ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 3 Οχτώβρη 2017
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αρης Βελουχιώτης... επί σκηνής

Dimitra Psichogiou DPS

«Ο Βελουχιώτης ο Αρης κρέμεται σα ληστής και κάτου οι Αλαμάνοι κάτου οι ληστές και κάτου τα τσακάλια της προδοσίας χορεύουν και μεθάνε με τ' άγιο το αίμα του. Και πάνου εκεί στις πέτρες που το αίμα του έβαψε, πάνου στο κορφοβούνι της λευτεριάς μια πέρδικα χλιμμένη μοιριολογεί κρατάει ένα κομμάτι απ' τ' άγιο ρούχο του και βρέχει το με δάκρυα και το φιλεί» (Γιάννης Ρίτσος).

Στην ιστορία και τους αγώνες του Αρη Βελουχιώτη στηρίζεται το καινούργιο έργο της Σοφίας Αδαμίδου, με τίτλο «Αρης», που θα ανέβει, σε σκηνοθεσία Βασίλη Μπισμπίκη, στις 13 Οκτώβρη, στον Τεχνοχώρο «Cartel» (Μικέλη 4 & Αγ. Αννης Βοτανικός, Στάση μετρό «Ελαιώνας», τηλ. 693 989 8258) με τον Τάσο Σωτηράκη στο ρόλο του Αρη. Τις «φωνές» τους δανείζουν ο ηθοποιός Θοδωρής Τσουανάτος και ο μικρός Πέτρος Φλωράκης.

Ο Βασίλης Μπισμπίκης σημειώνει για τη φετινή θεατρική σεζόν στο «Cartel» που θα έχει θέμα «Πίστη - Προδομένα Ονειρα»: «Τι σημαίνει "πιστεύω σε ένα όνειρο, σε μια ιδέα, σε έναν σκοπό"; Πώς μεταφράζεται ένα τέτοιο συναίσθημα στην καθημερινότητα ενός ανθρώπου, ενός πολίτη; Πόσο καθοριστική μπορεί να είναι αυτή η "πίστη" για τις επιλογές του, σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο; Και το "αγωνίζομαι"; Με ποιον τρόπο εμπλέκεται και επηρεάζει την πορεία ενός ονείρου; Πότε προδίδεται ένα όνειρο; Ποιος χρεώνεται την αποτυχία; Από ποιον και προς ποιον συντελείται αυτή η προδοσία; Και με τι κόστος; Αυτά και άλλα συναφή ερωτήματα γύρω από τον θεματικό άξονα "Πίστη - Προδομένα Ονειρα" επιχειρούμε να διερευνήσουμε από σκηνής κατά τη θεατρική περίοδο 2017-2018 στον Τεχνοχώρο CARTEL, παρουσιάζοντας δύο έργα της ελληνικής δραματουργίας: το καινούργιο έργο της Σοφίας Αδαμίδου "Αρης", σε σκηνοθεσία δική μου, και την "Αγγέλα" του Γιώργου Σεβαστίκογλου, σε σκηνοθεσία Κώστα Παπακωνσταντίνου (παράσταση επιχορηγούμενη από το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού)».

Συμπληρώθηκαν 72 χρόνια. Ηταν 16 Ιούνη του 1945 όταν ο πρωτοκαπετάνιος του ΕΛΑΣ, ο αγωνιστής, έφυγε από τη ζωή με το κεφάλι ψηλά, όπως έζησε. Ο Αρης, κυκλωμένος από τους διώκτες του, έξω από τη Μεσούντα, θα ανοίξει ο ίδιος την πόρτα της αιωνιότητας. Θα περάσει στην αθανασία της συλλογικής μνήμης και συνείδησης, δίνοντας το τέλος με το ατομικό του περίστροφο.

