ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 13 Νοέμβρη 2016
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Καταγγέλλοντας την «αυτοκρατορία του τίποτα» στην Τέχνη και τη ζωή

Συνέντευξη με την Ελένη Γερασιμίδου για τη νέα της παράσταση «φότρυ ½ (μύησις)»

Με αφορμή το καινούριο έργο της Ελένης Γερασιμίδου «φόρτυ ½ (μύησις)», που ανεβαίνει στο θέατρο «Από Κοινού», συζητήσαμε με την ταλαντούχα καλλιτέχνη για την παράσταση, γι' αυτά που θέλει να μεταδώσει στο κοινό που θα την παρακολουθήσει, για τον νέο πολυχώρο τέχνης που φιλοξενείται και τόσα άλλα...

-- Εχει ξεκινήσει να παίζεται στο Θέατρο «Από Κοινού» το νέο σας έργο «φόρτυ ½ (μύησις)», μια σατιρική, ανατρεπτική περφόρμανς, όπως χαρακτηρίζεται. Πείτε μας κάποια παραπάνω λόγια για το έργο. Τι θέλετε να θίξετε;

-- Με αφορμή μια συγκεκριμένη «μεγάλη» κυρία του είδους εμπνεύστηκα μια δική μου «performance» ίσα - ίσα για να «καταγγείλω» την αυτοκρατορία του τίποτα στην Τέχνη και κατ' επέκταση και στη ζωή μας. Οπότε, εμφανίζομαι στη σκηνή με ένα φόρεμα ίδιο με της Μαρίνας Αμπράμοβιτς - περί ης ο λόγος - και η ομοιότητα σταματάει εκεί. Ετσι χρησιμοποιώντας - για πολύ λίγο - τη γελοιότητα του αυτοπροσδιορισμού στην Τέχνη ή όπου αλλού, τη χρησιμοποίηση από το σύστημα του «δήθεν» που το εξυπηρετεί, μας δίνεται η ευκαιρία να καταθέσουμε τη δική μας άποψη για τη συμβολή του καλλιτέχνη στα κοινωνικά ζητήματα. Ο καλλιτέχνης είναι μέρος του συνόλου και ζει μέσα στον κόσμο του καθημερινού μόχθου. Συμμετέχει και εμπνέεται απ' τους αγώνες του λαού και ανταποδίδει με έργο όσο μπορεί αντάξιο αυτού του αγώνα. Ετσι δε μένουμε για πολύ στην ασάφεια αλλά θίγουμε με σατιρικό τρόπο καθημερινά προβλήματα που προκύπτουν από την πολιτική κατάσταση.

-- Απ' ό,τι καταλαβαίνουμε, αποδίδετε το έργο και με μια ιδιαίτερη μορφή...

-- Σατιρίζοντας όλη αυτήν την προσπάθεια αποπροσανατολισμού, χρησιμοποιούμε ακροθιγώς τη φόρμα αυτών των θεαμάτων με στόχο πάντα, βέβαια, την υπονόμευσή τους. Αυτό δεν στερεί το θέαμα από τη λαϊκότητα και τη σαφήνειά του. Πολύ σημαντικό στοιχείο είναι η συμμετοχή των θεατών στην παράστασή μας και απ' ό,τι αποκομίσαμε μέχρι τώρα είναι και για τους ίδιους πολύ ενδιαφέρουσα (η συμμετοχή) και το κάνουν με την ίδια σατιρική διάθεση και μέτρο.

-- Βλέποντας τους συντελεστές, παρατηρούμε ότι είναι μια... οικογενειακή υπόθεση. Στην παράσταση παίζετε μαζί με τον Αντώνη Ξένο και την Αγγελική Ξένου, η οποία υπογράφει και τη σκηνοθεσία...

-- Είναι σίγουρα μια οικογενειακή υπόθεση στο πλαίσιο της συντροφικής μεγάλης οικογένειας που είναι απαραίτητη στους καιρούς που ζούμε. Οπως οικογενειακή ήταν η αντιμετώπιση που είχαμε από φτωχούς αλληλέγγυους τους μήνες των απίστευτων δυσκολιών για να φτιαχτεί το «Από Κοινού». Οσο για την Αγγελική Ξένου, που υπογράφει τη δεύτερη θεατρική σκηνοθεσία της, έδωσε στην παράστασή μας όσα εμείς δε θα μπορούσαμε ως ηθοποιοί με διαφορετικούς ερμηνευτικούς κώδικες από αυτούς που χρειάζονται για το εγχείρημα.

-- Η παράσταση φιλοξενείται στον νέο πολυχώρο τέχνης «Από Κοινού». Μιλήστε μας για το νέο αυτό βήμα.

-- Χρειάστηκαν δεκατέσσερις μήνες σκληρής δουλειάς. Ο χώρος ήταν ένα συνεργείο αυτοκινήτων και μετατράπηκε σε ένα ασφαλές και λειτουργικό μικρό πολυχώρο τέχνης. Ηταν ένα εγχείρημα αρκετά τολμηρό με δεδομένο ότι ο χώρος δε μας ανήκει, είναι ενοικιαζόμενος και καταλαβαίνει κανείς πόσο κουράγιο χρειάζεται για να τα βγάλουμε πέρα και να συνεχίσουμε.

