ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 21 Δεκέμβρη 2014 - 2η έκδοση
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«NON OMNIS MORIAR"
Ενα ντοκιμαντέρ για την 9μηνη απεργία στη «Χαλυβουργία Ελλάδος»

Λατινική η έκφραση που συνιστά τον τίτλο τής, χαμηλού προϋπολογισμού, ανεξάρτητης παραγωγής της κολεκτίβας «Λοκομοτίβα». «Non omnis moriar» τιτλοφορείται το ντοκιμαντέρ με την ταξική ματιά στην 9μηνη απεργία των εργαζομένων στην «Χαλυβουργία Ελλάδος», απεργία που ξεκίνησε το Νοέμβρη του 2011. Η ταινία ολοκληρώθηκε μετά από δύο χρόνια προσπάθειας, με τη σκηνοθεσία να υπογράφεται από την Θεοδοσία Γραμματικού. Η αξιόλογη πρωτότοκη δουλειά μεγάλου μήκους της Γραμματικού θα αρχίσει να προβάλλεται στους δυο θρυλικούς, νεοανακαινισμένους αθηναϊκούς κινηματογράφους «Αλκυονίς - new star art cinema» και «Στούντιο - new star art cinema», από την Πέμπτη 8 Γενάρη 2015. Για τους νεότερους αναφέρουμε ότι, στην Ιουλιανού 42 - 46, δίπλα στην πλατεία Βικτωρίας βρίσκεται ο πρώτος κινηματογράφος, ενώ, λίγο πιο πάνω, στην πλατεία Αμερικής ο δεύτερος, στην οδό Σπάρτης και Σταυροπούλου 33.

«Δεν θα πεθάνω ολάκερος» δηλώνει, μεταφρασμένος στα ελληνικά, ο τίτλος της ταινίας, δανεισμένος από τις Ωδές του Οράτιου (Βιβλίο ΙΙΙ). «Δεν θα πεθάνω ολάκερος», με την έννοια του «κάτι θα μείνει από μένα»... κάτι σαν μαγιά, μια αδιαπραγμάτευτη παρακαταθήκη για τους αυριανούς εργατικούς αγώνες. Σ' αυτό το τελευταίο, συνοψίζεται το μήνυμα του στρατευμένου στην ταξική αλήθεια ντοκιμαντέρ της Θεοδοσίας Γραμματικού, που ακολούθησε με την κάμερα στο χέρι την εξέλιξη της απεργίας των εργατών με τα σκαμμένα πρόσωπα. Εννέα μήνες η απεργία, εννέα μήνες βήμα προς βήμα η καταγραφή γεγονότων σε στιλ ρεπορτάζ: Στην πύλη του εργοστασίου που μετουσιώθηκε σε φάρο της, καταγραφή των πολυποίκιλων και πυκνών εκδηλώσεων αλληλεγγύης σε Ελλάδα και εξωτερικό, της μάχης των γυναικών των απεργών και των παιδιών τους, των μεγάλων κινητοποιήσεων στο κέντρο της Αθήνας και έξω από τη βίλα του ιδιοκτήτη της επιχείρησης, καταγραφή των ανυποχώρητων διεκδικήσεων του σωματείου σε υπουργεία με καλοπληρωμένους και κακοπληρωμένους υπαλλήλους του κράτους των αφεντικών για τη βρώμικη δουλειά, καταγραφή της βίαιης καταστολής της. Η κινηματογράφηση επιτόπου, σε αυθεντική ατμόσφαιρα και ντεκόρ, σε πραγματικό χρόνο, με πραγματικό ήχο - συχνά μη επεξεργασμένο - και με πρωταγωνιστές πραγματικούς ανθρώπους που είναι οι εαυτοί τους. «Δραματοποιημένη αφήγηση» είναι απούσα από τις σκηνές, προκύπτει όμως από τα πραγματικά προ-φιλμικά γεγονότα. Και το σπουδαίο κείμενο / σχόλιο του ντοκιμαντέρ σε voice over, ρίχνει φως αναλύοντας και σκάβοντας σε βάθος, θεατές και αθέατες πτυχές αυτού του αγώνα, που τον κατέστησαν τόσο ξεχωριστό... Ας μην ξεχνάμε ότι ο όρος «ντοκιμαντέρ» έχει τις ρίζες του στη λατινική λέξη «docere», που σημαίνει διδάσκω, διαφωτίζω.


