ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 12 Φλεβάρη 2015
Σελ. /24
Πέντε νέα καλλιτεχνικά σχήματα από διαφορετικά είδη τέχνης αυτοπαρουσιάζονται...

Το μουσικό συγκρότημα «KollektivA», η κινηματογραφική κολλεκτίβα «Λοκομοτίβα», η μουσικοθεατρική ομάδα «Τρομπετίνι», η θεατρική ομάδα «ΑντίχειραΣ» και το μουσικό σχήμα «Gitante» βρέθηκαν με τον «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ» και συζήτησαν για το παρόν και το μέλλον μιας τέχνης με ταξικό πρόσημο, της τέχνης που δεν εφησυχάζει, ούτε παρηγορεί, αλλά αφυπνίζει, προκαλεί ερωτήματα, κινητοποιεί. Μίλησαν για τις δυσκολίες που συνάντησαν και συναντούν. Δεν είναι τυχαίο ότι η πλειοψηφία εργάζεται κι αλλού, για να καταφέρει να επιβιώσει. Κοινός παρονομαστής παραμένει η λέξη επιμονή. Αντάλλαξαν ακόμα την εμπειρία τους για το πώς ξεκίνησαν, γιατί επιλέγουν να εκφράζονται ως συλλογικότητες. Παρουσίασαν τη δουλειά τους, αλλά και τα επόμενα σχέδιά τους.

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
Ο Στέλιος Μαγαλιός παρουσιάζει τους Sober

Σήμερα 12 Φλεβάρη, στις 22.00, στο Ρυθμός Stage (Μ. Αντύπα 38, Ηλιούπολη) ο Στέλιος Μαγαλιός παρουσιάζει τους Sober. Θα παρουσιαστούν κομμάτια του σχήματος και ένα σύνολο διασκευών από διάφορες μουσικές σκηνές παγκοσμίως. Ο ήχος και η επιλογή των κομματιών κινείται στα μονοπάτια της Stoner - Southern Rock - Rock - Ηard Rock μουσικής, με το αποτέλεσμα να αντικατοπτρίζει πλήρως το μουσικό προσανατολισμό του συγκροτήματος.

Συμμετέχει η Ιφιγένεια Ατκινσον.

KollektivA: Η τέχνη εμψυχώνει διαβάζοντας τις σημερινές συνθήκες

Hasselblad H3D

Δεν είναι τυχαίο ότι με το ξέσπασμα της κρίσης και μετά αλλάξαμε όνομα από το προηγούμενο Φθηνό Ευέλικτο Μουσικό Δυναμικό σε KollektivA. Επαιξε ρόλο και η συνεργασία μας με τον Μ. Ξυδούς, αλλά κυρίως η ανάγκη που νιώθαμε να εκφραστούμε μονολεκτικά, πιο επιθετικά... Δεν είναι τυχαίο ούτε ότι τότε έγινε και μόνιμη η σύνθεση του σχήματος. Για να το πετύχουμε αυτό χρειάστηκε να βρεθούμε με μουσικούς που έχουμε πάνω κάτω κοινούς βηματισμούς, κοινό όραμα στο πώς κατανοείται η δημιουργία, πώς καταλαβαίνουμε τον εαυτό μας ως εργαζόμενο ή ετεροαπασχολούμενο μουσικό. Αυτή τη στιγμή, σε ωθούν να λειτουργείς ως ελεύθερος επαγγελματίας. Επενδύεις στον εαυτό σου. Ο άλλος δεν έχει κανένα κόστος. Εχεις τυπική καλλιτεχνική ελευθερία, αλλά πρέπει να μπεις στα κριτήρια ανταποδοτικότητας.

