Μιας Ορχήστρας - θύμα των συμπληγάδων της αντιλαϊκής, ασφυκτικής πολιτικής που βιώνουν όλα τα μουσικά σύνολα του τόπου, οι κρατικές ή επιχορηγούμενες ορχήστρες... Απαξίωση, εγκατάλειψη, οικονομική ασφυξία που μπαίνει τροχοπέδη στη λειτουργία τους, ανυπαρξία κτιριακών υποδομών και μια άνευ προηγουμένου αδιαφορία από την κυβέρνηση ν' απαντήσει σε ζωτικής σημασίας προβλήματά τους, δίνουν το «τέμπο» της κρατικής πολιτικής απέναντι σε μουσικούς οργανισμούς με μεγάλη προσφορά και ιστορία, την ίδια ώρα που στο χώρο ισχυροποιούνται μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι, ο οποίοι μάλιστα γίνονται χορηγοί και δέχονται τα εύσημα και κάτι «τεράστια ευχαριστώ», γιατί βοηθούν οικονομικά -με το αζημίωτο ασφαλώς. Στη μέγκενη, λοιπόν, μιας πολιτικής που δεν της εξασφαλίζει τις απαραίτητες προϋποθέσεις για να επιτελεί ανεμπόδιστα το σοβαρότατο έργο της βρίσκεται η μεγαλύτερη ορχήστρα της χώρας μας, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών. Ο αποδεκατισμός του καλλιτεχνικού και διοικητικού προσωπικού της αποτελεί κρίσιμο πρόβλημα για το σημαντικότερο συμφωνικό φορέα της χώρας, ενώ η απαγόρευση προσλήψεων έχει ως αποτέλεσμα νευραλγικές θέσεις στην Ορχήστρα να παραμένουν κενές μετά τις συνταξιοδοτήσεις μουσικών, γεγονός που προκαλεί στην ΚΟΑ επιπρόσθετα οικονομικά προβλήματα, αλλά και καλλιτεχνικά.
Από την άλλη, η μειωμένη κρατική επιχορήγηση προς την ορχήστρα επιδεινώνει την κατάσταση. Αξίζει να σημειωθεί πως μέσα σε μια πενταετία έφτασε από επιχορήγηση της τάξης των 1.290.450 ευρώ (το 2010) στα 500.000 ευρώ (το 2014). Αυτό επισήμανε ο Στέφανος Τσιαλής, εκφράζοντας την ευχή το υπουργείο Πολιτισμού να κατανοεί ότι μία τόσο μειωμένη επιχορήγηση θέτει σε κίνδυνο την αποστολή που οφείλει και επιθυμεί να φέρει σε πέρας η πρώτη ορχήστρα της χώρας. Οι μεγάλες ελλείψεις τόσο σε καλλιτεχνικό προσωπικό (παραμένουν κενές 18 οργανικές θέσεις μουσικών, με αποτέλεσμα η συνεργασία με έκτακτους μουσικούς να επιβαρύνει ακόμα περισσότερο τον προϋπολογισμό), όσο και σε διοικητικό προσωπικό δυσχεραίνουν επιπλέον την ομαλή λειτουργία της Ορχήστρας. Υπό εκκρεμότητα παραμένει και η οριστική διευθέτηση των σχέσεών της με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με το οποίο ωστόσο πραγματοποιούνται διαπραγματεύσεις.
«Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών είναι ένας υγιής πολιτιστικός οργανισμός, που ακόμη και τώρα που τον στραγγαλίζουν οικονομικά, από τη μια το κράτος, που συμπιέζει ασφυκτικά την κρατική επιχορήγηση και από την άλλη το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, που δεν αποδίδει τις εισπράξεις από τα εισιτήρια των παραστάσεων της ΚΟΑ, ακόμη και τώρα στέκεται όρθιος, παρουσιάζοντας πλούσιο καλλιτεχνικό, εκπαιδευτικό και κοινωνικό έργο, χάρη στον αλτρουισμό των ανθρώπων που υπηρετούν την Ορχήστρα είτε ανήκουν στο διοικητικό είτε ανήκουν στο καλλιτεχνικό προσωπικό, αλλά και χάρη σε κάποιους χορηγούς... Οι Κρατικές Ορχήστρες και κατ' επέκταση οι πολιτιστικοί φορείς εν γένει, δεν θα σωθούν με την ολοκληρωτική κατάργηση της νομοθεσίας τους και την αντικατάστασή της από εσωτερικούς κανονισμούς λειτουργίας, με παντοδύναμα διοικητικά συμβούλια, που θα λειτουργούν ανεξέλεγκτα, με διοικητικούς διευθυντές με υπερεξουσία και καλλιτεχνικούς διευθυντές υποβαθμισμένους και στην ουσία παροπλισμένους, ούτε με καλλιτεχνικό προσωπικό υπό καθεστώς δουλείας. Οι Κρατικές Ορχήστρες χρειάζονται μονάχα την επάνδρωσή τους με επαρκές προσωπικό, την κάλυψη δηλαδή των κενών τους θέσεων, την κρατική οικονομική ενίσχυση που δικαιούνται, όπως συμβαίνει σε όλες τις χώρες του κόσμου και τον σεβασμό της Πολιτείας».
