ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 29 Αυγούστου 2014
Σελ. /24
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ
ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΥΔΑΤΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΕΣ
Πλήγμα στο περιβάλλον και τους μικρούς ψαράδες

Τις συνέπειες, που θα έχει για τα λαϊκά στρώματα η ανάπτυξη μεγάλων επιχειρήσεων σε θαλάσσιες περιοχές της χώρας, ανέδειξαν οι βουλευτές του ΚΚΕ

Μεγάλες θαλάσσιες εκτάσεις κοντά στη στεριά καταλαμβάνουν οι ιχθυοκαλλιέργειες

Eurokinissi

Μεγάλες θαλάσσιες εκτάσεις κοντά στη στεριά καταλαμβάνουν οι ιχθυοκαλλιέργειες
Ολόκληρες θαλάσσιες περιοχές, παραλίες, λίμνες και παραλίμνιες περιοχές παραδίδει στους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους που δραστηριοποιούνται στον τομέα των υδατοκαλλιεργειών, το νομοσχέδιο του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, που ψηφίστηκε χτες από τους βουλευτές της συγκυβέρνησης στο Β' Θερινό Τμήμα της Βουλής.

Το νομοσχέδιο, όπως αναφέρεται από τις πρώτες γραμμές της εισηγητικής έκθεσης, φέρει τη σφραγίδα της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής της ΕΕ και των σχετικών οδηγιών, με τις οποίες προωθείται η συγκέντρωση και συγκεντροποίηση στον τομέα αυτό, για τη δημιουργία μεγάλων καπιταλιστικών επιχειρήσεων, καταστρέφοντας ολόκληρες περιοχές ιδιαίτερου κάλλους και συντρίβοντας μικρομεσαίους τόσο αυτού του κλάδου, όσο και «ανταγωνιστικών» τομέων, όπως είναι οι μικρές τουριστικές μονάδες και τα παραλιακά μικρομάγαζα.

Για να γίνει αντιληπτό πόσο κερδοφόρος τομέας είναι η υδατοκαλλιέργεια αρκεί να αναφερθούν ορισμένα στοιχεία της εισηγητικής έκθεσης: «Η Ελλάδα κατέχει ηγετική παρουσία στη μεσογειακή παραγωγή αλιευμάτων», η οποία, αξιοποιώντας πλεονεκτήματα, όπως η μεγαλύτερη σε μήκος ακτογραμμή της Αν. Μεσογείου, αντιπροσωπεύει «σε όγκο παραγωγής το 63% των 27 χωρών της ΕΕ ή το 44% της συνολικής ετήσιας παραγωγής των μεσογειακών χωρών».

Επίσης, «το 1985 η συνολική ελληνική παραγωγή κυμαινόταν περί τους 100 τόνους έτοιμου προϊόντος, από τη λειτουργία 12 μονάδων, ενώ τρεις 10ετίες αργότερα, η παραγωγή είχε ξεπεράσει κατά πολύ τους 100.000 τόνους και οι μονάδες εκτροφής αλιευμάτων περισσότερες από 300».

Τι προβλέπει ο νόμος

Το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε, επιδιώκοντας να ενισχύσει το καπιταλιστικό κέρδος, έρχεται να διαμορφώσει τις προϋποθέσεις για «φαστ τρακ» επενδύσεις στον τομέα αυτό. Προβλέπει παραχώρηση της χρήσης θαλάσσιων υδάτινων και λιμναίων εκτάσεων, για 20 και 15 χρόνια αντίστοιχα για την ίδρυση και μετεγκατάσταση πλωτών μονάδων υδατοκαλλιέργειας, με μίσθωση που θα καθοριστεί κατά περίπτωση με υπουργικές αποφάσεις. Η παραχώρηση προβλέπεται να γίνει με μοριοδότηση και με κριτήριο το οικονομικό μέγεθος της επιχείρησης.

Σε περιπτώσεις «πρωτότυπης καλλιέργειας υδρόβιων οργανισμών» με «βάση τα δεδομένα της τεχνολογίας, της μεθόδου και του είδους της καλλιέργειας», η παραχώρηση θα γίνεται χωρίς αντάλλαγμα. Στο πού θα γίνουν οι «επενδύσεις» δεν υπάρχει κανένας σαφής περιορισμός, δηλαδή σε όποια έκταση βάλουν στο «μάτι» οι επιχειρηματίες.

Μάλιστα, για να αποφύγουν τυχόν εμπόδια από κατά τόπους λαϊκές αντιδράσεις για την επερχόμενη περιβαλλοντική καταστροφή, μετατρέπουν την Τοπική Διοίκηση (δήμους, Περιφέρειες) που δέχονται και τη μεγαλύτερη πίεση σε αυτές τις περιπτώσεις, σε «γνωμοδοτικά όργανα». Οι αποφάσεις για εγκαταστάσεις θα βγαίνουν από το υπουργείο. Μάλιστα, στο άρθρο 27 η κυβέρνηση φτάνει στο σημείο να δώσει «ασυλία» φωτογραφικά σε μεγάλες μονάδες υδατοκαλλιέργειας που λειτουργούν χωρίς άδεια, καθώς τους δίνεται το περιθώριο να «ρυθμίσουν τις εκκρεμότητές τους».

