ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 27 Νοέμβρη 2015
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΚΕ - ΚΝΕ
Ο Αθλητισμός δεν είναι πολυτέλεια μόνο για λίγους αλλά δικαίωμα για τους πολλούς

Με αφορμή την ολοήμερη εκδήλωση στην Καισαριανή, μεθαύριο Κυριακή 29 Νοέμβρη, μιλάει στον «Ριζοσπάστη» ο Δ. Βιτάλης, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ

Με αφορμή την επερχόμενη ολοήμερη εκδήλωση της ΚΝΕ και του ΚΚΕ την Κυριακή 29 Νοέμβρη στην Καισαριανή, ο «Ριζοσπάστης» συνομιλεί σήμερα με τον Δημήτρη Βιτάλη, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ και υπεύθυνο της Επιτροπής Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του ΚΣ, τόσο για τα μηνύματα της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας, όσο και για γενικότερα ζητήματα που αφορούν τον Αθλητισμό. Σημειώνεται πως η ολοήμερη εκδήλωση περιλαμβάνει την παρουσίαση του αθλήματος του μπάσκετ στο πρωινό πρόγραμμα (10.00 - 13.00) και την αντίστοιχη μαχητικών τεχνών στο απογευματινό (18.00 - 20.30). Οσον αφορά το μπάσκετ, το «παρών» θα δώσουν ο ομοσπονδιακός τεχνικός και σύμβουλος της Ομοσπονδίας Μπάσκετ, Κώστας Μίσσας και ο διεθνής παίκτης Νίκος Παππάς, οι οποίοι θα μετέχουν παράλληλα και σε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση που θα ακολουθήσει. Στην παρουσίαση των μαχητικών τεχνών το απόγευμα, θα μετέχουν αθλητές και προπονητές της Ομοσπονδίας Πάλης, της αντίστοιχης του Παγκρατίου Αθλήματος, καθώς και ο Σύλλογος ΑΣ «Ελπίδες Καισαριανής», που θα παρουσιάσει το άθλημα του Ταε Κβον Ντο.

-- Ποια τα μηνύματα που θέλει να περάσει η ΚΝΕ μέσω της εκδήλωσης;

-- «Το κεντρικό σύνθημα της εκδήλωσής μας, "Ο Αθλητισμός δεν είναι πολυτέλεια μόνο για λίγους αλλά δικαίωμα για τους πολλούς", συμπυκνώνει μέσα σε μια φράση την αντίληψή μας, την πρόταση του ΚΚΕ για τη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό, αλλά και την αντιπαράθεση με τη σημερινή κατάσταση. Καλούμε κάθε νέο και νέα, κάθε γονιό, κάθε εργαζόμενο, στην πάλη για υψηλού επιπέδου Φυσική Αγωγή για όλες τις ηλικίες. Είμαστε απέναντι σε κάθε φωνή που λέει ότι σήμερα είναι πολυτέλεια να ασχολείσαι με τη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό».

-- Πόσο δύσκολο είναι σήμερα για τους νέους, τους εργαζόμενους, τους ανέργους, να αθληθούν;

«Κοίταξε, τα πράγματα είναι ξεκάθαρα στον καπιταλισμό. Ο Αθλητισμός είναι εμπόρευμα και μάλιστα ακριβό. Για να έχεις πρόσβαση σε σύγχρονες και οργανωμένες αθλητικές υποδομές με την υποστήριξη επιστημονικού δυναμικού, πρέπει να βάλεις βαθιά το χέρι στην τσέπη. Οι συνδρομές σε γυμναστήρια, κολυμβητήρια και κάθε είδους οργανωμένους χώρους άθλησης έχουν ανέβει στα ύψη. Το κόστος συντήρησης των υποδομών, λόγω των αλλεπάλληλων περικοπών σε κονδύλια, έχει μεταφερθεί σχεδόν εξ ολοκλήρου στον αθλούμενο. Τα στάδια, τα γήπεδα και λοιποί χώροι άθλησης που παραμένουν ανοιχτά και δωρεάν στο λεκανοπέδιο με στοιχειώδεις παροχές για το λαό, είναι μετρημένα στα δάχτυλα του ενός χεριού. Αν σε όλα τα παραπάνω προσθέσεις την έλλειψη ελεύθερου χρόνου, τα εξαντλητικά ωράρια, τις ελαστικές σχέσεις εργασίας, την εξαφάνιση της σταθερής δουλειάς και του σταθερού ωραρίου, καταλαβαίνεις ότι ο δρόμος προς την ποιοτική άθληση για το λαό είναι "Γολγοθάς"».

