ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 26 Γενάρη 2018
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Για πρώτη φορά στη σκηνή η «Οδός Αβύσσου, αριθμός 0»

Το σπουδαίο, αυτοβιογραφικό έργο του Μενέλαου Λουντέμη «Οδός Αβύσσου, αριθμός 0», διασκευασμένο για το θέατρο από την Σοφία Αδαμίδου, ανεβαίνει, για πρώτη φορά, σε σκηνοθεσία Ρουμπίνης Μοσχοχωρίτη, στις 9 Φλεβάρη, στη σκηνή του «OLVIO theater» (Ιερά Οδός 67 & Φαλαισίας 7, Βοτανικός, τηλ.: 210.3414.118).

Ο Μενέλαος Λουντέμης στο μυθιστόρημα «Οδός Αβύσσου, αριθμός 0» περιγράφει με συγκλονιστικό τρόπο τις συνθήκες κράτησης κάτω από το εγκληματικό καθεστώς «πειθαρχημένης διαβίωσης» και βασανιστηρίων στο στρατόπεδο συγκέντρωσης της Μακρονήσου, όπου κυριαρχούσαν η ωμή βία, ο τρόμος και η απελπισία, αλλά και η λεβεντιά και η αξιοπρέπεια των εξορισθέντων.

«Το νησί αυτό, που διαδραματίζεται σήμερα η ιστορία μας», γράφει ο Μενέλαος Λουντέμης, «είναι το τοπίο όπου το έγκλημα δοξάστηκε σαν ύψιστη αρετή. Οπου μέσα απ' το λαρύγγι του ανθρώπου πέρασαν - για πρώτη φορά στην Ιστορία της Ανθρωπότητας - φθόγγοι άγνωστοι... Ηρθε μια νύχτα που το νησί κλυδωνίζεται σαν ακυβέρνητο σκάφος. Αυτή τη νύχτα - οι φθόγγοι αυτοί οι άγνωστοι - ακούστηκαν τόσο δυνατά, που οι μεταλλωρύχοι της αντικρινής πλαγιάς τρόμαξαν και κρύφτηκαν στις στοές τους. Ηταν οχτώ του Δεκέμβρη, χίλια εννιακόσια σαράντα εννέα χρόνια ύστερα απ' τη γέννηση του γιου μιας χωρικής που τον σταύρωσαν - μια φορά - πάνω σ' ένα ξύλο σ' ένα λόφο της Σιών, επειδή κουβάλησε μαζί του καινούργιες ιδέες. Βλέπετε, οι ιδέες, κάθε φορά που έχουν απόλυτους τους ιδιοκτήτες, που άμα δεν έρχονται στα μέτρα που θέλουν αυτοί, παίρνουν το κεφάλι που τις έχει...».

Ο «φακός» του Μενέλαου Λουντέμη εστιάζει σε δύο από τους κρατούμενους αγωνιστές. Είναι οι πρωταγωνιστές - θύματα αυτής της ενορχηστρωμένης θηριωδίας, ο Γιώργης και ο Παναής. Δεμένοι χέρι χέρι με τις χειροπέδες σ' όλη τη διάρκεια της εξορίας τους, μέσα στη φρίκη της Μακρονήσου εξακολουθούν και παραμένουν άνθρωποι. Βοηθάνε και σώζουν στο καΐκι το δεσμοφύλακά τους από βέβαιο πνιγμό, θυμούνται τις μανάδες τους και σκέφτονται τις αγαπημένες τους, προσπαθούν να κάνουν καλύτερο άνθρωπο τον Στελάρα ή Μελιτζάνα, αυτόν τον λαϊκό άνθρωπο, τον μικροαπατεώνα - που προσποιείται το βασανιστή τους στο Μακρονήσι, που επηρεάζεται βαθύτατα από την ανθρωπιά τους, και πάνω απ' όλα εξακολουθούν και επιμένουν να περπατάνε με τα δύο πόδια σε πείσμα των βασανιστών τους που τους θέλουν να περπατάνε με τα τέσσερα σαν άγρια θηρία, δεν υπογράφουν δήλωση και ονειρεύονται τον καλύτερο και δικαιότερο κόσμο για τον οποίο αγωνίζονται...