Η ιστορία του Αρη Βελουχιώτη έχει έναν ξεχωριστό τρόπο να ελκύει, να διεγείρει, να συγκινεί. Με τη ζωή και το θάνατό του, υπηρέτησε τα ιδανικά της δικαιοσύνης και της ελευθερίας. Επιλέγοντας τη στράτευση με το ΚΚΕ, αναδείχτηκε σε πραγματικό λαϊκό ηγέτη. Αντιτάχθηκε στη Συμφωνία της Βάρκιζας, την οποία χαρακτήρισε λαθεμένη, γεγονός που τον οδήγησε στη διαγραφή του από το ΚΚΕ, ενώ το 2011 έγινε η επίσημη πολιτική αποκατάστασή του.

Συντελεστές. Σκηνικά - κοστούμια Ομάδα Cartel. Μουσική: Villagers of Ioannina City (VIC). Το τραγούδι «Αρη μου», σε στίχους Αγλαΐας Κλάρα, μελοποίησε και ερμηνεύει η Ερωφίλη. Το μουσικό κομμάτι της έναρξης και του τέλους είναι του Βασίλη Καραγιάννη. Κινησιολογία: Αγγέλα Πατσέλη. Φωτισμοί: Λάμπρος Παπούλιας. Επιμέλεια video: Ηλίας Φλωράκης. Ειδικά Εφέ: Προκόπης Βλασερός. Φωτογραφίες: Δήμητρα Ψυχογυιού. Σχεδιασμός αφίσας: Νικολέττα Διολή. Εκτέλεση Παραγωγής: Φαίη Τζήμα.

Μέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή στις 9 μ.μ. Τιμές εισιτηρίων: 12 ευρώ γενική είσοδος, 8 ευρώ μειωμένο, 5 ευρώ για ανέργους.

Σεργκέι Αϊζενστάιν στον «Ζέφυρο»

Αφιέρωμα στον Σοβιετικό σκηνοθέτη Σεργκέι Αϊζενστάιν, έναν από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες στην ιστορία της 7ης Τέχνης, διοργανώνει η «New Star» με προβολές στο θερινό κινηματογράφο «Ζέφυρος» (Τρώων 36, Ανω Πετράλωνα, τηλ. 2103462677) έως 4 Οκτώβρη. Σήμερα και αύριο, στις 22.30 θα προβληθεί η ταινία «Απεργία», η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του.

Ο θεωρητικός του Κινηματογράφου Κ. Ρίντερ αναφέρει για την ταινία:

«Το φιλμ αφηγείται την ιστορία μιας απεργίας, που καταπνίγηκε, μ' έναν ποιοτικά διαφορετικό τρόπο απ' ό,τι ο μέχρι τότε κινηματογράφος. Η παραδοσιακή αντίληψη του ατόμου - πρωταγωνιστή έχει αντικατασταθεί από τον ανθρώπινο τύπο: Τα αφεντικά είναι καρικατούρες που καπνίζουν πούρα και οι προβοκάτορες απεργοσπάστες δείχνονται και βγαίνουν από βαρέλια μέσα από τη γη. Για τον Αϊζενστάιν σημασία δεν έχουν τα άτομα σαν άτομα, αλλά οι κοινωνικές δυνάμεις που εκπροσωπούν.

Η ταινία χρησιμοποιεί με εντυπωσιακό τρόπο το μεταφορικό μοντάζ, ειδικά σε μια σεκάνς που αντιπαραθέτει διαδοχικές εικόνες από ένα σφαγείο όπου σφάζονται βόδια με εικόνες από το μακελειό ανάμεσα στους απεργούς και τους μπράβους της εργοδοσίας - ένα σημείο με μεγάλη δύναμη αποπροσωποίησης. Με αφορμή την "Απεργία", o Αϊζενστάιν μίλησε για μοντάζ των σοκ, κάτι που προχώρησε παραπέρα αργότερα σαν την ουσία του κινηματογράφου - γροθιά, που εξέφραζε την επιθετική δύναμη του κινηματογράφου».

ΔΑΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Προκλητική η στάση του υπουργείου Πολιτισμού

Με ανακοίνωσή της η «Δημοκρατική Αγωνιστική Συνεργασία» (ΔΑΣ) εργαζομένων στο υπουργείο Πολιτισμού καταγγέλλει την πολιτική ηγεσία του υπουργείου για τη στάση της απέναντι στους έξι εργαζόμενους που αυτή απέλυσε από έργο ΕΣΠΑ στη Ν. Μονή της Χίου.

