ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 4 Αυγούστου 2016
Σελ. /20
ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΕΣ
Χέρι - χέρι η επιθετικότητα των εφοπλιστών με την κυβερνητική πολιτική

Συνέντευξη με τον Α' Γραμματέα της Πανελλήνιας Ενωσης Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού, Θανάση Ευαγγελάκη

Από παλιότερη κινητοποίηση στο λιμάνι του Πειραιά
Από παλιότερη κινητοποίηση στο λιμάνι του Πειραιά
Πλούσια δραστηριότητα, που σε πρώτη φάση ξεδιπλώθηκε με περιοδείες σε λιμάνια και πορθμεία της χώρας, αναπτύσσουν αυτήν την περίοδο τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία. Με αφορμή τη δραστηριότητα αυτή, ζητήσαμε μια συνέντευξη από τον Θανάση Ευαγγελάκη Α' Γραμματέα της ΠΕΜΕΝ την οποία και παραθέτουμε:

-- Την περασμένη βδομάδα ολοκληρώσατε έναν κύκλο περιοδειών σε λιμάνια και πορθμεία της δυτικής και βόρειας Ελλάδας. Ποια είναι τα βασικά ζητήματα που διαπιστώσατε σε σχέση με τις συνθήκες δουλειάς των ναυτεργατών;

-- Τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ - «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» πραγματοποίησαν περιοδείες στα πλοία των λιμανιών Πάτρας, Κυλλήνης, Ρίου, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Καβάλας, Θάσου, ενημερώνοντας τους ναυτεργάτες για τις εξελίξεις που διαμορφώνονται από τον πρόσφατο νόμο - λαιμητόμο 4387/2016 για το Ασφαλιστικό - Φορολογικό καθώς και για τα νέα αντεργατικά μέτρα που προετοιμάζει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ στις κατευθύνσεις των ΕΕ, ΔΝΤ.

Οι συνθήκες δουλειάς που διαμορφώνονται για τους ναυτεργάτες σε αυτά τα λιμάνια είναι αντίστοιχες της συνολικής κατάστασης σε βάρος των δικαιωμάτων των ναυτεργατών, των εργαζομένων. Δεν είναι αποσπασμένες από τη γενικευμένη επίθεση του κεφαλαίου και των εκπροσώπων του, για κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας (ΣΣΕ), διάλυση της Κοινωνικής Ασφάλισης, τσάκισμα των συνδικαλιστικών δικαιωμάτων.

Παραβιάζονται οι ΣΣΕ, με την απλήρωτη εργασία, μειωμένες οργανικές συνθέσεις με εξαντλητικά δρομολόγια χωρίς να εφαρμόζονται οι προβλεπόμενες ώρες εργασίας και ανάπαυσης όπως καθορίζονται και από τη διεθνή νομοθεσία, υπέρβαση ωραρίων με εντατικοποίηση της εργασίας και χωρίς να καταγράφονται οι πραγματικές ώρες εργασίας.

Στη γραμμή Πάτρα - Ιταλία, δρομολογούνται πλοία με σημαίες Ελληνική, Ιταλική και Μάλτας, δεν εφαρμόζονται για το σύνολο των ναυτεργατών ΣΣΕ - Κοινωνική Ασφάλιση, οι υπουργικές αποφάσεις για τα υπό ελληνική σημαία πλοία έχουν δημιουργήσει συνθέσεις «λάστιχο» που καθορίζονται κατ' εντολή των εφοπλιστών, με εντατικοποίηση της δουλειάς των ναυτεργατών.

Αντίστοιχα στη γραμμή Ηγουμενίτσα - Ιταλία, στα 3 πλοία που δρομολογούνται και εργάζονται 141 ναυτεργάτες, ΣΣΕ - Κοινωνική Ασφάλιση έχουν μόνο οι 49!!!

Επιπροσθέτως, σε πορθμειακές γραμμές δε δίνονται ρεπό, μη εφαρμογή της ωριαίας ανάπαυσης, πραγματοποιούνται εργασίες εν πλω, ναυτεργάτες πολλαπλών καθηκόντων (παρκαδόροι από άλλες ειδικότητες κ.ά.), παραβίαση της ασφαλούς ενδιαίτησης με ναυτεργάτες να διαμένουν σε σβηστά πλοία.

