ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 4 Οχτώβρη 2016
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΝΤΜΙΤΡΙ ΣΟΣΤΑΚΟΒΙΤΣ
Με το έργο του υπηρέτησε «το μεγάλο δημιουργό της Ιστορίας, το λαό»

Στις 15 και 16 Οκτώβρη, στον Περισσό, το διήμερο εκδηλώσεων από την Κομματική Οργάνωση Αττικής του ΚΚΕ προς τιμήν του μεγάλου Σοβιετικού δημιουργού

«Οι Σοβιετικοί συνθέτες έχουν όλες τις ευκαιρίες να δώσουν μεγάλα έργα. Ουδέποτε υπήρξε άλλη εποχή ή άλλος τόπος, όπου ένας συνθέτης να μπορεί ήσυχος να γράψει μια σονάτα ή ένα κουαρτέτο, ξέροντας ότι είναι οικονομικά εξασφαλισμένος. Αυτό είναι αποτέλεσμα της οικοδόμησης του σοσιαλισμού στη χώρα μας, αποτέλεσμα της πολιτικής του Κόμματός μας».

Τα προηγούμενα λόγια, δημοσιευμένα το 1935, ανήκουν στο μεγάλο Σοβιετικό συνθέτη Ντμίτρι Σοστακόβιτς, από τη γέννηση του οποίου συμπληρώνονται φέτος 110 χρόνια.

Ο Σοστακόβιτς έζησε και μεγαλούργησε ως μουσικοσυνθέτης στην ΕΣΣΔ. Με την τέχνη του αισθητοποίησε αυτό που συντελούνταν στην ΕΣΣΔ. Ακόμα και οι τίτλοι των έργων του είναι χαρακτηριστικοί για το τι τον ενέπνευσε, τι ύμνησε... Η 2η Συμφωνία του είναι για την Οχτωβριανή Επανάσταση, η 3η για την Παγκόσμια Μέρα της Εργατιάς, η 7η για το ηρωικό Λένινγκραντ, η 11η για την επανάσταση του 1905 στη Ρωσία και τόσα άλλα.

Εθεσε το έργο του στην υπηρεσία του λαού που έχτιζε τη σοσιαλιστική κοινωνία, στη διαπαιδαγώγηση - και μέσω της τέχνης - του ανθρώπου του μέλλοντος. «Το μόνο είδος τέχνης που μπορεί να ζήσει και να ακμάσει, είναι αυτό που θεωρεί σαν καθήκον του να υπηρετεί το μεγάλο δημιουργό της Ιστορίας, το λαό. Και να υπηρετείς το λαό σημαίνει να κάνεις ό,τι μπορείς για να γίνει η πολιτική του Κόμματος πραγματικότητα».

Ηταν δημιουργός που η τέχνη του δεν αρκούταν στο να αναπαραστήσει την πραγματικότητα, αλλά όπως διατράνωνε: «Είμαστε σοσιαλιστές ρεαλιστές. Προσπαθούμε να γνωρίσουμε την πραγματικότητα στην επαναστατική της εξέλιξη, να διαβλέψουμε σ' αυτήν την πάλη του καινούργιου ενάντια στο παλιό κι ετοιμοθάνατο. Κι ακόμα περισσότερο, με την τέχνη μας θέλουμε να βοηθήσουμε στο σιγούρεμα της νίκης του καινούργιου! Η μέθοδος του σοσιαλιστικού ρεαλισμού δεν αποκλείει, αλλά αντίθετα προϋποθέτει την παρουσία πολλών καλλιτεχνικών τάσεων».

«Συνθέτης της μεγάλης εποχής του»

Αυτόν το συνθέτη τιμά η Κομματική Οργάνωση Αττικής του ΚΚΕ, διοργανώνοντας διήμερο εκδηλώσεων με τίτλο «Συνθέτης της μεγάλης εποχής του», το Σαββατοκύριακο 15 και 16 Οκτώβρη. Οι εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθούν στην Αίθουσα Συνεδρίων της ΚΕ του ΚΚΕ, στον Περισσό. Οι εκδηλώσεις και τις δύο μέρες ξεκινούν στις 18.00, με ελεύθερη είσοδο.

Αναλυτικά το πρόγραμμα των εκδηλώσεων έχει ως εξής:

Σάββατο 15 Οκτώβρη

  • Βίντεο για τη ζωή του Σοστακόβιτς.
  • Θα μιλήσει η Βαγγελιώ Πλατανιά, μέλος της Επιτροπής Περιοχής της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ και μέλος του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ.

Θα παρουσιαστούν:

  • Το Κουαρτέτο Νο. 8, σε Ντο ελάσσονα, op 111, από το Κουαρτέτο Εγχόρδων του Δημοτικού Ωδείου Πατρών.
  • Μουσική που έγραψε ο Σοστακόβιτς, για κινηματογραφικές ταινίες. Θα ερμηνεύσουν λυρικοί τραγουδιστές. Στο πιάνο ο Φρίξος Μόρτζος.

