ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 10 Απρίλη 2016
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΥΓΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΕΥΡΩΖΩΝΗ - ΔΝΤ
«Μπουκέτο» μνημονίων προσφορά στο κεφάλαιο

Σε εξέλιξη τα αντιλαϊκά παζάρια για το κλείδωμα της πρώτης «αξιολόγησης»

Η εκπρόσωπος του ΔΝΤ στο κουαρτέτο Ντ. Βελκουλέσκου
Η εκπρόσωπος του ΔΝΤ στο κουαρτέτο Ντ. Βελκουλέσκου
Με φόντο τις ισορροπίες και τους πρόσκαιρους συμβιβασμούς ανάμεσα στην Ευρωζώνη και το ΔΝΤ, με την εμπλοκή και των ΗΠΑ, εξελίσσονται τα αντιλαϊκά παζάρια για το κλείδωμα της πρώτης «αξιολόγησης» του μνημονίου, με χαρακτηριστικό γεγονός την αποτύπωση της μέχρι τώρα «προόδου» σε δυο ξεχωριστά «προσύμφωνα» συνεργασίας, ένα με την πλευρά της Ευρωζώνης και ένα με αυτήν του ΔΝΤ, τα οποία στη συνέχεια αναμένεται να «συμπτυχθούν» σε ενιαίο κείμενο - συμφωνία, κάτω από δύο μνημόνια, με την κάθε πλευρά.

Τα παζάρια της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ με τα υψηλόβαθμα κλιμάκια του κουαρτέτου αναμένεται να συνεχιστούν στην Αθήνα και τις επόμενες μέρες με ατζέντα την κατακρεούργηση της Κοινωνικής Ασφάλισης και των συντάξεων, την απογείωση της φοροληστείας απέναντι στα λαϊκά στρώματα και βέβαια το μπαράζ από τις αναδιαρθρώσεις που κρίνονται απαραίτητες για την ανάκαμψη του εγχώριου κεφαλαίου (κόκκινα δάνεια, Ενέργεια, νέος αναπτυξιακός νόμος - «παραγωγικό πρότυπο» και σειρά από άλλα). Η επόμενη φάση θα «παιχτεί» στο πλαίσιο της Εαρινής Συνόδου του ΔΝΤ (15-17/4) στην Ουάσιγκτον, όπου θα συζητηθεί το «γεφύρωμα» ανάμεσα στα δύο προσύμφωνα, σε συνδυασμό με τους τρόπους ελάφρυνσης του κρατικού χρέους.

Σύνθετες αντιλαϊκές διεργασίες

Η κυρίαρχη άποψη «κλειδώνει» στην ανάγκη συμμετοχής και του ΔΝΤ στο αντιλαϊκό πρόγραμμα και τις διεργασίες στην Ελλάδα. Το ζήτημα αυτό ήταν στην ατζέντα συνάντησης ανάμεσα στη Γερμανίδα καγκελάριο, Αγκελα Μέρκελ, και την επικεφαλής του ΔΝΤ, Κριστίν Λαγκάρντ, στο Βερολίνο.

«Παραμένουμε υπέρ της συμμετοχής του ΔΝΤ στο πρόγραμμα», υποστήριξε χαρακτηριστικά η Α. Mέρκελ, προσθέτοντας πως το ΔΝΤ συμμετέχει στην «αξιολόγηση» του προγράμματος. «Θέλουμε να ολοκληρωθεί γρήγορα η αξιολόγηση», σημείωσε. Η ίδια κατέστησε εκ νέου σαφές ότι η γερμανική κυβέρνηση συνεχίζει να τάσσεται κατά της διαγραφής του ελληνικού κρατικού χρέους. «Διαγραφή χρέους δεν είναι δυνατή σε νομική βάση», υποστήριξε, προσθέτοντας ότι για την αντιμετώπιση του ζητήματος «υπάρχουν διάφορα εργαλεία» (όπως η επιμήκυνση των αποπληρωμών κ.ά.).

