ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 12 Σεπτέμβρη 2017
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΑΥΑΓΙΟ Δ/Ξ «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ»
Οικολογική βόμβα στον Σαρωνικό και αναπάντητα ερωτήματα

Ανακοίνωση της ΤΕ Πειραιά της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ

Τεράστια καταστροφή στις ακτές της Σαλαμίνας
Τεράστια καταστροφή στις ακτές της Σαλαμίνας
Με τεράστια οικολογική καταστροφή απειλεί τον Σαρωνικό Κόλπο το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» της ναυτιλιακής εταιρείας Θ. Κουντούρη, το οποίο βούλιαξε τις πρώτες πρωινές ώρες της Κυριακής νοτιοδυτικά της νησίδας Αταλάντης, πίσω ακριβώς από τη Κυνοσούρα Σαλαμίνας, με τις δεξαμενές του γεμάτες με 2.570 τόνους καύσιμα (2.200 τόνους μαζούτ και 370 τόνους ντίζελ).

Το πλοίο είχε αποπλεύσει φορτωμένο από τα διυλιστήρια ΕΛΠΕ του Ασπροπύργου. Αγκυροβόλησε προσωρινά στην Αταλάντη μέχρι τον απόπλου του για τη ράδα του Πειραιά, όπου θα παρέδιδε το φορτίο του σε διερχόμενο πλοίο. Λίγο μετά τα μεσάνυχτα της Κυριακής, το πλοίο άρχισε να παίρνει επικίνδυνη κλίση, ενώ οι δύο ναυτεργάτες, από τα 11 μέλη του πληρώματος που βρίσκονταν εκείνη την ώρα μέσα στο πλοίο ως επιφυλακή, πρόλαβαν να πέσουν στη θάλασσα την τελευταία στιγμή.

Την κλίση είδε το πλήρωμα φορτηγού πλοίου, που βρισκόταν κοντά στο «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ», και ενημέρωσε το Θάλαμο Επιχειρήσεων του υπουργείου Ναυτιλίας. Τους δύο ναυτεργάτες (Α' μηχανοδηγός και ναύτης) περισυνέλεξαν από τη θάλασσα μία λάντζα και ένα ρυμουλκό, τους οποίους αποβίβασαν στο Ν. Μώλο Δραπετσώνας.

Σύμφωνα με δελτίο Τύπου του ΥΝΑ, το πλοίο «βυθίστηκε υπό αδιευκρίνιστες μέχρι στιγμής αιτίες», ενώ «τέθηκε σε εφαρμογή το τοπικό σχέδιο αντιμετώπισης περιστατικών ρύπανσης» και «κατέπλευσε στην περιοχή αντιρρυπαντικό σκάφος» του Λιμενικού.

Ωστόσο, μέχρι χτες το απόγευμα δεν είχε γίνει καμία ενέργεια από την πλευρά της πλοιοκτήτριας εταιρείας για την απάντληση των καυσίμων από τις δεξαμενές του πλοίου, από τις οποίες συνεχίζεται η διαρροή, και ήδη τα νότια παράλια της Σαλαμίνας έχουν γίνει μαύρα από το μαζούτ.

Το πλοίο, με έτος κατασκευής το 1972, δεν ήταν μόνο υπερήλικο, αλλά αποδείχτηκε και επικίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας. Σύμφωνα με συγκεκριμένες καταγγελίες, το μηχανοστάσιο ήταν «ρημάδι». Οι σωληνώσεις, κυρίως αυτές που έχουν να κάνουν με τη θάλασσα - και που σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, από εκεί σημειώθηκε η εισροή υδάτων - έφεραν μπαλώματα σε διάφορα σημεία για να καλυφθούν οι τρύπες. Παράλληλα, πολύ συχνά το πλοίο φορτωνόταν «μέχρι τα μπούνια».

Ερωτήματα προκαλεί η στάση του υπουργείου Ναυτιλίας, το οποίο χρειάστηκε περίπου 12 ώρες για να εκδώσει επίσημη ανακοίνωση για το περιστατικό. Ολο αυτό το διάστημα, παρά τις ερωτήσεις, δεν δίνονταν στοιχεία ούτε καν για την ποσότητα των καυσίμων που μετέφερε το πλοίο!

