ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 1 Μάρτη 2015
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
FILS DE GRÈCE: Μία ταινία ντοκουμέντο από τις 12 Μάρτη στις αίθουσες

«FILS DE GRΕCE»

«Παιδιά της Ελλάδας»...

Ο Διονύσης Γρηγοράτος δανείζεται τον τίτλο από την περίφημη επίκληση του Paul Eluard, του Γάλλου κομμουνιστή ποιητή, που βρέθηκε στο μέτωπο του Γράμμου κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου. Βρέθηκε στο πλάι των μαχητών και των μαχητριών του ΔΣΕ και με το χωνί απευθυνόταν στους φαντάρους του Κυβερνητικού Στρατού...

Με αφορμή την κυκλοφορία της νέας ταινίας, FILS DE GRΕCE, του καταξιωμένου σκηνοθέτη Διονύση Γρηγοράτου στους κινηματογράφους από 12 Μάρτη, ο «Ριζοσπάστης» συζήτησε μαζί του.

Ποιος μας δίνει πίσω τα παιδικά μας χρόνια;

Οσον αφορά στην υπόθεση της ταινίας, μας λέει ο Δ. Γρηγοράτος, «Το θέμα της ταινίας, που είναι και ο υπότιτλος της ταινίας είναι τα παιδιά του εμφυλίου. Η ταινία αναφέρεται στις "παράπλευρες απώλειες" του εμφυλίου πολέμου, που κατά βάση είναι τα παιδιά. Εκεί εντάσσεται και το περίφημο "παιδομάζωμα" που κυριάρχησε διαστρεβλωμένο για πολλά χρόνια». Ζητούμενο του Δ. Γρηγοράτου ήταν να λάβει το θέμα την πραγματική του διάσταση. «Υπήρξε ένα πρόβλημα που έπρεπε να ανατραπεί ο απόηχός του, γιατί ήταν και λάθος και προπαγανδιστική λογική».

Η ταινία αφηγείται τη μαζική μετακίνηση 60.000 και πλέον παιδιών μακριά από τις εστίες τους, στη διάρκεια του Εμφυλίου Πολέμου. «Ο ΔΣΕ μέσα σε όλα τα καθήκοντά του ανέλαβε να μετακινήσει και έναν ολόκληρο πληθυσμό με ασφάλεια έξω από τα σύνορα της Ελλάδας μέσα σε δύσκολες συνθήκες πολέμου, βομβαρδισμούς με βόμβες ναπάλμ... Σχεδόν όλα τα παιδιά βγήκαν με ασφάλεια έξω. Δεν ήταν μόνο τα καθήκοντα του πολέμου, αλλά και το καθήκον να διασωθεί η νέα γενιά». Τριάντα χιλιάδες περίπου παιδιά μετακινήθηκαν από τον Δημοκρατικό Στρατό και φιλοξενήθηκαν σε ιδρύματα πολιτικών προσφύγων στις σοσιαλιστικές χώρες. Αλλα τόσα παιδιά εγκαταστάθηκαν στις «παιδουπόλεις» που ίδρυσε η Φρειδερίκη. Και όπως σημειώνει ο σκηνοθέτης «τα παιδιά του εμφυλίου δεν είναι μόνο τα παιδιά του εμφυλίου τότε, αλλά φτάνουν μέχρι και σήμερα με τη διασταλτική βέβαια έννοια. Δηλαδή, δεν παρακολουθούμε τα οδοιπορικά των παιδιών μόνο κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου, αλλά η ταινία διατρέχει όλη τη ζωή τους. Γίνεται αναφορά στην εκπαίδευση, στην επαγγελματική αποκατάσταση, αλλά και στο σήμερα».

Κανείς! Μόνο η Ιστορία...

Η ταινία είναι κάτι σαν road movie στην Ιστορία με στοιχεία σύγχρονης τραγωδίας για την απώλεια της παιδικής ζωής, τα ψυχολογικά τραύματα που τα έχουν σημαδέψει ως παιδιά και τα κουβαλούν ως ενήλικες, ζώντας ανάμεσά μας, την οικονομική και κοινωνική κρίση. Οι προσθήκες στο αρχειακό υλικό και προσώπων που έχουν βιώσει τα γεγονότα, ανάμεσα τους η Ολυμπία Γελοδάρη - χορογράφος στα Μπολσόι, Οδησσό και Λυρική - και ο Γιώργος Παΐζιος - ονομαστός ηλεκτρολόγος εναερίτης - που συμπρωταγωνιστούν στην ταινία ως πρόσωπα κι όχι δίνοντας απλά μια συνέντευξη, δίνουν πρόσθετη διάσταση.

