Ο επισκέπτης μπορεί να δει έργα ζωγραφικής, τρισδιάστατα γλυπτά, έργα χαρακτικής, φωτογραφίες και βίντεο. Ολα τα έργα είναι εμπνευσμένα από τον αγώνα της εργατικής τάξης και απευθύνονται σε αυτήν.
Στα εγκαίνια παραβρέθηκε ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, που έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Ο Μάνος Χατζιδάκις συνήθιζε να λέει ότι: "ο Πολιτισμός έχει δύο κινδύνους, το λαϊκισμό και τον ελιτισμό". Αυτή η έκθεση εδώ στο Πέραμα, που γίνεται για 8η συνεχή χρονιά, βρίσκεται πολύ μακριά από τέτοιους κινδύνους. Γιατί δένει τη λαϊκότητα, την απλότητα με τη μεγαλοσύνη, το μεγαλείο της πάλης του λαού μας, τη συλλογικότητα με την ατομική προσωπική συμβολή του κάθε καλλιτέχνη, του κάθε εργάτη, που συμμετέχει σ' αυτήν εδώ τη διαδικασία».
Κατά τη διάρκεια της χτεσινής εκδήλωσης, μίλησαν ο Σ. Πουλικόγιαννης, πρόεδρος του Συνδικάτου Μετάλλου Πειραιά και από την Κίνηση Εικαστικών Καλλιτεχνών «Πέρα(σ)μα» ο Χαρ. Δαραδήμος. Στην έκθεση παραβρέθηκε αντιπροσωπεία της Παγκόσμιας Συνδικαλιστικής Ομοσπονδίας της οποίας ο αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας απηύθυνε χαιρετισμό.
Η χτεσινή πρώτη μέρα της Εκθεσης έκλεισε με τη διοργάνωση μουσικής βραδιάς με το «Λιμάνι», σχήμα αποφοίτων του Μουσικού Λυκείου Πειραιά.
Στην Ερώτηση αναφέρεται:
«Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, με περισσότερα από 50 χρόνια καλλιτεχνικής, δημιουργίας, αποτελεί σήμερα το μεγαλύτερο θεατρικό και ευρύτερα πολιτιστικό οργανισμό στη χώρα μας. Με τις 5 χειμερινές σκηνές 2.500 θέσεων, τα 2 υπαίθρια θέατρα 9.000 θέσεων, αλλά και με την πραγματοποίηση πανελλαδικών και διεθνών περιοδειών, καθώς και την επαναδραστηριοποίηση του Κλιμακίου Μακεδονίας - Θράκης που περιοδεύει σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα δίνοντας παραστάσεις ακόμη και στα πιο απομακρυσμένα χωριά, λειτουργεί ως ενεργός πυρήνας πολιτισμού από το 1961.
Παρόλα αυτά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το ΚΘΒΕ, εξαιτίας της πολιτικής υποχρηματοδότησης και υποβάθμισης του τομέα του Πολιτισμού, που ακολουθήθηκε από όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις και συνεχίζεται και από τη σημερινή συγκυβέρνηση ΝΔ -ΠΑΣΟΚ, μετατρέποντάς τον σε πανάκριβο εμπόρευμα μακριά από τις λαϊκές ανάγκες.
Το ΚΘΒΕ πλέον οδηγείται σε οικονομική ασφυξία, εξαιτίας της συνεχώς μειούμενης κρατικής χρηματοδότησης (9.000.000 ευρώ για το 2010 - 2011, 6.700.000 ευρώ για το 2012 - 2013, 5.800.000 ευρώ για το 2013 - 2014), της καθυστέρησης στην καταβολή των χρεών με τα οποία έχει επιβαρυνθεί, χωρίς να τα έχει προκαλέσει το ίδιο, όπως αυτά για την «ΟΠΕΡΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ» (αρχικά «ΟΠΕΡΑ ΔΩΜΑΤΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ»), αλλά και εξαιτίας της καθυστέρησης στην καταβολή χρημάτων που του οφείλονται (επιστροφή ΦΠΑ, χρέη Δήμου Θεσσαλονίκης από προγραμματική σύμβαση με το ΥΠΠΟ, κ.ά.).
Ενδεικτικό της κατάστασης είναι το γεγονός ότι σήμερα το συνολικό ποσό των οφειλών του ΚΘΒΕ μαζί με τη μισθοδοσία και τις δόσεις του ΙΚΑ ανέρχεται στα 5.000.000 ευρώ περίπου. Ενώ αντιμετωπίζει δυσκολίες που ξεκινούν από την αδυναμία καταβολής της μισθοδοσίας των εργαζόμενων, έως και την αδυναμία συντήρησης των υποδομών του (Θέατρο Γης, Θέατρο Δάσους, κ.λπ.).