Η ταινία ξεκινά με αρχειακό υλικό από τις απεργίες του κλάδου το 1957 και το '62 για να φτάσει στον Νοέμβρη του 2011 στο Εργοστάσιο της «Χαλυβουργίας Ελλάδος» όπου οι στριγκές των μηχανών ωχριούν μπροστά στην ένταση των συζητήσεων των εργαζομένων. Κυρίαρχη λέξη: Απολύσεις... Οι μηχανές παγώνουν και σιωπούν. Οι χαλυβουργοί συγκεντρώνονται για γενική συνέλευση. Δυο οι προτάσεις: Πενθήμερο / πεντάωρο - που σημαίνει δραστική μείωση αποδοχών. Εναλλακτική; Απολύσεις... Τίποτα απ' τα δυο. Απεργία!

Αντιμέτωπος με ένα θέμα ειδικού πολιτικού βάρους σαν κι αυτό της απεργίας, ο «δημιουργός» ενός - ανεξάρτητης και όχι παραγγελμένης παραγωγής - ντοκιμαντέρ, καλείται να επιλέξει τον τρόπο κινηματογράφησης του υλικού του, μια που δεν πρόκειται για απλή καταγραφή αλλά κύρια για επιλογή που θα στηρίξει ανεξίτηλα την πολιτική θέση της ταινίας. Ετσι ένα τέτοιο θέμα δε θα μπορούσε να αποδοθεί, υιοθετώντας είτε τον αποκαλούμενο «παρατηρητικό τρόπο» κινηματογράφησης είτε τον «αόρατο». Η όλη διαδικασία κινηματογράφησης και επεξεργασίας ενός τέτοιου ντοκιμαντέρ σχετίζεται ολοσχερώς με τις προθέσεις του σκηνοθέτη, το ήθος, την πολιτική και αισθητική του προσέγγιση, καθώς και τις προσδοκίες του κοινού του, αφού ο ίδιος έχει ξεκάθαρο το σε ποιους αποδέκτες απευθύνεται. Ως εκ τούτου, πρόκειται για κάτι το πολύ υποκειμενικό.


Το ύφος της ταινίας τραχύ, πορτρέτα χαρακτηριστικά των ανθρώπων της δουλειάς, λήψεις γρήγορες να προλάβουν να καδράρουν τα σημαντικά, με ελάχιστες ή καθόλου επεμβάσεις. Μοντάζ με τάση ρητορική και σχολιασμός σπουδαίος, με φωνή voice-over, που σε σημεία διακόπτεται από τους ήχους των τραγουδιών,των συνθημάτων, των μαρτυριών για μια απεργία - ορόσημο των ταξικών αγώνων. Μια απεργία που κανείς δεν περίμενε να κρατήσει τόσο. Κανείς δε φανταζόταν τόση αλληλεγγύη από τον κόσμο. Κάνεις δεν περίμενε ότι θα έβγαινε πιο δυνατός από αυτήν τη μάχη.

Σχεδόν όλοι αισθάνθηκαν απολυμένοι. Σχεδόν όλοι συνειδητοποίησαν στην πορεία ότι δεν πάλευαν μόνο για τον εαυτό τους, για τα αιτήματά τους στο εργοστάσιο, αλλά για όλη την εργατική τάξη. Η συγκινητική αλληλεγγύη της τάξης τους ήταν αυτή που τους πυροδοτούσε και τους στήριζε έως το τέλος...


Τζ.Γ.


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Διαγωγή κοσμιωτάτη

1. Δεν θ' αργήσουν να μας πουν πως για τις θλιβερές εμπειρίες που μοιραζόμαστε υπεύθυνη είναι η μάνα φύση, η κακιά στιγμή, το κακό συναπάντημα.

2. Η φρίκη της Ευρώπης εδραιώθηκε για καλά στην έρημη χώρα μας. Ενα σκυλολόι από μισαλλόδοξους φανατικούς προτεστάντες μπαίνει και βγαίνει από τη ζωή μας και άλλο δεν κάνει από το να απαριθμεί τα παραπτώματά μας. Καιρός να επιστρέψουμε στην παλιά μας ειλικρίνεια, στην παλιά καχυποψία μας.

3. Ο δύσμοιρος ο Πορτοσάλτε. Τον είδα έντρομο στο γνωστό δελτίο ειδήσεων του «Σκάι» να δηλώνει πως φοβάται ότι, αν δεν ψηφιστεί νέος πρόεδρος, θα γίνουμε Βόρεια Κορέα! Φαίνεται πως όταν ήταν μικρός έβλεπε ταινίες φτηνής προπαγάνδας. Ετσι είναι, μπροστά στην εξουσία, πάνε κατά διαόλου το δημοκρατικό στιλ και η ευγένεια, και αναδεικνύεται πρωτόγονος ο αντικομμουνισμός. Η δημοσιογραφική χαμέρπεια ξεπερνά και τους χουντικούς στην αντικομμουνιστική προπαγάνδα. Σε λίγο μάλλον θα δούμε τη Βόρεια Κορέα να την αντικαθιστούν τα κονσερβοκούτια και το παιδομάζωμα.

