ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 23 Απρίλη 2017
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Σχετικά με το μέλλον του ελληνικού κινηματογράφου

Το τελευταίο διάστημα, ο «θόρυβος» από τις εξελίξεις στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου με την παραίτηση του προέδρου του, Γιάννη Λεοντάρη έφερε στην επιφάνεια ερωτήματα για την πιθανή κατάργηση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και ξανάνοιξε τη γενικότερη συζήτηση στο χώρο του ελληνικού κινηματογράφου για το μέλλον του...

Πριν φτάσουμε όμως στο σήμερα, χρειάζεται να θυμηθούμε ότι το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου ιδρύεται μέσα στη χούντα, το 1970, τη στιγμή που αρχίζει η «κατάρρευση» του λεγόμενου εμπορικού κινηματογράφου, όταν κατά συνέπεια ήταν επισφαλής η επένδυση από ιδιωτικά κεφάλαια. Αρχικά, η επωνυμία του ήταν «Γενική Κινηματογραφικών Επιχειρήσεων» και ήταν θυγατρική της Ελληνικής Τράπεζας Βιομηχανικής Αναπτύξεως (ΕΤΒΑ). Στη συνέχεια, μετονομάστηκε σε Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και το 1980, μετά από αγώνες του κινηματογραφικού κόσμου, οι αρμοδιότητες του Κέντρου μεταβιβάζονται από το υπουργείο Βιομηχανίας στο υπουργείο Πολιτισμού.

Ο κινηματογράφος στο στόχαστρο νέων αναδιαρθρώσεων

Στη συνέχεια, μετά από μια πορεία θεσμικών και άλλων παρεμβάσεων από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, που ακύρωναν τις όποιες ατελείς κατακτήσεις του κλάδου την περίοδο εκείνη, ο ελληνικός κινηματογράφος σήμερα βρίσκεται στο στόχαστρο νέων αναδιαρθρώσεων υπέρ του κεφαλαίου.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ συνεχίζει την ίδια αντιπολιτιστική - αντιλαϊκή πολιτική για την εθνική κινηματογραφία και με την πρόταση νόμου «Δημιουργία θεσμικού πλαισίου για τη σύσταση καθεστώτος Ενίσχυσης Ιδιωτικών Επενδύσεων για την ανάπτυξη της παραγωγής οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα», που αποτελεί τροποποίηση του βασικού επενδυτικού νόμου, ν. 4399/2016 (Α' 117), ο οποίος εντάσσεται στο πλαίσιο των κατευθύνσεων της ΕΕ για αντιμετώπιση του οπτικοακουστικού τομέα με οικονομικούς - επιχειρηματικούς όρους σε βάρος των καλλιτεχνικών.

Ουσιαστικά, υπηρετείται η ακόμη μεγαλύτερη πρόσδεση της κινηματογραφικής παραγωγής σε μονοπωλιακούς ομίλους, η συγκέντρωση και συγκεντροποίηση στον οπτικοακουστικό κλάδο, με σκοπό την ενίσχυση της ευρωπαϊκής κινηματογραφικής βιομηχανίας στο περίγραμμα μιας ενιαίας οπτικοακουστικής αγοράς. Υλοποιεί πιστά επί της ουσίας το πρόγραμμα της ΕΕ «Δημιουργική Ευρώπη 2014 - 2020» και πιο συγκεκριμένα το υποπρόγραμμα MEDIA (για κινηματογράφο, τηλεταινίες, σειρές, βιντεοπαιχνίδια, έργα στο ίντερνετ), που στόχο έχει την ενίσχυση των ευρωπαϊκών μονοπωλίων της κινηματογραφικής βιομηχανίας απέναντι στην κυριαρχία των ΗΠΑ και τις ανερχόμενες κινηματογραφίες (Ινδία, Κίνα) όπως και το μοίρασμα της νέας ψηφιακής αγοράς.

Κινείται στην ίδια κατεύθυνση με τον «νόμο Γερουλάνου» (3905/2010), θέτοντας ένα ασφυκτικό πλαίσιο δημιουργίας, με οικονομικά κριτήρια, για τους σκηνοθέτες, τους σκηνοθέτες - παραγωγούς, αλλά και τους ανεξάρτητους παραγωγούς και μέσω ενός συστήματος μοριοδότησης, που ουδεμία σχέση έχει με καλλιτεχνικά - αισθητικά κριτήρια. Το συγκεκριμένο σύστημα μοριοδότησης θέτει κατευθύνσεις για θέματα περιεχομένου, ισχυροποιώντας ακόμα πιο πολύ τον ιδεολογικό έλεγχο του κινηματογράφου, που αποτελεί άλλωστε τη μαζικότερη και διεισδυτικότερη τέχνη στην ανθρώπινη συνείδηση.

