Με αφορμή το ότι ο Δήμος Αχαρνών μπαίνει στο λεγόμενο πρόγραμμα «εξυγίανσης» που προβλέπεται από τα μνημόνια των κυβερνήσεων ΝΔ - ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, ο «Ριζοσπάστης» σήμερα αναδεικνύει τις πλευρές που έχει αυτή η απόφαση η οποία αφορά όλους τους δήμους της χώρας
Με αφορμή και αυτό το παράδειγμα του δήμου Αχαρνών, γίνεται σαφές ότι η οικονομική ασφυξία στην οποία βρίσκονται οι δήμοι τα τελευταία χρόνια, θα ενταθεί, ελέω δημοσιονομικής προσαρμογής για να προωθηθεί έτσι αποτελεσματικότερα η βασική πολιτική που υλοποιεί και η συγκυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για ένταση της ανταπόδοσης, των ιδιωτικοποιήσεων, της παραπέρα φορολεηλασίας των λαϊκών νοικοκυριών, της διεύρυνσης των αντιδραστικών ανατροπών στις εργασιακές σχέσεις, του χτυπήματος των εργασιακών δικαιωμάτων.
Σύμφωνα με τον δήμαρχο Αχαρνών, Γ. Κασσαβό που ενημέρωσε το προχτεσινό Δημοτικό Συμβούλιο για την ένταξη του δήμου στο πρόγραμμα εξυγίανσης, προηγήθηκαν συναντήσεις του ιδίου με αρμόδιους υπουργούς, προκειμένου να γίνει κατορθωτή η ισοσκέλιση του προϋπολογισμού. Αυτό δεν επετεύχθη μετά και την άρνηση του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων (ΤΠκΔ) να «καλύψει» την ισοσκέλιση, που είχε ως συνέπεια «την αυτοδίκαιη εμπλοκή του Οικονομικού Παρατηρητηρίου στην οικονομική εξυγίανση του δήμου», όπως είπε ο δήμαρχος. Πάντως, ο ίδιος ο δήμαρχος, όπως και άλλοι, έχουν τεράστια ευθύνη γι' αυτήν την κατάσταση, δεδομένου ότι όλα τα προηγούμενα χρόνια όχι μόνο δεν αντέδρασαν σε όσα μέτρα σε βάρος του λαού παίρνονταν μέσω της Τοπικής Διοίκησης, αλλά υλοποιούσαν αντιλαϊκή πολιτική.
Θυμίζουμε ότι η υπαγωγή σε πρόγραμμα εξυγίανσης προβλέπει μια σειρά μέτρων με επιδίωξη τη μη διατάραξη των δημοσιονομικών στόχων και με συνέπειες στην παροχή υπηρεσιών, αφού οι δαπάνες περιορίζονται σε αυτές για τη στοιχειώδη λειτουργία του δήμου. Συγκεκριμένα, και σύμφωνα με τη νομοθεσία προβλέπεται:
-- Αμεση εφαρμογή σειράς μέτρων για τη διασφάλιση της είσπραξης των οφειλών προς τους ΟΤΑ. Πράγμα που σημαίνει ότι οι δήμοι μπορούν να προχωρούν ακόμα και σε κατασχέσεις για οφειλές.
-- Αναστολή προσλήψεων, επιβολή υποχρεωτικών μετατάξεων προσωπικού. Το συγκεκριμένο μέτρο ανοίγει το παράθυρο για παράδοση μιας σειράς υπηρεσιών σε ιδιώτες, σε επιχειρηματικούς ομίλους, αφού πλέον δεν θα μπορούν να τις λειτουργήσουν οι δήμοι με το προσωπικό που χρειάζεται.
-- Αύξηση των ιδίων εσόδων από φόρους, τέλη, δικαιώματα και εισφορές. Ετσι, η αύξηση των ανταποδοτικών τελών έρχεται με μαθηματική ακρίβεια.
-- Αύξηση του συντελεστή επιβολής του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας σε ποσοστό μέχρι και τρία τοις χιλίοις. Αυτός ο φόρος, που εισπράττεται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ, θα «φουσκώσει» ακόμα περισσότερο το ποσό που πληρώνει για ηλεκτρικό ρεύμα το κάθε εργατικό νοικοκυριό.
-- Αύξηση του συντελεστή επιβολής του τέλους επί των ακαθαρίστων εσόδων και παρεπιδημούντων από 0,5% μέχρι και 2% και περιορισμός των δαπανών μόνο σε υποχρεώσεις μισθοδοσίας και λοιπές απολύτως ανελαστικές δαπάνες. Αυτό θέτει σε κίνδυνο τη λειτουργία μιας σειράς υπηρεσιών όπως παιδικοί σταθμοί, προγράμματα Πρόνοιας, αθλητικά και πολιτιστικά προγράμματα κ.ά.