«Είμαστε δεσμευμένοι, συνεργαζόμαστε, είχαμε μία πραγματικά καλή συζήτηση με την καγκελάριο και είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε να βοηθάμε», δήλωσε η Κρ. Λαγκάρντ, η οποία πριν από τη συνάντηση με τη Μέρκελ, χαρακτηριστικά τόνισε: «Θέλουμε διατηρήσιμα μέτρα, που θα διαρκέσουν πολύ μετά την αποχώρηση του ΔΝΤ από την Ελλάδα...».

«Σαφώς, δεν είμαστε εκεί που θέλουμε να είμαστε και ιδιαίτερα εκεί που πρέπει να είναι η Ελλάδα για να είναι σταθερή», πρόσθεσε. Σε επόμενες δηλώσεις από την Λαγκάρντ, έγινε εμφανής η επίτευξη του συμβιβασμού με την κυβέρνηση της Γερμανίας και την Ευρωζώνη. «Παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα οφείλει να εφαρμόσει μεταρρυθμίσεις, ιδιαίτερα στο Ασφαλιστικό, η Ευρώπη πρέπει να κάνει παραχωρήσεις στην ελάφρυνση του χρέους», δήλωσε η επικεφαλής του ΔΝΤ. Χωρίς να αναφερθεί στο ενδεχόμενο «κουρέματος», σημείωσε ότι θα μπορούσαν να επεκταθούν οι ωριμάνσεις και να μειωθούν τα επιτόκια των δανείων από την Ευρωζώνη...

«Το ΔΝΤ είναι οπωσδήποτε μέρος της λύσης», είναι το μήνυμα που απέστειλε ο αντιπρόεδρος των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν. Κατά την τηλεφωνική επικοινωνία που είχε προχτές με τον Αλ. Τσίπρα, συμφώνησαν στην ανάγκη να «υπάρξει συνεχής και ταχεία πρόοδος» στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων, αναφέρει η ανακοίνωση του Λευκού Οίκου, που επαναβεβαιώνει τη θέση για «ελάφρυνση» του ελληνικού κρατικού χρέους.

Η συμμετοχή του ΔΝΤ και το τίμημα

Την ίδια ώρα, και με «κλειδωμένη» τη συμμετοχή του ΔΝΤ, ανοιχτό παραμένει το ζήτημα της συμβολής του στη χρηματοδοτική στήριξη προς το ελληνικό κράτος, ιδιαίτερα στην περίπτωση μεγάλων διαφορών σε ό,τι αφορά τις εκτιμήσεις γύρω από τη διαμόρφωση των πρωτογενών πλεονασμάτων. Σε αυτό το επίπεδο, είναι χαρακτηριστική η εκτίμηση από τον επικεφαλής της κεντρικής τράπεζας της Αυστρίας (και μέλος του ΔΣ της ΕΚΤ), Ε. Νοβότνι: «Μιλώντας με οικονομικούς όρους, το ΔΝΤ δεν είναι πλέον αναγκαίο για τη σταθεροποίηση της οικονομίας της Ελλάδας. Αυτό είναι ένα πρόβλημα που οι Ευρωπαίοι θα μπορούσαν να το λύσουν μόνοι τους». Η συγκεκριμένη αναφορά εστιάζει στο χρηματοδοτικό σκέλος του «προγράμματος», που μπορεί να καλυφθεί από τα κεφάλαια και τους μηχανισμούς στήριξης αποκλειστικά της Ευρωζώνης. Ωστόσο, αφήνει μετέωρο το ενδεχόμενο για τη συμμετοχή του ΔΝΤ, για λόγους πέρα από τους «οικονομικούς», όπως π.χ. οι γεωπολιτικές εξελίξεις, οι συμφωνίες ανάμεσα στα ιμπεριαλιστικά κέντρα κ.ά.

Σε κάθε περίπτωση, η συμμετοχή του ΔΝΤ, συνεπάγεται την υπογραφή συμπληρωματικού - «ειδικού» μνημονίου» ακόμη και χωρίς χρηματοπιστωτική στήριξη, από τη δική του πλευρά, προς το ελληνικό κράτος, που φαίνεται να βρίσκεται στα υπό εξέταση σενάρια.

