ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 4 Δεκέμβρη 2016
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΘΟΔΩΡΟΣ ΔΕΡΒΕΝΙΩΤΗΣ
Πηγαίος, ακριβοδίκαιος, αγωνιστής

Δώδεκα χρόνια συμπληρώνονται σήμερα από το θάνατο (4/12/2004) του σπουδαίου, πολυγραφότατου συνθέτη Θόδωρου Δερβενιώτη, ο οποίος ξεχώρισε για το αγωνιστικό και καλλιτεχνικό ήθος του, την απλότητα, τη σεμνότητα και την ευγένειά του, έχοντας κερδίσει για πάντα την αγάπη και το σεβασμό όλων μας. Ανθρωπος πηγαίος, ακριβοδίκαιος, αγωνιστής, ο Θόδωρος Δερβενιώτης αποτελεί σίγουρα κεφάλαιο για τη λαϊκή μας μουσική, ενώ οι συνθέσεις του έχουν τη σφραγίδα της ολοκληρωμένης μουσικά προσωπικότητάς του. Ως δάσκαλος, συνθέτης και μουσικός, αποτέλεσε για το λαϊκό μας τραγούδι σημαντική προωθητική δύναμη.

Γεννημένος το '22 στη Ζαγορά Βόλου, ο Θόδωρος Δερβενιώτης από πολύ μικρός «μυήθηκε» στη μουσική. Δέχτηκε τους «πρώτους σπόρους» της μουσικής από τον παππού του, που είχε κομπανία. Μια κολοκύθα με τρία σύρματα για χορδές ήταν το πρώτο «μουσικό» όργανό του. Μεγάλο σχολείο υπήρξε για τον μετέπειτα συνθέτη η επαφή του με τη βυζαντινή μουσική - «από πέντε χρονών ήμουνα στο ψαλτήρι και κρατούσα το ίσο...» έλεγε - και η μαθητεία του στο λαούτο, τη βυζαντινή και ευρωπαϊκή μουσική από τον Γιάννη Βισβίκη. Το 1937 κάνει την παρθενική του εμφάνιση σαν λαουτιέρης και τραγουδιστής. Παράλληλα, μαθαίνει την τέχνη του μαραγκού. Υστερα ήρθαν τα δύσκολα χρόνια της Κατοχής.

«Στο ΕΑΜ μπήκα από τους πρώτους»

Εδρασε μέσα από το ΕΑΜ, την ΕΠΟΝ, τον ΕΛΑΣ, το ΚΚΕ, στο οποίο εντάχθηκε το 1942. «Στο ΕΑΜ μπήκα από τους πρώτους», αφηγείται στο βιβλίο των Ν. Γεωργιάδη - Τ. Ραχματούλινα «Ο Θόδωρος Δερβενιώτης και το μετεμφυλιακό τραγούδι» (εκδ. «Σύγχρονη Εποχή»). «Μετά ιδρύθηκε η ΕΠΟΝ και μόλις ιδρύθηκε και μπήκα στην ΕΠΟΝ, μερικούς μήνες αργότερα μπήκα και στο Κόμμα...», αναπτύσσει κομματική δράση στη Ζαγορά και στη συνέχεια αναλαμβάνει καπετάνιος του Εφεδρικού Λόχου του ΕΛΑΣ. Για τη δράση του διώκεται και εξορίζεται στα Κύθηρα, στη Ζάκυνθο και στη Μακρόνησο.

