ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 25 Νοέμβρη 2017
Σελ. /24
ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
«Εθνικός στρατηγικός σχεδιασμός» με έντονο αμερικανικό ενδιαφέρον

Από παλιότερη συνάντηση του υπ. Υποδομών με τον Αμερικανό πρέσβη

Eurokinissi

Από παλιότερη συνάντηση του υπ. Υποδομών με τον Αμερικανό πρέσβη
Με γοργούς ρυθμούς προχωρά η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ τον σχεδιασμό για τη μετατροπή της χώρας σε περιφερειακό κόμβο εμπορευματικών μεταφορών καθώς η χρηματοδότηση και υλοποίηση των απαιτούμενων υποδομών αποτελεί σαφή προτεραιότητα, που εξυπηρετεί αφενός την καπιταλιστική κερδοφορία και αφετέρου τον στενά δεμένο με αυτή στόχο της «γεωστρατηγικής» αναβάθμισης της εγχώριας αστικής τάξης.

Η κυβέρνηση έχει καταστήσει σαφές, και μέσα από τον προϋπολογισμό που κατέθεσε την περασμένη βδομάδα στη Βουλή και αφορά τη χρηματοδότηση άμεσων έργων υποδομών, και από το γενικότερο «αναπτυξιακό σχέδιο» που παρουσίασε συνολικά τον περασμένο Ιούλη αλλά και από τις πρωτοβουλίες που λαμβάνει το άμεσα αρμόδιο υπουργείο, Υποδομών και Μεταφορών, ότι θα εξαντλήσει κάθε χρηματοδοτικό περιθώριο που υπάρχει για την επίτευξη του συγκεκριμένου στόχου. Παράλληλα, «δείχνει» προς κάθε ενδιαφερόμενο ότι θα λάβει και όλα τα απαιτούμενα μέτρα σε νομοθετικό επίπεδο, αλλά και σε επίπεδο διακρατικών συμφωνιών, για τη διευκόλυνση των επενδυτικών σχεδιασμών και την εξασφάλιση της απαιτούμενης κερδοφορίας, όπως φανερώνει, για παράδειγμα, η πρόσφατη συμφωνία με την κυβέρνηση της Βουλγαρίας για τη δημιουργία ενιαίου σιδηροδρομικού δικτύου που θα ενώνει τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης με τα βουλγαρικά λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα και τον Δούναβη.

Προωθείται η σύνταξη του εθνικού στρατηγικού σχεδιασμού

Σε ένα τέτοιο πλαίσιο, στα μέσα του Νοέμβρη, το υπουργείο Υποδομών ανακοίνωσε την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου για την εκπόνηση του λεγόμενου «Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών», που θα έχει τον συντονιστικό ρόλο τεκμηρίωσης και σχεδιασμού αναγκαίων πολιτικών και επενδύσεων στον τομέα των μεταφορών. Η ολοκλήρωση του «Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών» αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2019 και θα έχει χρονικό ορίζοντα το 2037, με «ενδιάμεσο» σταθμό το 2027.

Στη διαδικασία συμμετέχουν η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), η «Εγνατία Οδός ΑΕ», ο ΟΣΕ ΑΕ, η «Hellastron»/ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΚΑΙ ΟΔΟΙ ΜΕ ΔΙΟΔΙΑ (ο φορέας των επιχειρηματικών ομίλων εκμετάλλευσης των εθνικών οδών) και όλα τα κεντρικά λιμάνια της χώρας που είτε έχουν ήδη ιδιωτικοποιηθεί είτε προορίζονται σε επόμενη φάση να ιδιωτικοποιηθούν και συγκεκριμένα οι Οργανισμοί Λιμένων: Πειραιά, Θεσσαλονίκης (είναι σε εξέλιξη η διαδικασία ιδιωτικοποίησης), Βόλου, Αλεξανδρούπολης, Ελευσίνας, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου, Καβάλας, Κέρκυρας, Λαυρίου, Πάτρας και Ραφήνας.

Σύμφωνα με το «γενικό αναπτυξιακό σχέδιο» που έχει συντάξει το υπουργείο Οικονομίας και έχει εξειδικευτεί ανά περιφέρεια, προβλέπεται η ανάπτυξη και διασύνδεση του συνόλου των υποδομών μεταφορών και διαμετοκομιστικής αλυσίδας, λιμενικών εγκαταστάσεων, σιδηροδρόμου, εθνικών οδών, αερομεταφορών. Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τις λιμενικές εγκαταστάσεις επιδιώκεται η αύξηση της κίνησης και η βελτίωση των οικονομικών τους αποτελεσμάτων, με την υλοποίηση των απαιτούμενων επενδύσεων.

