ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 22 Απρίλη 2001
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΑΤΖΕΝΤΑ
Ατζέντα Εκδηλώσεων
Ατζέντα εκδηλώσεων
Κυριακή (22/4)
  • Ο συνθέτης Θανάσης Νικόπουλος
    Ο συνθέτης Θανάσης Νικόπουλος
    Σε παγκόσμια πρώτη ανεβαίνει (7μ.μ.), στη Λυρική Σκηνή (Ακαδημίας 59, τηλ. 3612461) η όπερα του Χάρη Βρόντου «Οι Δαιμονισμένοι», σε λιμπρέτο του Αλέξανδρου Αδαμόπουλου, μουσική διεύθυνση Ν. Χριστοδούλου, σκηνοθεσία St. Langridge και σκηνικά - κοστούμια Γ. Σουγλίδη. Ερμηνεύουν: Κύρος Πατσαλίδης, Γιάννης Χριστόπουλος, Ανδρέας Κουλουμπής, Σπύρος Σακκάς, Παναγιώτης Αθανασόπουλος, Δημήτρης Σιγαλός, Παντελής Ψύχας κ.ά.
  • Πρεμιέρα, στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου με την παράσταση «Σταθμοί κάτω από την πόλη». Το 7ο Εργαστήρι Ηθοποιών εργάστηκε με βάση μια δραματουργική σύνθεση κειμένων, η οποία εστιάζει σε πρόσωπα που βρίσκονται γύρω μας και διαθέτουν μια ιδιαιτερότητα. Η σκηνοθεσία είναι του Δημήτρη Οικονόμου.
  • Τέσσερις κύκλους τραγουδιών του Μίκη Θεοδωράκη («Τα Λυρικά», «Τα Λυρικότερα», «Τα Λυρικότατα» και «Οι Λιποτάκτες») περιλαμβάνει η συναυλία (8.30μ.μ.) στο Μέγαρο Μουσικής. Συμμετέχουν: Τάσης Χριστογιαννόπουλος, Σέρτζιου Ναστάζα, Ρενάτο Ρίπο,Καλλιόπη Γερμανού.
Δευτέρα (23/4)
  • Το Πνευματικό Κέντρο Δήμου Βύρωνα διοργανώνει, στις 6.30μ.μ., στο Δημοτικό Κινηματογράφο «Ν. Ελβετία» (πρώην «Λουίζα», Ν. Ελβετίας 34 και Σεβαστείας) εκδήλωση - αφιέρωμα στην εξαιρετική ηθοποιό Δάφνη Σκούρα για την προσφορά της στην Τέχνη και τους κοινωνικούς αγώνες. Θα μιλήσουν: Μανώλης Γλέζος, Λυκούργος Καλλέργης, Μαριέττα Ριάλδη, Αννα Φόνσου.
  • Αρχίζει (6.45μ.μ.) στο Πολιτιστικό Κέντρο Εργαζομένων ΕΥΔΑΠ (Μιχαλακοπούλου 163) το πενθήμερο «5ο Συμπόσιο Ποίησης και Δοκιμίου», που συνδιοργανώνεται από το Πολιτιστικό Κέντρο και οκτώ λογοτεχνικά περιοδικά.
Τρίτη (24/4)
  • Πρεμιέρα, στο θέατρο «ΗΒΗ» με το έργο «Σίρλεϊ Βαλεντάιν» του Ουίλλυ Ράσσελ, σε μετάφραση Παύλου Μάτεσι, σκηνοθεσία Νίκου Καραγεώργου, σκηνικά Γιώργου Γαβαλά, κοστούμια Εβελυν Σιούπη. Στο ρόλο της Σίρλεϊ η Μίρκα Παπακωνσταντίνου.
  • Δημιουργία του Γ. Μιγάδη
    Δημιουργία του Γ. Μιγάδη
    Μια καινούρια ενότητα έργων του Παναγιώτη Τέτση παρουσιάζεται στην γκαλερί «Νέες Μορφές» (Βαλαωρίτου 9). Πρόκειται για 10 έργα μεγάλων διαστάσεων, όπου η ατμόσφαιρα, ο χώρος, το φως και το χρώμα της Υδρας, συνθέτουν έναν καινούριο διάλογο του ζωγράφου με τις εκφραστικές του αναζητήσεις.
