψη του ταφικού μνημείου, μέχρι την Κυριακή είχαν αφαιρεθεί ακόμη 10 λιθόπλινθοι, που αποτελούσαν την εβδόμη και ογδόη σειρά, στον τοίχο σφράγισης. Ετσι, αποκαλύφθηκε η συνέχεια της πρόσοψης της εισόδου του μνημείου, με διάκοσμο, όμοιο με αυτόν των πλαϊνών τοίχων. Δηλαδή, νωπογραφία λευκού χρώματος, εξαιρετικά επιμελημένη, που μιμείται τον μαρμάρινο περίβολο. Παράλληλα, αποκαλύπτονται, κάτω από τα επίκρανα, οι μαρμάρινες παραστάδες του θυρώματος, οι οποίες επικαλύπτονται, επίσης, από λευκή νωπογραφία. Με τη μερική αφαίρεση χωμάτων, που βρίσκονται πίσω από την είσοδο, αποκαλύπτεται η πίσω πλευρά της εισόδου, ιδιαιτέρως επιμελημένη, αντίστοιχη της προσόψεως. Επί της νωπογραφίας των επιστυλίων της σώζονται ίχνη κόκκινου και μαύρου χρώματος. Η πλαϊνή και πίσω όψη των ιωνικών επικράνων των παραστάδων, που επικαλύπτονται από νωπογραφία, είναι επιζωγραφισμένες με τα ίδια χρώματα.

Είχαν αρχίσει να αποκαλύπτονται και οι πλαϊνοί τοίχοι του προθαλάμου, που είναι επενδεδυμένοι με μάρμαρο Θάσου και κοσμούνται στο ανώτερο μέρος τους με ιωνικό επιστύλιο, επί του κυματίου του οποίου σώζονται ίχνη μαύρου και κόκκινου χρώματος. Εκτός από τις ανασκαφικές εργασίες, πραγματοποιούνται επεμβάσεις συντήρησης και στερέωσης του διακόσμου, μόλις έρχεται στο φως, από ειδικευμένους συντηρητές.

Χτες, καθώς συνεχίστηκε η αφαίρεση των λιθόπλινθων από τον τοίχο σφράγισης, αποκαλύφθηκε σχεδόν ολόκληρη η πρόσοψη του ταφικού μνημείου, που αποτελεί μία εξαιρετικά πρωτότυπη σύνθεση για την αντίστοιχη αρχιτεκτονική του τύπου του μακεδονικού τάφου, του τελευταίου τετάρτου του 4ου π.Χ. αιώνα. Η πρόσοψη έχει διάκοσμο που δεν διαφέρει από τους πλευρικούς τοίχους, με νωπογραφία που μιμείται τον ευρύτερο μαρμάρινο περίβολο. Το μέγιστο άνοιγμα ανάμεσα στις παραστάδες ανέρχεται στα 1,67 μ. Η τυπολογία υποδεικνύει ότι δεν υπήρξαν θυρόφυλλα αλλά πρόκειται για απλό άνοιγμα εισόδου.

Επίσης, με τη συνέχιση της αφαίρεσης των χωμάτων, στο εσωτερικό του προθαλάμου, εμφανίστηκε κάτω από το μαρμάρινο ιωνικό επιστύλιο, ένθετη μαρμάρινη επένδυση, από ορθοστάτες, καθ' όλο το μήκος των πλευρικών τοίχων. Σε απόσταση 6 μ. από το άνοιγμα της εισόδου αποκαλύφθηκε το άνω μέρος μαρμάρινου διαφραγματικού τοίχου, ελλιπούς κατά τμήμα του αριστερού μέρους του. Πίσω από αυτόν διακρίνονται δύο ακόμη χώροι. Επί του διαφραγματικού τοίχου αποκαλύπτεται, επίσης, μαρμάρινο επιστύλιο με γείσο, όμοιο του αντίστοιχου του ιδίου περιβόλου. Φέρει διάκοσμο με οκτάφυλλους ανάγλυφους ρόδακες, στο ύψος του επιστυλίου των πλευρικών τοίχων.

