ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 11 Νοέμβρη 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ολοκληρώθηκε το τριήμερο αφιέρωμα στους 5 κομμουνιστές δημιουργούς

Ολοκληρώθηκε, αργά την Κυριακή το βράδυ, το τριήμερο αφιέρωμα στους «5 κομμουνιστές - δημιουργούς του κινηματογράφου», που οργάνωσε η Τομεακή Οργάνωση Καλλιτεχνών του ΚΚΕ, στον θρυλικό κινηματογράφο «Αλκυονίς».

Μέσα σε κλίμα συντροφικότητας και ειλικρινούς συγκίνησης, εκατοντάδες άνθρωποι όλων των ηλικιών τίμησαν με την παρουσία και συμμετοχή τους τους 5 τιμώμενους συντρόφους μας που δεν βρίσκονται πια αναμεταξύ μας. Τον Νίκο Αντωνάκο, τον Γρηγόρη Δανάλη, τον Λάμπρο Λιαρόπουλο, τον Μικέ Καραπιπέρη καθώς επίσης και τον βετεράνο Στέλιο Τατασόπουλο, για τη συνδικαλιστική τους δράση, την παράλληλη με το καλλιτεχνικό τους έργο. Ανάμεσα στους θεατές πολλοί κινηματογραφιστές, σκηνοθέτες και τεχνικοί του κινηματογράφου, ηθοποιοί, εικαστικοί και μουσικοί, σπουδαστές δραματικών σχολών, σπουδαστές της Σχολής Καλών Τεχνών και πολλοί άλλοι.

Με την ολοκλήρωση του τριήμερου αυτού αφιερώματος στην ατμόσφαιρα πλανιόταν η ευχή: Να μην ξεχνάμε τους συντρόφους μας, να παραδειγματιστούμε απ' αυτούς και να συνεχίσουμε, στην τέχνη, στον αγώνα, στη ζωή... Για τους τιμώμενους μίλησαν, κατά το τριήμερο, ο σκηνοθέτης Κώστας Βάκκας και ο διευθυντής φωτογραφίας Σταύρος Χασάπης για τον Λάμπρο Λιαρόπουλο. Για τον Στέλιο Τατασόπουλο μίλησε η Τζία Γιοβάνη, κριτικός κινηματογράφου. Για τον Νίκο Αντωνάκο, ο ηθοποιός και συγγραφέας Βασίλης Κολοβός και η συγγραφέας Ιωάννα Καρατζαφέρη. Για τον «παππού» του ελληνικού σινεμά, τον Γρηγόρη Δάναλη, μίλησε ο Θανάσης Ρεντζής, σκηνοθέτης και θεωρητικός του κινηματογράφου, ενώ παρέμβαση έκανε και ο Βασίλης Κολοβός. Για τον Μικέ Καραπιπέρη μίλησε ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Λαμπρίδης, ενώ ο διευθυντής φωτογραφίας Ακης Αποστολίδης αναφέρθηκε και στους 5 συντρόφους μας.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ
Δίπλα στο λαό, ένα με το δίκιο

Είκοσι δύο χρόνια απουσίας του μεγάλου ποιητή, του αξέχαστου κομμουνιστή Γιάννη Ρίτσου συμπληρώνονται, σήμερα. Ο λόγος του σπαθί, και φωτιά, σήμερα γίνεται λάβαρο αγώνων στις καρδιές των κομμουνιστών. Το έργο του συνδέθηκε με το εργατικό και λαϊκό κίνημα της χώρας μας σε όλες σχεδόν τις ιστορικές περιόδους. Το διαχρονικό έργο του και η προσφορά του αποτελούν αναμφισβήτητα ευλογία, καθώς μας κληροδότησε τους στίχους εκείνους με τους οποίους θα τραγουδάμε πάντα τους αγώνες της νεολαίας και του λαού μας.

Ο Γιάννης Ρίτσος, από θέση, ποιητής στρατευμένος στον αγώνα του ανθρώπου για ένα δίκαιο κόσμο, όσο κανένας άλλος Ελληνας ποιητής, μας «σηκώνει ψηλότερα» από τη λήθη της Ιστορίας, για να μας θυμίσει πόσο η ανθρώπινη ύπαρξη έχει τη δύναμη και την υποχρέωση να αντιδικήσει με την αρχή και την τάξη, διαφορετικά ο θάνατος είναι μάταιος και ο έρωτας φλυαρία... Οι στίχοι του μας συντροφεύουν. Χαράζουν δρόμους, μιλούν στην ψυχή και τη συνείδηση. Η ποίησή του σαν οξυγόνο και σαν νερό. Το να «σκύβουμε» σε τέτοια κείμενα και στη ζωή τέτοιων ανθρώπων είναι σαν μια μετάγγιση αίματος, μετάγγιση ψυχής, μετάγγιση πνεύματος.