Συνθήκες που εγκυμονούν σοβαρούς κινδύνους στην ασφάλεια των ναυτεργατών, των επιβαινόντων, των πλοίων, των λιμενικών εγκαταστάσεων, για την ενίσχυση της κερδοφορίας του εφοπλιστικού κεφαλαίου.

-- Στις ανακοινώσεις σας τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία καταγγέλλετε την ένταση της επιθετικότητας των εφοπλιστών. Πώς εκφράζεται συγκεκριμένα αυτήν την περίοδο που διανύουμε;

-- Την ώρα που το εφοπλιστικό κεφάλαιο διατηρεί την παγκόσμια κυριαρχία και επενδύει πακτωλό δισ. ευρώ σε ναυπηγήσεις και αγορές πλοίων και απολαμβάνει σωρεία νομοθετικών φοροαπαλλαγών από τις μέχρι σήμερα κυβερνήσεις, συνεχίζεται αμείωτα η επιθετικότητά του σε βάρος των ναυτεργατών, διογκώνεται ο αριθμός των ναυτεργατών χωρίς συγκροτημένα δικαιώματα, η ανεργία, η εργασιακή ανασφάλεια δεν εφαρμόζονται για όλους οι ΣΣΕ, η Κοινωνική Ασφάλιση.

Οι ΣΣΕ των ναυτεργατών έχουν να ανανεωθούν από το 2010 σε Ποντοπόρα, Μεσογειακά και Ακτοπλοϊκά φορτηγά πλοία, ενώ στα Πορθμεία από το 2014. Στις 16 Ιούνη οι εφοπλιστές του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) συμφώνησαν με την πλειοψηφία της ΠΝΟ, τις δυνάμεις του εργοδοτικού - κυβερνητικού συνδικαλισμού, για την ανανέωση των ΣΣΕ σε ακτοπλοΐα και μεσογειακά - τουριστικά με μηδενικές αυξήσεις. Αποτελεί πρόκληση για τους ναυτεργάτες, όταν οι μειώσεις στις ετήσιες αποδοχές μόνο με την εφαρμογή του νόμου - λαιμητόμου 4387/2016 ανέρχονται έως 54%, από την άμεση φορολογία.

Χαρακτηριστικές είναι και οι προκλητικές δηλώσεις του προέδρου της ΕΕΕ κ. Βενιάμη που σηματοδοτούν την ένταση της επιθετικότητας σε βάρος των ναυτεργατών.

Συγκεκριμένα:

  • Για τις θέσεις εργασίας: Να εφαρμόζονται «με όρους σύμφωνα με τα διεθνώς κρατούντα προκειμένου να μη θιγεί η ανταγωνιστικότητα», αυτό σημαίνει στα ποντοπόρα πλοία με ελληνική σημαία το 75%των ναυτεργατών που είναι σήμερα χωρίς ΣΣΕ και Κοινωνική Ασφάλιση να μετατραπεί σε 100%, με τραγικές συνέπειες στο σύνολο των δικαιωμάτων των ναυτεργατών.
  • Για το ΝΑΤ και τον ασφαλιστικό νόμο: «Να διατηρηθεί η αυτονομία του ΝΑΤ αποκλειστικά για τις κανονιστικές και ρυθμιστικές αρμοδιότητες που δεν σχετίζονται με τα ασφαλιστικά, συνταξιοδοτικά και προνοιακά θέματα».
  • Για τη φορολογία των εφοπλιστών: «Βρισκόμαστε στην υψηλότερη φορολογική κλίμακα στην Ευρώπη»!!!
  • Για τη ναυτική εκπαίδευση: «Να επιτραπεί επιτέλους η λειτουργία ιδιωτικών σχολών».