Τα ταξικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», ΠΕΕΜΑΓΕΝ, ΠΕΣ/ΝΑΤ, σε ανακοίνωσή τους, σημειώνουν ότι το ναυάγιο «προκαλεί αναπάντητα ερωτήματα για την κατάσταση που επικρατεί μέσα στα πλοία, τους ελέγχους από τις υπηρεσίες του ΥΝΑ και τις συνθήκες εργασίας» και καλούν την κυβέρνηση «να πάρει όλα τα αναγκαία μέτρα για την αντιμετώπιση της ρύπανσης και της προστασίας του περιβάλλοντος».

Η ΤΕ Πειραιά του ΚΚΕ

Σε ανακοίνωσή της για το ναυάγιο και τη ρύπανση, η ΤΕ Πειραιά της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ αναφέρει ότι η πετρελαιοκηλίδα «έχει γίνει ιδιαίτερα αισθητή στη Σαλαμίνα» και ότι «η ρύπανση πρέπει να κινητοποιήσει αμέσως το λαό της περιοχής, ενώ η κυβέρνηση οφείλει να πάρει τώρα μέτρα απορρύπανσης» και «η πλοιοκτήτρια εταιρεία να αναλάβει το κόστος, έτσι ώστε να μη μετακυλιστεί στο λαό».

Προσθέτει ότι «είναι σοβαρό ζήτημα αυτό της επάνδρωσης του πλοίου, που βρισκόταν φορτωμένο με καύσιμα, αγκυροβολημένο με βάρδια μόλις δυο μέλη του πληρώματος. Υπάρχουν σοβαρές ευθύνες, σε σχέση με τα μέτρα ασφαλείας και την αδειοδότηση μιας σειράς δραστηριοτήτων μεταφοράς και επεξεργασίας πετρελαιοειδών, μέσα σε ένα ιδιαίτερα πυκνό περιβάλλον, από άποψης κίνησης πλοίων, και ταυτόχρονα ιδιαίτερης σημασίας για εκατομμύρια κατοίκους του Λεκανοπεδίου.

Υπάρχουν, επίσης, ευθύνες για την ικανότητα του κρατικού μηχανισμού να προλαμβάνει και να αντιμετωπίζει τέτοιες καταστάσεις, ειδικά σε μια περιοχή που - με επίκεντρο το λιμάνι του Πειραιά - υπάρχει πολύ μεγάλη κίνηση πλοίων, πολλά από τα οποία είναι φορτωμένα με υλικό - που σε περίπτωση ατυχήματος - μπορούν να προκληθούν αρνητικές επιπτώσεις.

Επιβεβαιώνεται ότι - και σε αυτόν τον τομέα - οι ανάγκες του λαού για προστασία από τέτοια φαινόμενα δεν χωράνε στις επιδιώξεις του κεφαλαίου για κερδοφορία (...) Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, το υπουργείο Ναυτιλίας, μαζί με τους εφοπλιστές, συνεχίζουν την πολιτική των προκατόχων τους, σύμφωνα με την οποία όλα υποτάσσονται στο κέρδος, περιφρονώντας επιδεικτικά τους κανόνες ασφαλείας και αξιοπλοΐας των πλοίων.

(...) Το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου στη Σαλαμίνα αποδεικνύει πως το κίνητρο του κέρδους δεν μπορεί να συμβαδίσει με την προστασία της ζωής και της υγείας των εργαζομένων, την προστασία του περιβάλλοντος. Γι' αυτό και το εργατικό - λαϊκό κίνημα πρέπει να συγκρουστεί με τις επιδιώξεις του κεφαλαίου και των αστικών κυβερνήσεων για παραχώρηση της εξόρυξης των εγχώριων υδρογονανθράκων σε πολυεθνικούς μονοπωλιακούς ομίλους. Ας σκεφτεί ο καθένας την έκταση και τις επιπτώσεις μιας καταστροφής σε μια εξέδρα άντλησης πετρελαίου π.χ. δυτικά της Πελοποννήσου ή νότια της Κρήτης.