Οπως, άλλωστε, τονίζει και ο Δ. Γρηγοράτος, «τα γεγονότα, ενώ έχουν σημαδέψει τον τόπο, είναι αρκετά άγνωστα στη νέα γενιά. Ηταν ένα ζήτημα πώς θα μπορούσε να παρακολουθήσει εύκολα την ταινία ένα κοινό που δεν είχε γνώσεις ιστορικές ή αντίστοιχες εμπειρίες. Ο άξονας, λοιπόν, που βρήκαμε είναι η ηρωίδα μας να είναι πολιτική πρόσφυγας 3ης γενιάς. Είναι η εγγονή ενός παιδιού του εμφυλίου που θέλει να μάθει την ιστορία της γιαγιάς της και ταυτόχρονα έχει ως επάγγελμά της τον εντοπισμό αρχειακού υλικού και την αποκατάστασή του. Η ιστορία εξελίσσεται από το παρελθόν μέχρι σήμερα, αλλά η εγγονή το ψάχνει από το σήμερα προς το παρελθόν». Το κοινό μπορεί να μάθει μαζί της, να διαβάσει την Ιστορία...

Το αρχειακό υλικό περνά στη μυθοπλασία

Μια ταινία μυθοπλασίας που συνθέτει:

Ηθοποιούς με υπαρκτά πρόσωπα που έχουν βιώσει, πρωταγωνιστήσει στα γεγονότα. Επιλεγμένο αρχειακό υλικό, που τα δραματικά του στοιχεία ενσωματώνονται στην ταινία και προωθούν τη δράση της. Σκηνές αναπαράστασης αλληλοσυμπληρώνονται με το αρχειακό υλικό σε ενιαίο σώμα, απλώνοντας τη δράση σε σημαντικές περιόδους και διαφορετικές χώρες. Σημαντικά πολιτικά πρόσωπα που βίωσαν τα γεγονότα με τη μορφή συνοδευτικών βίντεο σε blogs (όχι συνεντεύξεων).

Ο Δ. Γρηγοράτος ξεκαθαρίζει «Το αρχειακό υλικό δεν μπαίνει στην ταινία παραθετικά. Αντίθετα, χρησιμοποιήθηκαν κομμάτια του που έχουν δραματοποιημένη υφή. Εχουμε αρχειακό υλικό που συμμετέχει στη σκηνή ως γενικό πλάνο, πλάνο συνόλου. Το αρχειακό υλικό παίρνει άλλη διάσταση, γίνεται ένα με τη λήψη τη σημερινή. Κι αυτό είναι το καινούριο που φέρνει η ταινία και ήταν επιλογή. Καταφέραμε να αναπλάσουμε μια εποχή, που έχουν χαθεί πια πολλά πράγματα. Η χρήση του αρχειακού υλικού γίνεται κατ' αρχήν για λόγους αυθεντικότητας».

Και καταλήγει, «Μια ταινία μυθοπλασίας σού επιτρέπει να βγάλεις την ψυχή των συναισθημάτων που κατέκλυζαν γονείς, παιδιά, ανθρώπους που συνόδευαν και τον περιρρέοντα χώρο, που θύμιζε αρχαία τραγωδία. Πολλές γυναίκες είχαν τον άνδρα τους να πολεμά στις τάξεις του ΔΣΕ και το παιδί τους να φεύγει, για να είναι ασφαλές σε κάποιο ίδρυμα στις Λαϊκές Δημοκρατίες...».


Α. Π.


Ο Γιώργος Κακουλίδης και η στήλη του «Το Απόλυτο Ρόδο» απουσιάζει εκτάκτως

Ο Γιώργος Κακουλίδης και η στήλη του «Το Απόλυτο Ρόδο» απουσιάζουν εκτάκτως.

