ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 23 Δεκέμβρη 2017 - Κυριακή 24 Δεκέμβρη 2017
Σελ. /40
ΝΕΟΛΑΙΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
Ενταγμένο στη στρατηγική σύνδεσης της Εκπαίδευσης με τις επιχειρήσεις

Στο πλαίσιο των γενικότερων αναδιαρθρώσεων που υλοποιούνται για να υπηρετήσουν το στρατηγικό στόχο για μία Ανώτατη Εκπαίδευση περισσότερο συμβατή με τις ανάγκες του μεγάλου κεφαλαίου, το υπουργείο Παιδείας προχωρά στην ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και σε γενικότερες συγχωνεύσεις ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης σε διάφορες περιοχές της χώρας. Από την περασμένη Δευτέρα έθεσε σε διαβούλευση το σχέδιο νόμου για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, το οποίο θα προκύψει από τη συγχώνευση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά.

Το νέο πανεπιστήμιο ιδρύεται μέσα στο πλαίσιο που δημιουργεί ο πρόσφατος νόμος για την Ανώτατη Εκπαίδευση, για ακόμα στενότερη σύνδεση των πανεπιστημίων με τις επιχειρήσεις, για επέκταση των διδάκτρων στα μεταπτυχιακά, συμμετοχή των επιμελητηρίων στη χάραξη στρατηγικής των ιδρυμάτων σε περιφερειακό επίπεδο και με τα πανεπιστήμια και ΤΕΙ να στενάζουν κάτω από το βάρος των ελλείψεων και της χρόνιας υποχρηματοδότησης.

Συνδέεται άμεσα με το αναπτυξιακό όραμα του μεγάλου κεφαλαίου και σε περιφερειακό επίπεδο και δεν είναι τυχαίο πως ανακοινώθηκε από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, στο πλαίσιο του «αναπτυξιακού» συνεδρίου στην Ελευσίνα. Οπως σημειώνει δε το υπουργείο Παιδείας σχετικά με το νομοσχέδιο, «η ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής αποσκοπεί στην αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών, κοινωνικών και αναπτυξιακών αναγκών της χώρας οι οποίες συνδέονται κυρίως, αλλά όχι αποκλειστικά, με τα ακόλουθα γνωστικά πεδία: α) Κοινωνικές, Διοικητικές και Οικονομικές Επιστήμες, β) Επιστήμες Μηχανικού, γ) Επιστήμες Τροφίμων, δ) Επιστήμες Υγείας και Πρόνοιας, ε) Καλλιτεχνικές Σπουδές», σημειώνεται εισαγωγικά στο νομοσχέδιο. Από τα 42 τμήματα των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά, δημιουργούνται 5 σχολές με 26 τμήματα. Σε ό,τι αφορά τους ήδη φοιτούντες στα ΤΕΙ, προβλέπεται πως οι εγγεγραμμένοι φοιτητές των τμημάτων των απορροφώμενων ΤΕΙ εντάσσονται αυτοδίκαια στα τμήματα του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Ωστόσο, αφήνει αδιευκρίνιστο το ακριβές περιεχόμενο σπουδών των νέων τμημάτων, με τους φοιτητές να βρίσκονται ουσιαστικά στον αέρα.

Στο νομοσχέδιο ρυθμίζονται επίσης ζητήματα προσωπικού, για το οποίο το υπουργείο Παιδείας δηλώνει πως λαμβάνει μέριμνα ώστε να μη θιγεί το εργασιακό του καθεστώς, διατηρώντας τις διάφορες μορφές εργασίας και χωρίς πρόβλεψη για νέες προσλήψεις εκπαιδευτικού και άλλου προσωπικού. Είναι χαρακτηριστικό πως σήμερα το ΤΕΙ Αθήνας βασίζεται με μεγάλο βαθμό σε έκτακτο προσωπικό, που φέτος έφτασε στις σχολές την όγδοη βδομάδα των μαθημάτων. Αλλωστε, για όλη τη διαδικασία της συγχώνευσης των δύο ΤΕΙ, όπως και έγινε και στις διάφορες άλλες χωροταξικές αλλαγές στην Ανώτατη Εκπαίδευση, δεν έχει εξασφαλιστεί στέρεη βάση σε ό,τι αφορά τις υποδομές, την ενίσχυση της χρηματοδότησής τους, την εξασφάλιση των όρων για πραγματικά αναβαθμισμένες δωρεάν για όλους σπουδές, καθώς σήμερα οι σπουδαστές, παιδιά λαϊκών οικογενειών, πληρώνουν μια σειρά αναλώσιμα, στριμώχνονται σε εργαστήρια κ.ο.κ. Χαρακτηριστικό είναι και το ζήτημα της φοιτητικής μέριμνας, με τα δύο ΤΕΙ να μην έχουν σήμερα φοιτητική εστία και στο νομοσχέδιο δεν αναφέρεται τίποτα για αυτό.