Βάσει του σχεδιασμού, επιδιώκεται ενίσχυση της διασύνδεσης των μεγάλων ελληνικών λιμένων που αποτελούν απολήξεις χερσαίων μεταφορικών δικτύων με αντιστοίχους λιμένες της Ανατολικής Μεσογείου, της Αδριατικής και της Μαύρης Θάλασσας. Ειδικά για τον ΟΛΠ ΑΕ, προωθείται, όπως προβλέπει και η σχετική σύμβαση παραχώρησης στην «Cosco», η ενίσχυση των σημερινών εγκαταστάσεων για τη διαχείριση φορτίων, την κρουαζιέρα και τη ναυπηγοεπισκευή.

Για την εφοδιαστική αλυσίδα (logistics) επιδιώκεται η ενίσχυση της θέσης της Ελλάδας στην παγκόσμια σχετική κατάταξη - σήμερα η χώρα βρίσκεται στην 47η θέση ανάμεσα σε 160 χώρες με βάση τον δείκτη LPI (Logistics Performance Index) - και αύξηση της συμμετοχής του κλάδου στο ΑΕΠ, από 10,8% περίπου που είναι σήμερα. Αμεσο μέτρο υλοποίησης για τον κλάδο θεωρείται η ανάπτυξη σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου με τέσσερις πύλες εισόδου προς τα Βαλκάνια και την Κεντρική, Δυτική και Ανατολική Ευρώπη (Ορμένιο, Προμαχώνας, Ειδομένη και Κρυσταλλοπηγή). Παράλληλα, η διασύνδεση βιομηχανικών περιοχών με τον σιδηρόδρομο και τους λιμένες, όπως και η ανάπτυξη εμπορευματικών κέντρων.

Ειδικότερα για τα εμπορευματικά κέντρα, αξίζει να αναφερθεί ότι απομένουν οι τυπικοί έλεγχοι του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους για την επένδυση στο Θριάσιο από την κοινοπραξία των «Goldair» - ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ (του ομίλου Τράπεζας Πειραιώς). Σύμφωνα με τη σύμβαση, το εμπορευματικό κέντρο Θριασίου παραχωρείται για 60 χρόνια στην κοινοπραξία. Είναι το πρώτο μεγάλο εμπορευματικό κέντρο που διαθέτει πλήρως το χαρακτήρα των συνδυασμένων μεταφορών, συνδέεται με το λιμάνι του Πειραιά, αλλά και με το διευρωπαϊκό δίκτυο σιδηροδρομικών και οδικών μεταφορών «Ten-T». Εντός του εμπορευματικού κέντρου πρόκειται να κατασκευαστούν 235.000 τ.μ. κτιρίων, 250.000 παλετοθέσεις, 4.000 θέσεις για αυτοκίνητα και 120 θέσεις για φορτηγά.

Για το εμπορευματικό κέντρο της Θεσσαλονίκης κατατέθηκαν δύο προσφορές, στις αρχές του Νοέμβρη, από δύο ομίλους στο διαγωνισμό για την κατασκευή σε έκταση 670 στρεμμάτων του πρώην στρατοπέδου «Γκόνου» στη Δυτική Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για τον κατασκευαστικό και ενεργειακό όμιλο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και για την εταιρεία «Belterra», συμφερόντων Σαββίδη, η οποία συμμετέχει και στο διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ, σε κοινοπραξία με τη γαλλική «Terminal Link» και τη γερμανική «Deutsche Invest Equity Partners GmbH». Σε επόμενη φάση προωθείται η δημιουργία εμπορευματικών κέντρων σε Αλεξανδρούπολη, Βόλο, Πάτρα, Λάρισα.

Ανάλογες δράσεις προβλέπονται για την περαιτέρω ανάπτυξη των αεροπορικών μεταφορών και αύξηση του ποσοστού συμμετοχής τους στο σύνολο του τομέα των μεταφορών. Η κυβέρνηση, αν και με «πόνο καρδιάς» υλοποίησε τη σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη «Fraport», προσβλέπει στην ανάπτυξη επενδύσεων σε αυτά τα αεροδρόμια, επεξεργάζεται τη χρονική επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος», ενώ κρίσιμης σημασίας χαρακτηρίζεται η κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Κρήτης. Θέση στον γενικό σχεδιασμό αερομεταφορών κατέχουν και τα υδατοδρόμια, για τα οποία αναμένεται ειδική νομοθετική ρύθμιση διευκόλυνσης ίδρυσής τους και δημιουργίας δικτύου.

