ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 20 Σεπτέμβρη 2014
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ - ΕΡΓΑ ΥΠΟΔΟΜΗΣ ΣΤΗ ΒΟΡΕΙΟΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ
Με γνώμονα τους σχεδιασμούς και την κερδοφορία του κεφαλαίου

Από το εργοτάξιο της Ιόνιας Οδού στην Πέρδικα

Eurokinissi

Από το εργοτάξιο της Ιόνιας Οδού στην Πέρδικα
Την εξέλιξη της Ιόνιας Οδού και την πορεία των υπόλοιπων έργων υποδομών που κατασκευάζονται στις Περιφέρειες Ηπείρου και Δυτικής Ελλάδας «επιθεώρησε» χτες, για δεύτερη φορά σε διάστημα δύο μηνών, ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μ. Χρυσοχοΐδης, για να ενισχύσει την κυβερνητική επικοινωνιακή πολιτική και προπαγάνδα, σύμφωνα με την οποία η «επανεκκίνηση των δημόσιων έργων» συνιστά «ανάπτυξη για την Ελλάδα» και «έξοδο από την κρίση». Στην πραγματικότητα βέβαια γνώμονας για τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη είναι ο στόχος της ελληνικής αστικής τάξης για ανάδειξη της χώρας σε κόμβο μεταφοράς εμπορευμάτων και Ενέργειας, καθώς και τα κέρδη των μεγαλοκατασκευαστών και όχι η λαϊκή ανάγκη για ασφαλείς και με απρόσκοπτη πρόσβαση υποδομές και μεταφορές.

Πιο συγκεκριμένα, σε ό,τι αφορά την Ιόνια Οδό, είναι ένας αυτοκινητόδρομος 196 χιλιομέτρων και αυτή την περίοδο είναι σε εξέλιξη η κατασκευή 24 γεφυρών, 4 σηράγγων, 74 κάτω διαβάσεων και 36 άνω διαβάσεων. Την έχει αναλάβει η κοινοπραξία των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων ACS GROUP, ΓΕΚ ΑΕ, ΤΕΡΝΑ ΑΕ, FERROVIAL.

Στις δηλώσεις του ο Μ. Χρυσοχοΐδης ανέφερε ότι «η Ιόνια Οδός μέρα με τη μέρα γίνεται πραγματικότητα. Είμαι στην ευχάριστη θέση να σας πω ότι έχουμε αυτή τη στιγμή κατασκευάσει το 40% του έργου (...) Εκλεισαν μια σειρά από εκκρεμότητες, εξαιρετικά κρίσιμες για την πρόοδο του έργου της Ιόνιας Οδού, όπως το στρατόπεδο Παπαγεωργίου και μια σειρά από απαλλοτριώσεις, που προχωρούν».

Στην παρούσα φάση, σύμφωνα με όσα δήλωσε, κατά μήκος του έργου λειτουργούν 10 εργοτάξια (Εύηνος, ανισόπεδος κόμβος Αμβρακίας, γέφυρα Μενιδίου, περιοχή Συκούλα, περιοχή Τούμπανο, όπου βρίσκεται και λατομείο - συγκρότημα παραγωγής ασφαλτικών και σκυροδέματος, Γυμνότοπος, Φιλιππιάδα, Επισκοπικό, Τσαγκαρόπουλου και Πέρδικα). «Σήμερα», πρόσθεσε, «στο έργο απασχολούνται 2.000 εργαζόμενοι και ο αριθμός τους αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται έως τέλος του έτους». Χωρίς βέβαια να αναφέρει τις σχέσεις εργασίας που επικρατούν και κυρίως τις συνθήκες εργασίας που έχουν επιβάλει τα μονοπώλια στους εργαζόμενους.

Πακτωλός χρηματοδότησης στους μεγαλοκατασκευαστές

Ταυτόχρονα, έκανε λόγο για «πολλαπλά οφέλη» στην τοπική οικονομία, «καθώς ο συνολικός αριθμός των επιχειρήσεων που αναμειγνύονται άμεσα στην κατασκευή του έργου ανέρχεται στις 300. Με την ολοκλήρωσή της, η Ιόνια Οδός θα προσφέρει στους οδηγούς ασφάλεια, άνεση, ποιοτικές υπηρεσίες και μειωμένη κατά μία ώρα διάρκεια διαδρομής στη διαδρομή Αντίρριο - Ιωάννινα».