Τα διετή προγράμματα

Το εγχείρημα της δημιουργίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής συνοδεύτηκε με διακηρύξεις για αναβάθμιση των πτυχίων. Στην πραγματικότητα, και μέσα από αυτό διατηρείται αλλά και επεκτείνεται η κατηγοριοποίηση που ήδη υπάρχει. Παίρνοντας τη σκυτάλη από τον νόμο Διαμαντοπούλου, που εισήγαγε δομές διά βίου μάθησης στα ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ βάζει τα ΑΕΙ πιο βαθιά στην «αγορά» της κατάρτισης, καθώς προβλέπεται πως «ιδρύεται σε κάθε ΑΕΙ Κέντρο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΚΕΕ) που αποτελεί ακαδημαϊκή μονάδα του Ιδρύματος». Μεταξύ των όσων πρέπει να αναγράφονται στη σχετική πρόταση της Συγκλήτου, περιλαμβάνεται η «σκοπιμότητα ίδρυσής του σύμφωνα με τις εθνικές και περιφερειακές ανάγκες της εθνικής οικονομίας και σύμφωνα με το εθνικό, περιφερειακό και τοπικό πρόγραμμα διά βίου μάθησης...». «Η σκοπιμότητα ίδρυσης μπορεί να τεκμηριώνεται με προτάσεις των Περιφερειακών Επιτροπών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, των Επιμελητηρίων και Επιστημονικών Ενώσεων της Περιφέρειας στην οποία εδρεύει το ΑΕΙ, προτάσεις του ΟΑΕΔ, καθώς και προτάσεις του κατά περίπτωση αρμόδιου υπουργείου», σημειώνεται φανερώνοντας τη σύνδεση των δομών αυτών με τις ανάγκες των επιχειρήσεων σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο. Οπως προβλέπεται, οι καταρτιζόμενοι θα επιλέγονται στο πρόγραμμα βάσει του βαθμού απολυτηρίου από το ΕΠΑΛ, ενώ επιπλέον κριτήρια μπορεί να ορίζονται στον κανονισμό λειτουργίας. Η φοίτηση διαρκεί τέσσερα εξάμηνα θεωρητικής και εργαστηριακής κατάρτισης, συνολικής διάρκειας 1.200 διδακτικών ωρών σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών, πλέον ενός εξαμήνου πρακτικής άσκησης ή μαθητείας συνολικής διάρκειας 960 ωρών.

Στο τρίτο μέρος του νομοσχεδίου περιλαμβάνονται μια σειρά ρυθμίσεις για την Ανώτατη Εκπαίδευση και την Ερευνα, με διατάξεις για τα οικονομικά των ερευνητικών κέντρων και των ΕΛΚΕ των ΑΕΙ, τα Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα κ.ά. Εκεί, υπενθυμίζεται και η κατεύθυνση που δίνεται για έρευνα που θα παράγει εμπορικά αξιοποιήσιμα αποτελέσματα, για να πλουτίζουν τα μονοπώλια αντί να ικανοποιούνται οι πραγματικές λαϊκές ανάγκες, αφού διατυπώνεται μεταξύ άλλων ότι «οι τομείς με βάση τους οποίους αξιολογείται η λειτουργία του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου είναι τα επιστημονικά του επιτεύγματα, η εθνική και διεθνής παρουσία και αναγνώριση του έργου του, η διάδοση και εμπορική χρήση των αποτελεσμάτων της έρευνας που διενεργείται σε αυτό, η οικονομική βιωσιμότητά του και η επιλογή στρατηγικής του»...

