Το συνδικαλιστικό κίνημα, ταυτόχρονα με την εκδήλωση της πολύμορφης και έμπρακτης αλληλεγγύης στους πρόσφυγες και μετανάστες χρειάζεται να διεκδικήσει άμεσα μέτρα που αφορούν και το ζήτημα της Εκπαίδευσης όλων αυτών των παιδιών που βρίσκονται στη χώρα μας». Η πρόταση του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών συνίσταται στα εξής σημεία:
Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή
Να ανακληθεί η απόφαση για συρρίκνωση της ΕΠΑΣ Μυτιλήνης, ζητά το ΚΚΕ με Ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή προς τον υπουργό Εργασίας.
Στην Ερώτηση, που υπογράφουν οι βουλευτές του Κόμματος Σταύρος Τάσσος, Γιάννης Δελής και Μανώλης Συντυχάκης, εξηγείται αναλυτικά:
«Στη Μυτιλήνη λειτουργούσαν μέχρι σήμερα ΕΠΑΣ καλύπτοντας όχι μόνο τη Λέσβο αλλά και τα άλλα ακριτικά νησιά του Β. Αιγαίου, με εννέα ειδικότητες.
Παρά τις διαβεβαιώσεις της κ. Καραμεσίνη (Διοικήτριας του ΟΑΕΔ), κατά την επίσκεψή της στην ΕΠΑΣ Μυτιλήνης, ότι επειδή η Σχολή είναι πρότυπη και πληροί τις προϋποθέσεις εγκαταστάσεων και οργάνωσης από μόνιμο και ωρομίσθιο προσωπικό, στόχος είναι η αναβάθμισή της και όχι η συρρίκνωσή της, μαθαίνουμε ότι για το σχολικό Ετος 2016 - 2017, αντί αναβάθμισης, εγκρίθηκαν από τη Διοίκηση του ΟΑΕΔ μόνο τέσσερις ειδικότητες από τις εννέα που λειτουργούσαν μέχρι σήμερα.
Είναι προφανές ότι, αν αυτό ισχύσει, οδηγούμαστε σε τεράστια συρρίκνωση μιας από τις μεγαλύτερες ΕΠΑΣ της χώρας και μάλιστα στην ακριτική Λέσβο, η οποία, μέχρι σήμερα, κάλυπτε, σε εννέα πλήρεις ειδικότητες, 300 περίπου μαθητές, από πολλά μέρη της Ελλάδας. Αυτή η εξαιρετικά αρνητική εξέλιξη, αν δεν ακυρωθεί, θα έχει μια σειρά αρνητικές συνέπειες, όπως:
-- Μείωση των μαθητών που εκτός από τη Λέσβο έρχονται να φοιτήσουν στις ΕΠΑΣ Μυτιλήνης και από άλλα μέρη της Ελλάδας, ιδιαίτερα από τα άλλα νησιά του Βορείου Αιγαίου, εξασφαλίζοντας μια χρήσιμη ειδικότητα που θα τους δώσει τη δυνατότητα να έχουν μια ειδικότητα που θα τους επιτρέψει να ζήσουν.
-- Μείωση των μαθητών που θα κάνουν την πρακτική τους στο Δημόσιο (ΔΕΥΑΛ, Νοσοκομείο, Δήμος Λέσβου, Περιφέρεια Β. Αιγαίου, Ελληνικός Στρατός κ.λπ.) και ιδιωτικό τομέα καλύπτοντας βασικές ανάγκες.
-- Μείωση των θέσεων εργασίας του ωρομίσθιου εκπαιδευτικού προσωπικού (που καλύπτουν πάγιες ανάγκες, αντί να καλύπτονται αυτές από μόνιμους εκπαιδευτικούς), το οποίο εκτός από το εκπαιδευτικό έργο επιτελεί και διοικητική υποστήριξη, δεδομένης της μείωσης του μόνιμου διοικητικού προσωπικού και της αδυναμίας έγκαιρης ολοκλήρωσης εργασιών απαραίτητων για την εύρυθμη λειτουργία της σχολής.
-- Μη αξιοποίηση υπάρχουσας υλικοτεχνικής υποδομής μεγάλης αξίας για την επαγγελματική κατάρτιση - μόρφωση νέων παιδιών, κ.ά.».