Αυτό που μας χαρακτηρίζει είναι η λέξη επιμονή. Χωρίς επιμονή σ' αυτό που κάνεις δεν πας πουθενά. Πρέπει να αντεπεξέλθεις σε πάρα πολλές δυσκολίες, σ' ένα περιβάλλον καθαρά εχθρικό, ειδικά όταν η τέχνη σου έχει κι ένα ταξικό κριτήριο. Εκφράζουμε με καλλιτεχνικούς όρους, με το δικό μας ηχητικό πρίσμα και τη δική μας ηχητική ταυτότητα αυτό που ζούμε σήμερα κι εμείς και η τεράστια πλειοψηφία του κόσμου. Δημιουργείς ορμώμενος από μια παρόρμηση. Φιλτράρεις με το δικό σου μοναδικό τρόπο τα ερεθίσματα που έρχονται από το περιβάλλον σου, όπως και κάθε καλλιτέχνης. Εξωτερικεύεις την ανάγκη σου για δημιουργία με το έργο σου. Η τέχνη δεν κάνει καμιά ανατροπή, αλλά είναι το απαραίτητο σάουντρακ της ανατροπής. Εκφράζει τις ανησυχίες, τις επιδιώξεις και τους πόθους της μεγάλης πλειοψηφίας. Εμψυχώνει, εμπνέει, διαβάζοντας τις σημερινές συνθήκες.

Πώς φεύγει η δημιουργία προς τα έξω; Μεταφέροντας την εμπειρία του σχήματος καθοριστική σημασία είναι να προσπαθείς να δημιουργείς τις υποδομές, που σου επιτρέπουν να μπορείς να βγάλεις το έργο σου με τον τρόπο που το καταλαβαίνεις, με την πληρότητα που το θες. Για παράδειγμα, φτιάξαμε το δικό μας στούντιο. Αυτό είναι ίσως το μεγαλύτερο βήμα που έχει κάνει μέχρι τώρα η μπάντα. Την τελευταία δισκογραφική μας δουλειά, αν πληρώναμε στούντιο, θα ήταν αδύνατο να τη κάνουμε.

Σε μια βδομάδα κυκλοφορεί ψηφιακά το μίνι άλμπουμ μας «The revolution sessions». Εχει διασκευές γνωστών πολιτικών τραγουδιών από την Ευρώπη (Ισπανία, Ιρλανδία, Ιταλία, Ελλάδα) και τις ΗΠΑ. Τα έχουμε φέρει στο δικό μας ηχητικό πρίσμα. Είναι η αφορμή για να πραγματοποιήσουμε τη μεγαλύτερη συναυλία που έχουμε κάνει μέχρι τώρα στις 7 Μάρτη στο Fuzz. Θα συνεχίσουμε με συναυλίες σε επαρχιακές πόλεις. Θα γίνει αγγλόφωνα ο δίσκος «Η μπαλάντα της φυλακής». Στα σχέδιά μας είναι να θεατροποιηθεί. Χαρακτηριστικό παράδειγμα σύμπραξης διαφόρων ειδών τέχνης.

GITANTE: Η μουσική κουβαλά ιστορία

Η μουσική του σχήματος είναι ορχηστρική. Τα όργανα είναι φλάουτο, βιολί, φαγκότο και κλασική κιθάρα. Το ρεπερτόριό μας πιάνει διάφορα είδη μουσικής, που αγαπάμε και θέλουμε να συνδυάσουμε. Κλασική, έθνικ, τζαζ και αυτοσχεδιασμούς. Αυτές οι μουσικές μάς αρέσουν, γιατί φέρνουν ιστορία. Για παράδειγμα. Το έθνικ φέρνει ουσιαστικά την ιστορία του κόσμου, το πώς εξελίχθηκε η μουσική, που δεν εξελίχθηκε μόνη της, αλλά μέσα από κοινωνικές καταστάσεις. Εχουμε συνθέσει και δικιά μας μουσική.

Τίποτα δε γίνεται χωρίς λόγο ύπαρξης, ακόμα και στην ορχηστρική μουσική, ενδεχομένως με πιο ασαφή χαρακτηριστικά. Αρχικά ξεχωρίζει το συναίσθημα, που δημιουργείται, όταν ακούς μια μελωδία. Ετσι κι αλλιώς η μουσική φέρει αισθητική, που υπόκειται σε ταξικό προσδιορισμό. Ακόμα και τι κομμάτια θα επιλέξεις, πώς θα τα ενορχηστρώσεις...