Διέξοδος στην πάλη των σπουδαστών

Το σχέδιο για την ίδρυση Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, γενικότερα η δημιουργία ενός ιδρύματος από μόνη της δεν μπορεί να δώσει λύση στα αδιέξοδα που αντιμετωπίζουν οι φοιτητές, τόσο στις σπουδές τους όσο και στην εργασιακή ζούγκλα που έχει διαμορφωθεί. Οπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση με την οποία το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σχολίαζε το σχέδιο για τη δημιουργία του Πανεπιστημίου: «Η μόνη λύση που πρέπει να παλέψουν οι σπουδαστές, τα παιδιά των φτωχών λαϊκών οικογενειών, είναι να είναι το πτυχίο μοναδική προϋπόθεση για την πλήρη πρόσβαση στο επάγγελμα. Να καταργηθούν οι κατηγορίες πτυχίων και αποφοίτων. Να υπάρχει ένα και μοναδικό πτυχίο, πανεπιστημιακού επιπέδου, σε κάθε επιστημονικό αντικείμενο με ενιαία, κοινά προγράμματα σπουδών στις αντίστοιχες Σχολές. Να ενισχυθούν τα πανεπιστημιακά Ιδρύματα με υποδομές και προσωπικό, να έχουν όλοι απρόσκοπτη πρόσβαση σε αναβαθμισμένες σπουδές, πάνω στο αντικείμενο που επέλεξαν».


Μ. Κ.

8η ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΜΑΣ
Πλούσια και δημιουργική συζήτηση

Αποσπάσματα από τοποθετήσεις στη Συνάντηση

Με τη συμμετοχή πολλών δεκάδων αντιπροσώπων από φοιτητικούς και σπουδαστικούς συλλόγους, Επιτροπές Αγώνα, τμηματικές συνελεύσεις κ.τ.λ. έγινε στις 10 Δεκέμβρη η 8η Πανελλαδική Συνάντηση του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών (ΜΑΣ). Η συζήτηση και οι αποφάσεις της Συνάντησης βγάζουν τις δυνάμεις του ΜΑΣ πιο δυνατές στον καθημερινό τους αγώνα ενάντια στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ και τους «εταίρους» της ΕΕ - ΔΝΤ, που σαρώνουν τα δικαιώματά τους στη μόρφωση και τη δουλειά για να πλουτίζουν οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι. Συμβάλλουν στο να δυναμώσει η διεκδίκηση σε κάθε σύλλογο για τις ανάγκες των φοιτητών, στο να μαζικοποιηθούν, να ζωντανέψουν οι σύλλογοι, κόντρα στη διαλυτική κατάσταση που υπάρχει σε πολλές περιπτώσεις.

Ο «Ριζοσπάστης» συνεχίζει σήμερα τα δημοσιεύματα για τη Συνάντηση, δίνοντας ένα δείγμα από την πλούσια και δημιουργική συζήτηση που έγινε. Παραθέτουμε ενδεικτικά αποσπάσματα από τοποθετήσεις στη Συνάντηση.

Πείρα από τα προβλήματα και τον αγώνα των εστιακών φοιτητών

Ενα από τα θέματα που μπήκε στη συζήτηση ήταν αυτό των φοιτητικών εστιών, όπου υπήρχε αγωνιστική κινητικότητα το προηγούμενο διάστημα. Ο Νίκος Φάσας, από τη Νέα Εστία του Πολυτεχνείου (ΝΦΕΕΜΠ), μίλησε για την εμπορευματοποίηση που προωθεί η κυβέρνηση, τις κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ και της ΕΕ και επισήμανε μεταξύ άλλων: «Απόρροια όλων των παραπάνω είναι εδώ και ένα μήνα οι εστιακοί φοιτητές απ' όλη την Ελλάδα να μην τρώμε και τα εστιατόριά μας να είναι κλειστά. Απόρροια όλων των παραπάνω είναι αυτήν τη στιγμή οι φτωχότεροι των φτωχών που καταφέραμε να πάρουμε δωμάτιο να είμαστε νηστικοί και οι εργαζόμενοι απολυμένοι να μην μπορούν να ταΐσουν τα παιδιά τους (...) Αυτό σημαίνει - για όσους ρωτάνε - τσακισμένοι προϋπολογισμοί στο 80%, αυτό σημαίνει τα λιγοστά αυτά που δίνονται να τα λυμαίνονται εργολάβοι και να κάνουν μπίζνες πάνω στην πλάτη μας με τις ανάγκες μας (...)

