ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 30 Οχτώβρη 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΔΙΕΥΘΕΤΗΣΗ «ΚΟΚΚΙΝΩΝ» ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΔΑΝΕΙΩΝ
Μοχλός συγκέντρωσης της επιχειρηματικής πίτας

«Κατά τη διακριτική ευχέρεια» των τραπεζών η ρύθμισή τους, σύμφωνα με το κυβερνητικό νομοσχέδιο

Στόχος της κυβερνητικής ρύθμισης δεν είναι η ανακούφιση των αυτοαπασχολούμενων, αλλά η ενίσχυση της συγκέντρωσης της επιχειρηματικής πίτας
Στόχος της κυβερνητικής ρύθμισης δεν είναι η ανακούφιση των αυτοαπασχολούμενων, αλλά η ενίσχυση της συγκέντρωσης της επιχειρηματικής πίτας
Συνθήκες για τη συγκέντρωση της επιχειρηματικής πίτας και των κερδών έρχονται να ενισχύσουν οι διατάξεις του υπό προώθηση κυβερνητικού νομοσχεδίου σχετικά με τα «κίνητρα για τη ρύθμιση χρεών μικρών επιχειρήσεων και επαγγελματιών και έκτακτες διαδικασίες ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων». Πρόκειται για τη ρύθμιση των «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων στις τράπεζες, σε συνδυασμό με πρόσθετες ρυθμίσεις επιχειρηματικών οφειλών προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία.

Τον πρώτο λόγο στη διαδικασία θα έχουν οι τράπεζες, οι οποίες θα έχουν τη «διακριτική ευχέρεια» της επιλογής των μέτρων «διευκόλυνσης», όπως αυτά ήδη προβλέπονται στον «Κώδικα Δεοντολογίας» που έχει καταρτίσει η Τράπεζα της Ελλάδας. Που προβλέπει «διευθέτηση» ανάλογα με το «επιχειρηματικό προφίλ» της κάθε επιχείρησης και αφορά σε «βιώσιμες» επιχειρήσεις. Παράλληλα, με άλλες διατάξεις προβλέπεται η σύντμηση στη διαδικασία πτώχευσης και εκκαθάρισης των επιχειρήσεων, προκειμένου να αποπληρωθούν οι κάθε είδους πιστωτές και για να καθαρίσει το πεδίο από τα κάθε είδους «βαρίδια».

Στις διατάξεις του νομοσχεδίου εμπίπτουν επιχειρήσεις με ετήσιο τζίρο μέχρι 2,5 εκατ. ευρώ (για τη χρήση του 2013) και με ύψος οφειλής προς τις τράπεζες μέχρι 500.000 ευρώ. Ταυτόχρονα προβλέπεται σωρεία προϋποθέσεων, όπως να μην έχουν υποβάλει αίτηση για την υπαγωγή τους στην πτωχευτική διαδικασία (ή να έχουν παραιτηθεί από αυτή), να συνεχίζουν την επιχειρηματική δραστηριότητά τους κ.ά. Οι τράπεζες, από την πλευρά τους, θα σχηματίζουν ειδικές πρόσθετες προβλέψεις στους ισολογισμούς τους, στη βάση των οποίων θα έχουν πρόσθετα φορολογικά μπόνους και εκπτώσεις, με την αφαίρεση της «χασούρας» από τα καθαρά έσοδα σε 10 ετήσιες δόσεις.

Η κεντρική κατεύθυνση του νομοσχεδίου αποτυπώνεται στη διάταξη που προβλέπει ότι «το χρηματοδοτικό ίδρυμα παρέχει την αιτούμενη διαγραφή και ρύθμιση κατά τη διακριτική του ευχέρεια, σύμφωνα με κριτήρια τα οποία επιλέγει για την αξιολόγηση της ικανότητας του αιτουμένου να αντεπεξέλθει στις ρυθμισθείσες υποχρεώσεις». Σε αυτό το πλαίσιο, οι τράπεζες μπορούν να ρυθμίζουν ή να διαγράφουν «υπό διαφορετικούς όρους ή και να αρνούνται τη διαγραφή» δανείων τα οποία ως τώρα θεωρούνται μη εξυπηρεςτούμενα, δηλαδή «κόκκινα». Ακόμη, με βάση και τον «Κώδικα Δεοντολογίας» μπορούν να συμμετάσχουν ως συνεταίροι των επιχειρήσεων.

Κατά τα λοιπά, η διαγραφή χρέους διαμορφώνεται ανάλογα με την «καθαρή περιουσιακή θέση» της εταιρείας, ενώ με βάση το προηγούμενο λόγος γίνεται για διαγραφή οφειλών στο 50% των συνολικών απαιτήσεων που έχουν οι τράπεζες. Οι υπαγόμενες επιχειρήσεις μπορούν στη συνέχεια να ενταχθούν και σε ρύθμιση τμηματικής διευκόλυνσης και πρόσθετων εκπτώσεων (20%) για οφειλές προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία. Να σημειωθεί ότι σε περίπτωση καθυστέρησης πάνω από 3 μήνες, και για οποιαδήποτε από τις ρυθμιζόμενες οφειλές, προκαλείται απώλεια των «ευεργετημάτων». Σε αυτή την περίπτωση το σύνολο των οφειλών γίνεται άμεσα ληξιπρόθεσμο και απαιτητό, σε μια εξέλιξη που επιταχύνει τα λουκέτα και την οριστική πτώχευση των πλέον αδύναμων κρίκων, όπως οι αυτοαπασχολούμενοι και οι μικρότερου μεγέθους επιχειρήσεις.