Διεκδικούμε την επαρκή στελέχωση των σχετικών κρατικών υπηρεσιών και τον ουσιαστικό έλεγχο της εργοδοτικής ευθύνης από ελεγκτικούς μηχανισμούς, για τη λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων ασφάλειας, σε κάθε πλοίο και λιμάνι, για τη διασφάλιση της προστασίας των εργαζομένων, της δημόσιας υγείας, του περιβάλλοντος, από ενδεχόμενα ατυχήματα μεγάλης έκτασης.

Καλούμε τους εργαζόμενους γενικότερα να αντισταθούν στα αναπτυξιακά σχέδια κυβέρνησης και άρχουσας τάξης, που θυσιάζουν την υγεία, το περιβάλλον και γενικότερα τα δικαιώματα των εργαζομένων στο βωμό της καπιταλιστικής κερδοφορίας, να παλέψουν για ανάπτυξη με κριτήριο τις ανάγκες τους, που απαιτεί ένα ριζικά διαφορετικό δρόμο, αυτόν της εργατικής - λαϊκής εξουσίας».


ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ...
Προσπάθεια να καλλιεργήσουν προσμονή

Να καλλιεργήσει κλίμα προσδοκιών και αναμονής, κόντρα στη σκληρή πραγματικότητα που βιώνουν τα λαϊκά νοικοκυριά, προσπάθησε ο πρωθυπουργός από τη Θεσσαλονίκη, με την ομιλία του στα εγκαίνια της ΔΕΘ και τη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε. Το «αισιόδοξο αύριο» που περιέγραψε, δεν αφορά καθόλου το λαό, καθώς είναι εκ των προτέρων ναρκοθετημένο από τα αντεργατικά και αντιλαϊκά μέτρα που έχουν ήδη γίνει νόμοι και η εφαρμογή τους θα κάνει ακόμη πιο αβίωτη τη ζωή των εργαζομένων και των άλλων λαϊκών στρωμάτων. Αυτός είναι, άλλωστε, ο λόγος για τον οποίο ο πρωθυπουργός συνέστησε στο λαό να προσμένει υπομονετικά τη «δίκαιη ανάπτυξη», με την προσδοκία ότι αυτή θα έχει «ευεργετικές επιπτώσεις σε όλες τις κοινωνικές ομάδες». Εννοείται, βέβαια, ότι στο όνομα αυτής της ανάπτυξης, η κυβέρνηση εφαρμόζει όλα όσα ψήφισαν οι προηγούμενοι και δεσμεύεται να τηρήσει στο ακέραιο όλα όσα προβλέπονται στην τρίτη «αξιολόγηση».

***

Απ' αυτήν τη σκοπιά, η υπόσχεση του πρωθυπουργού για «διορθώσεις» μετά το 2019, που θα προσφέρουν τάχα ανακούφιση στα πιο φτωχά λαϊκά στρώματα, δεν έχουν την παραμικρή αξία. Πρώτον, επειδή είναι «ακάλυπτες επιταγές», αφού κανείς δεν ξέρει σε τι κατάσταση θα βρίσκεται η οικονομία της Ελλάδας και της ΕΕ σε δυο χρόνια. Δεύτερον, προϋπόθεση για οποιαδήποτε παρέμβαση προς αυτή την κατεύθυνση είναι να πιαστεί ο στόχος για πλεόνασμα πάνω από 3,5% του ΑΕΠ, που σημαίνει «στέγνωμα» και ξεζούμισμα του λαού. Δηλαδή, ο πρωθυπουργός προκλητικά απαιτεί από το λαό να συνεχίσει να ματώνει για να εξασφαλιστούν τα πλεονάσματα που έχει ανάγκη το κεφάλαιο, ώστε μετά το 2019 να ελπίζει σε κάποιες αόριστες «διορθώσεις»! Σε κάθε περίπτωση, ο λαός έχει ήδη γνωρίσει διάφορες «διορθωτικές» κινήσεις της κυβέρνησης. Τέτοια ήταν, για παράδειγμα, η θέσπιση του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης, που διαφημίστηκε ως μέτρο προστασίας από την ακραία φτώχεια και αποδείχτηκε εργαλείο διαχείρισης και αναδιανομής της φτώχειας, όπως και μέσο περικοπής ή και κατάργησης των κοινωνικών και προνοιακών επιδομάτων που έχουν απομείνει.