Την ίδια ώρα, στο πλαίσιο της γνωστής διαπραγματευτικής πρακτικής, που εκ των πραγμάτων δίνει άλλοθι στη συγκυβέρνηση να προχωρήσει, αξιωματούχος της Ευρωζώνης, σύμφωνα με το πρακτορείο ΜΝΙ, κλιμακώνοντας τους εκβιασμούς είπε ότι οι πιθανότητες για ολοκλήρωση της «αξιολόγησης» μέσα στον Απρίλη «είναι πολύ, πολύ μικρές». Αλλος αξιωματούχος της Ευρωζώνης σημείωσε πως «οι αποφάσεις βρίσκονται τώρα στα χέρια της ελληνικής κυβέρνησης, είτε υπάρξει απόφαση σε ένα συνολικό πακέτο μεταρρυθμίσεων έως την Κυριακή το βράδυ, είτε όχι». Ο ίδιος ανέφερε ότι, αν υπάρξει συμφωνία τα επόμενα εικοσιτετράωρα, τότε η επόμενη εκταμίευση θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί αρχές Ιούνη.

Αντιλαϊκός εμπαιγμός - πρόκληση

Κόλπα παραπλάνησης του λαού την ώρα που τον γδέρνουν

Την ίδια ώρα, η συγκυβέρνηση καταφεύγει σε μια σειρά από «αλχημείες», προκειμένου να συσκοτίσει την πραγματικότητα. Χαρακτηριστικό είναι το «άτυπο ενημερωτικό σημείωμα» του υπουργείου Οικονομικών, σύμφωνα με το οποίο:

  • «Η συμφωνία του Ιουλίου ήταν γνωστό από την αρχή ότι φέρνει μέτρα ύψους 5,4 δισ. ευρώ σε βάθος τριετίας - μέχρι το τέλος του 2018». Να σημειωθεί ότι πρόκειται, κατά βάση για νέο πακέτο περαιτέρω κλιμάκωσης, σε συνέχεια αυτών που ήδη ψηφίστηκαν και ενσωματώθηκαν στον κρατικό προϋπολογισμό του 2016 (παρεμβάσεις ύψους 5,7 δισ. ευρώ).

«Θυμίζουμε ότι από το 2010 που ξεκίνησε η κρίση οι προηγούμενες κυβερνήσεις είχαν πάρει μέτρα ύψους πάνω από 62 δισ. ευρώ. Και μίλαγαν για success story, ενώ σήμερα, με 5,4 δισ. ευρώ, καταστροφολογούν» (!), σύμφωνα με το κυβερνητικό σημείωμα. Σε κάθε περίπτωση, η συγκυβέρνηση έρχεται να συμπληρώσει τα αντιλαϊκά πακέτα που «κληρονόμησε» από τους προκατόχους και με νέα μέτρα. Το σύνολο των μέτρων, νέας και παλαιότερης κοπής, θα παραμείνει σε ισχύ σε ολόκληρη την επόμενη περίοδο, με τη «δημοσιονομική προσαρμογή» να αποφέρει στα κρατικά ταμεία ποσά ύψους πάνω από 67 δισ. ευρώ το χρόνο, ακόμη και με βάση τους κυβερνητικούς υπολογισμούς.

  • «Από την έως σήμερα διαπραγμάτευση η χώρα κερδίζει στο φορολογικό και στο ασφαλιστικό» (!) επισημαίνεται χαρακτηριστικά.

-- Παραβλέποντας τη διόγκωση των φόρων στη λαϊκή κατανάλωση, τόσο αυτών που προηγήθηκαν (π.χ. ΦΠΑ), όσο και αυτών που έρχονται, ισχυρίζονται ότι...« το 99,8% των μισθωτών / συνταξιούχων έχει μείωση φόρου ή πολύ μικρή επιβάρυνση». Σε αυτό το πλαίσιο, αποκρύβουν και το γεγονός ότι η μεγάλη μάζα των λαϊκών εισοδημάτων συγκεντρώνεται στα χαμηλότερα επίπεδα. Παράλληλα, στο εν λόγω «99,8%» των μισθωτών - συνταξιούχων, περιλαμβάνουν ακόμη και τους ανέργους, με ανύπαρκτα εισοδήματα, όπως και άλλες κατηγορίες φτωχών λαϊκών νοικοκυριών. Επιπλέον, στα σκαριά είναι και οι παρεμβάσεις σχετικά και με τα λεγόμενα «αντικειμενικά κριτήρια» για την αποτελεσματικότερη φορολόγηση και αυτών των εισοδημάτων.