Η σημαντικότερη κατάκτηση, το σημαντικότερο βήμα που μετρήσαμε οι εστιακοί φοιτητές σ' αυτήν την κατεύθυνση, είναι η συγκρότηση και δημιουργία του Πανελλαδικού Συντονιστικού Συλλόγων Οικοτρόφων Φοιτητών. Η πρωτοβουλία που πήρε ο Σύλλογός μας, που ήταν και απόφαση της 7ης Πανελλαδικής Συνάντησης του ΜΑΣ πέρσι, πήρε σάρκα και οστά. Σαν ώριμο φρούτο των κοινών αγώνων και προβλημάτων που βιώνουμε οι 13.000 εστιακοί φοιτητές πανελλαδικά, μα πάνω απ' όλα της εναντίωσης στον κοινό αντίπαλό μας, εκπληρώθηκε η αναγκαιότητα του κοινού συντονισμού, της κοινής συμπόρευσης. Οι 11 Σύλλογοι Οικοτρόφων που συσπειρωνόμαστε στο Συντονιστικό, σίγουρα είμαστε πιο δυνατοί. Αυτό το όπλο που έχουμε αυτήν τη στιγμή στα χέρια μας, όχι μόνο οι εστιακοί, αλλά ολόκληρο το φοιτητικό - σπουδαστικό κίνημα, μπορεί να δώσει ώθηση, νέα πνοή και φτερά στη δουλειά μας, στο μπόλιασμα της αντιμονοπωλιακής - αντικαπιταλιστικής γραμμής πάλης. Να συμβάλουμε όλοι ώστε να αγκαλιαστεί από ακόμα περισσότερους συλλόγους, να γίνει ακόμα μεγαλύτερο και πιο ατσαλωμένο το μπλοκ των εστιακών συλλόγων που θα τραβάει μπροστά, που θα είναι φάρος, που θα είναι το αντίπαλο δέος στη σαπίλα και τον εκφυλισμό. Να είναι μια αφορμή για να ανοίξει πλατιά η κουβέντα με τα εργατόπαιδα των εστιών που βρίσκονται και στις σχολές μας, ακόμα πιο αποφασιστικά, ακόμα και κει που δεν υπάρχουν σύλλογοι και επικρατεί διάλυση και σαπίλα. Ηρθε η ώρα να γίνει το βήμα, να τραβήξουμε μαχητικά μπροστά μαζί με τους εργάτες και όλο το λαό, χωρίς κανένα βήμα πίσω από τις ανάγκες μας για φοιτητική μέριμνα, για τις σπουδές και τη ζωή μας».

Αντίστοιχη πείρα από τη δράση στις εστίες έφερε από την Πάτρα ο Νίκος Τζαναβάρας, ο οποίος μεταξύ άλλων σημείωσε: «Είναι σημαντικό πως με αιχμή το καθένα από τα προβλήματα οργανώνουμε τον αγώνα των φοιτητών της εστίας και τι μένει πίσω στον Σύλλογο από πείρα και κατακτήσεις. Στο πρόβλημα των εκατοντάδων άστεγων πρωτοετών απαντήσαμε με συνελεύσεις στα πρώτα έτη των σχολών, καλέσαμε τους φοιτητές να οργανώσουν τη δική τους δράση, να κάνουν δική τους υπόθεση τη λύση των προβλημάτων τους. Προχωρήσαμε με πορεία στο Πανεπιστήμιο και πλατιά ενημέρωση των φοιτητών και του πατραϊκού λαού.

Πλήθος κινητοποιήσεων έγιναν για τα ζητήματα των υποδομών της εστίας. Σε κάθε κτίριο έγινε συνέλευση για τα ιδιαίτερα προβλήματά του και στο τέλος έγινε Γενική Συνέλευση της εστίας. Αντίστοιχα, για τη σίτιση αναπτύξαμε κοινή δράση με όλους τους φοιτητές, τους εργαζόμενους και το συνδικάτο του επισιτισμού, στηρίξαμε τον αγώνα των μαγείρων, αποδεικνύοντας ότι φοιτητικό κίνημα και εργατικό κίνημα πρέπει να είναι αδιάσπαστα.

Δράσεις αναπτύχθηκαν αντίστοιχα και για τον πολιτισμό, με δημιουργία πολιτιστικών ομάδων, που ασχολούνται με έργα που αφορούν μείζονα θέματα, όπως π.χ. το Προσφυγικό (...)