Μουσική: Νότης Μαυρουδής. Σκηνικά: Ντέιβιντ Νεγρίν. Φωτισμοί: Αλέξανδρος Αλεξάνδρου. Κοστούμια: Μαρία Παπαδοπούλου. Sound Design: Μανώλης Μανουσάκης. Κίνηση: Στέφανι Τσάκωνα. Βοηθός σκηνοθέτη: Καλλιόπη Καραμάνη. Σκηνοθεσία Video: Γιώργος Κορδέλλας. Video art cinematography: Δημήτρης Ζόγκας, Παναγιώτης Ανδρεαδάκης. Φωτογραφία: Γιάννης Πρίφτης. Παίζουν: Χάρης Μαυρουδής, Δημήτρης Μαύρος, Χριστόδουλος Στυλιανού, Νότης Παρασκευόπουλος, Στέλιος Γεράνης.

Πρεμιέρα σήμερα για την «Τόσκα»

Η «Τόσκα» του Τζάκομο Πουτσίνι, σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού και σκηνοθεσία - σκηνικά - κοστούμια Νίκου Σ. Πετρόπουλου, ανεβαίνει από σήμερα και για πέντε ακόμα παραστάσεις στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», στις 20.00, στο πλαίσιο του αφιερώματος της ΕΛΣ στον Στέφανο Λαζαρίδη. Οπως ενημέρωσε η Λυρική, όλα τα εισιτήρια έχουν εξαντληθεί.

Η παραγωγή αυτή πρωτοπαρουσιάστηκε το 2007, μετά από πρόσκληση του τότε καλλιτεχνικού διευθυντή της ΕΛΣ Στέφανου Λαζαρίδη στον Νίκο Σ. Πετρόπουλο, ο οποίος μετέφερε τη δράση του έργου στην περίοδο του Β' Παγκοσμίου Πολέμου στη Ρώμη. Σημείωνε ο Στ. Λαζαρίδης για την παραγωγή: «Η μετατόπιση του ιστορικού πλαισίου δεν επηρεάζει το βασικό θέμα της όπερας, που αφορά στα συναισθήματα και τις επιθυμίες των τριών βασικών χαρακτήρων. Φιλοδοξεί όμως να φέρει στο νου εικόνες πολύ πιο οικείες σε όλους μας, από συνθήκες που οι παλιότεροι έχουν ζήσει και οι νεότεροι έχουν ακούσει από αφηγήσεις και δει μέσα από ντοκιμαντέρ και τον κινηματογράφο. Συνθήκες οριακές, που αποτελούν τη βάση για τις συγκρούσεις που πραγματεύεται η όπερα του Πουτσίνι».

Αξίζει να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη όπερα ανέβηκε από την Εθνική Λυρική Σκηνή για πρώτη φορά το 1942, με την 19χρονη Μαρία Κάλλας στον ομώνυμο ρόλο.

Στο ρόλο της Τόσκα βρίσκεται η υψίφωνος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Τσέλια Κοστέα. Στο ρόλο του Σκάρπια εμφανίζεται ο βαρύτονος της ΕΛΣ Δημήτρης Τηλιακός. Τον Μάριο Καβαραντόσι θα ερμηνεύσει στην πρώτη διανομή ο τενόρος Πάβελ Τσέρνοχ και στη δεύτερη ο Δημήτρης Πακσόγλου. Στο ρόλο του Αντζελότι ο Τάσος Αποστόλου.

Πραγματοποιήθηκε η πρεμιέρα για το «Duende»

Πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη η πρεμιέρα της παράστασης «Duende», που ανεβαίνει στο Θέατρο Τέχνης «Καρόλου Κουν» (Φρυνίχου 14, Πλάκα). Ο Σταμάτης Κραουνάκης μελοποιεί ποιήματα του Ισπανού ποιητή Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα και παράλληλα παρουσιάζεται και το κείμενο του Λόρκα για το «ντουέντε». Το ντουέντε είναι από τις λέξεις που είναι δύσκολο όχι μόνο να μεταφραστούν, αλλά και να οριστούν σε μια άλλη γλώσσα. «Οποιος ταξιδεύει... ανάμεσα στον Χούκαρ, τον Γκουανταλέτε, τον Σιλ και τα ποτάμια της Πισουέργκα, αργά ή γρήγορα θ' ακούσει την έκφραση: "Αυτό έχει πολύ ντουέντε"... Το ντουέντε, που βασικά σημαίνει "Αγιο Πνεύμα", είναι μια δύναμη κι όχι μια λειτουργία, μια πάλη κι όχι μια αφηρημένη έννοια... Είναι το ίδιο το πνεύμα της γης...».

