© did by graham |
Μέσα από την παράσταση εξιστορείται ένας από τους αρχαιότερους μύθους, αυτός των Λαβδακιδών, όπως τον συνέλαβε ο λαός και τον διαχειρίστηκαν οι μεγάλοι τραγικοί ποιητές. Ενας μύθος ο οποίος «ξεκινά» από την άφιξη του Κάδμου στη Θήβα, τον γάμο του Λάιου με την Ιοκάστη, τη γέννηση του Οιδίποδα, την πατροκτονία και τη λύση του αινίγματος της Σφίγγας, την τύφλωση, την εξορία, τη σύγκρουση του Ετεοκλή και του Πολυνίκη, την ανυπακοή της Αντιγόνης στην εντολή του Κρέοντα και «καταλήγει» με το τέλος του Οιδίποδα.
Η παράσταση «Οιδίπους» είναι μια σύνθεση των επτά τραγωδιών που αναφέρονται στον μύθο του οίκου των Λαβδακιδών. Συγκεκριμένα: Των τραγωδιών του Σοφοκλή «Οιδίπους Τύραννος», «Οιδίπους επί Κολωνώ» και «Αντιγόνη», των τραγωδιών του Ευριπίδη «Φοίνισσες», «Βάκχες» και «Ικέτιδες» και της τραγωδίας του Αισχύλου «Επτά επί Θήβας».
Εντεκα μόνο ηθοποιοί πάνω στη σκηνή, με απλά μέσα, αφηγούνται την περιπέτεια του μύθου του Οιδίποδα. Η παράσταση δεν περιλαμβάνει μόνο σκηνές από τις επτά τραγωδίες αλλά και πτυχές του μύθου - στιγμές που ορίζονταν ως «μιαρές», κατά την παράδοση της τραγωδίας, και εξιστορούνται μόνο από τους αγγελιοφόρους ή τον χορό.
Την ομάδα των ερμηνευτών που καλούνται να ζωντανέψουν αυτό το εγχείρημα απαρτίζουν σπουδαίοι ηθοποιοί της σύγχρονης ελληνικής σκηνής. Στο ρόλο της Ιοκάστης η Μαρία Κίτσου, Οιδίποδας ο Δημήτρης Λάλος, Κρέων ο Γεράσιμος Γεννατάς, Αντιγόνη η Λένα Δροσάκη, Ετεοκλής ο Γιώργος Παπαπαύλου, Πολυνείκης ο Μάνος Καρατζογιάννης, ενώ σε άλλους ρόλους οι απόφοιτοι της Δραματικής Σχολής του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας: Νάνσυ Χριστοπούλου, Ελένη Ανδρικοπούλου, καθώς και οι Δημήτρης Παγώνης, Κώστας Νικούλι. Στο ρόλο του Οιδίποδα στην τελευταία του ηλικία αλλά και του γενάρχη Κάδμου ο Τάκης Χρυσικάκος.
Η «Ηλέκτρα», έργο της όψιμης περιόδου του Σοφοκλή, που γράφτηκε πιθανότατα το 412 ή το 411 π.Χ., δραματοποιεί ένα από τα πιο ζοφερά επεισόδια του μύθου των Ατρειδών: Την εκδίκηση για το φόνο του Αγαμέμνονα που διέπραξαν η Κλυταιμνήστρα και ο Αίγισθος. Η Ηλέκτρα, κεντρική μορφή του δράματος, διατηρεί ζωντανή την ανάμνηση του φόνου του πατέρα της και παρακαλεί τους θεούς να βοηθήσουν στην τιμωρία των δολοφόνων του. Η επιστροφή του αδελφού της, του εξόριστου Ορέστη, αναπτερώνει τον πόθο της για εκδίκηση και δρομολογεί το έργο της τιμωρίας, που θα κορυφωθεί με την πράξη της μητροκτονίας. Το δράμα του Σοφοκλή εστιάζεται στο πρόσωπο της Ηλέκτρας και όχι στα ηθικά ζητήματα που επισύρει η πράξη της μητροκτονίας. Η εκδίκηση είναι συνειδητή επιλογή των ηρώων και όχι πράξη επιβεβλημένη από τους θεούς.
Αναφέρει μεταξύ άλλων ο σκηνοθέτης Θ. Παπακωνσταντίνου: «Γραμμένη στη σκιά του Πελοποννησιακού Πολέμου, η "Ηλέκτρα" του Σοφοκλή είναι από τα πιο "άγρια" έργα του ποιητή. Από την πρώτη κιόλας σκηνή της επιστροφής του μητροκτόνου Ορέστη έως και τις επινίκιες ιαχές του χορού στην τελευταία, υπάρχει ένας διαρκής διάλογος μεταξύ σκότους και φωτός. Μια μάχη αντιθέσεων με κεντρικό θέμα τη δίκη: Τη διαταραγμένη ισορροπία και την αποκατάστασή της».
