Ο ειδικός αυτός φόρος συνίσταται σε ένα μικρό τμήμα του αντιτίμου του εισιτηρίου που καταβάλλει ο θεατής (8% στην επαρχία, 12% στα αστικά κέντρα), του οποίου το μεγαλύτερο μέρος και με διάφορους τρόπους επιστρέφει στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου αλλά και το ΥΠΠΟ, για την άσκηση της κινηματογραφικής τους πολιτικής, όπως χρηματοδότηση παραγωγών, κινηματογραφικά φεστιβάλ κ.λπ. Ο ειδικός φόρος δεν είναι κρατικό χρήμα, είναι τα ήδη φορολογημένα λεφτά των κινηματογραφόφιλων και δικαίως θεωρείται από όλους ως ο μοναδικά σίγουρος πόρος, ο σταθερός και θεσμοθετημένος αιμοδότης της ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής. Τα ποσά κυμαίνονται ανάλογα με την καλή ή κακή χρονιά. Μια κακή χρονιά «έμπαινε» στο ΕΚΚ τουλάχιστον 1,5 εκατομμύριο, το οποίο, προστιθέμενο στην ετήσια κρατική ενίσχυση από τον τακτικό προϋπολογισμό του ΥΠΠΟ (1,6 εκατομμύριο περίπου) - μέσα από κωδικό που θεσμοθετήθηκε μόλις επί Βουλγαράκη - διατηρούσε τον ελληνικό κινηματογράφο σε κατάσταση επιβίωσης.
Με την κατάργηση στην πράξη του ειδικού αυτού φόρου, η ετήσια ενίσχυση της ελληνικής κινηματογραφίας περιορίζεται στην επιχορήγηση του ΥΠΠΟ - στην καλύτερη περίπτωση 1,6 εκατομμύριο ευρώ. Αυτό, εάν, εφόσον και όταν το ΥΠΠΟ θα μπορεί και θα δύναται να καταβάλει ακέραιο το ποσό (φέτος δόθηκε 1,4 εκατομμύριο), από τα συνήθως άδεια ταμεία του. Χωρίς τον ειδικό φόρο, το ελληνικό σινεμά βάζει λουκέτο.
Δίπλα στα παραπάνω έρχονται τα έπεα του ΥΠΠΟ περί αύξησης της επιχορήγησης του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου για την παραγωγή ταινιών, η οποία, λέει, θα υποκαταστήσει τον απολεσθέντα φόρο, το σταθερό και θεσμοθετημένο έσοδο από τον ειδικό φόρο επί των εισιτηρίων... Προβλέπεται μάλιστα και «επαναδιαμόρφωση» της διάταξης για την κατάργηση... Τα έπεα αυτά, όπως και τόσα άλλα, δεν είναι απλά πτερόεντα, είναι αναίσχυντη εξαπάτηση. Είναι στην κυριολεξία λόγια του αέρα, δεδομένου ότι, ανά πάσα στιγμή και για οποιονδήποτε λόγο, μπορούν να ανατραπούν. Κλέβοντας ασύστολα το μοναδικό έσοδο της ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής, ετοιμάζονται να καρπωθούν το χρήμα... μια που τα εισιτήρια δε φτηναίνουν, αντίθετα ακριβαίνουν με 23% ΦΠΑ... Αλήθεια, στα μέτρα που εξαγγέλλει ο υπουργός, γιατί δεν κάνει λόγο για τα ποσά που χρωστούν οι καναλάρχες στον κινηματογράφο, που οι άνθρωποι του σινεμά αγωνίζονται χρόνια τώρα για την απόδοσή τους και το κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ είχε προεκλογικό λάβαρο...