Στην ίδια ρότα και οι δηλώσεις του προέδρου του ΣΕΕΝ κ. Σακέλη, για την επιβατηγό ναυτιλία: «Οι οργανικές συνθέσεις να καθορίζονται ανάλογα από τον αριθμό επιβατών», «οι ναυτεργάτες των Γενικών Υπηρεσιών δεν είναι πλήρωμα».

-- Η κυβέρνηση τι στάση κρατά απέναντι σε αυτά τα ζητήματα; Πώς αντιδρά η πλειοψηφία της ΠΝΟ;

-- Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ ακολουθεί την πολιτική των προκατόχων της, υλοποιώντας τις αποφάσεις των τριών μνημονίων στις κατευθύνσεις της ΕΕ, του ΔΝΤ, επιτίθενται στο σύνολο των δικαιωμάτων των ναυτεργατών, των εργαζομένων, για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και κερδοφορίας του κεφαλαίου.

Χαρακτηριστικές είναι οι πρόσφατες δηλώσεις του πρωθυπουργού, κ. Τσίπρα, από το βήμα των «Ποσειδωνίων», λέγοντας ότι «το μοντέλο με το οποίο αναπτύσσεται η ελληνική ναυτιλία είναι θετικό παράδειγμα», εξυμνώντας το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τη «ναυτιλία» και τον νόμο - έκτρωμα 2687/1953.

Με αυτόν το νόμο οργιάζει η «μαύρη» ανασφάλιστη εργασία στα ποντοπόρα πλοία με ναυτεργάτες χωρίς ΣΣΕ - Κοινωνική Ασφάλιση, καθορίζει ότι οι εφοπλιστές καταβάλλουν στους αλλοδαπούς ναυτεργάτες αποδοχές με βάση τη χώρα προέλευσής τους και δεν βαρύνονται με ασφαλιστικές εισφορές στο ΝΑΤ. Συνθήκες που θέλουν να επιβάλουν σε όλες τις κατηγορίες πλοίων.

Σ' αυτήν την κατάσταση, συνένοχη είναι και η πλειοψηφία της ΠΝΟ, με τη συμβιβαστική της τακτική και την υπεράσπιση του «κοινωνικού εταιρισμού», υπογράφει άθλιες Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, αποτελεί τον κυβερνητικό - εργοδοτικό συνδικαλισμό, υπονομεύοντας αγωνιστικές - απεργιακές κινητοποιήσεις. Εσπευσαν να υπογράψουν επαίσχυντες ΣΣΕ σε Ακτοπλοΐα, Μεσογειακά - Τουριστικά, με μηδενικές αυξήσεις, για να υπονομεύσουν την οργάνωση και ανάπτυξη αγωνιστικών κινητοποιήσεων. Γνωρίζουν από πρώτο χέρι από τους εφοπλιστές και την κυβέρνηση ότι τα χειρότερα είναι μπροστά σε βάρος των εν ενεργεία και συνταξιούχων ναυτεργατών.

Η πλειοψηφία της ΠΝΟ όχι μόνο υπογράφει ΣΣΕ που δεν εφαρμόζονται για το σύνολο των ναυτεργατών, αντίθετα ως μέλος της ITF/Διεθνούς Οργάνωσης Μεταφορών υπογράφει με τους εφοπλιστές κατάπτυστες - απαράδεκτες συμβάσεις έναντι αμοιβής με την καταβολή 5.000 - 8.000 δολάρια για κάθε καράβι με ξένη σημαία, που καταλήγουν στα ταμεία της ΠΝΟ και της ΔΟΜ, με τα ετήσια έσοδα, σύμφωνα με τον απολογισμό της ΠΝΟ για το 2015, να ανέρχονται στα 3.771.591,18 ευρώ!

Τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ - «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» - ΠΕΕΜΑΓΕΝ καταγγείλαμε αυτές τις άθλιες συμφωνίες εφοπλιστών - ΠΝΟ για τις ΣΣΕ, που είναι σε πλήρη αντίθεση με τις ανάγκες, την αγωνιστική θέληση και το διεκδικητικό πλαίσιο αιτημάτων των ναυτεργατών. Στις 27 Ιούνη, μετά από παρέμβαση των ταξικών δυνάμεων των ναυτεργατικών σωματείων ΠΕΜΕΝ - «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» - ΠΕΕΜΑΓΕΝ, αποτράπηκε η προσπάθεια της πλειοψηφία της ΠΝΟ να πάρει απόφαση, για να συμμετέχουν εκπρόσωποί της στην επιτροπή του υπουργείου Εργασίας για την εφαρμογή του νόμου - λαιμητόμου 4387/2016.