-- Υποβάθμιση ή και πλήρης απαξίωση της Φυσικής Αγωγής στην Εκπαίδευση. Ποιες οι συνέπειες της σημερινής κατάστασης;

«Στην Ελλάδα, τα τελευταία χρόνια, στα πλαίσια των αλλαγών και των μεταρρυθμίσεων στην Παιδεία, η σωματική άσκηση μέσω του μαθήματος της Γυμναστικής έχει υποβαθμιστεί, οι ώρες από το ημερήσιο πρόγραμμα έχουν μειωθεί, τα σχολικά πρωταθλήματα έχουν καταργηθεί. Τα σχολεία δεν έχουν σύγχρονα μέσα και υποδομές. Εχει μειωθεί πολύ ο ελεύθερος χρόνος των μαθητών, επομένως και η δυνατότητα να ασχοληθούν με τον Αθλητισμό. Τα περισσότερα νηπιαγωγεία σήμερα έχουν μετατραπεί σε "πάρκινγκ" παιδιών και η έλλειψη ελεύθερων χώρων κάνει το παιχνίδι, που είναι το βασικό μέσο για τα πρώτα βήματα της κινητικής μάθησης, αδύνατο. Η Φυσική Αγωγή αντιμετωπίζεται στο σχολικό πρόγραμμα ως ένα ακόμα μάθημα, ενώ δεν είναι μόνο αυτό. Δεν καλλιεργεί απλά κάποιες σωματικές ικανότητες, αλλά συμβάλλει, όταν εφαρμόζεται σωστά, στην εξασφάλιση της υγείας, στη βελτίωση της βιολογικής υποδομής του ανθρώπου στην καλλιέργεια της προσωπικότητας. Οι συνέπειες της σημερινής κατάστασης στην Υγεία και στην ποιότητα ζωής των νέων είναι τραγικές. Υπέρβαρα ή παχύσαρκα είναι τουλάχιστον τρία στα δέκα παιδιά και το στοιχείο αυτό έχει ανεβεί την περίοδο της κρίσης. Η φυσική κατάσταση μειώθηκε πάνω από 5% την τελευταία 10ετία, γεγονός που αυξάνει κατά 150% τον κίνδυνο ανάπτυξης καρδιαγγειακών παθήσεων. Αυξήθηκαν τα προβλήματα στην κίνηση και τη στάση του σώματος, το έντονο στρες στις μικρές ηλικίες».

-- Νεολαία και εμπορευματοποιημένος Αθλητισμός. Πού οδηγεί αυτή η σχέση;

«Η λογική ότι ο Αθλητισμός είναι εμπόρευμα που έχουν επιβάλει οι μέχρι τώρα κυβερνήσεις και η ΕΕ σε συνεργασία με τους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο χώρο, έχει αποβάλει όλα τα ιδεώδη και ευγενή χαρακτηριστικά της άθλησης. Ο συναγωνισμός και η άμιλλα έχουν αντικατασταθεί από τον ανταγωνισμό και τη με κάθε τρόπο και μέσο επιδίωξη της νίκης, που επιφέρει κέρδη πολλών δισεκατομμυρίων στα μονοπώλια που λυμαίνονται τον Αθλητισμό. Λαός και νεολαία αντιμετωπίζονται σαν θεατές - πελάτες των αθλητικών θεαμάτων που οργανώνουν επιχειρήσεις. Ο τζόγος, ο χουλιγκανισμός, το λάιφ στάιλ που σήμερα παρουσιάζεται σαν αθλητικό οικοδόμημα, δεν έχει σχέση ούτε με τη φύση ούτε με την ουσία του Αθλητισμού, αλλά με την εξυπηρέτηση πολιτικών και οικονομικών συμφερόντων».


ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ...
Η βάση του «διαλόγου» για την Παιδεία

Ο υπουργός Παιδείας και άλλα κυβερνητικά στελέχη έχουν επαναλάβει πολλές φορές τους τελευταίους μήνες ότι παρά τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες, η Παιδεία αποτελεί έναν από τους τομείς κυβερνητικής προτεραιότητας. Μια διακήρυξη, βέβαια, που την έχουμε ακούσει και στο παρελθόν από άλλες κυβερνήσεις και το αποτέλεσμά της ήταν σειρά αντιδραστικών, αντιεκπαιδευτικών αναδιαρθρώσεων.

Αλλο κοινό σημείο που εντοπίζεται εύκολα μεταξύ της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ και των παλαιότερων μονοκομματικών ή συγκυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ είναι η ενεργοποίηση της διαδικασίας του «διαλόγου» προκειμένου να επενδυθούν με «συναίνεση» οι όποιες αναδιαρθρώσεις προωθούνται. Ετσι και τώρα ο υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε ότι επίκειται έναρξη «εθνικού και κοινωνικού διαλόγου για την Παιδεία» με βάση τα πορίσματα που θα προκύψουν από επιτροπή εμπειρογνωμόνων, η οποία θα στηθεί για την επικαιροποίηση της έκθεσης του ΟΟΣΑ για την αξιολόγηση της Εκπαίδευσης. Θα επιδιώξουν, δηλαδή, τη συναίνεση του κόσμου πάνω στις κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ, ενός ιμπεριαλιστικού οργανισμού που εδώ και πάνω από δέκα χρόνια διακηρύσσει μια σειρά από αντιδραστικές προτάσεις για την Εκπαίδευση (π.χ. δίδακτρα στα προπτυχιακά, φοιτητικά δάνεια, περικοπή δωρεάν συγγραμμάτων κ.ά.), πολλές από τις οποίες έχουν ήδη εφαρμοστεί από προηγούμενες κυβερνήσεις ΝΔ ή/και ΠΑΣΟΚ (π.χ. αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών κ.ά.).

Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι και τα όργανα του «διαλόγου» θα είναι τα ίδια που χρησιμοποίησαν και οι προηγούμενες κυβερνήσεις, με το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας ανάμεσά τους, όπου θα συμμετέχουν οι «κοινωνικοί εταίροι», ο ΣΕΒ, η Ενωση Επιμελητηρίων, η ΓΣΕΕ κ.ά. Ομως, ο λαός μας πια έχει πολλές αρνητικές εμπειρίες από το πού έχουν οδηγήσει οι «διάλογοι» και στην Παιδεία, έχει εμπειρία και από τα αποτελέσματα «μεγάλων συναινέσεων» σε αντιδραστικά νομοθετήματα, όπως π.χ. ο νόμος - πλαίσιο του 2011, που ψηφίστηκε από τη συντριπτική πλειοψηφία της Βουλής...

***

Και ακριβώς επειδή έχει εμπειρία δε χωράει καμία αναμονή για το «διάλογο» και τα αποτελέσματά του, καμιά συναίνεση. Πόσο μάλλον που όλη αυτή η διαδικασία δε θα γίνει πάνω σε «λευκά χαρτιά», όπως διατείνονται, αλλά θα γίνει στη βάση των κατευθύνσεων του ΟΟΣΑ και ταυτόχρονα στη βάση μιας πραγματικότητας στην Εκπαίδευση που κραυγάζει γοερά:

Τέλος Νοέμβρη και μετράμε χιλιάδες χαμένες διδακτικές ώρες, χιλιάδες κενά στην Εκπαίδευση, πολλά από τα οποία δεν θα καλυφθούν ποτέ. Οι χαμένες ώρες που συσσωρεύονται δημιουργούν κλίμα ακόμα μεγαλύτερης υποβάθμισης της παρεχόμενης εκπαίδευσης, νέα μορφωτικά ελλείμματα για τους μαθητές, μεγαλύτερα κοινωνικά πλήγματα στις οικογένειές τους.