Αυτό που δεν αναφέρει βέβαια ο υπουργός είναι ότι στο όνομα της επανεκκίνησης των «μεγάλων έργων», η κυβέρνηση εξασφάλισε στους κατασκευαστικούς ομίλους έως το 2015 πρόσθετη άμεση χρηματοδότηση έως και 1,15 δισ. ευρώ, τα οποία θα προέλθουν από δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και ιδιωτικών τραπεζών (με εγγύηση βέβαια του Ελληνικού Δημοσίου), τα κονδύλια του ΕΣΠΑ αλλά και άμεση κρατική χρηματοδότηση. Δεν είπε ότι, σύμφωνα με το νόμο, που ψηφίστηκε το Δεκέμβρη του 2013, «το Δημόσιο αναλαμβάνει την υποχρέωση να διαθέτει» στα μονοπώλια «μέρος των αναλογούντων σε αυτό εσόδων από την εκμετάλλευση των έργων». Δηλαδή, μέρος των όσων εισπράττει το Δημόσιο από τα διόδια. Για να είναι εξασφαλισμένη από όλες τις μπάντες η κερδοφορία των ομίλων, η κυβέρνηση επέβαλε στην αρχή του 2014 αυξήσεις στα διόδια που έφτασαν έως 60%. Σύμφωνα με τους πιο ήπιους υπολογισμούς, το ποσό που θα δοθεί στους ομίλους ανέρχεται στα 8 δισ. ευρώ!

Στη διάρκεια της χτεσινής περιοδείας του υπουργού έγινε σύσκεψη στο εργοτάξιο της Πέρδικας με τη συμμετοχή του περιφερειάρχη Ηπείρου, Αλ. Καχριμάνη, βουλευτών και εκπροσώπων των ΟΤΑ, όπου συζητήθηκε η πορεία των υπόλοιπων έργων στην περιοχή που χαρακτηρίστηκαν «ζωτικής σημασίας για την Περιφέρεια Ηπείρου», όπως «η αναβάθμιση του αεροδρομίου Ιωαννίνων, ο νέος λιμένας Ηγουμενίτσας και εγγειοβελτιωτικά έργα Αρτας».

Μετά τη σύσκεψη ο υπουργός δήλωσε σχετικά: «Με τα τεράστια αυτά έργα, που για πρώτη φορά εκτελούνται στην περιοχή της Ηπείρου, ουσιαστικά αλλάζει η μοίρα του τόπου αυτού (...) Η μοίρα όμως για να αλλάξει δε θέλει μόνο υποδομές. Χρειάζεται δουλειά, προσπάθεια, συμμετοχή, για να δημιουργήσουμε ανάπτυξη. Η ανάπτυξη έρχεται μέσα από τη συνεργασία, έρχεται μέσα από την προσπάθεια, που πρέπει να κάνει πρωτίστως ο ιδιωτικός τομέας μαζί με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, την Περιφέρεια και την κεντρική κυβέρνηση».

ΣΤΟΛΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΦΟΠΛΙΣΤΩΝ
Πλωτά κάτεργα της «μαύρης» ανασφάλιστης εργασίας

Μειωμένος κατά 2,2% εμφανίζεται ο συνολικός αριθμός των πλοίων με ελληνική σημαία άνω των 100 κοχ (κόροι ολικής χωρητικότητας) τον Ιούλη του 2014 σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε χτες η ΕΛΣΤΑΤ. Αυτό σημαίνει ότι οι Ελληνες εφοπλιστές, των οποίων ο στόλος είναι ο μεγαλύτερος στον κόσμο και συνεχώς αυξάνεται, συνεχίζουν να προτιμούν να έχουν τα πλοία τους στη συντριπτική τους πλειοψηφία ανασφάλιστα, δηλαδή με σημαίες «ευκαιρίας», όπου κυριαρχεί πλήρως η «μαύρη» εργασία.

Συγκεκριμένα, με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τον Ιούλη του 2014 τα πλοία άνω των 100 κοχ, με ελληνική σημαία, ήταν 1.870. Τον Ιούλη του 2013 ήταν 1.913 και τον αντίστοιχο μήνα του 2012 ήταν 1.968.

Από την άλλη, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ενωσης των Ελλήνων εφοπλιστών του Λονδίνου (Ελληνική Ναυτιλιακή Συνεργασία του Λονδίνου Committee), το Μάρτη του 2014 ο ελληνόκτητος στόλος (δηλαδή τα πλοία με ελληνική και ξένη σημαία) αριθμούσε 3.901 πλοία, «τα περισσότερα στην ιστορία» του, σύμφωνα με το σχολιασμό της εφοπλιστικής Ενωσης. Τον αντίστοιχο μήνα του 2013 τα πλοία ήταν 3.667, δηλαδή 224 λιγότερα.

Οσο για το πώς κατανέμονται τα πλοία των Ελλήνων εφοπλιστών ανά σημαία, σύμφωνα με το Committee ο ελληνόκτητος στόλος είναι νηολογημένος σε 43 σημαίες! Η ελληνική σημαία συγκεντρώνει το 21% των πλοίων και ακολουθούν τα Νησιά Μάρσαλ και η Λιβερία με 17%, η Μάλτα με 15%, ο Παναμάς με 10% και πάει λέγοντας. Με δεδομένο ότι στο πλοίο ισχύει η νομοθεσία της σημαίας που φέρει γίνεται αντιληπτό πως σε ό,τι αφορά τα εργασιακά δικαιώματα των ναυτεργατών όταν το πλοίο φέρει τη σημαία Νησιά Μάρσαλ θα ισχύει η νομοθεσία των Νησιών Μάρσαλ, δηλαδή το σύγχρονο δουλεμπόριο.