Ο Γιάννης Ρίτσος είναι ο ποιητής που ευλόγησε με τους στίχους του τον Ερωτα, την Ειρήνη, τον Αγώνα, την Επανάσταση. Το μεγαλειώδες του έργο έγινε βάλσαμο για τον αγωνιζόμενο ελληνικό λαό, ξεπέρασε τα σύνορα της Ελλάδας και έγινε κτήμα και μέρος του παγκόσμιου πολιτισμού. Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι ο Γιάννης Ρίτσος δεν έμεινε ποτέ του στα λόγια. Ο αγωνιστικός ποιητικός του λόγος ήταν άρρηκτα δεμένος με την αγωνιστική του δράση. Γιατί απλά - πολύ απλά ό,τι έπραξε με το έργο του ο Γιάννης Ρίτσος ήταν αυτό που αντιλαμβανόταν ως χρέος του πνευματικού εργάτη, γιατί την αξία της ποίησης την ένιωθε στην αξία της πράξης σαν γνήσιος κομμουνιστής. Για τον Γιάννη Ρίτσο, «Το χρέος των ποιητών» είναι... ένα: Δίπλα στο λαό, ένα με το δίκιο.

«Strada» σημαίνει δρόμος

Το Θεατρικό έργο των Τούλιο Πινέλι και Μπερναντίνο Τσαπόνι βασισμένο στο σενάριο της ομώνυμης ταινίας του Φεντερίκο Φελίνι «LA STRADA» θα παρουσιαστεί, από τις 5 Νοέμβρη, στην Κεντρική Σκηνή του Θεάτρου «Victoria», σε σκηνοθεσία του Βασίλη Νικολαΐδη. Η παράσταση θα παίζεται κάθε Τετάρτη στις 7.30 μ.μ., Πέμπτη έως Σάββατο στις 9.00 μ.μ. και Κυριακή στις 8.00 μ.μ.

H δράση του έργου εκτυλίσσεται στην ύπαιθρο σ' ένα πλαίσιο απόλυτης φτώχειας και στέρησης. Η μάνα της Τζελσομίνας πουλάει την κόρη της στον πλανόδιο πεχλιβάνη Τσαμπανό, ο οποίος ζητάει βοηθό για το νούμερό του. Η Τζελσομίνα, ένα «αερικό», παράξενο πλάσμα εντάσσεται στον κόσμο του Τσαμπανό και δένεται μαζί του. Ο Τσαμπανό, άξεστος, κλειστός κι απρόσιτος δεν συγκινείται από τη στάση της. Η συνάντηση Τσαμπανό - Τζελσομίνας με τον «τρελό», άλλο ένα παράξενο πλάσμα του υπαίθριου τσίρκου, θα είναι καταλυτική και θα σφραγίσει τη μοίρα και των 3 ηρώων. Strada σημαίνει δρόμος. Ενας δρόμος όμως, δύσκολος, σκληρός και απάνθρωπος που δεν επιτρέπει στους ήρωες να δουν το διπλανό τους και να καταλάβουν την ανάγκη της ανθρώπινης επαφής.

Σκηνικός χώρος - Κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ. Επιμέλεια κίνησης - Χορογραφία: Κωνσταντίνος Μίχος. Μουσική: Λεωνίδας Μαριδάκης. Φωτισμοί: Βαγγέλης Κάνδιας. Παίζουν: Κάτια Γέρου, Θανάσης Κουρλαμπάς, Νίκος Νίκας, Εφη Κόντα, Μέλιος Κατσαμάκης, Ευγενία Μαραγκού, Λεωνίδας Μαριδάκης, Κίμων Παντερής.

Παρελθόν και το 55ο Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης

Από την ταινία ΠΟΛΚ
Από την ταινία ΠΟΛΚ
Παρά την υποτονική εικόνα που το φετινό, 55ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, «έβγαζε» προς τα έξω, λέγεται ότι η πληρότητα στις αίθουσες άγγιξε σχεδόν το 100%. Συνολικά 150 ταινίες απ' όλο τον κόσμο προβλήθηκαν, επιβεβαιώνοντας γι' ακόμα μια φορά τη δύναμη και κυρίως τη μαγεία του ανεξάρτητου κινηματογράφου. Τιμήθηκαν Ελληνες και ξένοι καλλιτέχνες, η Βούλα Ζουμπουλάκη, η Αννα Συνοδινού, ο Παντελής Βούλγαρης κι ο Λάκης Παπαστάθης, η Χάννα Σιγκούλα, ο Ζέλιμιρ Ζίλνικ, ο Ραμίν Μπαχράνι, ο Κόρνελ Μούντρουτσο και ο Ρόι Αντερσον. Τιμήθηκαν και τα 100 χρόνια του Ελληνικού Κινηματογράφου...