Να σημειώσουμε ότι παρά το γεγονός ότι έχει εγκριθεί το ποσό των 330.000 ευρώ που καλύπτει τους μισθούς των εργαζομένων, η καταβολή των χρημάτων στους δικαιούχους πάγωσε από το σύστημα ΔΙΑΣ, το οποίο κατακρατεί τα χρήματα σε λογαριασμό μέχρι να συμπληρωθούν και τα ποσά για τις υπόλοιπες υποχρεώσεις του ΚΘΒΕ απέναντι στο κράτος. Τα χρήματα της επιχορήγησης εκταμιεύονται και καταβάλλονται αρκετά καθυστερημένα σε σχέση με τον προγραμματισμό και τις δράσεις του οργανισμού. Ενώ υπάρχει το ποσό των 850.000 ευρώ, που προέρχεται από επιστροφή του ΦΠΑ και δεν έχει καταβληθεί εδώ και καιρό, με αποτέλεσμα να υπάρχει έντονη οικονομική δυσπραγία.
Σύμφωνα και με την απάντηση του τότε υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, στην Ερώτηση που είχε καταθέσει η κοινοβουλευτική ομάδα του ΚΚΕ, για τα προβλήματα στη λειτουργία του ΚΘΒΕ ότι η Γενική Γραμματεία Πολιτισμού «θα εξαντλήσει όλες τις δυνατότητες για την οικονομική στήριξη του ΚΘΒΕ».
ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. υπουργός σε ποια άμεσα μέτρα θα προβεί η κυβέρνηση για:
Ο υπουργός μίλησε για «άριστη συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα που χρηματοδότησε το πρόγραμμα, την οποία χαρακτήρισε υποδειγματική», ευχαριστώντας - όπως ήταν αναμενόμενο - τους χορηγούς. Η επικοινωνιακή πολιτική στη στήριξη της συνεργασίας δημοσίου και ιδιωτικού τομέα είναι η προσφιλής κυβερνητική πολιτική του ξεπουλήματος. Καμία απάντηση, βέβαια, δε δόθηκε στην καταγγελία προ λίγων ημερών του Συλλόγου Αυτοδυτών του ΥΠΠΟΑ που χαρακτηρίζει «ανύπαρκτη τη στήριξη του υποβρύχιου επιστημονικού και εποπτικού έργου του ΥΠΠΟΑ», αντίθετα η ανακοίνωση της συνάντησης του υπουργού και η έκταση που δόθηκε επιβεβαιώνουν την άποψη του Συλλόγου Αυτοδυτών ότι «η όλη αντιμετώπιση του θέματος της ενάλιας πολιτιστικής κληρονομιάς εξαντλείται σε επικοινωνιακό επίπεδο».
Η έρευνα, ωστόσο της ΕΕΑ, υποστηριζόμενη από το Ωκεανογραφικό Ινστιτούτο Woods Hole, η οποία διήρκεσε από τις 15 Σεπτέμβρη μέχρι τις 7 Οκτώβρη, έφερε στο φως σημαντικά ευρήματα. Από το ναυάγιο ανελκύστηκαν το 1900 από Συμαίους σφουγγαράδες, πλήθος μαρμάρινων και χάλκινων αγαλμάτων και ο περίφημος Μηχανισμός των Αντικυθήρων. Στη διάρκεια της έρευνας, πραγματοποιήθηκε η ακριβής τοπογραφική αποτύπωση της θέσης του ναυαγίου και δημιουργήθηκε τρισδιάστατο μοντέλο της βυθομετρικής και φωτογραφικής απεικόνισης.
Το ρομποτικό σκάφανδρο Exosuit, το οποίο είχε προγραμματιστεί να βοηθήσει τις έρευνες, κατέστη δυνατόν να πραγματοποιήσει μόνο δοκιμαστικές καταδύσεις για μία μέρα, εξαιτίας των δύσκολων καιρικών συνθηκών. Εν τούτοις, η σαφέστερη εικόνα του χώρου του ναυαγίου και η δοκιμή νέων τεχνικών κατάδυσης και τεχνικών μέσων κάνει εφικτό και απαραίτητο τον προγραμματισμό του επόμενου ερευνητικού βήματος της συστηματικής ανασκαφής του χώρου.