-- Και μια τελευταία ερώτηση. Με τι συναισθήματα, με τι σκέψεις θέλετε να φύγει ο θεατής από την παράσταση;

-- Θέλουμε, εκτός από τη συμμετοχή του, ο θεατής να δεχτεί μια ώθηση να σκεφτεί και να αποφασίσει για την τέχνη και τη ζωή που θέλει. Πάντα μέσα από μια σατιρική διάθεση, απλά και αληθινά, χωρίς φανφάρες και «δηθενιά».


Α. Πρ.

ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Μετέωρη ζωή

1. Η μαύρη αλήθεια είναι ότι πληθαίνουν οι γραμμές των παραιτημένων πολιτών. Καθήκον μας είναι να αναχαιτίσουμε αυτήν τη λαίλαπα. Αφού πρώτα διέλυσε τις ανθρώπινες σχέσεις, το κεφάλαιο κατάφερε να μας οδηγήσει κατά μόνας στην κατάθλιψη.

2. Στατιστικά η κατάθλιψη καλπάζει μαζί με την ανεργία. Και πώς θα γινόταν αλλιώς; Η ιδιοτελής σιωπή των δημοσιογράφων δεν μπορεί να κρύψει την αλήθεια. Αρκεί κάποιος να περπατήσει στο κέντρο της πόλης. Υπάρχουν ζώνες απομόνωσης, ολόκληρα οικοδομικά τετράγωνα, που κατοικούνται από παρίες, με τους οποίους κανείς δεν θέλει να διασταυρώσει ούτε το βλέμμα. Και φυσικά κανείς δεν πλησιάζει κανέναν. Ενας κόσμος ακίνητος, αμίλητος, περιχαρακωμένος σε τρεις δρόμους, που δεν έχει πρόσβαση πουθενά. Οσοι ισχυρίζονται ότι μπορούν να αλλάξουν αυτήν τη συνθήκη μέσα στο πλαίσιο του αστικού κράτους είναι βολεμένοι ή αφελείς. Οι τελευταίοι βρίσκονται σε κατάσταση μόνιμης σύγχυσης ανάμεσα σε αυτά που νιώθουν και σε αυτά που βλέπουν.

3. Ούτε η χριστιανική πίστη ούτε οι βουδιστικές παραβολές περί αγάπης μπορούν να αναχαιτίσουν την αγανάκτηση. Ζούμε ένα μεσαίωνα στον οποίο προσπαθούμε να επιβιώσουμε. Απώτερος σκοπός του συστήματος είναι η υποταγή εφ' όλης της ύλης, αρχής γενομένης από την αξιοπρέπειά μας.

4. Στα παλιά μου τα παπούτσια ο ανασχηματισμός και ο Μητσοτάκης και κάθε άλλη παραφυάδα. Προσβλέπω μόνο στο ΠΑΜΕ, στη επίμονη παρουσία του στις εστίες όπου τα αφεντικά αποθρασύνονται ενάντια στους εργαζομένους. Η απληστία είναι οδηγός τους, αλλά έχουν καταλάβει ότι δεν παίζουν πια στα ίδια.

5. Ενα μέρος της καλλιτεχνικής πιάτσας συνεχίζει την παράδοση της προσκόλλησης στην εξουσία. Είναι εκείνοι που χτίζουν την καριέρα τους, προσπαθώντας κάθε φορά να είναι αρεστοί στο σύστημα. Πολλά λόγια, πολλές δημόσιες εμφανίσεις και δηλώσεις όσων διεκδικούν μια θέση από την κυβέρνηση. Δεν γίνεται ωστόσο να κολυμπάς στην πραγματικότητα, μασώντας τσίχλα και κάνοντας τόση φασαρία. Προφανώς δεν αισθάνονται υπόλογοι και συνεχίζουν επηρμένοι μέσα σε αυτόν τον γενικευμένο κλονισμό, θυμίζοντας τον ήρωα του Κλάους Μαν, Μεφίστο.

6. Τι περιμένουμε από την εμφάνιση Ομπάμα; Τώρα που άλλαξαν τα πράγματα, άλλος θα εκπροσωπεί τις φυλές των αγρίων που στολίζουν την αστερόεσσα.