Ειδική «έκτακτη διαδικασία ρύθμισης υποχρεώσεων» προβλέπεται για εμπόρους. Εν προκειμένω προβλέπεται η συναίνεση τουλάχιστον του 50,1% των πιστωτών (τραπεζών και άλλων επιχειρηματιών), οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να καταθέσουν στα δικαστήρια αίτηση πτώχευσης σε βάρος του οφειλέτη τους. Σε αυτή την περίπτωση αναστέλλονται οι τυχόν εκκρεμούσες αιτήσεις υπαγωγής σε «καθεστώς εξυγίανσης» ή κήρυξης πτώχευσης (άρθρα 99 και 100 του Πτωχευτικού Κώδικα). Δηλαδή αν μιά εμπορική επιχείρηση κινδυνεύει να πτωχεύσει με προσφυγή τραπεζών που χρωστάει ή άλλων επιχειρηματιών που τους χρωστάει για να προχωρήσει η πτώχευση χρειάζεται το 50.1% όλων αυτών. Με τη σύντμηση και των δικαστικών διαδικασιών προβλέπεται ο ορισμός «ειδικού διαχειριστή», ο οποίος το «συντομότερο δυνατόν» διενεργεί πλειοδοτικό διαγωνισμό για την εκποίηση του συνόλου του ενεργητικού της «υπό ειδική διαχείριση» επιχείρησης.

ΣΥΝΟΔΟΣ ΟΟΣΑ
Παζάρια με τη Γερμανία για το ρόλο της τρόικας

Με εντατικούς ρυθμούς εξελίσσονται τα παζάρια σχετικά με τα πακέτα «προληπτικής» χρηματοδοτικής στήριξης του ελληνικού κράτους, τη μορφή και το ρόλο του νέου μηχανισμού επιτήρησης στην αποκαλούμενη «μετά το μνημόνιο εποχή». Τα παραπάνω ήταν στη ατζέντα χτεσινής συνάντησης των υπουργών Οικονομικών της Ελλάδας, Γκ. Χαρδούβελη, και της Γερμανίας, Β. Σόιμπλε, στο πλαίσιο της ετήσιας Συνόδου του ΟΟΣΑ στο Βερολίνο. Βεβαίως, στη συζήτηση μπήκαν και τα θέματα που είναι στην πρώτη γραμμή των προτεραιοτήτων του κεφαλαίου και στη διαβούλευση στο πλαίσιο της τρέχουσας αξιολόγησης από τα κλιμάκια της τρόικας, όπως το Ασφαλιστικό, τα Εργασιακά, η διαμόρφωση και η μείωση του κατώτατου μισθού για τους νεοεισερχόμενους στο στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα. «Το πρόγραμμα τελειώνει στο τέλος της χρονιάς και η γερμανική πλευρά καταλαβαίνει ότι πρέπει να μπούμε σε μια νέα σχέση από την 1η Ιανουαρίου και ότι πρέπει σύντομα να οριοθετήσουμε αυτή τη σχέση», δήλωσε ο Γκ. Χαρδούβελης. Ειδικά για το Ασφαλιστικό, κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών υποστήριζαν χτες μετά τη συνάντηση ότι είναι «βιώσιμο» και η τρόικα δεν έχει θέσει ζήτημα μείωσης συντάξεων.

Το φετίχ της φοροδιαφυγής

Στο πλαίσιο της συνόδου του ΟΟΣΑ οι εκπρόσωποι 81 κυβερνήσεων παρείχαν «διαβεβαιώσεις» για τη σταδιακή εφαρμογή, από το 2017, συστήματος «αυτόματης ανταλλαγής χρηματοοικονομικών πληροφοριών» και άρση του τραπεζικού απορρήτου προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα φοροδιαφυγής. Στην πραγματικότητα πρόκειται για τα μεταξύ τους παζάρια που αφορούν στον ανταγωνισμό για την προσέλκυση «επενδυτών». Με βάση αυτή τη συμφωνία, 51 χώρες δεσμεύονται να ξεκινήσουν την ανταλλαγή πληροφοριών από το Σεπτέμβρη του 2017. Αλλες 30 χώρες «δεσμεύτηκαν», με ξεχωριστή συμφωνία, ότι θα είναι έτοιμες μέχρι το 2018. Μεταξύ αυτών είναι η Αυστρία, η Ελβετία και άλλα χρηματοοικονομικά κέντρα, όπως οι Μπαχάμες και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Να σημειωθεί ότι η Ελβετία έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα παραδίδει πληροφορίες μόνο στις χώρες που «θεωρούνται σημαντικές για την ελβετική χρηματοοικονομική βιομηχανία», στη βάση δηλαδή διακρατικών συμφωνιών με άλλους εμπλεκόμενους...