-- Αμέσως στη συνέχεια, αυτοαποκαλύπτονται, ομολογώντας, επί της ουσίας, την επερχόμενη συρρίκνωση του άτυπου αφορολόγητου, χωρίς βέβαια να κάνουν λόγο για τις άλλες «παρεμβάσεις». Οπως οι ίδιοι ομολογούν «από 10.000 έως 22.000 ευρώ το χρόνο η επιβάρυνση είναι κατά μέσο (!) όρο 80 ευρώ», επισημαίνοντας ότι θα «έχουμε ελάφρυνση των μεσαίων εισοδημάτων από 28.000 μέχρι 43.000 ευρώ, ακόμα και 400 ευρώ». Είναι φανερό το γεγονός ότι οι «μειώσεις» (μέχρι 400 ευρώ) θα είναι μεγαλύτερες στα υψηλότερα εισοδήματα του εν λόγω κλιμακίου. Και, βέβαια, έχει τη σημασία του το γεγονός ότι αναφέρονται αποκλειστικά στα προσωπικά εισοδήματα και όχι στη φορολογία επί των επιχειρηματικών κερδών.

  • «Τα προβλεπόμενα μέτρα δεν είναι απαραίτητο να υλοποιηθούν όλα. Αν η ελληνική οικονομία πάει καλύτερα δεν θα χρειαστεί ούτε να νομοθετηθούν. Και αυτό δεν είναι απίθανο να συμβεί». Επί της ουσίας, προετοιμάζουν το έδαφος, για την εφαρμογή και επόμενου πακέτου μέτρων, πέρα και πάνω από αυτό που κατατίθεται άμεσα στη Βουλή,σε περίπτωση αποκλίσεων από τους αντιλαϊκούς στόχους για τα «πρωτογενή πλεονάσματα».

Σε αυτό το επίπεδο φαίνεται να «κλειδώνει» ο «συμβιβασμός» στην κατεύθυνση επίτευξης των δημοσιονομικών στόχων μέχρι το 2018. «Το ΔΝΤ, ως όφειλε, κατέθεσε και το δικό του κείμενο στο οποίο καταγράφονται κάποιες διαφοροποιήσεις του», τονίζεται στο κυβερνητικό σημείωμα. Καθόλου τυχαία, η κυβέρνηση προβάλλει και τα «καλύτερα» αποτελέσματα που εμφανίζει στον κρατικό προϋπολογισμό του 2015, που βέβαια είναι αποτέλεσμα και της δικής της αντιλαϊκής κλιμάκωσης.

Την ίδια ώρα, η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, ανάμεσα σε άλλα, δρομολογεί:

-- Αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στις βενζίνες μέχρι και 10 λεπτά ανά λίτρο.

-- Αύξηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης με κατεύθυνση την εξομοίωσή του με τον ΕΦΚ που ισχύει στις βενζίνες.

-- Αύξηση του ΕΦΚ στο φυσικό αέριο.

-- Αύξηση του ειδικού τέλους στους λογαριασμούς κινητής τηλεφωνίας.

-- Παρεμβάσεις στα τέλη κυκλοφορίας οχημάτων.

-- Αύξηση φόρων στον καπνό και τα τσιγάρα, κατά τουλάχιστον 0,50 ευρώ ανά πακέτο.

-- Παράταση του κανόνα «μία πρόσληψη για κάθε 5 αποχωρήσεις» στο Δημόσιο, για τουλάχιστον δύο χρόνια ακόμα.

-- Επιβολή ειδικού τέλους διανυκτέρευσης στα ξενοδοχεία.