Για ακόμα μεγαλύτερη χειραγώγηση της συνείδησης των λαϊκών στρωμάτων

Η γραμμή για ολοσχερή εμπορευματοποίηση του κινηματογράφου και τον ασφυκτικό έλεγχό του από τις μονοπωλιακές επιχειρήσεις παραγωγής και διανομής έχει σαφέστατα και ιδεολογικούς στόχους, καθώς οδηγεί σε ακόμη μεγαλύτερη χειραγώγηση της συνείδησης πλατιών λαϊκών στρωμάτων. Υπηρετώντας την κατεύθυνση της ΕΕ για διεύρυνση του αγοραστικού κοινού των ταινιών, τα επιτελεία της διαδίδουν μάλιστα όλο και ευρύτερα το τελευταίο διάστημα το διαλυτικό για τη σκέψη σύνθημα ότι ο κινηματογράφος αποτελεί τη σύγχρονη λογοτεχνία (!) καλώντας μας να υποκαταστήσουμε την ανάγνωσή της με τη λιγότερη κοπιαστική και εύπεπτη παρακολούθηση ταινιών.

Οι δραστηριότητες που προβλέπει το νομικό πλαίσιο θα πραγματοποιούνται μέσα από το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ) έναν υπεροργανισμό, ο οποίος έχει ως σκοπό του να δημιουργήσει με κάθε μέσο τις προϋποθέσεις κερδοφόρων επενδύσεων στον οπτικοακουστικό τομέα. Οργανισμός που, επί της ουσίας - όπως είχε τονίσει και το ΚΚΕ στη Βουλή - «έρχεται να πατήσει πάνω στο πρόβλημα της ανυπαρξίας κινηματογραφικής παραγωγής, με τη διευκόλυνση των επιχειρηματικών ομίλων, ελληνικών και ξένων, να διεισδύσουν και να επενδύσουν στον τομέα».

Το σχέδιο νόμου επαναφέρει ακόμα την επικίνδυνη ψευδαίσθηση προς τους δημιουργούς ότι οι ξένες παραγωγές στην Ελλάδα θα συνεισφέρουν στην εθνική κινηματογραφία. Η πραγματικότητα, όμως, τους διαψεύδει οικτρά... Τα μονοπώλια του οπτικοακουστικού τομέα ζητούν χώρες για την παραγωγή ταινιών που να πληρούν δύο βασικά χαρακτηριστικά: Φθηνό, αλλά εξειδικευμένο, εργατικό δυναμικό και ύπαρξη κατάλληλης κινηματογραφικής υποδομής, γι' αυτό και «άλωσαν» τις πρώην σοσιαλιστικές χώρες, αφήνοντας πίσω τους «συντρίμμια» τόσο για τους σκηνοθέτες όσο και για τα εργασιακά δικαιώματα των ηθοποιών, τεχνικών κ.λπ.

Η κυβέρνηση στρώνει μεθοδικά το δρόμο για τη «σωτήρια» επέλαση του ιδιωτικού κεφαλαίου στην κινηματογραφική παραγωγή, σε όλα τα επίπεδα, παρουσιάζοντας την ενίσχυση κεφαλαίων διατλαντικών ή ευρωπαϊκών στο πεδίο των συμπαραγωγών ως ενίσχυση της εθνικής κινηματογραφίας. Μια αντίληψη που είναι πλήρως ενταγμένη στην αγοραία αντίληψη του κινηματογράφου, η οποία όχι μόνο είναι αυθαίρετη και ατεκμηρίωτη με το σχήμα (ξένες παραγωγές = ανάπτυξη των εθνικών κινηματογραφιών) αλλά και καταστροφική για τις εθνικές κινηματογραφίες.

