ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 18 Γενάρη 2015
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«NON OMNIS MORIAR»
Ενα ντοκιμαντέρ για τη μεγάλη απεργία στη «Χαλυβουργία»

Το ντοκιμαντέρ «Non omnis moriar» (2014), είναι η πρώτη ταινία μεγάλου μήκους της Θεοδοσίας Γραμματικού και η τέταρτη παραγωγή της κινηματογραφικής κολεκτίβας «Λοκομοτίβα». Η ταινία, όπως μας ανάφερε η ομάδα παραγωγής της «συνιστά αφήγηση σε τρεις άξονες. Ο πρώτος είναι εκείνος της οπτικής τεκμηρίωσης των γεγονότων, ο δεύτερος, οι προσωπικές μαρτυρίες των ίδιων των απεργών και ο τρίτος και σημαντικότερος για ένα ντοκιμαντέρ - απαραίτητος για την εμβάθυνση του θέματος - είναι ο άξονας του σχολιασμού».

Σε voice over εδώ, με ένα κείμενο με αξιώσεις επιστημονικότητας πάνω στο γενικό θέμα της απεργίας ως ταξικής αναμέτρησης. Σε αυτό το πλαίσιο του γενικού εντάσσεται το ειδικό, η εννεάμηνη δηλαδή απεργία των εργατών της «Ελληνικής Χαλυβουργίας».

«Βοήθα τον εαυτό σου βοηθώντας μας: ασκήσου στην αλληλεγγύη», γράφει ο Μπρεχτ στο ευφυές διδακτικό θεατρικό του από το 1931 το «Μέτρο ή η Απόφαση».

Ακούσαμε τους απεργούς στην ταινία να περιγράφουν για το πώς ο κοινός αγώνας λειτούργησε σαν ποιοτική τομή στις μεταξύ τους σχέσεις. «Οι χαλυβουργοί πριν την απεργία δεν γνωριζόμασταν μεταξύ μας. Μπαίναμε στο εργοστάσιο, κάναμε τη βάρδια και μετά σπίτι». Με την απεργία, όχι μόνο γνωρίστηκαν, αλλά διαπίστωσαν ότι και τα προβλήματά τους είναι κοινά, γι' αυτό και ο κοινός τους αγώνας ήταν το στοιχείο που τους ένωσε. Το σημαντικό με την κινηματογραφική καταγραφή της εννεάμηνης αυτής απεργίας συνίσταται στο ότι αποτελεί παρακαταθήκη για τους ταξικούς αγώνες που έρχονται γιατί «μόνο διδαγμένοι από την πραγματικότητα, μπορούμε να αλλάξουμε την πραγματικότητα» (Μπρεχτ). Η καταγραφή εργατικών λαϊκών αγώνων είναι σημαντική, γιατί βοηθά, εκτός των άλλων, και στην ιστορική μνήμη.


Η κινηματογραφική κολεκτίβα «Λοκομοτίβα» δημιουργήθηκε από άτομα που αισθάνονται την ανάγκη να μπορούν να δημιουργούν. «Δεν είμαστε μια ομάδα που προτείνει μια αισθητική γραμμή - λένε - και αυτό αποδεικνύεται από το μέχρι τώρα έργο μας, όπου κάθε φιλμ έχει τη δική του μορφή, τη μορφή που εκτιμάμε ότι εκφράζει και αναδεικνύει πληρέστερα το περιεχόμενο». Η «Λοκομοτίβα» προτείνει περιεχόμενο. Περιεχόμενο που άπτεται μιας τέχνης που αντιστέκεται και παίρνει ξεκάθαρα θέση ενάντια στη βαρβαρότητα που βιώνουμε καθημερινά. Μιας τέχνης που δεν επιθυμεί να λειτουργεί ως παθητική, αντανακλαστική αναπαραγωγή της πραγματικότητας, αλλά που βλέπει τη λειτουργία της παρεμβατικά, επενεργώντας έτσι στα μυαλά των ανθρώπων για την αλλαγή της υπάρχουσας κατάστασης. «Δεν είμαστε μια ομάδα "αντικειμενική" με την έννοια των "ίσων αποστάσεων". Δεν κατέχουμε μέσα παραγωγής. Δεν έχουμε κεφάλαια. Δεν είμαστε παραγωγοί με την καθεστηκυία έννοια. Συμμετέχουμε οι ίδιοι, με την εργατική μας δύναμη, σε συλλογικό επίπεδο, αλληλοβοηθούμενοι...».