Οι συνθήκες είναι πολύ αρνητικές, ώστε να μπορέσει να ζήσει ένας καλλιτέχνης από την τέχνη του. Η κατάσταση σήμερα για το μουσικό που παίζει ορχηστρική μουσική είναι πολύ δύσκολη κι από μια άλλη πλευρά: Είναι δύσκολη και από την πλευρά των μέσων. Οι μουσικοί καλούνται να φτιάξουν σχήματα κι εξαιτίας της έλλειψης ορχηστρών. Το πιο δύσκολο είναι ότι πρέπει να μπεις στο παιχνίδι των μαγαζιών ή των σκηνών. Κατά συντριπτική πλειοψηφία αδιαφορούν γι' αυτά που έχεις να πεις, το πόσο βαθιά έχεις δουλέψει. Το ζητούμενο είναι πόσο μπορείς να πουλήσεις, λογική σούπερ μάρκετ. Αμα πεις: Εγώ το βράδυ μπορώ να σου φέρω 100 άτομα δε θα ρωτήσουν καν ποιος είσαι και πώς σε λένε. Κάπως έτσι δουλεύει το πράγμα...

  • Προσπαθούμε να φτιάξουμε μια δομή για να κάνουμε γνωστό το έργο μας, να ανεβάζουμε υλικό. Ταυτόχρονα, αποτελεί μια συνεχή διαδικασία να σκεφτόμαστε νέα πράγματα.
Τρομπετίνι: Εργαλείο μας η φαντασία των παιδιών...

Πριν από την εποχή της κρίσης, η δημιουργία και η λειτουργία των καλλιτεχνικών ομάδων ίσως θα είχε άλλα χαρακτηριστικά. Τώρα, οι περισσότεροι νέοι καλλιτέχνες έχουν σπρωχτεί στη δημιουργία τέτοιων σχημάτων. Οι λόγοι; Τα τεράστια ποσοστά ανεργίας, η ανάγκη καλλιτεχνικής έκφρασης. Οι καλλιτέχνες μπήκαν στη διαδικασία να λειτουργήσουν με διαφορετικούς όρους, ώστε να συνεχίσουν να υπάρχουν.

Η δικιά μας μουσικοθεατρική ομάδα «Τρομπετίνι», είναι γέννημα - θρέμμα της κρίσης και απευθύνεται σε παιδιά. Η συγκρότηση της ομάδας ακουμπά σε όλους τους παραπάνω λόγους. Ξεχωρίζουμε την επίδραση που αναπτύσσεται και μεταξύ των συναδέλφων στην ομάδα. Οι «Τρομπετίνι» έχουν ανεβάσει παραστάσεις σε σωματεία, σε Λαϊκές Επιτροπές. Μέσα από αυτήν τη διαδικασία μέλη της ομάδας ήρθαν σε επαφή με το κίνημα, να προσφέρουν τη δουλειά τους. Μπαίνουν και οι ίδιοι σε μια συνολική δραστηριοποίηση.

Πώς δουλεύουμε... Δουλεύουμε με παραμύθια που δεν είναι όπως τα ξέρουμε, αλλά όπως θέλουμε να είναι. Τα διασκευάζουμε. Παρεμβαίνουμε για να δώσουμε την οπτική που θέλουμε. Εργαλείο μας η φαντασία των παιδιών. Με όχημα τη φαντασία μεταβαίνουν στην πραγματικότητα. Ονειρικό περιβάλλον, παραμυθένιο περιβάλλον, ζωντανή μουσική, αισθητική, λόγος που προβληματίζει τα παιδιά. Λαμβάνοντας υπ' όψιν την ηλικία τους, θέλουμε να δείξουμε ότι τίποτα δεν είναι μη αναστρέψιμο. Μπορούν, άμα το θέλουν να παρέμβουν και να οδηγήσουν την πραγματικότητα αλλού! Μέχρι στιγμής έχουμε δουλέψει με παραμύθια των αδελφών Γκριμ: «Ενας παράξενος μουσικός» και «Οι Μουσικοί της Βρέμης». Το πρώτο το διασκευάσαμε και το ονομάσαμε «Τρία αινίγματα ταξιδεύουν για λύση Παρίσι». Και το δεύτερο το ονομάσαμε «Οι μουσικοί της Βρέμης. Η τόλμη των παραμυθιών». Τα δραματοποιημένα παραμύθια συνοδεύονται από ζωντανή μουσική χάλκινων πνευστών. Τα παιδιά συμμετέχουν ενεργά σε όλη την παράσταση!