Η κατάργηση του ειδικού φόρου, προμελετημένο και προδιαγεγραμμένο έγκλημα ευρωενωσιακής έμπνευσης, θα δώσει τη χαριστική βολή στην ελληνική κινηματογραφία. Η Ενωση Σκηνοθετών Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ), η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, ο Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Εργων (ΣΑΠΟΕ), το ΔΣ του ΕΚΚ και η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου ζητούν την άμεση απόσυρση της κατάργησης του ειδικού φόρου. Οι άνθρωποι του κινηματογράφου θα πρέπει να βρίσκονται σε επαγρύπνηση, να ξεσηκωθούν για να αποτρέψουν την καταστροφή...
Κατά τη διάρκεια της έρευνας, χρησιμοποιήθηκαν οι γεωφυσικές μέθοδοι της ηλεκτρικής τομογραφίας και της μαγνητικής χαρτογράφησης, καθώς και μέθοδοι εκτεταμένης τοπογραφικής αποτύπωσης. Τα αποτελέσματα των διασκοπήσεων αναμένονται μετά την ολοκλήρωση της επεξεργασίας των δεδομένων.
Στους Αγ. Θεοδώρους συνεχίστηκε η διασκόπηση με ηλεκτρική τομογραφία, εντός του λαξεύματος που θεωρήθηκε από τον Σ. Μαρινάτο ως μινωικό νεώριο. Οι τομές συμπλήρωσαν τις αντίστοιχες που είχαν πραγματοποιηθεί κατά την ερευνητική περίοδο του 2014, μαζί με δοκιμές σεισμικών μεθόδων και σε συνδυασμό με τοπογραφική και φωτογραφική αποτύπωση βυθισμένων μινωικών αρχιτεκτονικών καταλοίπων, τα οποία ανήκουν σε οικοδομικό συγκρότημα με ιδιαίτερα ισχυρή θεμελίωση.
Στο Ιστρον διερευνήθηκε βυθισμένο κτίριο που βρίσκεται στον όρμο ανατολικά του ακρωτηρίου του Αγ. Παντελεήμονα και είναι πιθανόν να ερμηνευθεί ως νεώσοικος. Διερευνήθηκαν, επίσης, στην περιοχή της δυτικής πλευράς του όρμου Καραβοστάσι, αρχιτεκτονικά κατάλοιπα στο πρανές της παραλίας.
Τέλος, στον Πόρο Ελούντας, διερευνήθηκαν με τη χρήση μαγνητικών μεθόδων οι ακτές του όρμου στα νότια του Πόρου και με ηλεκτρική τομογραφία ο βορειοανατολικός μυχός του ίδιου όρμου. Παράλληλα, με υποβρύχια επιφανειακή έρευνα, εντοπίστηκαν και αποτυπώθηκαν τοπογραφικά και φωτογραφικά πληθώρα τμημάτων κτιρίων, τόσο νότια όσο και βόρεια της χερσαίας διόδου που ενώνει την Κρήτη με τη χερσόνησο της Κολοκύθας. Τα ορατά κατάλοιπα μπορούν να αποδοθούν σε σημαντικά κτίρια δημόσιου χαρακτήρα, όπως μαρτυρούν τα δομικά υλικά, οι διαστάσεις και ο τρόπος δόμησης. Εντοπίστηκε, επίσης, τμήμα του βυθισμένου τείχους της αρχαίας πόλης στα νότια, καθώς και οι πιθανές θεμελιώσεις δύο οχυρωματικών πύργων στα βόρεια. Ο συνδυασμός των αποτελεσμάτων αναμένεται να διασαφηνίσει την εικόνα της τοπογραφίας του αρχαίου Ολούντος, τόσο ως προς την έκταση της ίδιας της πόλης, όσο και ως προς την επιλογή της συγκεκριμένης θέσης για την ανάπτυξή της.
Την ερευνητική ομάδα αποτελούσαν οι Θ. Θεοδούλου, αρχαιολόγος της ΕΕΑ, Ν. Παπαδόπουλος, ερευνητής του ΙΤΕ και Κ. Συμιρδάνης, μεταδιδακτορικός ερευνητής του ΙΤΕ.