Για τον αγώνα των εστιακών ο δρόμος χαράχτηκε με την ίδρυση του Συντονιστικού οικοτρόφων. Ενωνόμαστε στη βάση των κοινών προβλημάτων μας, καλούμε και όλους τους φοιτητικούς συλλόγους να δώσουν μαζί μας τον αγώνα».

Οργάνωση κόντρα στον εκφυλισμό και την αδράνεια

Ο Βασίλης Σαμπαλιώτης, από το Τμήμα Επικοινωνίας Μέσων και Πολιτισμού (ΕΜΠΟ) του Παντείου Πανεπιστημίου, μετέφερε πείρα για το πώς έφτιαξαν στο Τμήμα Επιτροπή Αγώνα, με στόχο να φτάσουν και σε Τμηματικό Σύλλογο:

«Στο Πάντειο, ο συσχετισμός στο σύλλογο είναι αρνητικός, κυριαρχούν η αδράνεια, η αδιαφορία και ο συμβιβασμός, με συγκεκριμένες ευθύνες της ΔΑΠ και της ΠΑΣΠ, δυνάμεις που σταθερά υπηρετούν τις κατευθύνσεις της κυβέρνησης και της ΕΕ στις σχολές.

Απέναντι στη μοιρολατρία και τη σιγή νεκροταφείου που επικρατεί στο σύλλογο και μπροστά στην Πανελλαδική Συνάντηση, στο ΕΜΠΟ αποφασίσαμε να μπούμε μπροστά, προτάσσοντας τη συλλογική συζήτηση και τη διεκδίκηση.

Μπροστά στις προκλήσεις της κυβέρνησης, στον συνδικαλιστικό νόμο για τους περιορισμούς στην απεργία, στην κατακρεούργηση των δικαιωμάτων μας, προχωρήσαμε σε τμηματική συνέλευση για να πάρουμε την κατάσταση στα χέρια μας.

Το κάλεσμά μας βρήκε ανταπόκριση, ανοίξαμε πλούσια συζήτηση πάνω στις εξελίξεις, ζητήματα του πανεπιστημίου και συγκεκριμένα του Τμήματος και πήραμε πρωτοβουλίες.

Πιο συγκεκριμένα, αποφασίσαμε τη συλλογή τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης για τους πλημμυροπαθείς στη Μάνδρα, την κινητοποίησή μας όσον αφορά τις πρακτικές που στο Τμήμα μας είναι απλήρωτες, καθώς και την έκδοση εφημερίδας, με στόχο να εκφράσουμε πιο οργανωμένα όλα όσα απασχολούν τους φοιτητές, να αναδείξουμε τα προβλήματα της σχολής και να φωτίσουμε το δρόμο της διεκδίκησης. Η ιδέα της εφημερίδας αγκαλιάστηκε από πολλούς φοιτητές, εμπλουτίστηκε με προτάσεις, μοιράστηκε δουλειά και άμεσα θα είναι έτοιμο το 1ο τεύχος.

Επιπλέον, πήραμε απόφαση συμμετοχής στην Πανελλαδική Συνάντηση για να πάρουμε πείρα από συλλόγους που πρωτοστατούν στην οργάνωση των αγώνων του φοιτητικού κινήματος, που συγκρούονται με τα συμφέροντα των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, με τις κατευθύνσεις της ΕΕ και τις κυβερνήσεις που τα στηρίζουν. Το παράδειγμα τέτοιων συλλόγων είναι ο στόχος μας για να ανατρέψουμε τη διαλυτική κατάσταση που υπάρχει στο Σύλλογο του Παντείου, συνεχίζοντας αυτή την προσπάθεια, παλεύοντας να αγκαλιαστεί από ακόμη περισσότερους φοιτητές, να αποτελέσουμε προπύργιο του αγώνα για τα υπόλοιπα Τμήματα, προχωρώντας σε ίδρυση Τμηματικού Συλλόγου».