Στις 29 Μάρτη και 26 Απρίλη θα παρουσιάσουμε το «Οι μουσικοί της Βρέμης. Η τόλμη των παραμυθιών» στον κινηματοθέατρο «Εφη» στο Περιστέρι.

ΑντίχειραΣ: Καλούμε το κοινό να πάρει θέση

Copyright:Alexander Alexandrou

Η ομάδα μας, «ΑντίχειραΣ» λειτουργεί 1,5 χρόνο. Η αφετηρία και η πορεία μας κοινή. Κοινός και ο προορισμός που θέλουμε να φτάσουμε. Η καθημερινή εμπειρία μας δείχνει ότι η συλλογικότητα εξελίσσει και την ίδια μας την προσωπικότητα. Επιθυμία της ομάδας μας είναι η επικοινωνία και η συνεργασία με άλλες ομάδες. Θέλουμε επίσης, η παράστασή μας «5 1/2 Ιστορίες για την κρίση» να βγει από τα στενά όρια της θεατρικής σκηνής. Να παρουσιαστεί σε χώρους δουλειάς, σε πλατείες, σε επαρχιακές πόλεις.

Πώς ξεκινήσαμε τη συγγραφή του έργου: Καθένας από εμάς έθετε και κάποιο ζήτημα. Ανεργία, συνθήκες διαβίωσης... Καταλήξαμε: Τα θέματα που θέλουμε και πρέπει να αναδείξουμε ήταν όλα αυτά που βιώνουμε στην καθημερινότητά μας. Η παράστασή μας μιλά για το σήμερα, για συγκεκριμένες δυσκολίες, που δεν αντανακλώνται παρά στην επιφάνεια. Οι αιτίες τους είναι συγκεκριμένες κι αν τις κατανοήσεις, μπορείς και να τις λύσεις. Αυτή η θέση μας παρακίνησε!

Οι δυσκολίες πολλές... Είναι ευτύχημα για εμάς ότι έχουμε δικό μας χώρο. Δεν ξέρουμε πώς θα είχαμε λειτουργήσει κι αν ακόμα θα μπορούσε να ολοκληρωθεί η παράσταση, αν κάναμε 5ωρες και 8ωρες πρόβες κάθε μέρα και νοικιάζαμε το χώρο. Καθώς όλοι αναγκαστικά εργαζόμαστε κι αλλού για την επιβίωσή μας, δεν μπορούμε να αφοσιωθούμε σε αυτό που κάνουμε. Από την πρόβα στη δουλειά κι από τη δουλειά στην πρόβα. Δυστυχώς, το κυρίαρχο σήμερα στο θέατρο είναι αυτό που παρουσιάζουν ως «απολίτικο», γιατί ξέρουμε πολύ καλά ότι έχει πολύ συγκεκριμένη θέση από πίσω του, που βομβαρδίζει κι από σκηνής τους αποδέκτες ότι όλα είναι μάταια, τίποτα δεν μπορεί να αλλάξει. Ολα αυτά σερβιρισμένα με άριστη φόρμα, για να ξεγελά το μάτι.

Εμείς έχουμε μια διαφορετική πρόταση. Λέμε: Παίρνοντας θέση η παράσταση - ή να το πούμε καλύτερα θέτοντας τα σωστά ερωτήματα - καλούμε και τον θεατή να πάρει θέση. Θέλουμε να αποδείξουμε πως αυτό που βιώνουμε μπορεί να αλλάξει. Η παράστασή μας θέλουμε να απασχολήσει το μυαλό του θεατή. Προσκαλούμε το κοινό να μας συντροφεύσει στον αγώνα, που είμαστε κι εμείς κομμάτι του.

Οι «5 1/2 Ιστορίες για την κρίση» παρουσιάζονται κάθε Πέμπτη και Παρασκευή στις 21.00 στο Θέατρο «Τζένη Καρέζη».