Η τυχοδιωκτική τακτική της πλειοψηφίας της ΠΝΟ εκφράστηκε και στη συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής στις 27/07/2016, στην οποία, παρότι ομόφωνα συμφώνησε στο Κείμενο - Κάλεσμα των Ομοσπονδιών και Εργατικών Κέντρων που συσπειρώνονται στο ΠΑΜΕ, αρνήθηκαν να το διατυπώσουν σε δελτίο Τύπου, αναδεικνύοντας, για άλλη μια φορά, το θλιβερό τους ρόλο να στηρίζουν την πολιτική του εφοπλιστικού κεφαλαίου, της κυβέρνησης, υπονομεύοντας το σύνολο των δικαιωμάτων των ναυτεργατών, των εργαζομένων.

-- Ποιες άλλες πρωτοβουλίες και σε ποια κατεύθυνση σκοπεύουν να πάρουν τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία το επόμενο διάστημα για τα ζητήματα που απασχολούν τους εργαζόμενους στον κλάδο;

-- Τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ - «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» - ΠΕΕΜΑΓΕΝ - ΠΕΠΡΝ - ΠΕΣ/ΝΑΤ, μέσα από συσκέψεις που πραγματοποιούμε σχεδιάζουμε και αναπτύσσουμε πολύμορφη δράση για τα οξυμένα προβλήματα σε ΣΣΕ, ανεργία, Κοινωνική Ασφάλιση, Φορολογία, Υγεία, Παιδεία.

Σε αυτούς τους άξονες και στη βάση των εξελίξεων θα συνεχιστούν οι περιοδείες στα πλοία, σε ναυτότοπους, στις ναυτικές σχολές με την έναρξη της νέας εκπαιδευτικής περιόδου, αναδεικνύοντας ότι αποτελεί μονόδρομο η συνέχιση του ταξικού αγώνα, ταυτόχρονα προβάλλοντας το διέξοδο για ναυτεργάτες, εργαζόμενους, ότι είναι οι δημιουργοί του κοινωνικά παραγόμενου πλούτου και τον διεκδικούν από αυτούς που τους τον στερούν, που δεν είναι άλλοι από το κεφάλαιο και το πολιτικό του προσωπικό.

Χρειάζεται καθημερινή δουλειά ναυτεργάτη τον ναυτεργάτη, να κατανοηθεί η αναγκαιότητα της οργάνωσης και συγκρότησης Επιτροπών Αγώνα στα πλοία, που θα συμβάλουν για την καλύτερη συμμετοχή και αλληλεγγύη στην αντιμετώπιση των προβλημάτων, να αποτελούν «ασπίδα» απέναντι στην εργοδοτική τρομοκρατία, σημαντική συμβολή στην αλλαγή του αρνητικού συσχετισμού δύναμης στο συνδικαλιστικό κίνημα με την ενίσχυση των ταξικών δυνάμεων.

Απευθύνουμε πλατύ κάλεσμα σε σωματεία, φορείς, στους ναυτεργάτες, στους εργαζόμενους, στους συνταξιούχους, να συνταχθούν με το Κείμενο - Κάλεσμα των Ομοσπονδιών και Εργατικών Κέντρων, των δυνάμεων του ΠΑΜΕ, να συνεδριάσει η Εκτελεστική Επιτροπή της ΠΝΟ και να πάρει σαφή θέση αν συνυπογράφει το σχέδιο νόμου. Να οργανώσουμε πολύμορφους και απεργιακούς αγώνες ενάντια στην πολιτική του κεφαλαίου και των εκπροσώπων του, για την υπεράσπιση του συνόλου των δικαιωμάτων μας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