Το «παράλληλο πρόγραμμα» του κεφαλαίου

Οι απαιτήσεις του δεν έχουν όρια και η κυβέρνηση τις συζητάει φιλικά

Ο ΣΕΒ, μέσω του πρόσφατου εβδομαδιαίου δελτίου για την οικονομία, επανέρχεται στο «παράλληλο πρόγραμμα» του εγχώριου κεφαλαίου, επισημαίνοντας: «Κυρίως όμως δυο βασικές εισροές για μεγαλύτερες μεταποιητικές επιχειρήσεις, η μισθωτή εργασία (σ.σ. ασφαλιστικές εισφορές της εργοδοσίας) και η Ενέργεια, υπερφορολογούνται, με αποτέλεσμα να υπονομεύονται οι επιχειρήσεις που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από αυτές». Οπως επισημαίνουν, με τη «ζημιά που έχει πλέον υποστεί η οικονομία, η αντιμετώπιση των παραπάνω δεν αρκεί για την επανεκκίνηση της οικονομίας. Χρειάζονται και θετικές ενέργειες, ένα είδος New Deal, με φορολογικά κίνητρα για επενδύσεις και έργα υποδομών που θα υλοποιήσει ο ιδιωτικός τομέας και μια ευρεία γκάμα παρεμβάσεων για την υποστήριξη αυτών των επενδύσεων».

Την ίδια ώρα, η συγκυβέρνηση ετοιμάζεται να προχωρήσει σε απόσυρση ψηφισμένων μέτρων του 3ου μνημονίου, που κρίνονται ασύμφορα για τμήματα του κεφαλαίου και τους «επενδυτές».

Οπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο πρόεδρος του ΟΠΑΠ, Κ. Ζίγκλερ, «είμαστε σε συζητήσεις με την κυβέρνηση και έχουμε βάσιμες ενδείξεις της πρόθεσης του υπουργείου Οικονομικών για αντικατάσταση του ειδικού τέλους με εναλλακτικά μέτρα»...

Από την πλευρά του, ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) προτείνει την κατάρτιση «ειδικού αναπτυξιακού σχεδίου για όλες τις εγχώριες και ξένες επενδύσεις».

Σε ανάλογη ρότα με τους εγχώριους βιομήχανους, οι εξαγωγείς, ανάμεσα σε άλλα, προτείνουν: Φιλικό επιχειρηματικό και σταθερό επενδυτικό περιβάλλον, το οποίο θα δεσμεύει τις επόμενες κυβερνήσεις ότι θα το εφαρμόσουν για τα επόμενα 20 χρόνια, χωρίς βασικές αλλαγές σε φορολογικό, επενδυτικό και νομικό καθεστώς. Σταθερό μειωμένο φορολογικό συντελεστή επί των κερδών των επιχειρήσεων. Πρόσβαση σε πηγές χρηματοδότησης με μειωμένο κόστος χρήματος για τα νέα αναπτυξιακά σχέδια.

Την ίδια ώρα, οι μεγαλοξενοδόχοι του ΣΕΤΕ, με επιστολή που κατάθεσαν στους αρμόδιους υπουργούς, εκφράζουν την «έντονη διαφωνία τόσο σχετικά με τη φημολογούμενη επιβολή τέλους διανυκτέρευσης στα καταλύματα της χώρας, όσο και γενικότερα, με την επιβολή οιασδήποτε νέας επιβάρυνσης στο τουριστικό προϊόν». Επιπλέον, επισημαίνουν ότι η «τουριστική περίοδος του 2016 έχει ήδη ξεκινήσει κάτω από ασφυκτικές πιέσεις για το σύνολο των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων (...) και οι τουριστικοί οργανισμοί - συνεργάτες του στη διεθνή τουριστική αγορά - βρίσκονται σε μεγάλη αναστάτωση και σε σύγχυση», σχετικά με τις εν λόγω πληροφορίες.

Η «βιωσιμότητα» του κρατικού χρέους

«Αξιολόγηση» και διευθέτηση του χρέους ωφελούν το κεφάλαιο

Ο υπουργός Οικονομίας, Γ. Σταθάκης, στο πλαίσιο της ομιλίας του στο Ελληνογερμανικό Επιχειρηματικό Φόρουμ στο Βερολίνο, διαβεβαίωσε τους «επενδυτές» ότι το νομοσχέδιο για το Ασφαλιστικό θα «περάσει» χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα, αναφερόμενος προφανώς στην κυβερνητική πλειοψηφία στη Βουλή.

Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται σε δελτίο Τύπου του «Ecomomist» (διοργανωτής του φόρουμ), ο Γ. Σταθάκης, αναφερόμενος στη διαχείριση του ελληνικού κρατικού χρέους, τόνισε: «Το χρέος είναι βιώσιμο μέχρι το 2022, μετά τη συμφωνία του περασμένου Ιουλίου, αλλά μία μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του χρέους μετά από το 2022 απαιτεί ένα νέο κύκλο συζητήσεων, που επίσης περιλαμβάνεται στην άμεση ατζέντα». Σε αυτό το πλαίσιο, επιβεβαιώνεται ότι η συζήτηση για την όποια «ελάφρυνση» από τα κράτη της Ευρωζώνης, κατά βάση, έχει σχέση με την περίοδο μετά το 2022, δηλαδή μετά τη λήξη της 10ετούς «περιόδου χάριτος» που αποφασίστηκε (αποκλειστικά με τα κράτη της Ευρωζώνης) μετά την αναδιάρθρωση και το «κούρεμα» το 2012.

«Η βασική ιδέα είναι να ολοκληρωθεί η πρώτη αξιολόγηση, να έχει ολοκληρωθεί το μεγαλύτερο ποσοστό των δημοσιονομικών και άλλων μεγάλων μεταρρυθμίσεων και να επιτραπεί χώρος για το άλλο μέρος της συμφωνίας, που σχετίζεται με τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του χρέους», σημείωσε χαρακτηριστικά ο Γ. Σταθάκης.

Από την πλευρά του, ο υπουργός Οικονομικών, Ευ. Τσακαλώτος, μιλώντας στο «news247», σημειώνει: «Εάν καταφέρουμε να κλείσουμε αυτήν την πρώτη αξιολόγηση μέχρι το τέλος του Απρίλη και πάρουμε κάτι για το χρέος και φανεί στους πολίτες και στους οικονομικούς παράγοντες ότι κάτι άλλαξε στη σελίδα αυτής της χώρας, τότε νομίζω ότι θα έχει τελειώσει αυτή η κρίση στο χειρότερό της. Από 'κει και πέρα, μετά, μπορούμε να επιστρέψουμε στην ανάπτυξη». Σε ερώτηση για τις εξελίξεις μετά τα «Wikileaks», δήλωσε ότι «από την απάντηση της Λαγκάρντ στον πρωθυπουργό, πληροφορηθήκαμε ότι το ΔΝΤ επιθυμεί ό,τι και η ελληνική κυβέρνηση: Την ολοκλήρωση της αξιολόγησης σύντομα. Μένει να το αποδείξει»...

Και ο ΣΕΒ στην ίδια ρότα

Στο ίδιο μήκος κινείται και η παρέμβαση από την πλευρά του ΣΕΒ: «Υπάρχει ένα πρόβλημα συσσώρευσης δαπανών εξυπηρέτησης του χρέους στην τριετία 2022 - 2024, που μπορεί, όμως, να εξομαλυνθεί μέσω έκδοσης κατάλληλων χρηματοοικονομικών εργαλείων στην αγορά, έτσι ώστε οι δαπάνες αυτές να ανακατανεμηθούν σε μελλοντικές περιόδους. Ολα τα υπόλοιπα περί πρόωρης και δραστικής μείωσης του χρέους για να συνεχίσουμε να ξοδεύουμε με δανεικά, είναι δύσκολο να γίνουν αποδεκτά εντός της Ευρωζώνης».

Αυτό επισημαίνει ο ΣΕΒ στο εβδομαδιαίο δελτίο του, αποκαλύπτοντας ότι εξετάζονται «εναλλακτικοί» τρόποι για την αναχρηματοδότηση του κρατικού χρέους, χωρίς να τους προσδιορίζει. Σε αυτό το πλαίσιο, φαίνεται να «δείχνει» στην έκδοση παράγωγων χρηματοοικονομικών εργαλείων, τα οποία με τη σειρά τους θα υπόσχονται κέρδη στους τραπεζίτες και άλλους τυχόν ενδιαφερόμενους «επενδυτές».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