Με βάση τα παραπάνω και δεδομένου ότι η ΕΠΑΣ Μυτιλήνης είναι η μοναδική στην περιφέρεια Βορείου Αιγαίου και εξυπηρετεί τα δέκα ακριτικά νησιά της, οι βουλευτές του ΚΚΕ ρωτούν τον υπουργό αν θα ανακαλέσει την απόφαση συρρίκνωσης των ΕΠΑΣ Μυτιλήνης που είναι τουλάχιστον άδικη και καταδικάζει σε ακόμη μεγαλύτερη απομόνωση τους νέους που ζουν ακόμη στα νησιά αυτά.
Τροπολογία η οποία ανοίγει ουσιαστικά το δρόμο για περικοπές στα πανεπιστημιακά συγγράμματα έφερε χτες στη Βουλή το υπουργείο Παιδείας σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών.
Η τροπολογία, μεταξύ άλλων, προβλέπει έλεγχο της κοστολόγησης των συγγραμμάτων από την Επιτροπή Ελέγχου Κοστολόγησης και την Επιτροπή Δειγματοληπτικού Ελέγχου και Ενστάσεων. Στην αιτιολογική έκθεση που τη συνοδεύει, σημειώνεται πως «η δωρεάν διανομή 42.000 τίτλων πανεπιστημιακών συγγραμμάτων (ενεργοί τίτλοι περί τις 16.000, που προσφέρονται από 745 εκδότες και 819 αυτοεκδότες), με ετήσιο κόστος περί τις 60.000.000 ευρώ, σε ένα συνολικό αριθμό 2.120.000 εντύπων βιβλίων που διανέμονται σε 230.000 φοιτητές, αποτελεί μια οργανωτική και λειτουργική πρόκληση για κάθε διοικητικό σύστημα. Ο μειωμένος κατά 66.000 ευρώ για το τρέχον έτος προϋπολογισμός του ΥΠΠΕΘ για την Ανώτατη Εκπαίδευση καθιστά πλέον αδήριτη τη διενέργεια εξονυχιστικών ελέγχων στην κοστολόγηση των διανεμόμενων συγγραμμάτων».
Η ρύθμιση εντάσσεται σε ένα συνολικό τοπίο περικοπών ειδικά στο χώρο της Εκπαίδευσης και «δένεται» με μια επιχειρηματολογία για «υποστήριξη των συνεπών εκδοτικών επιχειρήσεων, εξυγιαίνοντας τον εκδοτικό χώρο, για τη συντήρηση και προαγωγή μιας ελληνικής επιστημονικής βιβλιογραφίας υψηλού επιπέδου, προβλέποντας παράλληλα διοικητικές ποινές και πρόστιμα στους εκδότες που παραβιάζουν κατάφωρα τις διατάξεις», σύμφωνα με τα λεγόμενα του υπουργού Παιδείας, ο οποίος μάλιστα δήλωσε πως «σκοπός είναι το ποσό που θα εξοικονομήσουμε να διατεθεί στη φοιτητική μέριμνα», αντιπαραθέτοντας ουσιαστικά τη μια ανάγκη των φοιτητών με την άλλη.
Το ζήτημα των συγγραμμάτων από τη σκοπιά της «εξοικονόμησης πόρων» είχε επαναφέρει και στο παρελθόν ο ΣΥΡΙΖΑ και άλλα κόμματα. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται, εξάλλου, και στο πόρισμα της Επιτροπής Διαλόγου για την Παιδεία, το οποίο προχωρά πέρα από το ζήτημα του κόστους, σημειώνοντας πως «το πρόβλημα έχει δύο όψεις. Η πρώτη αφορά τις καταχρήσεις και τις υπερτιμολογήσεις. Η δεύτερη αφορά την παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού μέσω της νέας τεχνολογίας, από πανεπιστημιακά ιδρύματα ή ιδιώτες εκδότες».
Σε ελέγχους των στοιχείων της άδειας ίδρυσης των ιδιωτικών Γυμνασίων και Λυκείων καλεί τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης το υπουργείο Παιδείας. Οι Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης καλούνται, σε συνεργασία με τις φορολογικές και ασφαλιστικές υπηρεσίες του Δημοσίου, οι οποίες ελέγχουν τα ιδιωτικά σχολεία, να ελέγξουν εάν η νομική μορφή λειτουργίας των ιδιωτικών σχολείων, ο διακριτικός τους τίτλος, η επωνυμία τους συμπίπτουν με τα στοιχεία που αναφέρονται στην αδειοδότησή τους. Το υπουργείο ζητά να σταλούν οι σχετικές εκθέσεις μέχρι 31 Ιούλη.