Η λαμπρή πορεία του δημιουργού, που με τα τραγούδια του στήριξε την καριέρα πολλών μεγάλων ερμηνευτών, ξεκίνησε από τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του '50, όταν μετά τις διώξεις δεν μπορούσε να επιστρέψει στο χωριό του και αναγκαστικά έμεινε στην Αθήνα. Το πρώτο του τραγούδι ήταν το «Μόνο ψέμα κι απιστία», σε στίχους Μπ. Βασιλειάδη, που το τραγούδησε ο Γιάννης Τζιβάνης. Η μεγάλη φωνή της εποχής, ο Τσαουσάκης, ήταν αυτός που ερμήνευσε το δεύτερο τραγούδι του, για ν' ακολουθήσουν οι συνεργασίες του με την Καίτη Γκρέυ, την Πόλυ Πάνου, την Γιώτα Λύδια, τον Πάνο Γαβαλά, τον Στράτο Διονυσίου, τον Γρηγόρη Μπιθικώτση, τον Στέλιο Καζαντζίδη, την Μαρινέλλα... Αξίζει να σημειωθεί ότι στο ρεπερτόριο του Καζαντζίδη, τα τραγούδια του Δερβενιώτη κατέχουν την πρώτη θέση, καθώς ο δημιουργός έδωσε στον Στ. Καζαντζίδη γύρω στα 95 τραγούδια. Τραγούδια του, επίσης, ερμήνευσαν οι Λ. Χαλκιάς, Σπ. Ζαγοραίος, Β. Περπινιάδης, Π. Αναγνωστάκης, Τ. Βοσκόπουλος, Μ. Παπαδάκης, Γ. Νταλάρας, Μ. Μητσιάς κ.ά. Οπως ο ίδιος έχει πει σε παλιότερη συνέντευξή του στον «Ριζοσπάστη», «έχω συνεργαστεί σχεδόν με όλους τους λαϊκούς τραγουδιστές».

Συνθέτης με κοινωνικά ενδιαφέροντα

Ολοι οι κορυφαίοι στιχουργοί της εποχής του, Τσάντας, Κολοκοτρώνης, Παπαγιαννοπούλου, Βίρβος, ήταν συμπαραστάτες στην πορεία του Δερβενιώτη προς τις δισκογραφικές κορυφές. Η πιο στενή συνεργασία του ήταν με τον Κώστα Βίρβο, με τον οποίο υπογράφουν εκατοντάδες τραγούδια κοινωνικού περιεχομένου. Παράλληλα, ο Θ. Δερβενιώτης, ως μαέστρος, επιμελήθηκε επί δεκαετίες ('50 - '70) τις ορχήστρες στις ηχογραφήσεις στα στούντιο στη Ριζούπολη, με αποτέλεσμα το λαμπερό χαρακτηριστικό ήχο της εποχής.

«Βεβαίως και είμαι συνθέτης με κοινωνικά ενδιαφέροντα», έλεγε ο ίδιος. «Γιατί; Γιατί έτσι αισθάνθηκα, γιατί έτσι νόμισα πως έπρεπε να κάνω ή έπρεπε να σκέφτομαι ή έπρεπε να ενεργώ... Δεν κρατήθηκα μακριά από κοινωνικούς και πολιτικούς αγώνες. Οχι! Ημουν πολύ κοντά! Είμαι γενικά άνθρωπος που θέλει να παλεύει, να αγωνίζεται για το δίκιο, για το σωστό, για χίλια δύο πράγματα... Και ήταν φυσικό να είμαι ο συνθέτης με τα κοινωνικά τραγούδια».

Οπως αναφέρει ο Ν. Γεωργιάδης, «ο Θ. Δερβενιώτης έγραψε τραγούδια για τους φαταούλες της άρχουσας τάξης, για τη φτωχολογιά, για το δράμα της μετεμφυλιακής μετανάστευσης... Ο Θ. Δερβενιώτης δεν παρακολούθησε απλώς τα γεγονότα, αλλά μπήκε μέσα σ' αυτά. Εγινε μέρος των αγώνων, κι αυτοί με τη σειρά τους μπήκαν στο έργο του...».

Στο βιβλίο «Ο Θόδωρος Δερβενιώτης και το μετεμφυλιακό τραγούδι», ο ίδιος ο μπαρμπα-Θόδωρος έλεγε: «Στο χωριό μου λένε ένα ρητό, μια παροιμία: "Ο ψαράς ό,τι έχει στο πανέρι του φωνάζει", αυτό που έχει διαλαλεί! Λέω, δηλαδή, ότι αυτό που είχα μέσα μου είχα ανάγκη να το βγάλω προς τα έξω. Αυτά που έζησα, αυτά που αισθανόμουνα και ήθελα να αλλάξω την κοινωνία, να φέρω τη δικαιοσύνη, τον ίσιο κόσμο... Επρεπε να τα φέρω προς τα έξω με χίλιους τρόπους, με χίλια καμουφλάζ. Ολα αυτά καμουφλάρονται με τη γυναίκα... Κάπου ανάμεσα στους στίχους ο στιχουργός έπρεπε να βάλει τη γυναίκα. Οταν λέμε, "με χειροπέδες με περνούν...", δε λέμε ότι ο άνθρωπος αυτός είναι υπόδικος ή κατάδικος. Λέμε ότι δήθεν αιτία του κακού είναι μια γυναίκα... Κι έτσι καμουφλάρεται το πολιτικό μήνυμα, ο κόσμος, όμως, το καταλάβαινε. Κι έβρισκα τους κατάλληλους στιχουργούς για να στιχουργήσουνε αυτά τα κοινωνικά προβλήματα...».