Προβληματισμός για το περιεχόμενο σπουδών

Τη συζήτηση απασχόλησαν και θέματα που έχουν να κάνουν με το περιεχόμενο σπουδών και χαρακτηριστική ως προς αυτό ήταν η τοποθέτηση του Χρήστου Σοφιανού, προέδρου του Συλλόγου Φοιτητών Τουρκικών Σπουδών του ΕΚΠΑ, για το τι τους μαθαίνουν για το ΝΑΤΟ:

«Στη σχολή μας, εξαιτίας του αντικειμένου σπουδών, πολλές φορές στα μαθήματα γίνεται λόγος για την εξωτερική πολιτική των κρατών, τις συμμαχίες, τους πολέμους, το ΝΑΤΟ, τις σχέσεις Ελλάδας - Τουρκίας. Ακόμη, σε ένα βαθμό επηρεάζουν και οι τοποθετήσεις καθηγητών μας στην τηλεόραση, που φαίνονται επιστημονικές και βαθυστόχαστες, κρύβουν όμως τις αιτίες και την πραγματική ουσία των προβλημάτων.

Οι θέσεις, όπως, "η επίσκεψη της κυβέρνησης στις ΗΠΑ είναι μια θετική συγκυρία για τη χώρα μας", "ο τάδε ή ο δείνα πολιτικός ηγέτης είναι τρελός", "με το ΝΑΤΟ είμαστε ασφαλείς", είναι ενδεικτικές για την προπαγάνδα που θέλουν να προωθήσουν και για το κλίμα αδράνειας και εφησυχασμού που θέλουν να διαμορφώσουν.

Σε αυτές τις συνθήκες αγωνιζόμαστε καθημερινά να απεγκλωβίσουμε συμφοιτητές μας από επιφανειακές απόψεις και να τους δείξουμε ποιος στηρίζει το ΝΑΤΟ, τι είναι το ΝΑΤΟ, οι πόλεμοι γίνονται από βλέψεις ηγετών ή από υπαρκτά συμφέροντα μονοπωλίων, τι έχουν να χωρίσουν οι λαοί και τι δεσμούς πρέπει να αποκτήσει ο ελληνικός και ο τουρκικός λαός, όταν και εδώ και εκεί εργάτες πεθαίνουν από άθλιες συνθήκες εργασίας, μαθητές και φοιτητές διώκονται επειδή αγωνίζονται!

Πρέπει σήμερα να μην ξεχνάμε ότι οι περιβόητες βάσεις της χώρας μας, και ιδιαίτερα της Σούδας, έχουν αποδειχτεί εξαιρετικά χρήσιμες για τα δολοφονικά σχέδια των ιμπεριαλιστών εις βάρος αθώων ανθρώπων. Αυτό δεν είναι κάτι που πρέπει να περνάει σχετικά αδιάφορο! Ούτε το γεγονός ότι η κυβέρνηση πήγε να πουλήσει πολεμικό υλικό στη Σαουδική Αραβία, ένα σκοταδιστικό κράτος, που χρόνια τώρα δολοφονεί το λαό της Υεμένης.

Τα επιχειρήματά μας, που συσχετίζουν τους εξοπλισμούς με την Παιδεία, μπορεί να ακούγονται βαρετά μερικές φορές, αλλά το σίγουρο είναι ότι αποκτούν αρκετά σοβαρό χαρακτήρα. Από τη μια, η αστική τάξη της χώρας μας αναβαθμίζει τη γεωστρατηγική θέση της και τους εξοπλισμούς της με εκατομμύρια, αλλά, από την άλλη, αποκλείει νέους απ' την Εκπαίδευση επειδή τάχα της κοστίζουν παραπάνω και απαντά με χημικά στους αγωνιστές φοιτητές που διεκδικούν οργανωμένα να ζουν σαν άνθρωποι στις εστίες.

Αυτές είναι πλευρές που πρέπει να αναδείξουμε. Οι φοιτητικοί σύλλογοι θα πρέπει να βρίσκονται σε επαφή με την ΕΕΔΥΕ και τους αγωνιστές της. Η δική μας πείρα είναι αρκετά θετική, αφού μετά από εκδήλωση που διοργανώσαμε με θέμα τις "Ελληνοτουρκικές σχέσεις και τους ιμπεριαλιστικούς πολέμους γενικότερα" οι συμφοιτητές μας ήταν πιο σίγουροι και ικανοί να απαντήσουν σε μια σειρά από επίκαιρα ερωτήματα.