Στην πρεμιέρα παρευρέθηκε και ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, ο οποίος συνεχάρη θερμά τον Στ. Κραουνάκη. Το «παρών» επίσης έδωσε και ο Νίκος Σοφιανός, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του Κόμματος.

Συντελεστές: Κείμενο: Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα. Μετάφραση «Ντουέντε»: Ολυμπία Καράγεωργα. Απόδοση ποιημάτων: Ανδρέας Αγγελάκης. Μουσική σύνθεση - ερμηνεία: Σταμάτης Κραουνάκης. Βίντεο: Σταύρος Χαμπάκης.

Συνομιλούν και ερμηνεύουν τα τραγούδια: Κώστας Μπουγιώτης, Χρήστος Γεροντίδης. Πιάνο: Βασίλης Ντρουμπογιάννης. Τσέλο: Γιώργος Ταμιωλάκης.

Παραστάσεις κάθε Τρίτη και Τετάρτη στις 21.30.

Σύσκεψη της ΤΕ Ηρακλείου του ΚΚΕ

Αύριο, Σάββατο 27 Γενάρη, στις 6 μ.μ., η ΤΕ Ηρακλείου του ΚΚΕ διοργανώνει, στην αίθουσα συσκέψεων του Οικονομικού Επιμελητηρίου, σύσκεψη με θέμα: «Για την κοινωνική λειτουργία της Τέχνης και του καλλιτέχνη». Θα μιλήσει η Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνη του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ.

Μαύρος αντικομμουνισμός

«Ο θάνατος του Στάλιν», είναι ο τίτλος της αντικομμουνιστικής ταινίας που πρόκειται να προβληθεί στους κινηματογράφους. Το δίλεπτο τρέιλερ της ταινίας είναι αρκετό για να αντιληφθεί κανείς ότι πρόκειται για μια ακόμα επιχείρηση ωμού και χυδαίου αντικομμουνισμού, διαστρέβλωσης και παραχάραξης της Ιστορίας, καθώς εμφανίζει τον Στάλιν ως τον «φόβο και τον τρόμο του έθνους» και άλλες προσωπικότητες της εποχής (π.χ. τον στρατάρχη Ζούκοφ) ως άθλιες καρικατούρες.

Αποκαλυπτικό είναι όμως και το κείμενο της περίληψης από την εταιρεία διανομής «ODEON», που συνοδεύει την ταινία και δημοσιεύεται στα μέσα ενημέρωσης. Αναφέρει η εταιρεία διανομής, διαφημίζοντας την ταινία ως «κωμωδία που στηρίζεται σε πραγματικά γεγονότα»: «Τη νύχτα της 2ας Μαρτίου του 1953, ένας άνδρας πεθαίνει. Ενα τρομαχτικό εγκεφαλικό επεισόδιο ταράζει ολόκληρο το σώμα του. Γεμίζει σάλια και λερώνει τον εαυτό του... Αυτός ο άνδρας δεν είναι άλλος από τον Ιωσήφ Στάλιν - δικτάτορας, τύραννος και Γενικός Γραμματέας της ΕΣΣΔ. "Ο Θάνατος του Στάλιν" είναι μία σάτιρα για τις ημέρες πριν από τις κηδείες του Εθνοπατέρα. Μέρες που ρίχνουν ένα σαρδόνιο φως σε όλη την τρέλα και την απάνθρωπη κατάσταση του ολοκληρωτισμού. Μέρες που δείχνουν όλους όσοι τον περιστοίχιζαν να μάχονται για να κληρονομήσουν την υπέρτατη εξουσία του. Και όλα βασίζονται σε αληθινά γεγονότα».

«Δικτάτορας», «τύραννος», «απανθρωπιά», «ολοκληρωτισμός», «υπέρτατη εξουσία»... Ολα τα συστατικά του χυδαίου αντικομμουνισμού, ανακατεμένα σ' ένα χαρμάνι και γαρνιρισμένα με τη «σάτιρα» και την «κωμωδία», για να γίνει πιο εύπεπτος και διεισδυτικός στο κοινό.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