Ο Αζναβούρ γεννήθηκε στο Παρίσι στις 22 Μάη του 1924. Ηταν αρμενικής καταγωγής και το πραγματικό του όνομα ήταν Βαγινάκ Αζναβουριάν. Τα πρώτα μαθήματα μουσικής τα έλαβε από τους γονείς του, μάλιστα σε ηλικία 5 ετών έπαιρνε μέρος σε παραστάσεις βαριετέ συνοδεύοντας τον πατέρα του παίζοντας κιθάρα. Στα εννιά του χρόνια εγκατέλειψε το σχολείο, για να συνεχίσει τις καλλιτεχνικές του παραστάσεις και ως τραγουδιστής με το καλλιτεχνικό όνομα Αζναβούρ. Η καριέρα του στη μουσική σκηνή αρχίζει τραγουδώντας στα παρισινά μπουλβάρ των δεκαετιών του '40 και του '50, στο πλάι των Εντίθ Πιάφ, Μορίς Σεβαλιέ και Σαρλ Τρενέ. Μάλιστα, πριν γίνει γνωστός ως τραγουδιστής, συνόδευε στο πιάνο την Πιάφ.
Ο Σαρλ Αζναβούρ, με τη φοβερή εκφραστική του ερμηνεία και τη βελούδινη φωνή, είχε ερμηνεύσει περισσότερα από 1.000 τραγούδια, κυρίως στη γαλλική γλώσσα. Σημαντικές επιτυχίες του, που σημάδεψαν τη δεκαετία του '60, είναι το «Λα Μάμμα» και το «Μεσιέ Καρνιμπάλ». Είχε κάνει πολλές περιοδείες σε όλο τον κόσμο. Ακόμα, είχει λάβει μέρος σε περίπου 60 κινηματογραφικές ταινίες, όπως στο «Αραράτ» του Αρμένιου Ατόμ Εγκογιάν και στο «Πυροβολήστε τον πιανίστα» του Φρανσουά Τρυφώ. Υποστηρίζεται ότι έχουν πουληθεί περίπου 100.000.000 δίσκοι του. Πολλές είναι οι τιμητικές διακρίσεις και τα βραβεία που είχε λάβει.
Μέχρι το τέλος της ζωής του παρέμενε ενεργός στο καλλιτεχνικό στερέωμα. Είναι χαρακτηριστικό ότι είχε επιστρέψει από μια περιοδεία στην Ιαπωνία, ενώ επρόκειτο να εμφανιστεί τους επόμενες μήνες στις Βρυξέλλες και το Παρίσι.
Αξίζει να σημειωθεί ότι φέτος συμπληρώνονται 42 χρόνια από το θάνατο του Μενέλαου Λουντέμη και 72 χρόνια από τη λειτουργία της Μακρονήσου ως στρατοπέδου συγκέντρωσης. Το μυθιστόρημα «Οδός Αβύσσου, αριθμός 0» είναι ένα από τα πιο βιωματικά έργα του Μενέλαου Λουντέμη, μιας και ο ίδιος έχει ζήσει ως πολιτικός κρατούμενος τη φρίκη της Μακρονήσου. «Η φρίκη της Μακρονήσου δε χωράει σε βιβλία. Διαβάζεται μόνο μες στα μάτια των τρελών της. Μόνο τ' αυτιά του Λαυρίου πρόφτασαν ν' αρπάξουν κάτι ξεφτίδια απ' τις φωνές...».
Η «πένα» του Λουντέμη έχει αμεσότητα, λυρισμό, δύναμη και ρεαλισμό. Οπως ο ίδιος υποστήριζε, δεν τον ενδιέφερε «η Τέχνη για την τέχνη, αλλά η καταγραφή της πραγματικότητας και η κατάδειξη της κοινωνικής ανισότητας. "Βάλε μια δύση κι ένα βαρκάκι να λιώνει μέσα. Ομορφιά! Μα, αν δεν υπάρχει μάτι να το δει, είναι ομορφιά;"».
Συντελεστές: Μουσική: Νότης Μαυρουδής. Σκηνικά: Ντέιβιντ Νεγρίν. Φωτισμοί: Αλέξανδρος Αλεξάνδρου. Κοστούμια: Μαρία Παπαδοπούλου. Sound Design: Μανώλης Μανουσάκης. Κίνηση: Στέφανι Τσάκωνα. Βοηθός σκηνοθέτη: Καλλιόπη Καραμάνη. Σκηνοθεσία Video: Γιώργος Κορδέλλας. Video art cinematography: Δημήτρης Ζόγκας, Παναγιώτης Ανδρεαδάκης. Φωτογραφία: Γιάννης Πρίφτης. Παίζουν: Χάρης Μαυρουδής, Δημήτρης Μαύρος, Χριστόδουλος Στυλιανού, Νότης Παρασκευόπουλος, Στέλιος Γεράνης. Τη φωνή του «δανείζει» ο Βασίλης Μπισμπίκης.