Το ΜΑΣ και το φοιτητικό κίνημα, αλλά και οι μαθητές, δηλώνουν έμπρακτα την αλληλεγγύη τους στους λαούς που υποφέρουν απ' τους ιμπεριαλιστικούς πολέμους, που ζουν με τους βομβαρδισμούς και τις αρρώστιες. Φοιτητές - μαθητές έχουν πραγματοποιήσει μεγαλειώδεις κινητοποιήσεις λίγα χρόνια πριν σε υποστήριξη της Παλαιστίνης. Τέτοιοι αγώνες μπορεί και πρέπει να επανέλθουν μετά τις τελευταίες εξελίξεις».

Σταθερά στην ατζέντα τα ζητήματα αλληλεγγύης

Σταθερά στην ατζέντα του ΜΑΣ βρίσκονται τα ζητήματα λαϊκής και διεθνιστικής αλληλεγγύης. Θυμίζουμε ότι η Συνάντηση υιοθέτησε ψήφισμα αλληλεγγύης στο λαό της Παλαιστίνης, ενώ στήριξε και τα αιτήματα της Επιτροπής των φοιτητών που δεν πήραν τη μετεγγραφή τους. Τέτοια θέματα μπήκαν και στη συζήτηση, με χαρακτηριστική την τοποθέτηση του Γιώργου Τάτση, από το Φυσικό Αθήνας, που πήρε αφορμή από τις πλημμύρες στη Μάνδρα και σημείωσε:

«Σήμερα είναι μια μέρα ηλιόλουστη και ακόμα και αν χαλάσει σε λίγες μέρες ο καιρός, θα πούμε "εντάξει, χειμώνας είναι, ας κάνει λίγο κρύο". Κάποιοι συνάνθρωποί μας όμως ξεσπιτώθηκαν, έχασαν τις περιουσίες τους και φέτος το κρύο θα το νιώσουν πιο έντονα. Οχι πως μέχρι τώρα ζούσαν στις ανέσεις. Είναι γνωστό ποιες συνθήκες διαβίωσης επικρατούν σε αυτό το παραμελημένο μέρος της Αττικής που χρησιμεύει στην κυβέρνηση μόνο για εγκαταστάσεις διυλιστηρίων και άλλες συναφείς δραστηριότητες, αλλά ταυτόχρονα τους προμηθεύει και φθηνά εργατικά χέρια. Κάποιοι άλλοι συνάνθρωποί μας θρηνούν ακόμα τους δικούς τους που χάθηκαν. Οι άνθρωποι αυτοί χάθηκαν όχι εξαιτίας της θεομηνίας, αλλά εξαιτίας των εγκληματικών πολιτικών όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων, αλλά και της νυν, που δεν είχε το θάρρος να ζητήσει έστω μια συγγνώμη γι' αυτούς. Ρέματα παράνομα μπαζωμένα, έλλειψη στοιχειωδών υποδομών, όπως φρεάτια, απουσία πρόνοιας για αντιπλημμυρικά έργα σε βουνά που κάηκαν και ξανακάηκαν, αυθαίρετες κατασκευές, τις οποίες κανείς δεν εμπόδισε, αλλά αντιθέτως ευλόγησε, και ένας εφησυχασμός ότι η κατάσταση είναι δήθεν διαχειρίσιμη... δημιούργησαν ένα τέλειο μείγμα καταστροφής. Ολοι εκ των υστέρων γινόμαστε προφήτες και τιμητές. Κάποιοι όμως ευθύνονται και ασφαλώς δεν είναι η μανία της φύσης αλλά πράξεις και παραλείψεις που έχουν συγκεκριμένα αίτια και συμφέροντα.

Η Μάνδρα δε διεκδικεί τη μοναδικότητα. Οσο δεν εντείνουμε την προσπάθεια να αποκαλύπτουμε και να εναντιωνόμαστε μαζικά στις λαμογιές, όσο εξακολουθούμε να στηρίζουμε αυτούς που για να εξυπηρετήσουν το συμφέρον τους παίζουν με τις δικές μας ζωές, τόσο περιστατικά σαν αυτό της Μάνδρας θα έρχονται και θα ξαναέρχονται. Αυτά είχα να πω. Ο καθένας είναι υπεύθυνος για όσα κάνει και όσα δεν κάνει. Η παθητική στάση ισοδυναμεί με συνενοχή».