Στην ολοένα και πιο άγρια εκμετάλλευση των ναυτεργατών (και ενώ είναι σε εξέλιξη η επίθεση στις Συλλογικές Συμβάσεις των Ελλήνων ναυτεργατών) και στα αναρίθμητα προνόμια που προσφέρουν όλες οι αστικές κυβερνήσεις, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τις πάνω από 50 φοροαπαλλαγές, οφείλεται και η τρελή κερδοφορία που συνεχίζουν να καταγράφουν οι Ελληνες εφοπλιστές ώστε σήμερα να ελέγχουν το 24% του παγκόσμιου στόλου των δεξαμενόπλοιων, το 13,9% του στόλου των χημικών δεξαμενόπλοιων (Chemical και Products Tankers), το 10,6% των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου (Liquefied Gas Carriers), το 16,4% των φορτηγών πλοίων (Ore και Bulk Carriers), το 7,9% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (Container Ships) και το 4,2% των επιβατηγών πλοίων (Passenger Ships).

ΙΠΠΟΔΡΟΜΙΑΚΟ ΣΤΟΙΧΗΜΑ
Προχωρά η διαδικασία ιδιωτικοποίησης

Στην τελική ευθεία μπήκε η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του Οργανισμού Διεξαγωγής Ιπποδρομιών (ΟΔΙΕ), καθώς χτες από το ΤΑΙΠΕΔ ανακοινώθηκε ότι οι εταιρείες INTRALOT και ΟΠΑΠ είναι τα δύο «επενδυτικά σχήματα» που κατέθεσαν τελικά χτες δεσμευτικές προσφορές, ώστε να εξασφαλίσουν το δικαίωμα για την αποκλειστική διοργάνωση και διεξαγωγή του αμοιβαίου ιπποδρομιακού στοιχήματος στην Ελλάδα για 20 χρόνια.

Σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση, το ΤΑΙΠΕΔ θα αποφασίσει στην επόμενη συνεδρίασή του στις 23 Σεπτέμβρη για την εγκυρότητα των προσφορών, μετά από εισήγηση των χρηματοοικονομικών και νομικών συμβούλων. Στη συνέχεια θα προβεί στην αποσφράγιση των φακέλων των οικονομικών προσφορών για να επιλεγεί η «καλύτερη».

Πρόκειται για το δεύτερο διαγωνισμό, καθώς ο πρώτος που είχε γίνει πριν δύο βδομάδες είχε χαρακτηριστεί άγονος επειδή υπήρξε μία μόνο προσφορά, αυτή της Intralot, κι αυτή είχε χαρακτηριστεί «χαμηλή» από το ΤΑΙΠΕΔ.

Γίνεται φανερό ότι οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι διαγκωνίζονται για το ποιος θα πρωτοαρπάξει τη δημόσια περιουσία που έχει βγει στο σφυρί από το ΤΑΙΠΕΔ, στο πλαίσιο της αντιλαϊκής πολιτικής κυβέρνησης και ΕΕ για την εξασφάλιση νέων πεδίων κερδοφόρας δράσης για το κεφάλαιο.

Οσον αφορά τους περίπου 70 εργαζόμενους του ΟΔΙΕ, δεν υπάρχει, όπως ήταν αναμενόμενο, ούτε μία αναφορά από το ΤΑΙΠΕΔ για τις θέσεις εργασίας τους και τα εργασιακά τους δικαιώματα.

ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ
Πώληση μετοχικού πακέτου της Finansbank

Την πώληση μειοψηφικού μετοχικού πακέτου της θυγατρικής Finansbank στην Τουρκία δρομολογεί ο όμιλος της Εθνικής Τράπεζας (ΕΤΕ). Σύμφωνα με ανακοίνωση, προχωρά σε «προπαρασκευαστικές ενέργειες για την πιθανή διάθεση μειοψηφικού πακέτου», ενώ πρόκειται να ξεκινήσουν και οι διαδικασίες επιλογής Χρηματοοικονομικών Συμβούλων. Η μεταβίβαση των μετοχών συνδέεται με τους σχεδιασμούς για την αναδιάρθρωση και κεφαλαιακή ενίσχυση της τράπεζας, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες, προς πώληση θα διατεθεί ποσοστό μέχρι 40%.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Παραίτηση γενικού γραμματέα

Την παραίτησή του στον υπουργό Ανάπτυξης, Ν. Δένδια, υπέβαλε ο γγ Δημοσίων Επενδύσεων/ΕΣΠΑ, Γ. Γιαννούσης, ο οποίος θα παραμείνει στη θέση του μέχρι την ολοκλήρωση της διαπραγμάτευσης με την ΕΕ σχετικά με το ΕΣΠΑ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