Οι «Θεσμοφοριάζουσες» περιοδεύουν

Μια από τις σημαντικότερες κωμωδίες του Αριστοφάνη, τις «Θεσμοφοριάζουσες», παρουσιάζει το θέατρο «Ακροπόλ», σε όλη την Ελλάδα. Επόμενοι σταθμοί: Πέμπτη 28 Αυγούστου, στο Ξυλόκαστρο, Ανοιχτό θέατρο «Βασίλης Γεωργιάδης». Ωρα 9.15 μ.μ. Παρασκευή 29 Αυγούστου, στην Πάτρα, στο Ρωμαϊκό Ωδείο. Σάββατο 30 Αυγούστου, στη Σαλαμίνα, στο Ευριπίδειο Θέατρο. Κυριακή 31 Αυγούστου, στη Χαλκίδα, στο Θέατρο «Ορέστης Μακρής».

Στην Αθήνα του 5ου π.Χ. αιώνα, ο γνωστός ποιητής Ευριπίδης εξαιρετικά ανήσυχος, επισκέπτεται έναν συγγενή του για να του ζητήσει να τον βοηθήσει. Κινδυνεύει η ζωή του. Ολες οι γυναίκες της πόλης, που σήμερα βρίσκονται μαζεμένες στη μεγάλη τους γιορτή, τα Θεσμοφόρια, είναι αποφασισμένες να βρουν έναν τρόπο να τον καταστρέψουν, επειδή θεωρούν ότι τις δυσφημίζει στα έργα του. Μοναδικός τρόπος, για να αποτρέψει τον κίνδυνο αυτόν, είναι να στείλει στα Θεσμοφόρια έναν δικό του άνθρωπο, ντυμένο γυναικεία, για να τον υπερασπίσει. Τη δύσκολη αυτή αποστολή αναλαμβάνει ο Συγγενής.

Tην παράσταση σκηνοθετεί ο Γιώργος Κιμούλης. Το ρόλο του Συγγενή αποδίδει ο ίδιος ο Γιώργος Κιμούλης, ενώ του Ευριπίδη ο Δημήτρης Πιατάς. Παίζουν επίσης: Φαίη Ξυλά (Γυναίκα), Θανάσης Αλευράς (Αγάθων), Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος (Θεράπων) Δημήτρης Ραφαήλος (Κλεισθένης) και Χάρης Χιώτης (Τοξότης). Τους πλαισιώνει 14μελής γυναικείος χορός: Νάντια Ανθοπούλου, Τόνια Καζάκου, Αναστασία Κατσιναβάκη, Ντέπυ Μαλλιάρου, Ισιδώρα Μπουζιούρη, Μαρίνα Μυρτάλη, Ματίνα Νικολάου, Κατερίνα Νικολοπούλου, Αρετή Ντάλιου, Αρετή Πασχάλη, Κωνσταντίνα Σπάθη, Βιργινία Ταμπαροπούλου, Ειρήνη Τσαβά.

Μετάφραση: Κ. Χ. Μύρης. Διασκευή, δραματουργική επεξεργασία: Γιώργος Κιμούλης & Πιτσιρίκος. Σκηνικά - Κουστούμια: Γιάννης Μετζικώφ. Μουσική: Διονύσης Τσακνής. Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη.

«Ισμήνη και Καλυψώ»

ANASTASIOU D.

Η παράσταση «Ισμήνη και Καλυψώ» της Εφης Μεράβογλου, το περασμένο καλοκαίρι κέρδισε το 1ο βραβείο στο 1ο Athstage Festival, το οποίο διεξήχθη στο Θέατρο Αθηναϊκή Σκηνή Κάλβου Καλαμπόκη. Η βραβευμένη αυτή παράσταση που ξεχώρισε ανάμεσα σε περισσότερες από 80 παραστάσεις, προκρίθηκε για να διαγωνιστεί στο 7o Διεθνές φεστιβάλ θεάτρου «Faces without masks» στα Σκόπια (12-17 Σεπτεμβρίου). Παίζουν: Κατερίνα Μπουζάνη και Ντένυ Αργυροπούλου.

Δυο παιδιά 3 και 5 ετών βίωσαν την εγκατάλειψη, το φόβο και τη μοναξιά... μια μητέρα αλκοολική ανίκανη να μεγαλώσει τα παιδιά της... Κλεισμένα για 13 μέρες, χωρίς τροφή, νερό, φως. Ο χρόνος σταμάτησε για τα παιδιά. Ο εγκλεισμός και η απομόνωσή τους δημιούργησε ακραία συναισθήματα. Η γιαγιά τα βρήκε ύστερα από μαρτυρίες γειτόνων σε άθλια κατάσταση και τα κράτησε εκείνη. Η ζωή τους έμοιαζε φυσιολογική, αλλά δεν μπορείς να ξεφύγεις από αυτό που δεν φαίνεται.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