Ο ΣΥΡΙΖΑ, μέσω της εισηγήτριας Αγ. Καλογερή, συμφωνώντας με το γενικότερο πλαίσιο που διαμορφώνεται στον τομέα αυτό με βάση τις οδηγίες της ΕΕ, αυτό που βρήκε να σχολιάσει ήταν το εξής: «Θεωρούμε θετικό το βήμα, την προσπάθεια που γίνεται να μαζευτούν όλα σε ένα νόμο - πλαίσιο, αλλά δυστυχώς ακόμα και σε αυτό δεν βλέπουμε να επιτυγχάνεται με αυτό το σχέδιο νόμου εν πολλοίς ο διακηρυγμένος στόχος του»!

Η τοποθέτηση του ΚΚΕ

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Ν. Μωραΐτης επισήμανε ότι τα όσα προβλέπει το νομοσχέδιο «είναι ενταγμένα στην κατεύθυνση της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ενωσης που ενισχύεται και με τη νέα Κοινή Αλιευτική Πολιτική που ψηφίστηκε πριν από λίγο καιρό από το Ευρωκοινοβούλιο και προβλέπει την ενίσχυση του βιομηχανικού μοντέλου παραγωγής αλιευμάτων. Ταυτόχρονα, έχουμε τη διάλυση ουσιαστικά της παράκτιας και μέσης αλιείας.

Προβλέπει νέα περιοριστικά μέτρα για την άσκηση της αλιείας στη χώρα μας, καθώς θα πολλαπλασιαστούν τα αλιευτικά καταφύγια, δηλαδή θα έχουμε ολόκληρες περιοχές όπου θα απαγορεύεται το ψάρεμα, ενώ στα υπόλοιπα ύδατα θα αυξηθούν οι μήνες απαγόρευσης κάθε έτους».

Επισήμανε ακόμα ότι οι μεγάλες καπιταλιστικές επιχειρήσεις στηρίζουν την κερδοφορία τους στη μείωση του κόστους παραγωγής, δηλαδή στη μείωση της τιμής της εργατικής δύναμης, που σημαίνει παραπέρα χτύπημα των εργασιακών δικαιωμάτων για τους εργαζόμενους στις ιχθυοκαλλιέργειες. Για τους φτωχούς ψαράδες, «μετά από την καταστροφή των καϊκιών, που έγινε με απόφαση της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η ιχθυοκαλλιέργεια θα αποτελέσει ένα σημαντικό χτύπημα για το ήδη χαμηλό εισόδημά τους. Ηδη έχει γίνει σε πολλές περιοχές, όπως είναι ο Αμβρακικός Κόλπος, όπου έχουμε άναρχη ανάπτυξη των υδατοκαλλιεργειών».

Η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του ΚΚΕ Δ. Μανωλάκου σημείωσε: «Και αυτό το νομοσχέδιο δεν διαφέρει στη φιλοσοφία, τη μεθοδολογία, το στόχο που έχει η πολιτική της κυβέρνησης για κάθε τομέα της οικονομίας, δηλαδή τον καπιταλιστικό εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου για την περαιτέρω ανάπτυξη του τομέα των υδατοκαλλιεργειών, που θα ενισχύσει τη συγκέντρωση και συγκεντροποίηση, εξασφαλίζοντας μεγαλύτερο κέρδος σε μεγαλοκαπιταλιστές του κλάδου, στους επιχειρηματικούς ομίλους, καταστρέφοντας μικρούς και μεγάλο μέρος μεσαίων, περιθωριοποιώντας ακόμα πιο πολύ τη συλλογική αλιεία, κυρίως την παράκτια, όπου δραστηριοποιούνται μικροί ψαράδες τους οποίους εκτοπίζετε και πιθανόν και μικρές τουριστικές μονάδες.

Θα ήθελα να διευκρινίσω ότι το ΚΚΕ δεν είναι ενάντια στην ανάπτυξη των ιχθυοκαλλιεργειών. Ομως, βάζουμε όρους και προϋποθέσεις, ώστε να γίνεται με σεβασμό στο περιβάλλον και στον πολιτισμό, σε συνδυασμό με την προστασία της διατροφικής αλυσίδας του λαού, χωρίς να περιορίζονται τα αλιευτικά πεδία, χωρίς να γίνεται εκδίωξη των μικρομεσαίων ψαράδων από τη θάλασσα - κάτι που αποτελεί το στόχο της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ενωσης - και χωρίς να συρρικνώνονται τα τουριστικά καταλύματα. Αντίθετα, θα πρέπει να αξιοποιούνται για την ξεκούραση και για τις διακοπές της λαϊκής οικογένειας. Αυτή εμείς τη θεωρούμε εφικτή και ρεαλιστική ως πρόταση, γιατί αφορά την πλειοψηφία του λαού και όχι το καπιταλιστικό κέρδος μιας χούφτας επιχειρηματικών ομίλων».

ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ ΛΕΩΦΟΡΕΙΩΝ ΚΤΕΛ
Χρυσώνουν το χάπι για τις επερχόμενες απολύσεις

Να αποσιωπήσει την ουσία του Προεδρικού Διατάγματος που εξέδωσε η κυβέρνηση στα μέσα Αυγούστου προσπαθεί με ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία που εκπροσωπεί τους ιδιοκτήτες των λεωφορείων των ΚΤΕΛ (ΠΟΑΥΣ).

Το Προεδρικό Διάταγμα διευκολύνει τις απολύσεις αρχικά των οδηγών που έχουν ως άμεσο εργοδότη τους ιδιοκτήτες των λεωφορείων και ταυτόχρονα ανοίγει το δρόμο για να περάσει ανάλογη ρύθμιση και στο υπόλοιπο προσωπικό των ΚΤΕΛ (οδηγούς, που έχουν προσληφθεί από το ΚΤΕΛ και όχι από τον ιδιοκτήτη λεωφορείου, και διοικητικό προσωπικό). Η ρύθμιση αυτή εξυπηρετεί τους ιδιοκτήτες των λεωφορείων είτε να επιτύχουν μείωση των μισθών, είτε να αντικαταστήσουν το υπάρχον προσωπικό με άλλο φθηνότερο.

Κάτω από τις αντιδράσεις των εργαζομένων, η ΠΟΑΥΣ προσπαθεί να στρέψει τη συζήτηση στο πόσοι θα είναι οι εργαζόμενοι που μπορεί να απολυθούν. Στο ίδιο ύφος είναι και οι διάφορες κυβερνητικές διαρροές για το νομοθέτημα.

Ωστόσο, οι ιδιοκτήτες, στην ανακοίνωση της Ομοσπονδίας τους, παραδέχονται ότι ο Γενικός Κανονισμός Προσωπικού των ΚΤΕΛ τους εμπόδιζε να κάνουν απολύσεις με μια απλή καταγγελία σύμβασης, ενώ ομολογούν ότι η Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου 6/2012 καταργεί κανονισμούς εργασίας που υποκρύπτουν όρους ή ρήτρες μονιμότητας «και κατά συνέπεια το θέμα της μονιμότητας του προσωπικού των ΚΤΕΛ, που θεσπίζει ο κανονισμός αυτών, έπαψε να υφίσταται».

Ακόμη, η ΠΟΑΥΣ ισχυρίζεται ότι το Προεδρικό Διάταγμα αφορά μόνο 500 οδηγούς ενώ οι κυβερνητικές διαρροές μιλάνε για 800. Ομως, τον περασμένο Σεπτέμβρη ο πρόεδρος της ΠΟΑΥΣ μιλώντας στη Διαρκή Επιτροπή Εμπορίου της Βουλής ανέφερε τα εξής: «Τα ΚΤΕΛ απαριθμούν 4.523 λεωφορεία, 10.000 μετόχους και 15.000 περίπου εργαζόμενους».

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ομοσπονδίας Εργαζομένων στις Μεταφορές (ΟΣΜΕ), από τους 15.000 εργαζόμενους, περίπου οι 10.000 - ίσως και περισσότεροι - είναι οδηγοί και από αυτούς αρκετές χιλιάδες είναι οι οδηγοί που έχουν προσληφθεί όχι από το ΚΤΕΛ, αλλά από τους ιδιοκτήτες των λεωφορείων.

ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΠΕΙΡΑΙΑ
Κινητοποίηση τη Δευτέρα στο «Τζάνειο»

Παρέμβαση στο «Τζάνειο» Νοσοκομείο θα κάνουν τη Δευτέρα στις 10 π.μ. οι Σύλλογοι Γυναικών της ΟΓΕ των περιοχών του Πειραιά, ενάντια στο ενδεχόμενο κλείσιμο της Μαιευτικής - Γυναικολογικής κλινικής. Πάντως, σύμφωνα με καταγγελίες των γιατρών της κλινικής, υπολειτουργεί, δεν εφημερεύει καθημερινά, έχει κάτω από το ελάχιστο όριο ειδικευμένους γιατρούς, ενώ οι μαίες συνταξιοδοτούνται χωρίς να προσλαμβάνονται άλλες στη θέση τους και σε λίγα χρόνια δε θα έχει μείνει καμία από το μόνιμο προσωπικό. Ταυτόχρονα, λείπουν βασικά ιατρικά μηχανήματα. Επιπλέον, η Παιδοχειρουργική Κλινική έπαψε να λειτουργεί εδώ και πολλούς μήνες, όταν ο τελευταίος γιατρός συνταξιοδοτήθηκε.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