***

Ανάλογη είναι η υπόσχεση και για το «μέρισμα» προς τους αδύναμους το 2017, που όπως είπε ο Αλ. Τσίπρας, «θα ανακοινωθεί στην ώρα του...». Αυτό που δεν είπε, είναι ότι ακόμα και αν επαναληφθεί η απόδοση κάποιου εφάπαξ «βοηθήματος» από την υπέρβαση του πρωτογενούς πλεονάσματος, όπως έγινε πέρυσι προς τους χαμηλοσυνταξιούχους, αυτό θα είναι μόνο ένα ελάχιστο μέρος από τη λεηλασία που βίωσαν και φέτος μισθωτοί και συνταξιούχοι στα εισοδήματά τους. Πέρα απ' αυτό, υπενθυμίζουμε ότι ήδη από το 2016 «τρέχουν» οι περικοπές στις συντάξεις, αλλά και η επιβάρυνση των ασφαλισμένων με τις νέες εισφορές, που θα τους αφαιρέσουν συνολικά 8,2 δισ. ευρώ μέχρι το 2019, ενώ η κατάργηση της «προσωπικής διαφοράς» στις συντάξεις των παλιών συνταξιούχων, μαζί με το πάγωμα όλων των συντάξεων την τριετία 2019-2021, θα τους απομυζήσει επιπλέον 7,8 δισ. ευρώ. Τα τερατώδη αυτά νούμερα αθροίζονται στα 4 δισ. ευρώ πρόσθετης φορολογίας τη διετία 2020-2021, όπως ψήφισε «προληπτικά» η κυβέρνηση για να κλείσει η δεύτερη «αξιολόγηση». Κατά τ' άλλα, ο πρωθυπουργός δεν βρήκε ούτε μια λέξη να πει για το ένα εκατομμύριο ανέργων που δεν λαμβάνουν ούτε ένα ευρώ επίδομα από τον ΟΑΕΔ, την ίδια ώρα που ανακοίνωνε νέα προγράμματα ενίσχυσης των επιχειρήσεων, στο όνομα της ανάσχεσης δήθεν της ανεργίας, με «ανακύκλωση» των ανέργων. Οπως βέβαια δεν είπε τίποτα για τους 600.000 εργαζόμενους με μερική απασχόληση, των οποίων ο μισθός είναι κάτω από τα 400 ευρώ μεικτά.

***

Αντίθετα, ήταν αρκούντως γλαφυρός στην ...«κατά Τσίπρα» παραβολή περί «χιτώνων», για να εξηγήσει πώς εννοεί τη «δίκαιη ανάπτυξη» («αν η χώρα παράγει 10 χιτώνες και τους 9 τους παίρνουν οι λίγοι, αυτό μόνο ανάπτυξη δεν είναι», είπε στον μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Ανθιμο). Είναι αυτή η «ανάπτυξη» που θα έρθει μετά την πλήρη απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων, που νομοθέτησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ τον προηγούμενο Μάη, την κατάργηση της κυριακάτικης αργίας, στο όνομα της παραπέρα ανάπτυξης του τουρισμού, την οποία μάλιστα πρόβαλε και ως παράδειγμα προς μίμηση. Στον κλάδο αυτό, όμως, οι εργαζόμενοι γνωρίζουν μια «αφθονία» μορφών απασχόλησης, με 14 διαφορετικούς τύπους συμβάσεων εργασίας, μεταξύ των οποίων και η σύμβαση μιας μέρας (εξτρατζήδες) (!). Παρ' όλα αυτά, ο πρωθυπουργός συνέχισε απτόητος να διακηρύσσει τη «νέα εποχή», την οποία εγγυάται η κυβέρνηση ως θεματοφύλακας της «επιχειρηματικότητας» και της «ευρωπαϊκής πορείας της χώρας», όπως ο ίδιος διαβεβαίωσε πολλές φορές το κεφάλαιο, στη διάρκεια της ομιλίας του και της συνέντευξης Τύπου στη ΔΕΘ...


Γ. ΖΑΧ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