Ο Θ. Δερβενιώτης και στο συνδικαλιστικό χώρο ήταν το παράδειγμα του ακούραστου μαχητή, που με τον καθημερινό μόχθο του και την ευστοχία στο χειρισμό δύσκολων θεμάτων μπόρεσε να κρατήσει σε υψηλό επίπεδο όλα εκείνα που διασφαλίζουν την αξιοπρέπεια και το κύρος των δημιουργών.


Σ. Α.

Για τους φωτογράφους και κινηματογραφιστές του ΔΣΕ

Το ΔΣ του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας (ΕΕΤΕ) διοργανώνει μια σημαντική εκδήλωση, με θέμα ιστορική αναφορά στους φωτογράφους και κινηματογραφιστές που κατέγραψαν την πορεία του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας, 70 χρόνια από την ίδρυσή του, αύριο Δευτέρα, στις 6.30 μ.μ., στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (Πειραιώς 256, Ταύρος, αίθουσα «Ντε Κίρικο»).

O φωτογράφος Μανώλης Κασιμάτης, μέλος του ΕΕΤΕ, σε συνεργασία με τον ιστορικό, καθηγητή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Γιώργο Μαργαρίτη, θα μιλήσουν και θα παρουσιάσουν φωτογραφικά και κινηματογραφικά καρέ του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας (ΔΣΕ).

ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Το αδύνατο έγινε δυνατό

1. Η «γνωστή» δημοσιογραφία ανθεί όσο καμία άλλη επιχείρηση. Μιλώ για τους ιδιοκτήτες των ΜΜΕ και τους δημοσιογράφους εκείνους που υπηρετούν άκριτα κάθε εξουσία. Θυσιάζοντας κάθε ηθική στο βωμό του ωφελιμισμού, οι λεγόμενοι «διαμορφωτές της κοινής γνώμης» ξεπέφτουν στην παραποίηση των γεγονότων. Δεν απομένει στο τέλος παρά η σκιά της αλήθειας, κι αυτή ανάλογα με την τσέπη του αφεντικού, που δεν διαλέγει προσόντα, αλλά χαρακτήρες ικανούς να σπρώξουν με θαυμάσια ακρίβεια τους πολίτες από τη μία πτώση στην άλλη. Περήφανοι και παραφουσκωμένοι, οι «χαρακτήρες» έχουν συμφιλιωθεί με τον εαυτό τους στο ρόλο του τηλεοπτικού ιεροεξεταστή. Ανάλογα με την επικαιρότητα, ο ιεροεξεταστής κρίνει ζώντες και νεκρούς, όπως συνέβη αυτές τις μέρες με το θάνατο του Φιντέλ Κάστρο. Η μεγαλοφυΐα, οι αρετές και η αφοσίωση του ηγέτη της Κούβας στην Επανάσταση δεν ικανοποίησαν στοιχειωδώς τους Φιλισταίους, που συναγωνίζονταν σε ρεσιτάλ δουλικότητας και συκοφαντίας.

2. Ο Φιντέλ πέτυχε μια Επανάσταση που μας αφορούσε άμεσα, είχε ευεργετική επίδραση στη ζωή μας, κυρίως όσων διέσχιζαν την εφηβεία εκείνους τους χρόνους. Προσθέστε και τη μορφή του Τσε και θα καταλάβετε πόσο τους χρειαζόμασταν σαν μια ακόμη ώθηση στο κίνημα. Ηταν κάτι που έγινε σε απόσταση αναπνοής από τους Αμερικανούς ιμπεριαλιστές, και η επιτυχία σάρωσε τους παραμυθιασμένους ονειροπόλους, γιατί απέδειξε για πρώτη φορά σε εκείνες τις μαύρες δεκαετίες ότι η επανάσταση είναι πράξη. Η πραγματικότητα ανακάτεψε μέσα της το μύθο, το απίθανο με το πιθανό και κυρίως το αδύνατο με το δυνατό. Είναι δε τόσο ψηλά οι μορφές αυτές αποτυπωμένες στις ασπρόμαυρες φωτογραφίες, που με μια μόνο ματιά αντιλαμβάνεσαι την ένδοξη αυτή εποχή. Δεν είναι ανάγκη να διαβάσεις αναλύσεις για την κουβανέζικη Επανάσταση. Τα ποιήματα που έγραψε ο Τσε για τον Φιντέλ είναι ό,τι πρέπει για να καταλάβεις πώς συντελέστηκε αυτό το θαύμα.