7. Η κατάθλιψη χτυπά όλα τα σπίτια. Είναι θαυμάσιο το βιβλίο του Ζορζ Μινουά Η ιστορία της κατάθλιψης (σε μετάφραση Βάλιας Σερέτη, εκδόσεις «Νάρκισσος»). Από την αυγή της ανθρωπότητας ο άνθρωπος δυσφορούσε για τη ζωή εφόσον οι ανεπίλυτες αντιφάσεις της τον ταλάνιζαν ασταμάτητα: «Κάθε τριάντα δευτερόλεπτα ένας άνθρωπος, άντρας ή γυναίκα, αυτοκτονεί σε κάποιο μέρος του κόσμου. Δηλαδή κάθε χρόνο αυτοκτονούν ένα εκατομμύριο άνθρωποι - αριθμός επίσημος, πολύ κατώτερος του πραγματικού. Πρόσφατη αναφορά του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας εκτιμά ότι στις αναπτυσσόμενες χώρες ο ετήσιος αριθμός αυτοκτονιών, που ανέρχονταν το 1990 στα 593.000 άτομα, θα εκτοξευτεί στις 995.000 το έτος 2020».

8. Ο νέος υπουργός Οικονομίας Δημήτρης Παπαδημητρίου δήλωσε πως η μόνη σωτηρία μας είναι ένα σχέδιο Μάρσαλ. Δευτέρα βράδυ παρακολουθώ την πρώτη του συνέντευξη στην ΕΡΤ. Πιστεύει και το τονίζει με το ύφος της ακαδημαϊκής σιγουριάς ότι ήρθε η ώρα το Βερολίνο να αλλάξει και να μοιράσει τα αποθέματα της Γερμανίας στις χώρες της Ευρωζώνης που έχουν ανάγκη. Ως υπουργός, ο ακαδημαϊκός βρίσκεται σε κατάσταση μόνιμης πνευματικής εξύψωσης, δηλαδή άγνοιας κινδύνου. Μας βεβαιώνει με φιλόστοργο βλέμμα ότι δεν πρόκειται να έλθει τέταρτο μνημόνιο. Φευγαλέες σκέψεις, αταραξίας διαλογισμοί οδηγούν τον υπουργό όχι στην κοινωνία αλλά στη νιρβάνα.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ

«φόρτυ ½ (μύησις)»

Η παράσταση «φόρτυ ½ (μύησις)» ανεβαίνει στο θέατρο «Από Κοινού» (Ευπατριδών 4, Γκάζι, στάση μετρό «Κεραμεικός»).

Από τις 14 Μάρτη έως τις 31 Μάη 2010 το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (ΜοΜΑ) παρουσίασε την περφόρμανς της Σέρβας εικαστικού με το χαρακτηριστικό τίτλο «Μαρίνα Αμπράμοβιτς: Η Καλλιτέχνης Είναι Εδώ». Η Αμπράμοβιτς καθόταν, για όσες ώρες ήταν ανοιχτό το μουσείο, σιωπηλή και ακίνητη πίσω από ένα τραπέζι στο αίθριο του μουσείου, χωρίς να έχει το δικαίωμα να πιει, να φάει ή να πάει στην τουαλέτα. Το κοινό μπορούσε να καθίσει απέναντί της όσο επιθυμούσε και να κάνει ό,τι θέλει...

Με αφορμή την παραπάνω περφόρμανς, στο «φόρτυ ½ (μύησις)» η άλλη Βαλκάνια περφόρμερ, γνωστή και ως... Yelena Yerasimovic, εμφανίζεται στη σκηνή για να προκαλέσει αντιδράσεις, αναρωτήσεις, ανησυχίες, αγανάκτηση - ευχαρίστηση και πολύ γέλιο, με απαραίτητη τη συμμετοχή του κοινού που καλείται να κάτσει απέναντί της!

Συνεργούς έχει το alter ego της, Αντώνη Ξένο, και το Αλλο (βουβό), Αγγελική Ξένου.

Η παράσταση απευθύνεται σε κοινό ανοιχτό στις καλλιτεχνικές προκλήσεις και έτοιμο να συμμετάσχει ενεργά στα θεατρικά δρώμενα. Ο τίτλος παραμένει ένα μυστήριο... είστε σε θέση να το ανακαλύψετε; (use your englreek... hahaha)

Παίζουν: Η ίδια: Ελένη Γερασιμίδου, Alter ego: Αντώνης Ξένος, Το Αλλο (βουβό): Αγγελική Ξένου.

Κείμενα: Ελένη Γερασιμίδου

Σκηνοθεσία: Αγγελική Ξένου

Εικαστική Επιμέλεια: Κώστας Βελινόπουλος

Επιμέλεια βίντεο: Κώστας Σταματόπουλος

Μουσική Επιμέλεια: trikouvertes (Αλεξάνδρα Μπότη - Χριστίνα Τζάκσον - Αγγελική Ξένου)

Κατασκευές σκηνικών αντικειμένων: Ντίνος Παρηγόρης

Φροντιστηριακές Κατασκευές: Δήμητρα Παπαδημητροπούλου

Εκτέλεση Κοστουμιών: Δάφνη Τσακώτα

Αφίσα: Βανέσα Κανδυλάρου

Φωτογραφία αφίσας: Γιώργος Καλφαμανώλης

Ωρες και μέρες παραστάσεων: Παρασκευή - Σάββατο στις 21.15, Κυριακή στις 20.00.

Τηλέφωνο: 211.4057.249, 697.7987.271.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