Ανάμεσα σε άλλα, η ανακοίνωση θέτει τα εξής:

«Η "αριστερή" ηγεσία του ΥΠΠΟΑ δεν δίστασε να αποκαλύψει το πιο αυταρχικό πρόσωπο του εργοδοτικού κρατικού μηχανισμού, και να διασύρει εργαζόμενους, με μία πρωτοφανή επίδειξη δύναμης και εξουσίας, καταλύοντας κάθε εργασιακό - συνδικαλιστικό δικαίωμα και κάθε αξιοπρέπεια.

Οι έξι συντηρητές προσλήφθηκαν με οχτάμηνη σύμβαση στο έργο ΕΣΠΑ "Συντήρηση μαρμαροθετημένων δαπέδων Καθολικού Νέας Μονής Χίου" και δυνατότητα παράτασης έως τις 31/7/18.

Από την έναρξη του έργου, οι εργαζόμενοι αντιμετώπισαν διάφορα προβλήματα, όπως η καθυστέρηση πληρωμών τους κατά το πρώτο τρίμηνο, η έλλειψη μέτρων ατομικής προστασίας και οι ελλείψεις υλικών για την υλοποίηση των εργασιών. Ταυτόχρονα, έθεταν και ερωτήματα σχετικά με τη μελέτη που πραγματοποιούσαν. Προκειμένου να δοθούν λύσεις στα προβλήματα που προαναφέρθηκαν, προχώρησαν σε σύνταξη Αναφοράς προς την ΕΦΑ Χίου (σ.σ. Εφορεία Αρχαιοτήτων).

Η θεσμική ηγεσία της εν λόγω υπηρεσίας, αντί να απαντήσει στα ερωτήματα των συναδέλφων και να δώσει λύσεις στα προβλήματα που αντιμετώπιζαν, θίχτηκε από την Αναφορά τους! Επικαλέστηκε φθορές στο μνημείο από τους εργαζόμενους και προχώρησε στις απολύσεις τους και τη διακοπή του έργου.

Ομως, σε αυτοψία που πραγματοποίησε η Διεύθυνση Συντήρησης, δεν διαπίστωσε καμία φθορά, καταρρίπτοντας το επιχείρημα της ΕΦΑ Χίου για τη μη περαιτέρω ανανέωση της σύμβασης των έξι εργαζομένων.

Παρ' όλα αυτά, τόσο η ηγεσία του ΥΠΠΟΑ όσο και η θεσμική ηγεσία της ΕΦΑ Χίου, σε αγαστή συνεργασία και κοινή συνεννόηση, όχι μόνο δεν έλαβαν υπόψη τους το πόρισμα της Διεύθυνσης Συντήρησης και το αποσιώπησαν, αλλά επέδειξαν και μια πρωτόγνωρη συμπεριφορά εκφοβισμού προς τους εργαζόμενους.

Τσαλαπατώντας την αξιοπρέπεια των εργαζομένων και παίζοντας με το ψωμί τους, απαίτησαν να εκφράσουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι την αποστασιοποίηση τους από το Σωματείο τους και όποιον άλλον φορέα στήριξε το αίτημά τους για επαναπρόσληψη, ώστε να αποκατασταθεί το κύρος της ΕΦΑ Χίου και της Εφόρου!

Αυτό το καθ' υπόδειξη κείμενο του υπουργείου, το οποίο πριν την τελική του μορφή τροποποιήθηκε πολλές φορές (!), στάλθηκε προς τα ΜΜΕ ως Δελτίο Τύπου του ΥΠΠΟΑ, με το λογότυπο μάλιστα του υπουργείου, προκαλώντας οργή και φρίκη!

Ντροπή και αίσχος στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού. Απόδειξε και με αυτό το γεγονός ότι η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ υλοποιεί με τον καλύτερο τρόπο την πολιτική που ισοπεδώνει δικαιώματα, τσαλαπατάει τις ζωές των εργαζομένων.