Αυτά τα κενά δεν είναι κληρονομιά από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, γιατί από τον περασμένο Γενάρη κυβερνά ο ΣΥΡΙΖΑ και δικός του ήταν ο προγραμματισμός της φετινής σχολικής χρονιάς. Οπως δική του είναι και η προσπάθεια διαχείρισης της άθλιας κατάστασης με μπαλώματα ανάλογα με αυτά των προηγούμενων κυβερνήσεων. Για παράδειγμα, με την, προ εικοσαημέρου, εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας (στο ίδιο μήκος κύματος με την περσινή εγκύκλιο Λοβέρδου) επιχειρήθηκε η αποψίλωση των ολοήμερων σχολείων από όποιους εκπαιδευτικούς υπηρετούν ακόμα σε αυτά, ώστε να καλυφθεί χωρίς διορισμούς αναπληρωτών μέρος των κενών στην πρωινή ζώνη των σχολείων. Φτάσαμε στην απαράδεκτη εγκύκλιο να αποκλείονται επί της ουσίας τα παιδιά των ανέργων και των οικογενειών με έναν εργαζόμενο από τα ολοήμερα! Στο όνομα των ολιγομελών τμημάτων, προχωρούν ακόμα σε καταργήσεις τομέων και ειδικοτήτων σε ΕΠΑΛ, σε συγχωνεύσεις τμημάτων, σε καταργήσεις τμημάτων ένταξης, μοιράζουν τους εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης σε τέσσερις και πέντε μαθητές με ειδικές ανάγκες κ.ά.

***

Η εικόνα είναι άθλια και στον τομέα των υποδομών της Εκπαίδευσης. Η αλλαγή του χαρακτήρα του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων σε Ανώνυμη Εταιρεία έχει εκτινάξει στα ύψη το κόστος της σχολικής στέγης, προς όφελος των εργολαβικών εταιρειών και των τραπεζών και σε βάρος του λαού. Εχει σταματήσει ο αντισεισμικός έλεγχος των σχολείων, καθώς το πρόγραμμα προσεισμικής προστασίας που εφαρμόστηκε στην Ελλάδα, από τον ΟΣΚ, έχει παγώσει από το Μάρτη του 2010 και χιλιάδες μαθητές κάνουν μάθημα μέσα σε ανέλεγκτα κτίρια (ο πρώτος έλεγχος αφορούσε μόνο το 1/3 των σχολείων που είχαν κατασκευαστεί μέχρι το 1960). Κι όλα αυτά σε μια χώρα που συγκαταλέγεται ανάμεσα στις πιο σεισμογόνους περιοχές της Μεσογείου.

Χειρότερη είναι η κατάσταση στην Προσχολική Αγωγή, όπου χρειάζονται πάνω από 1.500 νέα νηπιαγωγεία για να καλύψουν την υποχρεωτική φοίτηση όλων των νηπίων και προνηπίων σε δημόσια νηπιαγωγεία, ενώ από τα ήδη υφιστάμενα, το 1/3 στεγάζονται σε ακατάλληλα κτίρια.

Κι αυτά μόνο για τις δύο πρώτες εκπαιδευτικές βαθμίδες. Γιατί αν κοιτάξουμε και παραπάνω, τα ΙΕΚ, κόντεψε να μπει ο Δεκέμβρης για να ανοίξουν, τα ΤΕΙ το ένα μετά το άλλο κάνουν λόγο για κλείσιμο λόγω αδυναμίας λειτουργίας, τα πανεπιστήμια έχουν μειώσει τους προϋπολογισμούς τους κατά 70%...

Δεν χωράει, λοιπόν, καμιά αναμονή και καμιά συναίνεση. Δεν είναι ο διάλογος που λείπει για να καλυφθούν οι ανάγκες των σχολείων και των πανεπιστημίων. Η κυβέρνηση έχει ευθύνη όπως ακριβώς και οι προηγούμενες και ο λαός δεν πρέπει να δώσει κανένα συγχωροχάρτι, αλλά να παλέψει για το δικαίωμα των παιδιών του στη μόρφωση.


Γ. Σ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