Η υπόθεση του έργου:Μέσα από τα μάτια της τρυφερής, γενναίας αλλά και αποφασιστικής Μόμο, ο κόσμος μας φαίνεται και σήμερα πλούσιος σε θαύματα και μυστήρια, όσο και σε περασμένες εποχές. Ο χρόνος που κυλά, είναι ο μεγαλύτερος πλούτος, είναι η ζωή και η ζωή ζει μέσα στην καρδιά. Είναι το ζωντανό σύμβολο που επικυρώνει την ανάγκη του ανθρώπου να αγωνιστεί για ό,τι ανθρώπινο υπάρχει μέσα του...
Συντελεστές: Μουσική: Γιώργος Δίπλας. Χορογραφία: Κάλια Θεοδοσιάδη. Σκηνικά - κοστούμια: Θάλια Ιστικοπούλου. Βοηθός σκηνοθέτη: Χρύσα Παπαδημητρίου.
Παίζουν οι ηθοποιοί: Νάντια Ανθοπούλου, Ηλίας Γιαννάκης, Εφη Κεραμίδα, Γιάννης Κοτσαρίνης, Γιώργος Μάρκου, Πέτρα Μαυρίδη, Κωνσταντίνος Μητρόπουλος, Ιωάννα Στεφανάτου, Γιώργος Τσάμης.
Επόμενοι σταθμοί, το Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων και το Θέατρο Δάσους στη Θεσσαλονίκη
Η «Ηλέκτρα» αποτελεί μια σπουδή πάνω στις έννοιες της εκδίκησης, της μεταμέλειας και της δικαιοσύνης. Το έργο παρακολουθεί το σχέδιο της Ηλέκτρας και του αδερφού της Ορέστη να εκδικηθούν το θάνατο του πατέρα τους, Αγαμέμνονα. Τα δύο αδέρφια βάζουν σε εφαρμογή το σχέδιό τους, μέχρι να αποκατασταθεί η ηθική τάξη και να αποδοθεί δικαιοσύνη. Ο Ευριπίδης ανατέμνει τον ψυχισμό των ηρώων του, κάνοντας τα ηθικά τους διλήμματα να μοιάζουν και σήμερα καίρια και επιτακτικά...
Τη μετάφραση υπογράφει ο Κ. Χ. Μύρης, το σκηνικό και τα κοστούμια ο Γιώργος Πάτσας, τη χορογραφία η Αντιγόνη Γύρα, τους φωτισμούς ο Λευτέρης Παυλόπουλος και την πρωτότυπη μουσική ο Γιάννης Αναστασόπουλος.
Παίζουν οι ηθοποιοί: Ηλέκτρα: Μαρίνα Ασλάνογλου, Ορέστης: Θανάσης Κουρλαμπάς, Παιδαγωγός: Γιάννης Βόγλης, Κλυταιμνήστρα: Μαρίνα Ψάλτη, Αγγελιαφόρος: Θοδωρής Κατσαφάδος, Γεωργός: Γιώργος Ψυχογιός, Κάστορας: Θωμάς Γκαγκάς, Πυλάδης: Νίκος Ιωαννίδης, Πολυδεύκης: Κωνσταντίνος Ελματζίογλου.
Το θίασο πλαισιώνει δεκαπενταμελής γυναικείος χορός: Αλίκη Αβδελοπούλου, Γεωργία Ανέστη, Εύα Βάρσου, Μαριλού Κατσαφάδου, Ρένα Κυπριώτη, Ειρήνη Κυρμιζάκη, Γιάννα Μαλακατέ, Ελίνα Μάλαμα, Μαρία Μαλλούχου, Σύνθια Μπατσή, Μαριαλένα Ροζάκη, Μαρία Τζάνη, Μαίρη Χάγια, Εύα Χριστοδούλου.