Εντονο αμερικανικό ενδιαφέρον για υποδομές μεταφορών

Στο μεταξύ, την περασμένη βδομάδα ανακοινώθηκε η επίσημη επίσκεψη του υπουργού Υποδομών, Χρ. Σπίρτζη, στις ΗΠΑ, όπου είχε σειρά επαφών με τον εκτελούντα χρέη βοηθό υπουργού Εξωτερικών για Οικονομικές και Επιχειρηματικές Υποθέσεις, Br. McFeeters, στο Λευκό Οίκο, με τον αναπληρωτή βοηθό του Αμερικανού Προέδρου για Διεθνείς Οικονομικές Σχέσεις, Ev. Eissenstat, με εκπροσώπους της Παγκόσμιας Τράπεζας καθώς και γερουσιαστές στο Κογκρέσο και επιχειρηματίες. Ακόμη, στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε με την υπουργό Μεταφορών των Ηνωμένων Πολιτειών, El. Chao, συζητήθηκε πιο διεξοδικά η συμφωνία με τη Βουλγαρία, που περιλαμβάνει τη σιδηροδρομική σύνδεση των λιμανιών της Βόρειας Ελλάδας με τα λιμάνια της Βουλγαρίας στη Μ. Θάλασσα.

Σύμφωνα με όσα επίσημα ανακοινώθηκαν από το υπουργείο, η παρουσία του υπουργού Υποδομών στις ΗΠΑ ήρθε σε συνέχεια της πρόσφατης επίσκεψης του Αλ. Τσίπρα και «διερευνήθηκαν οι δυνατότητες συνεργασίας στον τομέα των επιχειρήσεων όσο και στις υποδομές και τις συνδυασμένες μεταφορές». Ειδικότερα, όπως συνεχίζει η σχετική ανακοίνωση, «οι συζητήσεις επικεντρώθηκαν στις υποδομές, στις συνδυασμένες μεταφορές, στα εμπορευματικά κέντρα, στην ανάπτυξη των σιδηροδρομικών υποδομών, καθώς και στη λειτουργία και την ασφάλειά τους».

Αξίζει να αναφέρουμε ότι οι ΗΠΑ αποδίδουν στρατηγική σημασία ειδικά στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, για το οποίο σε πρόσφατες δηλώσεις ο Αμερικανός πρέσβης στην Ελλάδα, Τζ. Πάιατ, είχε εκφράσει τη βούληση της χώρας του να διαδραματίσει «έναν μεγαλύτερο ρόλο», αφού, όπως τόνισε, θέλει να το χρησιμοποιήσει τόσο για εμπορικούς, όσο και για στρατιωτικούς σκοπούς και ειδικότερα για βάση ελικοπτέρων. Αντίστοιχα είχε εκφράσει την επιθυμία της αμερικανικής εταιρείας «Onex» να επενδύσει στα Ναυπηγεία της Σύρου.

Επίσης, οι σχετικές πληροφορίες αναφέρουν ότι εξετάστηκε η δυνατότητα χρηματοδότησης, από την Παγκόσμια Τράπεζα, της προαναφερόμενης συμφωνίας με τη Βουλγαρία, για τη σύνδεση των λιμανιών Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης με τα λιμάνια της Βουλγαρίας, Μπουργκάς, Βάρνας και Ρούσε, με τον υπουργό Υποδομών να καταθέτει την επιθυμία της ελληνικής κυβέρνησης για «συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα στο συγκεκριμένο έργο, έπειτα από συνεννόηση και τη σύμφωνη γνώμη της βουλγαρικής κυβέρνησης».

Αξίζει να αναφέρουμε ότι ειδικά για τη σιδηροδρομική διασύνδεση με τη Βουλγαρία, η οποία αποτελεί κομβικό στοιχείο του συνολικού σχεδιασμού μεταφορών της κυβέρνησης, υπάρχει αισιοδοξία από ελληνικής πλευράς ότι το έργο θα μπορούσε να προσελκύσει σημαντικά επενδυτικά κεφάλαια από τη Μέση Ανατολή, την Κίνα και τη Ρωσία, αλλά και άλλους μεγάλους «παίκτες» που δραστηριοποιούνται στην κατασκευή και ανάπτυξη δικτύων μεταφορών και εμπορευματικών κέντρων. Οπως φαίνεται από τις δηλώσεις του Αμερικανού πρέσβη και τις επαφές του υπουργού Υποδομών στις ΗΠΑ, τα πράγματα αρχίζουν να ξεκαθαρίζουν τουλάχιστον σε ένα μεγάλο μέρος τους για το ποιο ιμπεριαλιστικό κέντρο επιθυμεί να έχει τον πρώτο λόγο στη διασύνδεση της Ελλάδας με τη «βαλκανική ενδοχώρα».


Φ. Κ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