Η αυλαία του Φεστιβάλ έπεσε το βράδυ του Σαββάτου με απονομές βραβείων, διακρίσεων και μνειών. Το μεγάλο βραβείο της κριτικής επιτροπής του Φεστιβάλ τον «Χρυσό Αλέξανδρο» απέσπασε - δικαίως - η μεξικάνικη ταινία «Ατέρμονη θλίψη» του Χόρχε Πέρες Σολάνο, γιατί «συνδύασε με αφηγηματική ακρίβεια, την πραγματικότητα και την ποίηση», ενώ τον «Αργυρό Αλέξανδρο» έλαβε η ταινία «Δίπλα της» του Ασαφ Κορμάν από το Ισραήλ.

Η FIPRESCI (Διεθνής Ομοσπονδία Κριτικών Κινηματογράφου) απένειμε δύο βραβεία και μια ειδική μνεία. Το πρώτο βραβείο έλαβε η αυστριακή ταινία του διαγωνιστικού τμήματος «Καληνύχτα μαμά» των Σεβερέν Φιαλά και Βερόνικα Φραντς, το βραβείο ελληνικής ταινίας πήγε στην ταινία «Νορβηγία» του Γιάννη Βεσλεμέ και ειδική μνεία έλαβε η ελληνική ταινία «Πολκ» των Νίκου Νικολόπουλου και Βλαδίμηρου Νικολούζου για «την υψηλού επιπέδου εφευρετική συγχώνευση ιστορίας και λογοτεχνίας, την τολμηρή προσέγγισή της στη φόρμα και τις πολλές, μυστηριώδεις, ακριβείς και όμορφες εικόνες της».

Η Πανελλήνια Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου, επιστρέφοντας στην τελετή λήξης μετά από δίχρονη, ακούσια απουσία της και απονέμοντας το δικό της βραβείο καλύτερης ελληνικής ταινίας στο «Μικρό Ψάρι» του Γιάννη Οικονομίδη με το σκεπτικό ότι «συνδυάζει με αποτελεσματικό τρόπο αφήγηση και ρυθμούς διεθνώς αναγνωρίσιμους από τη μια κι από την άλλη σχολιάζει την ηθική διάσταση της νεοελληνικής κρίσης».

Η ΠΕΚΚ, μεταξύ άλλων, σημείωσε: «Είχαμε εκφράσει δημόσια τις ενστάσεις μας τόσο για το νόμο Γερουλάνου όσο και την άνιση μεταχείριση των ελληνικών ταινιών. Τι σύμπτωση, τώρα που αποδοκιμάζεται συνολικά ο ισχύων νόμος, είτε ως ανεφάρμοστος είτε ως καταστροφικός, λήγει και η περίοδος της αυθαίρετης τιμωρίας μας. Η ΠΕΚΚ θα συνεχίσει να διεκδικεί το αυτονόητο δικαίωμά της στη διαφορετική άποψη και τη διατύπωση προτάσεων, με γνώμονα τις καταστατικές της αρχές, την Ιστορία της, την ανάπτυξη του εγχώριου σινεμά και την υπεράσπιση των θεσμών. Είμαστε, δυστυχώς, υποχρεωμένοι, να εκφράσουμε την απογοήτευσή μας μ' αφορμή τον ψευδεπίγραφο εορτασμό των 100 χρόνων ελληνικού κινηματογράφου... Οσο ανιστόρητη είναι η επιλογή των διακοσίων αρχικά προτεινόμενων τίτλων, άλλο τόσο διάτρητο δείχνει και το αποτέλεσμα της διαδικτυακής ψηφοφορίας για την ανάδειξη των είκοσι καλύτερων ταινιών. Ποια επιτροπή, άραγε, αποφασίζει να μη συμπεριλάβει ούτε ένα ντοκιμαντέρ στη λίστα αυτή (...) Ποιοι χαρίζουν τις ταινίες των αδελφών Μανάκη σε γειτονικές εθνικές κινηματογραφίες; Ποιοι χρίζουν την Γκόλφω "θεμέλιο λίθο" της ελληνικής κινηματογραφίας; Ποια επιτροπή εξαιρεί, με εγκληματική άγνοια (;) τον "Ουρανό" για παράδειγμα, κι άλλες κλασικές δημιουργίες από το σώμα της εθνικής παραγωγής»;



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