Η μόνη απάντηση σε αυτήν την κατάσταση είναι το δυνάμωμα του ταξικού συνδικαλιστικού κινήματος, το δυνάμωμα των σωματείων, ο αγώνας για δουλειά με σύγχρονα δικαιώματα, που μπορεί να βρει διέξοδο και προοπτική συνολικά στην πάλη ενάντια στο κεφάλαιο, στο σύστημα της καπιταλιστικής εκμετάλλευσης, στις κυβερνήσεις και τα κόμματά του».

ΕΕΤΕ - ΠΕΚΑΜ
Εκθεση μικρογλυπτικής

Εξήντα οκτώ εικαστικοί καλλιτέχνες με ενενήντα έργα παίρνουν μέρος στην Εκθεση Μικρογλυπτικής που διοργανώνει το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος (ΕΕΤΕ), σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ενωση Κρατουμένων Αγωνιστών Μακρονήσου (ΠΕΚΑΜ), στην αυλή της ΠΕΚΑΜ (Αγ. Ασωμάτων 31, Θησείο).

Η έκθεση, η οποία έχει ελεύθερο θέμα, θα διαρκέσει έως τις 22 Οκτώβρη και θα λειτουργεί καθημερινά από τις 11.00 έως τις 21.00. Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

Συμμετέχουν: Αθανασίου Εύη, Αλεξίου Σώτος, Αναστασιάδου Ντίνα, Αργυρακοπούλου Μαρία, Αυγέρης Αντώνης, Βάθης Δημήτρης, Βαμβακάρη Στυλιανή, Βασιλείου Αχιλλέας, Γαλανάκης Ανδρέας, Γεμενάκη Δανάη, Γεωργιλάκης Μάρκος, Γιαννακοπούλου Μαρία, Γλέζος Γεώργιος, Γρηγοριάδης Μάνος, Δριτσώνας Πέτρος, Δωρόπουλος Βασίλης, Ευαγγελάτος Κώστας, Ζαχαρή Νίκη, Θεοδώρου Μάρκος - Ιωάννης, Ιβάνοβ Τόμι, Κατσαρός Γιώργος, Κευγάς Μιχάλης, Κληρονόμος Νικόλας, Κουβαράτης Σωκράτης, Κούβελα Κωνσταντίνα, Κουσίδου Ελένη, Κυπριανού Μαρία, Κυριακός Αλέξανδρος, Κώστας Δημήτρης, Λαζοπούλου Χριστιάνα, Λαμπρέτσα Δήμητρα, Λιόντος Αποστόλης, Μαντέλλου Ελένη, Μαραγκού Κλεονίκη, Μαριανού Θέτις, Μαυρομιχάλης Σταύρος, Μιούντι - Γιουβανίδη Ελεν, Μορφογένη Λένα, Μουρίκης Νίκος, Μπλιάτσου Γεωργία, Μποκέας Νικόλαος, Μυρωδιάς Αντώνης, Ξένου Αθηναΐς, Παγωμένος Κώστας, Παπαζαφειρόπουλος Τάκης, Παπαθεοδώρου Κάλλια, Πατσόγλου Αλεξάνδρα, Πατσόγλου Αριστείδης, Παυλή Λήδα, Πολιτάκης Χαράλαμπος, Πολυχρονάτου Ελένη, Ριζόπουλος Γρηγόρης, Ρόθος Κώστας, Ρόκος Κυριάκος, Ρόμπολας Βαγγέλης, Σημαντήρα Χριστίνα - Σύλβια, Σκαλκώτος Χρήστος, Σκρέτης Γεώργιος, Σουβατζόγλου Γιάννης, Σουβατζόγλου Στέφανος, Σπυρόπουλος Ιωάννης, Στεργιοπούλου Ιωάννα, Στέφος Νίκος, Τσαούσι Μπεσίμ, Τσιμπουρλάς Χρήστος, Φόρτσας Δημήτρης, Χανδέλη Ολγα, Χριστοφυλάκης Στυλιανός.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