Σχετικά με την κινηματογραφική κριτική που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Αυγή» στις 8 του Γενάρη για το ντοκιμαντέρ «Non Omnis Moriar», διαπιστώνουμε ότι ποτέ σε τόσο λίγες γραμμές δεν χώρεσε τόση αντιπάθεια, όχι για την ταινία αυτή καθεαυτή, αλλά για τον αγώνα της εργατικής τάξης να αποκρούσει τον ανελέητο πόλεμο που δέχεται από τους εκμεταλλευτές της. Για το δικαίωμα της εργατικής τάξης να σταθεί όρθια, να πολεμά για τα αυτονόητα. Σε μια πραγματικότητα, που υπάρχουν καταπιεστές και αυτοί που βιώνουν την εκμετάλλευση, που υπάρχει ταξική πάλη, η ανθρώπινη συνείδηση δεν μπορεί να μένει αμερόληπτη. Και ευτυχώς, υπάρχουν καλλιτέχνες που επιμένουν το έργο τους να απευθύνεται σε αυτούς που, όπως λέει ο Μπρεχτ, «μπορούν να χρησιμοποιήσουν την αλήθεια αποτελεσματικά».


Στο ντοκιμαντέρ - με το λατινικό τίτλο, δανεισμένο από τις ωδές του Οράτιου (βιβλίο ΙΙΙ) - «NON OMNIS MORIAR» που σημαίνει «Δεν θα πεθάνω ολάκερος», με την έννοια ότι κάτι θα μείνει από εμένα... κάτι σαν μαγιά, φωτίζονται βασικές πτυχές που έκαναν αυτόν τον αγώνα τόσο ξεχωριστό.

9 μήνες απεργία, 9 μήνες καταγραφής.

Εργοστάσιο Χαλυβουργίας Ελλάδας, ο ήχος των μηχανών πλέκεται με τις έντονες συζητήσεις των εργατών. Απολύσεις. Οι μηχανές παγώνουν και οι χαλυβουργοί μαζεύονται για τη γενική τους συνέλευση. Δυο προτάσεις τίθενται. Απολύσεις ή πενθήμερο πεντάωρο με μείωση των αποδοχών. Επιλέγουν. Τίποτα από τα δυο και αποφασίζουν να κατέβουν σε απεργία. Κανείς δεν περίμενε να κρατήσει τόσο. Κανείς δεν περίμενε τόση αλληλεγγύη από τον κόσμο. Κανείς δεν περίμενε ότι θα έβγαινε πιο δυνατός από αυτήν τη μάχη. Σχεδόν όλοι όμως αισθάνθηκαν απολυμένοι. Σχεδόν όλοι συνειδητοποίησαν ότι δεν πάλευαν μόνο για τον εαυτό τους, για τα αιτήματά τους στο εργοστάσιο, αλλά για όλη την εργατική τάξη. Και η πύλη της Χαλυβουργίας Ελλάδας για τους επόμενους εννιά μήνες που θα κράταγε η απεργία τους θα γινόταν φάρος.

Η ταινία προβάλλεται στους κεντρικούς κινηματογράφους «Αλκυονίς» (Ιουλιανού 42 - 46) στην πλατεία Βικτωρίας, στις 11 το βράδυ και «Στούντιο» (Σπάρτης και Σταυροπούλου 33) στην πλατεία Αμερικής, στις 6.30 το απόγευμα.


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Ανοχή και ζωηφόρος πάλη

1. Την ανοχή μας ζητούν Γαλάζιοι και Συριζαίοι μπροστά στο σκηνικό που πιστεύουν ότι θα βρεθούμε μετά από αυτές τις εκλογές πανικού. Το ζητούν με τον γνωστό πλάγιο τρόπο, της «φρόνιμης συμβουλής», για να μπορεί να συνεχίσει ανενόχλητη η σεμνή και κοσμία Ευρώπη να μας καταδυναστεύει.