Τετάρτη (25/4)
  • Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών και το Ελληνικό Κέντρο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου διοργανώνουν ημερίδα με θέμα «Σκηνοθέτης - Ηθοποιός - Κείμενο από την πλευρά του σκηνοθέτη». Στην ημερίδα που θα γίνει στο «Αμφι-Θέατρο» (10π.μ.), θα μιλήσουν: Σπύρος Ευαγγελάτος, Γιάννης Μαργαρίτης, Γιάννης Καραχισαρίδης, Τάσος Μπαντής, Σταύρος Ντουφεξής, Βίκτωρ Αρδίττης, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, Γιώργος Μιχαηλίδης, Πέπη Οικονομοπούλου, Νίκος Διαμαντής, Ρούλα Πατεράκη, Γιάννης Χουβαρδάς, Γιάννης Κακλέας, Σπύρος Βραχωρίτης. Τη συζήτηση συντονίζουν οι Ηλίας Φραγκάκης και Νίκος Χατζηπαπάς.
  • Μουσική βραδιά πραγματοποιείται (8.30μ.μ.) στην αίθουσα της ΠΠΚ, «Κίνηση», (Αιόλου 9 και Πανδρόσου, 3312922), όπου θα παρουσιαστεί το νέο CD του Θανάση Νικόπουλου «Τραγούδια του έρωτα και της θάλασσας» - μουσική ανάγνωση σε Ελληνες και Γάλλους ποιητές (Ρίτσο, Σεφέρη, Καββαδία, Δημουλά, Απολλιναίρ κ.ά.). Προλογίζουν: Κ. Καζάκος και Θ. Πελεγρίνης. Τραγουδούν: Μιλτ. Πασχαλίδης, Γ. Ζάρας, Δ. Παναγιωτοπούλου, Θ. Νικόπουλος. Είσοδος ελεύθερη.
  • Εργο του Π. Τέτση
    Εργο του Π. Τέτση
    «Μικρή - αναδρομική» έκθεση του Γιάννη Μιγάδη εγκαινιάζεται στην γκαλερί «Haritos» (Χάρητος 42). Ο καλλιτέχνης πραγματεύεται τα δεδομένα της αίσθησης και της άμεσης εμπειρίας, το οικείο, το κοντινό, το καθημερινό μέσα από το φίλτρο των διεργασιών του χρόνου και της μνήμης, σε έργα που αποκαλύπτουν τη σύνθετη σχέση του με τα θέματα που σταθερά τον απασχολούν.
Πέμπτη (26/4)
  • Η ομάδα χορού «sinequanon» και το Μουσικό Σύνολο Σκαλκώτας παρουσιάζουν (10.30μ.μ.) στους Κυλινδρόμυλους Κ. Σαραντόπουλου (Χρ. Σμύρνης 4 και Κενταύρου, τέρμα Πειραιώς, Καμίνια) ένα μεικτό δρώμενο με τίτλο «Transmutations», σε συνεργασία με τον φωτογράφο και εικαστικό καλλιτέχνη Τάσο Βρεττό.
Παρασκευή (27/4)
  • Στην αίθουσα τέχνης «Αστρολάβος - Πειραιά» (Ανδρούτσου 140, Πειραιάς), εγκαινιάζεται (8μ.μ.) έκθεση χαρακτικής της Μαίρης Σχοινά με τίτλο «Εικαστικές πραγματικότητες».
Σάββατο (28/4)
  • Συνεχίζεται στην γκαλερί «3» (Φωκυλίδου 3) η έκθεση έργων του Σταύρου Ιωάννου. Εως τις 12 Μαΐου παρουσιάζονται ακριλικά σε χαρτόνι, όπου κυριαρχεί το κίτρινο και το μαύρο.