4. Ψημένος στα κόλπα και τις ίντριγκες, σκέτο επιστημονικό φαινόμενο στην αποστασία, ο Σαμαράς πήρε την απόφαση να στολίσει το χριστουγεννιάτικο δέντρο του με τους υπουργούς του. Και αυτοί οι υπουργοί «μάρτυρες», απηυδισμένοι, αποξενωμένοι από τον κόσμο, ψωριάρηδες που μόνο ο Μοσκοβισί τους αγκαλιάζει, αποδέχονται τη θέση τους στα κλαδάκια του δέντρου. Περνάνε ...δύσκολα, γεμάτοι τύψεις, και αναρωτιούνται πού πήγαν εκείνα τα χρόνια, τότε που έσπρωχναν με πόδια και χέρια για να χωρέσουν στα υπουργεία, για να τα «καταφέρουν», και τώρα στην κορυφή της πυραμίδας, να, ιδού το χάλι τους...

5. Χωρίς καμία προφύλαξη - έτσι, για τα μάτια του κόσμου - ο ένας Δεξιός μετά τον άλλο επιστρέφουν στις ρίζες τους. Χλομιάζουν ακόμη και οι κρετίνοι Χρυσαυγίτες μπροστά στην επάνοδο των Νεοδημοκρατών στην Ακροδεξιά. Η ικανότητα των φιλήσυχων Δεξιών να φτάνουν στα άκρα με διασκεδάζει όσο οτιδήποτε άλλο. Με ένα μόνιμο μπλακάουτ στο μυαλό και χρησιμοποιώντας ένα φτωχό λεξιλόγιο, χυδαίο, γίνονται ανεξάντλητη πηγή ηλιθιότητας. Μια κακοστημένη δουλειά - αυτό ήταν πάντα η Δεξιά.

6. Η έλλειψη φαντασίας ήταν πάντοτε το σήμα κατατεθέν του Γιώργου Παπανδρέου. Απόδειξη ότι βρέθηκε πάλι στο επίκεντρο της κουρασμένης χώρας. Αρκούσαν δύο με τρία απολειφάδια του ΠΑΣΟΚ να του παρέχουν εκείνο τον ενθουσιασμό που είναι αναγκαίος για τη ματαιοδοξία του, και να τος πάλι ο ξενέρωτος ποδηλάτης. Θέλει για άλλη μια φορά να παίξει. Και γιατί όχι; Το μαγαζί είναι δικό του, είναι ο νόμιμος ιδιοκτήτης, δεν του λείπει το θράσος, δεν παζαρεύει, και συνεχώς ανεβάζει την τιμή. Αν κατορθώσουμε να σκεφτούμε σοβαρά έστω μια φορά για τον Γιωργάκη, θα κρίνουμε πως είναι απαραίτητος. Για να θυμόμαστε ανά πάσα στιγμή πόσο πολύ κινδυνεύουμε.

7. Πόσο με συγκινεί η Ντόρα. Κάθε της εμφάνιση και μια θυσία, μια μεταμέλεια. Διακατέχεται από την αίσθηση του επείγοντος, να βοηθήσει τον έξαλλο Σαμαρά να βρει την έξοδο. Η Ντόρα πιστεύει ότι βρίσκεται σε μόνιμη κατάσταση πνευματικής εξύψωσης. Η λογοδιάρροιά της έχει άμεση σχέση με τις ανάγκες για την εικόνα της, και η νεύρωσή της είναι του τύπου «δεν θα απαλλαγείτε από μένα» - και είναι δικαίωμά της, αλλά αυτήν αφήνει εκτεθειμένη. Η Ντόρα είναι το φτηνό ρομάντζο της Δεξιάς. Πατάει στα κεφάλια των δημοσιογράφων χωρίς ανάγκη προσχημάτων, γνωρίζοντας πως μόνο αυτοί που δεν έχουν ορθολογική σκέψη μπορούν να βοηθήσουν την επιδέξια κυρία που, αν και πέρασε από την εξουσία, οι συναντήσεις της με την πραγματικότητα ήταν σύντομες. Μια ζωή γεμάτη κύβους ζάχαρης και ιλιγγιώδεις φαντασιώσεις για τον πρωθυπουργικό θώκο, μικροαστικές ανησυχίες και τρέχα γύρευε τι άλλα, με τα οποία, όπως φαίνεται, θα εξακολουθεί να ταλαιπωρεί το Πανελλήνιο.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