Ο «Ριζοσπάστης» συζητά με φοιτητές του ΤΕΙ για το σχέδιο

Για τους σπουδαστές που ζουν από πρώτο χέρι τα διάφορα εμπόδια που μπαίνουν στις σπουδές τους αλλά και την αβεβαιότητα για το μέλλον που έχει διαμορφωθεί γι' αυτούς σε μια εργασιακή ζούγκλα, η δημοσιοποίηση του τελικού σχεδίου για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής επιβεβαιώνει ότι μία πανεπιστημιοποίηση από μόνη της δεν εξασφαλίζει σπουδές χωρίς εμπόδια και πρόσβαση στη δουλειά με δικαιώματα.

Οπως μας λέει η Κατερίνα Αϊβαλιώτη, μέλος του ΔΣ του Συλλόγου Σπουδαστών της ΣΕΥΠ, «κάτω από την πίεση του αγώνα μας καταφέραμε να διατηρήσουμε την αυτονομία ορισμένων τμημάτων, ωστόσο επιβεβαιώνεται ότι ζητούμενο είναι να εξασφαλίσουμε τμήματα που θα μας δίνουν ολοκληρωμένη μόρφωση. Τα κριτήρια για τη δημιουργία των νέων τμημάτων είναι να εξοικονομηθούν πόροι και να ικανοποιηθούν οι ανάγκες της αγοράς και σε αυτό το πλαίσιο ενισχύεται και η κατηγοριοποίηση των αποφοίτων». Αντίστοιχα, ο Χρήστος Πουραΐμης, μέλος του ΔΣ του Συλλόγου Σπουδαστών της ΣΤΕΦ, λέει ότι η δημιουργία του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής δεν θα λύσει από μόνη της ούτε το ζήτημα της κατηγοριοποίησης των αποφοίτων, ίσα ίσα που θα τη διευρύνει, προσθέτοντας και αποφοίτους διετών σπουδών. Δηλαδή, προστίθεται μία ακόμα κατηγορία αποφοίτων σε όσες υπήρχαν μέχρι τώρα στην κατάρτιση και τις εκπαιδευτικές βαθμίδες ενώ συχνά πολλές κατηγορίες αποφοίτων θεραπεύουν την ίδια ειδικότητα: «Ετσι πιέζονται και τα δικαιώματα των αποφοίτων στην αγορά εργασίας, ώστε να δημιουργήσουν ένα ακόμα πιο ευέλικτο εργατικό δυναμικό», σημειώνει ο Χρ. Πουραΐμης.

Οπως τονίζει η Κ. Αϊβαλιώτη, «σήμερα, λείπει μόνιμο προσωπικό, ο νέος προϋπολογισμός δείχνει συνέχιση της υποχρηματοδότησης, ο εξοπλισμός και οι υποδομές είναι όρος για τις σπουδές μας. Ο αγώνας λοιπόν που ξεκινήσαμε πρέπει να ενταθεί και αυτό είναι το κάλεσμα που απευθύνουμε. Δεν εφησυχάζουμε, δεν κάνουμε πίσω στις ανάγκες μας. Μόνη διέξοδος είναι η πάλη για πτυχία που θα αποτελούν τη μόνη προϋπόθεση για πρόσβαση στο επάγγελμα, για κατάργηση των κατηγοριοποιήσεων - ένα πτυχίο ανά επιστημονικό αντικείμενο με κοινά προγράμματα, αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης στο ύψος των αναγκών, μόνιμο προσωπικό, ενίσχυση της φοιτητικής μέριμνας».

Στην ανάγκη των σπουδαστών να σπουδάζουν ολοκληρωμένα στο επιστημονικό αντικείμενο που επέλεξαν και στην πρόσβαση σε δουλειά με δικαιώματα με μοναδική προϋπόθεση το πτυχίο, αναφέρεται ο Χρ. Πουραΐμης. Οπως σημειώνει, με βάση το σχέδιο που ανακοινώθηκε, μεταξύ άλλων συγχωνεύονται τμήματα της σχολής παρότι αφορούν διαφορετικά αντικείμενα του ίδιου κλάδου. «Το ζήτημά τους δεν είναι το επιστημονικό αντικείμενο αλλά η εξοικονόμηση πόρων και είναι χαρακτηριστικό πως κριτήριο αποτελεί ο αριθμός καθηγητών σε κάθε τμήμα. Στο μεταξύ, όλο το προηγούμενο διάστημα δεν είχαν προσληφθεί έκτακτοι καθηγητές, με αποτέλεσμα τα μισά εργαστήρια, που είναι μεγάλο κομμάτι των σπουδών στη σχολή, να μη γίνονται».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