2. Η ανοχή είναι το νέο πιόνι που εμφάνισαν στη σκακιέρα. Εκπροσωπεί την πειθαρχία εκείνη που είναι απαραίτητη για την παράταση του μνημονίου. Είναι ο αόριστος χρόνος που θα μας «επιτρέψει» να ζήσουμε άλλη μια αυταπάτη, άλλη μια παθητική στάση, για να μη γίνουν αντιληπτά τα σχέδια που και οι δύο πλευρές θέλουν να περάσουν.

3. Ανοχή μπορεί να δείξει όποιος έχει αφεθεί στην τύχη του, όποιος παρασύρεται από τη δίνη του θεάματος, που σε αφθονία προσφέρουν οι καναλάρχες.

4. Η ανεξάντλητη και αλάνθαστη μνήμη μας μέσα στο κίνημα μάς χάρισε μια μεθοδολογία που αντιμάχεται ό,τι παγώνει τη ζωηφόρο πάλη μας, ό,τι την ντροπιάζει και την κηλιδώνει. Αντιμάχεται ό,τι μας παραπλανά και μας κρατά σε αμφιβολία και αναμονή. Η ανοχή το μόνο που μας χάρισε ιστορικά είναι αμέτρητα ναυάγια και μεγάλες ανθρώπινες απώλειες.

5. Ο Τσίπρας τολμά και θέτει ηθικό δίλημμα σε όσους παρέχουν ανοχή σε μια κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, γιατί, όπως ισχυρίζεται, για πρώτη φορά δίνεται η ευκαιρία στην Αριστερά να κυβερνήσει. Πρόκειται για έκκληση ευγενική, χριστιανικού χαρακτήρα, η οποία στην ασκητική γραμματεία ονομάζεται «ακηδία». Αυτό ζητά με την ανοχή ο Αλέξης: Βραδύτητα και πίστη στη μελλοντολογία. Ο,τι είναι για μας η ουσία μας, για εκείνον είναι δευτερεύον και περιττό. Αν ήταν ευθύς, δεν θα ζητούσε ποτέ ανοχή απ' όσους επιθυμούν να πετάξουν από πάνω τους το ζυγό της Ευρώπης.

6. Η κατάσταση της ανοχής καθιστά ασαφή το στόχο μας, διασπά την ενότητά μας, βγαίνουμε από την πράξη και βυθιζόμαστε στο παράδοξο και το ανύπαρκτο. Ανοχή είναι συνενοχή στην απληστία της κυρίαρχης τάξης.

7. Με αφήνουν τρυφερά αδιάφορο τα ιδιωτικά δράματα των Σαμαρά και Τσίπρα. Αν δεν μπορούν να σχηματίσουν κυβέρνηση, ας δοκιμάσουν στις επόμενες εκλογές. Ο εκβιασμός μέσω του συναισθήματος για το τι θα γίνει το κράτος δεν πιάνει, αφού, από τον καιρό που είμαι σε θέση να θυμάμαι, αυτό το ένδοξο κράτος μάς έχει κάνει έξωση εφ' όλης της ύλης, μας έχει τυλίξει με τη θανατηφόρα ανεργία, μόνο την εχθρότητά του γνωρίσαμε, με τη ζωή μας να είναι σε διαρκή παρεξήγηση και, όσο για τα δικαιώματά μας, αυτά είναι μονίμως προς πώληση.

8. Η συμπεριφορά της Αριστεράς δεν επιδέχεται παρά μόνο μία εξήγηση. Καθηλωμένη στα πόδια του καθεστώτος, αφομοίωσε το πρότυπό του και έκτοτε το διευρύνει. Δεν πρόκειται για αντίφαση, ούτε για τραγική κατάληξη, αλλά για εκείνη την ικανότητα της μετριότητας να μεταμορφώνεται διαστρέφοντας τα γεγονότα. Ο διακαής πόθος της να μας κυβερνήσει και διά της ανοχής να μοιραστούμε μαζί μια ήσυχη αστική ζωή με υποχρεώνει να κάνω ταμείο: Την Αριστερά την έχουμε πληρώσει ακριβά και θα ήμασταν ηλίθιοι αν συνεχίζαμε να την πληρώνουμε.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