Αντίθετοι δηλώνουν οι εργαζόμενοι με τις ενοποιήσεις και συγχωνεύσεις φορέων πολιτισμού, γιατί όπως λένε αυτό «θα οδηγήσει σε απώλεια της ταυτότητας των φορέων. Σημαίνει καλλιτεχνικός προγραμματισμός από τεχνοκράτες, σημαίνει υποβάθμιση του καλλιτεχνικού χαρακτήρα μέσω της υποβάθμισης του καλλιτεχνικού διευθυντή, αλλά και του ασαφούς εργασιακού καθεστώτος, σημαίνει εν τέλει θυσία της ποιότητας του καλλιτεχνικού, του εκπαιδευτικού και του κοινωνικού έργου στο βωμό του κέρδους».
Με τον Κύκλο «Σλάβικη Ψυχή» αρχίζει επισήμως στις 3 Οκτωβρίου και ολοκληρώνεται στις 29 Μαΐου το φετινό πρόγραμμα των μεγάλων συμφωνικών συναυλιών της ΚΟΑ. Περιλαμβάνει συνολικά επτά συναυλίες αφιερωμένες σε έργα συνθετών της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης με σλάβικες ρίζες.
Ανάλογης λογικής είναι και ο Κύκλος «Γερμανοί Ρομαντικοί» που θα εγκαινιαστεί με τη συναυλία της 21ης Νοέμβρη και θα ολοκληρωθεί στις 15 Μάη, περιλαμβάνοντας κι αυτός συνολικά επτά συναυλίες με έργα Γερμανών ρομαντικών και μετα-ρομαντικών συνθετών. Υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή πρόκειται μάλιστα να πραγματοποιήσει την πρώτη παγκόσμια ηχογράφηση έργων του Πφίτσνερ για τη δισκογραφική εταιρεία ΝΑΧΟS.
Ο τρίτος Κύκλος του φετινού προγράμματος με τίτλο «Η Γαλλία στη Μουσική» περιλαμβάνει πέντε συναυλίες που εκπροσωπούν διαφορετικές όψεις της γαλλικής μουσικής, κυρίως του πολυτάραχου 20ού αιώνα. Για την πραγματοποίησή του η ΚΟΑ έχει και φέτος συμπαραστάτη το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος.
Πέραν των τακτικών συναυλιών, στις καινοτομίες της χρονιάς συγκαταλέγονται: Η πειραματική εφαρμογή μιας μικρής στην αρχή σειράς «Συναυλιών για νέους από 8 έως 108 ετών» που θα πραγματοποιηθούν δύο κυριακάτικα απογεύματα στο Μέγαρο Μουσικής, με εναλλακτικό μουσικό περιεχόμενο όπως είναι η «Μουσική από ταινίες επιστημονικής φαντασίας» σε συνεργασία με το περίφημο European Filmphilarmonic Institute του Βερολίνου καθώς και ένα πρόγραμμα συμφωνικής τζαζ, με τη σύμπραξη του διάσημου Σουηδού τρομπονίστα Νιλς Λάντγκρεν.
Η ΚΟΑ επιστρέφει και φέτος στον ατμοσφαιρικό, πολιτιστικό πολυχώρο του Gazarte με επτά «παιχνιδιάρικα» και... χωροταξικά συνεπή προγράμματα μουσικής δωματίου από ισάριθμα μουσικά σύνολά της μια Δευτέρα κάθε μήνα. Αντιστοίχως, τέσσερις ακόμα -πιο κλασικές- προτάσεις μουσικής δωματίου βρίσκουν για μια ακόμη χρονιά στο Ωδείο «Φίλιππος Νάκας» ένα φιλόξενο χώρο υποδοχής. Το κοινωνικό και εκπαιδευτικό έργο της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών είναι πολύπλευρο, περιλαμβάνει ποικίλες δράσεις εντός και εκτός Αθηνών.
Οι τιμές των εισιτηρίων: Για τις μεγάλες συμφωνικές συναυλίες καθιερώνονται τέσσερις ζώνες εισιτηρίων, αντί των πέντε, με τιμές από 25 ευρώ (Διακεκριμένη ζώνη) μέχρι 5 ευρώ (Εκπτωτικό) ούτως ώστε να αυξηθούν οι οικονομικές θέσεις των 10 ευρώ.