Αποκαλύπτοντας τον Μαξ Μπέκμαν

Εκθεση με χαρακτικά του μεγάλου Γερμανού καλλιτέχνη Μαξ Μπέκμαν, από τη συλλογή του Μουσείου Σπρένγκελ στο Ανόβερο, φιλοξενείται στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για μια σημαντική έκθεση, η οποία πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Ινστιτούτο «Γκαίτε» και θα διαρκέσει έως τις 13 του Μάη.

Οι ναζιστές χαρακτήρισαν την τέχνη του Μαξ Μπέκμαν «εκφυλισμένη» και τον ανάγκασαν το 1932 να παραιτηθεί από τη Σχολή Καλών Τεχνών της Φρανκφούρτης, ενώ παράλληλα, απομακρύνθηκαν τα έργα του από τα μουσεία. Μέχρι το 1937 κατασχέθηκαν πάνω από 500 πίνακές του. Κάποιοι άλλοι τον θεωρούσαν ως το «μοναχικό» της γερμανικής τέχνης. Ο ίδιος ο καλλιτέχνης πίστευε στο αδάμαστο ανθρώπινο πνεύμα και προσπάθησε μέσα από το έργο του να ανιχνεύσει σε βάθος την ανθρώπινη ύπαρξη.

Αν και είναι σωστό ότι ο Μ. Μπέκμαν δεν κατατάσσεται με σαφήνεια σε κάποια από τις τάσεις της εποχής του, και, επομένως, δεν είναι δυνατόν να χαρακτηριστεί εκπρόσωπος του εξπρεσιονισμού, του ρεαλισμού ή της νέας αντικειμενικότητας, δεν μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι παρέμεινε ανεπηρέαστος από την τέχνη του καιρού του. Οι επιρροές αυτές φαίνονται πιο καθαρά στο χαρακτικό του έργο: στις πρώτες του λιθογραφίες από την περίοδο 1907-1912, όπου κυριαρχούν οι έντονες αντιθέσεις ανάμεσα στο φως και στη σκιά χρώματος και οι μαλακές γραμμές μαρτυρούν πόσο κοντά βρίσκεται στους Γερμανούς ιμπρεσιονιστές (Λίμπερμαν, Σλέφογκτ, Κορίντ). Ωστόσο, αντίθετα από τους ιμπρεσιονιστές, η προσοχή του συγκεντρώνεται σχεδόν αποκλειστικά στον άνθρωπο.

Ηδη από την αρχή του χαρακτικού του έργου, ο Μ. Μπέκμαν δείχνει την προτίμησή του για δραματικά γεγονότα, τα οποία εικονογραφεί σε σειρές. Αργότερα θα εικονογραφήσει έργα θρησκευτικού περιεχομένου, καθώς και έργα της κλασικής και σύγχρονης λογοτεχνίας.

Η χαρακτική του Μ. Μπέκμαν μπορεί να χωριστεί σε τρεις περιόδους που διαφέρουν μεταξύ τους από την άποψη του ύφους. Η πρώτη περίοδος αρχίζει με μια αυτοπροσωπογραφία του 1901, όπου ο δεκαεφτάχρονος παρουσιάζει τον εαυτό του στον κόσμο κάνοντας ένα μορφασμό που υποδηλώνει κραυγή. Είναι κάτι σαν μια αρχέγονη κραυγή που ζητά ανθρωπισμό. Στη δεύτερη φάση, το σαφώς σκληρότερο και πλουσιότερο σε αντιθέσεις ύφος του Μ. Μπέκμαν επικεντρώνεται στο θέμα «Πόλεμος», τον οποίο ο καλλιτέχνης, στρατιώτης στο βελγικό μέτωπο, βίωσε στο ίδιο του το πετσί. Και μόνο μετά το 1924, με έργα όπως «Η κωφάλαλη», «Ξαπλωμένο γυμνό», αλλά και κατόπιν με τους μεγάλους κύκλους «Αποκάλυψη» και «Ημέρα και όνειρο», αρχίζει η χαρακτική τεχνοτροπία του καλλιτέχνη να θυμίζει ολοένα και περισσότερο σχέδιο και να προσλαμβάνει χαρακτήρα ζωγραφικής, καθώς ο καλλιτέχνης χρωματίζει με ακουαρέλες ένα μέρος του εκάστοτε χαρακτικού κύκλου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