3. Η απόπειρα διασυρμού του Φιντέλ περιλαμβάνει διαπιστώσεις του τύπου: φορούσε πανάκριβα ρολόγια, είχε αναρίθμητες γυναίκες συντρόφους, είχε αναγνωρίσει όλα τα παιδιά του ή όχι κ.τ.λ. Πόση φθήνια από ανατριχιαστικές μετριότητες, ανθρωπάρια τού «ο σώζων εαυτόν σωθήτω», οι οποίοι πιστεύουν πως θα πείσουν τον κόσμο να καταδικάσει την κουβανέζικη Επανάσταση διαβάλλοντας τον ηγέτη της. Ανθρωποι εθισμένοι στην εξουσία, οι οποίοι έχουν προσώρας τη δύναμη να παραποιούν τεχνηέντως ή να αποκρύβουν τα γεγονότα, δεν συνειδητοποιούν ωστόσο ότι είναι αναλώσιμοι, όπως τόσοι άλλοι προγενέστεροί τους. Και, αντί για τα χρυσά μετάλλια για τις υπηρεσίες που έχουν προσφέρει, έρχεται η ανεργία, η μητέρα όλων των μαχών, και τους βάζει να στοιχηθούν μαζί με τους κοινούς θνητούς. Εφτασε η ώρα για την ανάγνωση της ζωής όπως ακριβώς είναι και όχι όπως οι ίδιοι τη μετέδιδαν.

4. Το μεγαλύτερο δώρο της Επανάστασης ήταν ο θαυμασμός που προκάλεσε. Ακριβώς αυτό που λείπει από τον δυτικό κόσμο, τον γεμάτο φθόνο, όπου ο ένας δείχνει τον άλλο - η αρχή των δεινών μας. Ο φθόνος τείνει να γίνει διαδεδομένη συνήθεια, γιατί εύκολα ο καθείς εναποθέτει την υπόθεσή του στη συκοφαντία. Και αυτή τον μετατρέπει σε θύμα, κυρίως κάθε εξουσίας, που παλεύει να είναι αποτελεσματική για τα συμφέροντα της γνωστής τάξης. Ο θαυμασμός τιμά το πνεύμα, που γεννά πράξεις ενάντια σε κάθε κυριαρχία και δεσποτισμό. Ο θαυμασμός αντιτίθεται στον εγωισμό και τη ματαιοδοξία, είναι ανεπιτήδευτος και ελεύθερος όπως ο Τσε. Ο Τσε θα μπορούσε να είχε πολεμήσει οπουδήποτε, ακόμα και στο πλάι του Δημοκρατικού Στρατού, γιατί ήταν μαρξιστής επαναστάτης και θαύμαζε όλο τον κόσμο. Οι κινήσεις του είναι κινήσεις ενός ποιητή που προορίζεται να μας κάνει μάρτυρες του μόνου σκανδάλου που έχει αξία: της ανατροπής της αστικής κοινωνίας.

5. Στην προσπάθειά τους να εμφανίσουν μέσω του θεάματος στην υφήλιο έναν Φιντέλ Κάστρο άπληστο τύραννο, κατάφεραν ακριβώς το αντίθετο. Γιατί είναι καλή η επίδειξη χειραγώγησης, αλλά τουλάχιστον ας γίνεται ήπια και με σεβασμό στον νεκρό. Ολα αυτά τα εξαιρετικά γελοία που ακούσαμε από την παγκόσμια εξουσία γεννούν και δημιουργούν απόλυτους χαρακτήρες στο πλαίσιο κάθε κινήματος, των οποίων η κρίση θα γεννήσει την ανυπακοή απέναντι στην τάξη που πίστεψε αφελώς, μέσα στον παρασιτισμό της, ότι δεν υπάρχουν όρια.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