Κυριακή 16 Οκτώβρη

  • Θα μιλήσει ο Λουκάς Αναστασόπουλος, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ και μέλος του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ.

Θα παρουσιαστούν:

  • Το πρώτο μέρος από την 7η Συμφωνία, σε Ντο μείζονα, op 60, (η επονομαζόμενη «Συμφωνία του Λένινγκραντ»). Μεταγραφή σε πιάνο για τέσσερα χέρια Levon Atomyan. Ερμηνεύουν: Παρή Παπαδοπούλου και Κριστίν Τοκατλιάν.
  • Η 5η Συμφωνία, σε Ρε ελάσσονα, op 47. Ερμηνεύει η Παιδική - Νεανική Συμφωνική Ορχήστρα, υπό τη διεύθυνση της Νίνας Πατρικίδου.
ΔΑΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΕΚΤΑΚΤΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ
Οχι στη δουλειά με μισθούς πείνας και με «μπλοκάκι»

Μισθούς πείνας και δουλειά με «μπλοκάκι» ή και με το κομμάτι προωθούν οι ανάδοχες εταιρείες που ανέλαβαν ένα μέρος του έργου της ψηφιοποίησης των κινητών μνημείων, σύμφωνα με καταγγελία της «Δημοκρατικής Αγωνιστικής Συνεργασίας και των Συνεργαζόμενων» του Συλλόγου Εκτάκτων Αρχαιολόγων.

Οπως σημειώνει η ΔΑΣ σε καταγγελία της προς τον υπουργό Πολιτισμού, Αριστείδη Μπαλτά, οι αμοιβές που προωθούνται είναι μικρότερες και από τη Συλλογική Σύμβαση και από το ενιαίο μισθολόγιο και απαιτεί οι εργαζόμενοι να προσληφθούν ως αρχαιολόγοι με σύμβαση εργασίας.

Στην καταγγελία προς τον υπουργό Πολιτισμού, ανάμεσα σε άλλα αναφέρονται τα εξής:

«Το έργο της ψηφιοποίησης κινητών μνημείων αφορά μεγάλο κομμάτι των συναδέλφων αρχαιολόγων από το ξεκίνημά του έως και τώρα, που πλέον ένα μέρος του έχει περάσει στα χέρια ανάδοχων εταιρειών. Αυτές τις μέρες, πραγματοποιούνται οι προσλήψεις και οι ατομικές διαπραγματεύσεις των εργαζομένων για το μισθολογικό κομμάτι, αλλά και για την ίδια τη σύμβαση. Το έργο αυτό, ενώ είναι ευθύνη Υπηρεσιών του ΥΠΠΟΑ και του ίδιου του ΥΠΠΟΑ, έχει περάσει στα χέρια 5 αναδόχων, κάποιοι εκ των οποίων έχουν δώσει κομμάτι του έργου σε υπεργολάβους. Οι εταιρείες ευθαρσώς προτείνουν δουλειά με μισθούς πείνας, χωρίς δικαιώματα και πολλές φορές με "μπλοκάκι" ή και δουλειά με το κομμάτι (φασόν).

Πιο συγκεκριμένα, υπάρχουν εργολάβοι που δίνουν 600 ευρώ, χωρίς το ένσημο του αρχαιολόγου, άρα δε θα αναγνωρίζεται η προϋπηρεσία. Οι αμοιβές, τις οποίες προσπαθούν να επιβάλουν στους συναδέλφους, απέχουν πολύ τόσο από τη ΣΣΕ του Σωματείου μας, όσο ακόμα και από το ενιαίο μισθολόγιο. Να σημειώσουμε εδώ ότι οι συνάδελφοι θα δουλεύουν πλάι - πλάι με άλλους συναδέλφους που έχουν προσληφθεί από τη Διεύθυνση Διαχείρισης Εθνικού Αρχείου Μνημείων, Τεκμηρίωσης και Προστασίας Πολιτιστικών Αγαθών (ΔΔΕΑΜΤΠΠΑ) ύστερα από προκήρυξη και οι οποίοι αμείβονται με ενιαίο μισθολόγιο για την ίδια εργασία. Δημιουργούνται, λοιπόν, εργαζόμενοι διαφορετικών ταχυτήτων, ενώ συνολικά όλοι μας, ανεξάρτητα από εργοδότη (εργολάβοι, ΥΠΠΟΑ), παραμένουμε σε εργασιακή ομηρία, κακοπληρωμένοι έτσι κι αλλιώς, ενώ δεν αναγνωρίζονται ούτε καν τα προσόντα μας, αφού μεταπτυχιακά και διδακτορικά δεν μετράνε στη μισθολογική κατάταξη. Τέλος, επισημαίνουμε ότι και οι συνάδελφοι που δουλεύουν για τη Διεύθυνση Διαχείρισης Εθνικού Αρχείου Μνημείων αντιμετωπίζουν συνεχή ανασφάλεια με τις μηνιαίες και δίμηνες ανανεώσεις των συμβάσεών τους, ενώ αντιμετωπίζουν και συστηματικές καθυστερήσεις πληρωμών (...).