Είναι γνωστή - κι έχουμε ξαναγράψει γι' αυτήν - η προσπάθεια του αστικού κράτους που «αποσύρεται» συνειδητά από την οικονομική ενίσχυση του πολιτισμού, ώστε το τεχνητά δημιουργημένο κενό να καλυφθεί από τις δυνάμεις της «αγοράς»... Ενα σωρό νομοθετικές ρυθμίσεις και στον κινηματογράφο το φανερώνουν, εκτός από τον παραπάνω νόμο: Η προοπτική για το πιθανό κλείσιμο του ΕΚΚ, το «δωράκι» στα κανάλια από τις νομικές τροποποιήσεις και η μη καταβολή του 1,5% όπως όφειλαν κάθε χρόνο να καταβάλλουν, η κατάργηση του ειδικού φόρου επί των εισιτηρίων με τους εφαρμοστικούς νόμους του τρίτου μνημονίου που στέρησε από την κινηματογραφική παραγωγή από 1,5 έως 2,5 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, η κατάργηση της υπουργικής απόφασης Β'1483/27-10-2005, η οποία αναφερόταν στη σύνθεση του κινηματογραφικού συνεργείου και στο αντικείμενο των ειδικοτήτων που τη συγκροτούν.

Να ανατρέψουμε αυτά τα σχέδια

Οι καλλιτέχνες και εργαζόμενοι στο χώρο της τέχνης και του πολιτισμού καλούμαστε να ανατρέψουμε τα σχέδια της ολοσχερούς παράδοσης του πολιτισμού στις απαιτήσεις και τα συμφέροντα των λίγων. Αλλωστε, στο σημερινό σύστημα, τον καπιταλισμό, ο πολιτισμός αντιμετωπίζεται ως εμπόρευμα.

Είναι ανάγκη να ανοίξουμε ιδεολογικό μέτωπο, που θα βοηθήσει στην παραγωγή ριζοσπαστικού έργου. Να ερευνήσουμε να κατανοήσουμε και να δώσουμε στο έργο μας τα βασικά χαρακτηριστικά της σύγχρονης κοινωνικής πραγματικότητας στη χώρα, όχι γενικά και αόριστα, αλλά πλησιάζοντας τις ανάγκες της μόνης κοινωνικής τάξης που μπορεί να την αλλάξει, της εργατικής...


Κώστας ΣΤΑΜΑΤΟΠΟΥΛΟΣ
Συνεργάτης του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ

ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Περί κολακείας

1. Ικανοί κόλακες είναι εκείνοι που τρελαίνουν τον εκάστοτε πρωθυπουργό. Οσο καιρό σέρνονται μαζί του, τους βλέπεις και νομίζεις πως είναι συνένοχοι σε όλα. Οταν, όμως, μια κάποια συνηθισμένη μέρα, αρχίζει να πέφτει ο «μέγιστος», βλέπει τους κολλητούς, τους κόλακες να μετακομίζουν στον απέναντι υποψήφιο για το χρίσμα. Στερνή μου γνώση, λέει ο πρωθυπουργός, αλλά είναι ήδη κουρέλα. Οι κόλακες αρχίζουν τις έκτακτες εμφανίσεις μπροστά στον «σίγουρο ανερχόμενο», που προσποιείται ότι χαίρεται την παράσταση, φροντίζοντας να δείχνει αρκούντως μελαγχολικός (όπως και ο προηγούμενος) για τον σταυρό που ετοιμάζεται να σηκώσει.

2. Ετσι αρχίζει ο χορός, με τους κόλακες. Η τέχνη της κολακείας είναι ανθηρή οικονομικά, αλλά οι θέσεις λίγες. Ο καλύτερος κόλακας είναι αυτός που προσαρμόζεται εύκολα και μετασχηματίζει σε θαύμα την πιο ελεεινή πράξη του κυβερνήτη. Κρυμμένος πίσω από τα παράθυρα, πείθει τον αρχηγό να βγει γυμνός στο μπαλκόνι. Και ο κορυφαίος, ανεπανόρθωτα συνδεδεμένος με τους κόλακες, ανταποκρίνεται και εμφανίζεται μες στην εκζήτηση και την επίδειξη. Γιατί η κολακεία συγκρίνεται μόνο με τα παραισθησιογόνα, στα οποία εθίζεται κανείς εύκολα.

3. Δεν υπάρχει αποτυχημένος κόλακας. Ο πιο άξιος συνήθως καταλήγει υπουργός, ξεδιπλώνοντας την ικανότητά του στο παραμύθιασμα και την ανικανότητά του στη δράση. Αλλά ο κόσμος που είναι αμείλικτος το καταλαβαίνει, και τον κάνει ανέκδοτο, τον περνάει στο δημόσιο γέλιο. Παράδειγμα το γνωστό σε όλους υστερικό κοκοράκι. Δεν προλαβαίνει να τονίζει πόσο σοφός είναι ο πρόεδρός του (όπως και ο αμέσως προηγούμενος αλλά και εκείνος ο πιο παλιός!) και πόσο αξίζει να γίνει πρωθυπουργός.