Η σύνοψη της ταινίας

Η ΕΡ'ΜΗ, πολιτική πρόσφυγας 3ης γενιάς, επηρεασμένη λόγω DNA από το αγωνιστικό παρελθόν του τόπου, αλλά και από τον εργασιακό της χώρο - όπου εξειδικεύεται σε συνθέσεις αρχειακού υλικού και σύγχρονες κινηματογραφικές λήψεις και Comics - περνάει και στην πράξη έπειτα από ένα αναπάντεχο, αλλά και αναμενόμενο, συμβάν:

Αθήνα 2008. Στο κατασκότεινο Πάρκο, το περιπολικό της Αστυνομίας - που ψάχνει για ένα κοριτσάκι, θύμα απαγωγής - εντοπίζει στην Παιδική Χαρά, μια ... ΓΙΑΓΙΑ, πεσμένη κάτω από τις κούνιες, σε ημικωματώδη κατάσταση! Αργότερα, στο Νοσοκομείο, ο γιος και η εγγονή της - η ΕΡ'ΜΗ - που καταφτάνουν, φωτίζουν κάπως τα πράγματα, όταν εξηγούν στην Αστυνομία και την Αντιτρομοκρατική πως πρόκειται για πολιτική πρόσφυγα από την πρώην Σοβιετική Ενωση που εδώ και χρόνια βρίσκεται σε κώμα ή σε «συνειδητή» κατάσταση να κοιμάται και να μη μιλάει!

Η ΕΡ'ΜΗ ανασυνθέτει με τη βοήθεια δύο bloggers και ενός εξεγερμένου αλλά και συνειδητοποιημένου νεαρού - ονόματι ΣΥΜΒΑΤΟΣ - την ιστορία της ΓΙΑΓΙΑΣ και τριών άλλων ΠΑΙΔΙΩΝ που είχαν πρωταγωνιστήσει σε ένα απωθημένο γεγονός του Εμφυλίου Πολέμου: Το λεγόμενο - και συσκοτισμένο από την προπαγάνδα - «Παιδομάζωμα», προσεγγίζοντας την αλήθεια.

Παίζουν οι ηθοποιοί: Τζένη Σταυροπούλου, Πέτρος Γιασεμής, Γιάννης Θωμάς, Αντώνης Βλησίδης, Βίκυ Σταύρακα, Αλεξάντερ Γιελόνοβ και Παύλος Ορκόπουλος.

Πρόσωπα που έχουν βιώσει τα γεγονότα: Ολυμπία Γελοδάρη (χορογράφος, πρακτική εξάσκηση στα Μπολσόι, επικεφαλής στην Οπερα της Οδησσού, Λυρική Σκηνή) και Γιώργος Παΐζιος (παιδοπολίτης και ονομαστός εναερίτης της ΔΕΗ).

Παιδιά στο Γράμμο και στο Βίτσι και σε νεαρή ηλικία στην Τασκένδη: Αφροδίτη Τσιαούση, Μαρία Εγρέ, Θωμάς Γράβας, Γιάννης Καραμπάτζιας, Βασιλική Καραμπάτζια, Μάρθα Πασακοπούλου και Γωγώ Παπαλάμπρου.

Διεύθυνση φωτογραφίας: Γιάννης Βαλέρας, Μοντάζ: Γιάννης Τσιουλάκης, Μουσική (τσέλο): Georg Mertens, Συνεργάτες σκηνοθέτη: Νίκος Αξαρλής, Φάνης Δαλέζιος και Αντιγόνη Μητσιμπούνα - Δαβάκη.

Σενάριο - σκηνοθεσία: Διονύσης Γρηγοράτος, Παραγωγή: Κωνσταντίνος Δ. Γρηγοράτος.

Πού θα προβάλλεται η ταινία

Η ταινία θα προβάλλεται από 12 Μάρτη στους κινηματογράφους:

Οι κινηματογράφοι που θα προβληθεί η ταινία είναι:

Τριανόν (Κοδριγκτώνος 21, Αθήνα), VILLAGE Cinemas Αμαρουσίου, Παγκράτι και Ρέντη, Λαΐς - Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Ιερά Οδός 48 & Μεγάλου Αλεξάνδρου, Κεραμεικός), Λάμπρου Κωνσταντάρα (Κουντουριώτου 40 - Μυριοφύτου 55, Αιγάλεω), Βακούρα (Ι. Μιχαήλ 8, Θεσσαλονίκη).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