Τιμές εισιτηρίων: 15 ευρώ κανονικό, 12 ευρώ μειωμένο, 10 ευρώ ομαδικό και 8 ευρώ ανέργων - ατέλειες.
Dimitra PSichogiou |
Την παράσταση οργανώνει η ΤΕ Πειραιά του ΚΚΕ, προς τιμήν των 100 χρόνων του Κόμματος.
Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1945. Σπούδασε στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης θεωρητικά, πιάνο και τραγούδι, φοιτώντας παράλληλα στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Συνέχισε τις μουσικές σπουδές του στο R. Strauss Konservatorium και στην Ανώτατη Μουσική Ακαδημία του Μονάχου.
Ως σολίστ ή μαέστρος, πραγματοποίησε στην Ελλάδα και στο εξωτερικό πάνω από 1.600 παραστάσεις, συνεργάστηκε με όλες τις ελληνικές ορχήστρες και με πολλές ξένες, καθώς επίσης και με διάσημους μαέστρους. Πολλοί Ελληνες συνθέτες τού έχουν αφιερώσει έργα τους. Το 1977, με πρόσκληση του τότε διευθυντή του Τρίτου Προγράμματος της ΕΡΤ, Μάνου Χατζιδάκι, οργάνωσε για πρώτη φορά χορωδία στην ΕΡΤ, τη Χορωδία του Τρίτου Προγράμματος, που μετονομάστηκε σε Χορωδία της ΕΡΤ, της οποίας ήταν ο μόνιμος διευθυντής της για 32 χρόνια.
Οπως σημειώνεται σε ανακοίνωση του Συλλόγου: «Η επιτυχία του 1ου διεθνούς διαγωνισμού που έγινε το 2016, η ανάγκη να προσφέρουμε στους μαθητές μας και στο φιλόμουσο κοινό μουσικές εκδηλώσεις υψηλής καλλιτεχνικής αξίας, αλλά και η διαρκής προσπάθειά μας για τη στήριξη του έργου του Δημήτρη Φάμπα, των Ελλήνων συνθετών και της τέχνης της κιθάρας, μας ωθούν στη διοργάνωση αυτή, που παρά τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε θα είναι μια μεγάλη γιορτή για την κιθάρα στην Αθήνα!».
Ο προκριματικός γύρος του διαγωνισμού είναι διαδικτυακός και ξεκινά στις 10 Νοέμβρη 2018. Ο τελικός γύρος του διεθνούς διαγωνισμού αλλά και ο πανελλήνιος διαγωνισμός θα γίνουν στην Αθήνα, στον Πολυχώρο Πολιτισμού «Αννα Μαρία Καλουτά» του δήμου Αθηναίων στις 13 και 14 Απρίλη 2019, στο πλαίσιο μιας διημερίδας αφιερωμένης στην κιθάρα και στον Δημήτρη Φάμπα, με πολλές συναυλίες εξαίρετων σολίστ, κιθαριστικών συνόλων από ωδεία και μουσικά σχολεία, καθώς και με διαλέξεις.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να βρουν πληροφορίες στην ιστοσελίδα dimitrisfampasguitarcompetition.info.
Με μια εξομολογητική διάθεση, η Μαργαρίτα Ζορμπαλά ανοίγει το κουτάκι των αναμνήσεών της, τα φωτογραφικά της άλμπουμ και τη δισκοθήκη της, ανοίγει τα βιβλία που αγάπησε και τις ιστορίες τους. «Ανοίγει» τη μνήμη και το αίσθημά της.
Κάθε εμφάνιση της Μαργαρίτας Ζορμπαλά είναι μία πρόταση, έχει μια ιδέα, ένα θέμα, έχει συνοχή και το αίσθημα του συλλεκτικού. Οι ιστορίες, που ξεκινούν από την παιδική ηλικία και προχωρούν στην εφηβεία και στα νεανικά χρόνια, για να ολοκληρωθούν στην ωριμότητά της, φέρνουν συγκυριακά στην ψυχή τραγούδια, μουσικές απρόβλεπτες και ξεχωριστές.