Μετάφραση: Γιώργος Χειμωνάς. Σκηνικά - κοστούμια: Νίκη Ψυχογιού. Μουσική: Δημήτρης Σκύλλας. Χορογραφία: Χαρά Κότσαλη.
Παίζουν οι: Αλεξία Καλτσίκη, Μαρία Ναυπλιώτου, Αλέξανδρος Μαυρόπουλος, Χρήστος Λούλης, Νίκος Χατζόπουλος κ.ά.
Την Παρασκευή 27 και το Σάββατο 28/7 θα παρουσιαστούν στην Επίδαυρο οι «Θεσμοφοριάζουσες» του Αριστοφάνη, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου.
Ο Ευριπίδης είναι ταραγμένος, γιατί οι γυναίκες, που σήμερα τελούν τη μεγάλη τους γιορτή, τα Θεσμοφόρια, είναι αποφασισμένες να τον τιμωρήσουν, επειδή τις δυσφημίζει στα έργα του. Μοναδικός τρόπος για να αποτρέψει τον κίνδυνο είναι να στείλει στα Θεσμοφόρια έναν δικό του άνθρωπο, ντυμένο γυναικεία, για να τον υπερασπίσει. Τη δύσκολη αποστολή αναλαμβάνει ο Μνησίλοχος.
Στο σημείωμά του ο σκηνοθέτης Β. Θεοδωρόπουλος καταλήγει ότι πρόκειται για ένα έργο «για την κρίση αξιών, τη φύση και τον νόμο. Και πάνω απ' όλα ένα έργο που, με όπλο το θέατρο και το χιούμορ, δίνει άπειρες δυνατότητες στον ηθοποιό να πρωταγωνιστήσει ως πολιτικό ον στη σκηνή της κωμωδίας».
Μετάφραση: Παντελής Μπουκάλας. Μουσική: Νίκος Κυπουργός. Κοστούμια: Αγγελος Μέντης. Χορογραφίες: Σεσίλ Μικρούτσικου. Σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης.
Παίζουν οι: Μάκης Παπαδημητρίου, Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, Νάντια Κοντογεώργη, Γιώργος Χρυσοστόμου, Ελένη Ουζουνίδου κ.ά.
stefanos fotografia |
Η αντισυμβατικότητα του χαρακτήρα της ηρωίδας του έργου υποστηρίχθηκε από τη μουσική. Ο Μπιζέ συνδύασε με εξαιρετική επιτυχία το «υψηλό» και το «λαϊκό», εντάσσοντας «λαϊκότροπους» σκοπούς σε ένα «σοβαρό» είδος. Οχι με διακοσμητικό τρόπο, αλλά προκειμένου να υπηρετήσει τη δραματουργία του έργου. Για τον εμβληματικό και ιδιαιτέρως απαιτητικό ρόλο της Κάρμεν έρχεται στην Ελλάδα για πρώτη φορά μία από τις κορυφαίες λυρικές πρωταγωνίστριες. Η Ανίτα Ρατσβελισβίλι, η πρωταγωνίστρια της Σκάλας του Μιλάνου και της Οπερας του Παρισιού, που θεωρείται η πιο επιτυχημένη Κάρμεν της εποχής μας.
Συμμετέχουν η Χορωδία της ΕΛΣ υπό τη διεύθυνση του Αγαθάγγελου Γεωργακάτου και η Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής της αποστολής, υπό τη διεύθυνση της Κωνσταντίνας Πιτσιάκου.
Συμμετέχουν χορευτές του Μπαλέτου της ΕΛΣ, σε κινησιολογία Νταν Ο' Νιλ και Φώτη Νικολάου.
Η διακόσμηση του κτιρίου, με πλέον χαρακτηριστική την τοιχογραφία στην εσωτερική πρόσοψη των Προπυλαίων, αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά εικονογραφικά προγράμματα του ελληνικού 19ου αιώνα. Η αρχιτεκτονική και η ζωγραφική υπηρέτησαν ένα αφηγηματικό πλαίσιο που συνέδεε στενά τις περιόδους της ελληνικής Ιστορίας, ενώ το γλυπτό πρόγραμμά του επικεντρώθηκε στην πρόσφατη Ιστορία (ανδριάντες, στήλες πεσόντων, έργα Ελλήνων γλυπτών).
Οι ξεναγήσεις περιλαμβάνουν τη γνωριμία με την Αθηναϊκή Τριλογία και την επίσκεψη στο κτίριο των Προπυλαίων. Η διάρκειά τους είναι περίπου 60' και θα γίνουν από τους ιστορικούς Τέχνης του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΕΚΠΑ.
Για τις ξεναγήσεις υπάρχει συμβολικό τίμημα 2 ευρώ για ενηλίκους και 1 ευρώ για ανηλίκους και ειδικές κατηγορίες (περιλαμβάνεται ειδικό ενημερωτικό υλικό). Κράτηση θέσεων πραγματοποιείται στην ειδική σελίδα του ΕΚΠΑ: http://visit.uoa.gr/