Λοκομοτίβα: Εμείς ξέρουμε να μιλάμε με εικόνες

Αφίσα της ταινίας «Μάθε εργάτη πώς»
Αφίσα της ταινίας «Μάθε εργάτη πώς»
Σε καμιά περίπτωση δεν πιστεύουμε ότι η τέχνη μπορεί να αλλάξει τον κόσμο. Παρ' όλα αυτά, θεωρούμε ότι πρέπει να κάνουμε τέχνη σαν να μπορούσε ν' αλλάξει τον κόσμο. Και σε ένα βαθμό η τέχνη παρεμβαίνει... Το 2003 ο Βενιζέλος ως υπουργός Πολιτισμού, σε ευρωπαϊκή συνάντηση για τον κινηματογράφο, πρότεινε να γίνουν επενδύσεις στον κινηματογράφο ακόμα και με χασούρα, ώστε να επιβληθεί και μέσα από αυτόν ενιαία ιδεολογία...

Η «Λοκομοτίβα» είναι κολεκτίβα, ομπρέλα κινηματογραφιστών, από το 2010. Τελευταία της παραγωγή η ταινία «Non omnis moriar» (2014) της Θ. Γραμματικού, με θέμα την απεργία των χαλυβουργών, που πρόσφατα προβλήθηκε στους κινηματογράφους. Συνεχίζει την πορεία της στο εξωτερικό και την υπόλοιπη Ελλάδα. Θα προβληθεί και από σωματεία. Η πέμπτη, ανεξάρτητη παραγωγή της «Λοκομοτίβα» «Οι Παλαιστές» βρίσκεται στα σκαριά. Βασίζεται σε λογοτέχνημα του Θωμά Μανόπουλου κι αναφέρεται σε δύο στρατευμένους στη Μακρόνησο που αρνούνται να κάνουν δήλωση μετανοίας. Τιμητικός συμπαραγωγός, το Εργατικό Κέντρο Λαυρίου... Προσπαθήσαμε ως «Λοκομοτίβα» να εκμεταλλευτούμε τη συνήθεια, που υπήρχε παλιότερα στον πολιτικό κινηματογράφο: Το εργατικό και κομμουνιστικό κίνημα να συμβάλλει σε παραγωγές ταινιών, με στόχο την πλατιά παρέμβαση.

Η συμφωνία ανάμεσα στα μέλη της ομάδας είναι συμφωνία περιεχομένου. Μακριά από εμάς ένας κινηματογράφος της ομφαλοσκόπησης, της ενδοσκόπησης και των ίσων αποστάσεων. Κοινή η αντίληψη ότι η τέχνη μας πρέπει να υπηρετεί την ιστορικά χρήσιμη αλήθεια, όπως την αντιλαμβανόμαστε εμείς. Ο κινηματογράφος είναι τέχνη ακριβή που, εκτός της παραγωγής, περικλείει και τη διανομή, στάδιο σημαντικότατο, ώστε να κατορθώσει μια ταινία να φτάσει στο κοινό. Δεδομένου ότι ο κινηματογράφος, από τη δεκαετία του '90, μονοπωλείται κατά 87% με καθετοποιημένη παραγωγή, δηλαδή οι ίδιες εταιρείες κάνουν παραγωγή, διανομή κι εκμετάλλευση (αίθουσες), καταλαβαίνουμε πόσο ασφυκτικό είναι το πλαίσιο για τη δημιουργία και διακίνηση ανεξάρτητων παραγωγών.

Ενα στοιχείο που αναδείχθηκε στα χρόνια της κρίσης είναι ότι στο Φεστιβάλ Δράμας και ειδικά το 2012 η πλειοψηφία των ταινιών ήταν πολιτικές και κοινωνικές, χωρίς να συμφωνείς σε όλα μαζί τους. Από το 2013 όμως και μετά υπήρχε ένα κλείσιμο κι αυτό ίσως είναι και αντανάκλαση των δρόμων που άδειασαν. Τι μένει όμως; Μένει η παρακαταθήκη κάποιων ανθρώπων που ασχολήθηκαν με ένα διαφορετικό κινηματογράφο, σπάζοντας τον «φεστιβαλικό τσαμπουκά», ότι δε χωράνε τέτοιες ταινίες.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