Απαιτούμε:

-- Οι συνάδελφοι αρχαιολόγοι που θα δουλέψουν, να προσληφθούν κανονικά σαν αρχαιολόγοι με σύμβαση εργασίας και όχι σαν εξωτερικοί συνεργάτες ("μπλοκάκι"), με πλήρη ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα.

-- Η αμοιβή τους να είναι αντίστοιχη με τη ΣΣΕ του Σωματείου μας και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να είναι κάτω από το ενιαίο μισθολόγιο, ανάλογα με την προϋπηρεσία και τα προσόντα τους.

-- Το ωράριο εργασίας δεν μπορεί να παρεκκλίνει από το ωράριο των Εφορειών (πενθήμερο - οκτάωρο).

-- Στους συναδέλφους που θα μετακινηθούν στην περιφέρεια εκτός τόπου κατοικίας, να καλυφθούν τα έξοδα μετακίνησης και τα έξοδα διαμονής.

Φυσικά, τα παραπάνω αιτήματα αποτελούν την ελάχιστη δυνατή αντιμετώπιση στα οξυμένα προβλήματα που έχουν προκύψει. Σε καμία περίπτωση, δεν αποτελούν τη λύση στην υποστελέχωση των Εφορειών, την ομηρία και την ανασφάλεια των εργαζομένων. Σε καμία περίπτωση δεν νομιμοποιούμε την εργολαβοποίηση των αρχαιολογικών εργασιών.

Απαιτούμε:

-- Ολα τα έργα να εκτελούνται από το ΥΠΠΟΑ, με προσωπικό που θα προσλαμβάνεται από τις Εφορείες και την εκάστοτε αρμόδια Υπηρεσία του ΥΠΠΟΑ, χωρίς αναθέσεις σε εργολάβους.

-- Καμία επιχειρηματική δράση στην πολιτιστική κληρονομιά του λαού μας. Ανάπτυξη του πολιτισμού για τη μορφωτική και πνευματική καλλιέργεια των εργαζομένων, των ανέργων και της νεολαίας, με δωρεάν πρόσβαση των λαϊκών οικογενειών σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία.

-- Μαζικές προσλήψεις μόνιμου προσωπικού όλων των ειδικοτήτων στο ΥΠΠΟΑ».

Για 3η χρονιά η «Απολογία»

Για τρίτη χρονιά, από τις 17 Οκτώβρη, ο Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος παρουσιάζει, κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στις 6.30, στο θέατρο «Αλκμήνη» την «Απολογία Σωκράτους» του Πλάτωνα σε μετάφραση Αλέξανδρου Μωραϊτίδη, μουσική Χρήστου Λεοντή, δραματουργική επεξεργασία Ματίνας Μόσχοβη και σκηνοθεσία - ερμηνεία Κωνσταντίνου Κωνσταντόπουλου. Φωνή Μέλητου: Ορέστης Τρίκας.

Η δίκη του Σωκράτη - η οποία είχε μια ξεκάθαρη πολιτική διάσταση και που για κάποιους ήταν σχεδόν μια τραγωδία, μια σύγκρουση, δηλαδή, στην οποία και οι δύο πλευρές (φαίνεται να) είχαν δίκιο - αποτελεί ιστορικό γεγονός. Εγινε το 399 π.Χ., τέσσερα χρόνια μετά την κατάλυση της τυραννίας των Τριάκοντα και την επάνοδο της δημοκρατίας. Ο Σωκράτης κατηγορείται ότι δεν αναγνωρίζει και δεν πιστεύει στους θεούς της πόλης, ότι εισάγει νέες θεότητες και ότι διαφθείρει τους νέους. Τίμημα: Θάνατος! Ο Πλάτων - μαθητής του Σωκράτη και παρών στη δίκη - με την «Απολογία Σωκράτους» θέλει να αποδείξει όχι μόνο την αθωότητα του Σωκράτη, αλλά και την ηθική του μεγαλοσύνη. Θέλει να εξασφαλίσει την αθώωση του δασκάλου του από το δικαστήριο της Ιστορίας.

«Λένε» - σημειώνει ο Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος - «πως "η γνώση μας για τον Σωκράτη είναι θέμα σωκρατικής ειρωνείας. Το μόνο που ξέρουμε με βεβαιότητα για αυτόν είναι ότι δεν ξέρουμε τίποτα". Ετσι ο καθένας μας, ίσως, έχει έναν δικό του Σωκράτη... Και ο κάθε μελετητής - άρα και ο κάθε καλλιτέχνης - είναι υποχρεωμένος να παίρνει συνεχώς θέση και να κάνει τις επιλογές του...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