ΓΡΑΦΕΙΟ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
Κριτική από τη σκοπιά του κεφαλαίου

«Συγκεκριμένα μέτρα, χρονοδιαγράμματα, αιτιολογήσεις» για τη λεγόμενη «μετά το μνημόνιο εποχή» προτείνει μέσω της τριμηνιαίας έκθεσης το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, υπενθυμίζοντας πως οποιαδήποτε λύση και αν τελικά επιλεγεί θα συνοδεύεται από στενή εποπτεία της ελληνικής οικονομικής πολιτικής. Πρόκειται για τις διαδικασίες του ευρωπαϊκού εξαμήνου, για τα μέτρα της ενισχυμένης δημοσιονομικής εποπτείας σε όλα τα κράτη - μέλη της ΕΕ και όχι μόνο για έλεγχο της Ελλάδας. Περιγράφοντας τη δημόσια συζήτηση που κυριαρχεί από πλευράς τόσο της κυβέρνησης όσο και της αξιωματικής αντιπολίτευσης για το ζήτημα του «τέλους του μνημονίου» το Γραφείο Προϋπολογισμού σημειώνει πως με τον τρόπο που τίθεται το θέμα δίνεται η εντύπωση ότι από το 2015 η ελληνική οικονομική πολιτική δεν θα υπόκειται σε κάποιες δεσμεύσεις, ενώ προκαλούνται ανεδαφικές προσδοκίες. Αυτή την εκτίμηση για ανεδαφικές προσδοκίες έχει και ο ΣΥΡΙΖΑ ως στρατηγικό σημείο αντιπαράθεσης με την κυβέρνηση συγκαλύπτοντας, επειδή ακριβώς ορκίζεται πίστη στην ΕΕ, ότι οι έλεγχοι έχουν θεσμοθετηθεί για όλα τα κράτη - μέλη της, ανεξάρτητα από το αν ήταν σε μνημόνιο ή όχι.

Αντιλαϊκές προσεγγίσεις

Επιπλέον, και από τη σκοπιά του κεφαλαίου, ασκούν κριτική στην κυβέρνηση για «την προχειρότητα και στο σχεδιασμό και την εφαρμογή του προγράμματος», σημειώνοντας παράλληλα ότι «δεν πρέπει να υποτιμηθεί» καθώς θα συμβάλει στις δύσκολες διαπραγματεύσεις κυρίως με τους εταίρους στην Ευρωζώνη. Αποδίδουν εύσημα στην κυβέρνηση για την «πρόοδο» σε ορισμένους τομείς, όπως για το «ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα», το οποίο σηματοδοτεί τη διάλυση των προνοιακών επιδομάτων για τα φτωχά λαϊκά νοικοκυριά, τις «διαδικασίες αντικατάστασης του απαρχαιωμένου συστήματος αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων, τις απλοποιήσεις στην αδειοδότηση επιχειρήσεων».

Σύμφωνα με την έκθεση η κυβέρνηση είχε προσανατολισθεί σε μια επιλογή τεσσάρων σημείων:

  • Αποχώρηση του ΔΝΤ και αποφυγή προσφυγής στους ευρωπαϊκούς μηχανισμούς για νέο δανεισμό
  • Εξοδος στις αγορές για αναχρηματοδότηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών
  • Διαπραγμάτευση για αναδιάρθρωση του χρέους
  • Αποφυγή νέων δεσμεύσεων για μεταρρυθμίσεις

Εν προκειμένω, δηλαδή, αγωνιούν για ενδεχόμενες αστοχίες του αντιλαϊκού προγράμματος.

ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Νέες λαϊκές θυσίες για το κεφάλαιο και στη «μεταμνημονιακή» εποχή

Σχόλιο του Γραφείου Τύπου της ΚΕ

Σε σχόλιό του, για το νέο γύρο διαπραγματεύσεων κυβέρνησης - τρόικας, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σημειώνει:

«Η νέα επίθεση σε ασφαλιστικά, εργασιακά και συνδικαλιστικά δικαιώματα, που είναι στην ατζέντα των συζητήσεων κυβέρνησης - τρόικας, αποδεικνύει ότι η λεγόμενη "μεταμνημονιακή" εποχή όχι μόνο δε φέρνει την κατάργηση των αντιλαϊκών εφαρμοστικών νόμων και την πραγματική ανακούφιση για το λαό, αλλά οδηγεί στη συνέχιση της αντιλαϊκής πολιτικής με βάση τα μνημόνια επιτήρησης της ΕΕ. Ο λαός θα καλείται πάλι να θυσιάζει τα δικαιώματά του, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι για την ανάκαμψη του κεφαλαίου και για να πληρωθεί το δυσβάσταχτο χρέος που δε δημιούργησε ο ίδιος και γι' αυτό δεν πρέπει να το αναγνωρίσει».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