4. Οι κόλακες κατάφεραν κάποτε να ταπεινώσουν ακόμα και την Προεδρία της Δημοκρατίας, όταν, πριν από δεκαετίες, οι λεγόμενες δημοκρατικές δυνάμεις είχαν διαλέξει και ανεβάσει στο θώκο έναν «καλό άνθρωπο». Μόλις τον ανέλαβαν οι κόλακες, τον έφτασαν σε τέτοιο σημείο ματαιοδοξίας, ώστε να επανεισηγηθεί μέχρι και το βυζαντινό πρωτόκολλο. Ολοι θυμούνται τις ουρές των δημοσιογράφων που περίμεναν υπομονετικά για να τον συναντήσουν. Δεν θέλει και πολύ ο άνθρωπος για να πιστέψει πως θα είναι και στην άλλη ζωή πρόεδρος!

5. Είναι γνωστό πως όταν ο Λουδοβίκος ανέβηκε στο ικρίωμα, ο δήμιος τον πλησίασε και του ψιθύρισε: «Μεγαλειότατε, πιστέψτε με, όλα αυτά είναι θέατρο, δεν πρόκειται να πάθετε τίποτα». Επρόκειτο, λένε, για τον προσωπικό του κόλακα, και φυσικά ο βασιλιάς πέρασε στην άλλη ζωή σίγουρος ότι ο δήμιός του έλεγε, όπως πάντα, την αλήθεια! Οσο για την Αντουανέτα, ακόμα και όταν έβαλε το κεφάλι της στην γκιλοτίνα, πίστευε πως ήταν εκεί για να φτιάξει την κόμμωσή της! Μύθος, αλήθεια ή ένα ακόμα φωτισμένο παιχνίδι του Σαιν-Ζυστ, το ζητούμενο εκπληρώθηκε και τα δύο τα κεφάλια τίμησαν το γνωστό μικρό καλάθι κάτω από την γκιλοτίνα.

6. Κόλακας κόλακα μάτι δεν βγάζει. Ενώ το μίσος μεταξύ τους είναι αβυσσαλέο, κάνουν ό,τι μπορούν για να μην εκτεθούν δημόσια και αναγκάσουν τον πρόεδρο να τους δώσει μια κλοτσιά και βρεθούν στο δρόμο χειρότερα κι από σκυλιά.

7. Οι καλλιτέχνες είναι επιρρεπείς στην κολακεία; Δεν μπορώ να φανταστώ τον Μπαχ να παραδίνεται σε μια συνομιλία με κόλακες, ούτε τον Πικάσο. Τον Σαλβατόρ Νταλί; Σίγουρα ναι, γιατί και ο ίδιος ήταν κόλακας. Για τους μεγάλους ποιητές; Ο Διονύσιος Σολωμός; Αποκλείεται, γιατί βρισκόταν σε μόνιμη κατάσταση αναστάτωσης λόγω της μεγάλης θητείας του στην ταραχή καθώς ήταν σε μόνιμη δικαστική διαμάχη με τη μητέρα του. Ο Κωνσταντίνος Καβάφης; Αδύνατο, ήταν εστέτ και δεν καταδεχόταν το παραμικρό. Ο Γιάννης Ρίτσος; Πού θα τον συναντούσαν, στα ξερονήσια ή στη φυλακή; Εξάλλου, δεν θα μπορούσε κανείς να αντιμετωπίσει εκείνο το βλέμμα! Ο Νίκος Καρούζος; Μονίμως σε κατάσταση Ζεν, ποιον να κοιτάξει και τι να πει. Ο πραγματικός δημιουργός δεν έχει καμία ανάγκη από την κολακεία για να αναδείξει το έργο του.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ

ΔΗΜΟΣ ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗΣ
Αφιέρωμα στον ποιητή Γιώργο Κακουλίδη

Ο δήμος Καισαριανής διοργανώνει αφιέρωμα στον ποιητή Γιώργο Κακουλίδη, την Τετάρτη 26 Απρίλη, στην αίθουσα εκδηλώσεων του δήμου (Βρυούλων 125 και Φιλαδελφείας), στις 8 μ.μ. Την εκδήλωση θα χαιρετίσει ο δήμαρχος Καισαριανής Ηλίας Σταμέλος. Ποιήματα του Γ. Κακουλίδη θα απαγγείλουν οι Φαίδρα Παπανικολάου και Γιώργος Πέππας. Θα μιλήσουν για το έργο του ο Μηνάς Βιντιάδης, δημοσιογράφος - συγγραφέας, και ο Βάσιας Τσοκόπουλος, ιστορικός.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