Το οπλοστάσιο που έχει θεσπιστεί και συνεχίζει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για τον απόλυτο έλεγχο της οικονομικής λειτουργίας των δήμων είναι τέτοιο που επιδιώκει την απόλυτη συμμόρφωση των δήμων με τους δημοσιονομικούς στόχους της γενικής κυβέρνησης. Στην κατεύθυνση αυτή, θυμίζουμε τη θέσπιση του Ελεγκτή Νομιμότητας, ο οποίος προΐσταται της Αυτοτελούς Υπηρεσίας Εποπτείας ΟΤΑ. Ο Ελεγκτής Νομιμότητας ασκεί τον έλεγχο της νομιμότητας των πράξεων των ΟΤΑ και τον πειθαρχικό έλεγχο των οργάνων τους. Κατευθύνει, συντονίζει και ελέγχει τη δράση των υπηρεσιών και των υπαλλήλων της αυτοτελούς υπηρεσίας.
Σε ό,τι δε αφορά τη σύνταξη των προϋπολογισμών των Δήμων και των Περιφερειών της χώρας, επιβάλλεται η σύνταξη ισοσκελισμένου ή πλεονασματικού προϋπολογισμού, με τον «μπαμπούλα» του καθεστώτος εξυγίανσης να μην αφήνει περιθώρια. Μάλιστα, προτρέπονται περικοπές σε δαπάνες που έχουν σημαντικές επιπτώσεις στα λαϊκά στρώματα, όπως δαπάνες υπερωριακής απασχόλησης του προσωπικού, δαπάνες σε βοηθήματα σε οικονομικά αδυνάτους, σε επιχορηγήσεις Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (περιλαμβάνονται Παιδικοί Σταθμοί, υπηρεσίες Υδρευσης και Αποχέτευσης), αλλά και σε επιχορηγήσεις σε αθλητικούς και πολιτιστικούς συλλόγους. Τα οικονομικά μεγέθη των δήμων παρακολουθεί η Επιτροπή Οικονομικής Ανασυγκρότησης των ΟΤΑ, η οποία μεριμνά για τον εξορθολογισμό της οικονομικής τους διαχείρισης και υποβάλλει εισηγήσεις σχετικά με τις δημοσιονομικές πολιτικές που μπορεί να ακολουθήσουν. Ολα αυτά συμβαίνουν μέσα σε ένα καθεστώς συνεχών περικοπών της κρατικής χρηματοδότησης προς τους δήμους, η οποία τα τελευταία χρόνια και συγκεκριμένα από το 2009 και μέχρι το 2013, φτάνει έως το 70%.
Σε σχετική ανακοίνωσή του, στην κατεύθυνση να ενώσει τη φωνή του με τους κατοίκους και τους φορείς της Δυτικής Αθήνας, που αγωνίζονται για να είναι το Πάρκο Τρίτση χώρος πρασίνου, αναψυχής, πολιτισμού και αθλητισμού, με ελεύθερη και δωρεάν χρήση, ο Σύλλογος υπογραμμίζει τη συνεχή υποβάθμιση του χώρου, εξαιτίας της μηδαμινής κρατικής χρηματοδότησης.
Σημειώνεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση: «Οι μόλις τρεις εργαζόμενοι για μια έκταση περίπου 1.200 στρεμμάτων παραμένουν απλήρωτοι για πάνω από ένα χρόνο, ενώ μετά και τη διακοπή της ηλεκτροδότησης γίνεται πλέον όλο και πιο ορατός ο κίνδυνος αποστράγγισης των καναλιών και των λιμνών, λόγω της μη ανανέωσής τους με φρέσκο νερό. Οι υδρότοποι στερεύουν με κινδύνους για το πλήθος των ζωντανών οργανισμών που φιλοξενούν (υδρόβια πτηνά, χελώνες κ.λπ.), ενώ δεν έχει γίνει ούτε αποψίλωση των ξερών χόρτων, κάτι που εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους πυρκαγιάς. Ο χώρος σε πολλά σημεία του θυμίζει σκουπιδότοπο, ενώ το Πάρκο δεν φωτίζεται, ούτε φυλάσσεται επαρκώς. Τέλος, ποντίκια έχουν κατακλύσει τη μια καφετέρια του Πάρκου, που έκλεισε, αποτελώντας σοβαρή εστία μόλυνσης.
Η σταθερή υποβάθμιση έως και εγκατάλειψη του Πάρκου αντικειμενικά οδηγεί στην εμπορευματοποίησή του και στην παράδοσή του ως ώριμο φρούτο σε ιδιώτες, στους "οικολόγους" των "Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων" και σε άλλους "σωτήρες" που κριτήριο έχουν το κέρδος.
Τη μέθοδο της "απαξίωσης" και της "υποβάθμισης" ως εργαλείο για την προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων τη συναντάμε παντού, χρόνια τώρα. Τη βλέπουμε και στις αποφάσεις της Περιφερειακής Αρχής Αττικής (ιδιωτικοποίηση φύλαξης και καθαρισμού) για τα πάρκα που έχει στην ευθύνη της (Πεδίον του Αρεως και Αττικό Αλσος)».
Καταλήγοντας, στην ανακοίνωσή του ο Σύλλογος σημειώνει την απαίτησή του το Πάρκο Τρίτση να είναι χώρος πρασίνου, αναψυχής, πολιτισμού και αθλητισμού με ελεύθερη και δωρεάν χρήση. Επίσης: