ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 25 Απρίλη 2001
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ - ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ
Περικοπές στις παροχές χωρίς όρια

Τα μέτρα της κυβέρνησης για το ασφαλιστικό είναι εναρμονισμένα προς τη νέα στρατηγική του κεφαλαίου και της ΕΕ, που αποβλέπει στην αντικατάσταση των παροχών της κοινωνικής ασφάλισης (ΚΑ) με τις λεγόμενες παροχές «κοινωνικής προστασίας» για τους νεόπτωχους και κοινωνικά αποκλεισμένους. Πολλοί είπαν ότι η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ συνεχίζει την πολιτική της ΝΔ στον τομέα της ΚΑ. Για αποκατάσταση της αλήθειας σημειώνουμε ότι τα μέτρα είχαν σχεδιαστεί αρχικά από το ΠΑΣΟΚ και είχαν περιληφθεί, γενικόλογα, στο πενταετές πρόγραμμα 1988-92. Οποιος ανατρέξει στην αναλυτική έκθεση του ΚΕΠΕ για το πενταετές 1988-92, θα βρει μια πλήρη καταγραφή όλων των μέτρων, όπως προωθούνται σήμερα. Τα μέτρα, τότε, εντάσσονταν στη γενικότερη πολιτική λιτότητας, που εφάρμοζε, ως υπουργός Εθνικής Οικονομίας, ο σημερινός πρωθυπουργός και στις νεοφιλελεύθερες κατευθύνσεις για την ΚΑ, που επικρατούσαν από τις αρχές της δεκαετίας του '80.

Η ΝΔ επιχείρησε να περάσει σταδιακά τα μέτρα αυτά και βεβαίωνε ότι οι γνωστοί αντιασφαλιστικοί νόμοι της περιόδου 1990-92 αποτελούσαν μια πρώτη φάση της παρέμβασής της και θα ακολουθούσε και δεύτερη φάση. Το ΠΑΣΟΚ, όταν καταψήφιζε στη Βουλή τους αντιασφαλιστικούς νόμους, έπαιζε βέβαια θέατρο. Σήμερα η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ προωθεί τη δεύτερη φάση, που είχε υποσχεθεί η ΝΔ, με την οποία σαρώνονται όλες οι κοινωνικοασφαλιστικές κατακτήσεις των εργαζομένων. Τα μέτρα συνιστούν καταργήσεις δικαιωμάτων και περικοπές ασφαλιστικών παροχών χωρίς όρια. Οι επιλογές αυτές είναι για την κυβέρνηση μονόδρομος σήμερα, ύστερα από την ένταξη της χώρας στην ΟΝΕ και τις σιδερένιες προδιαγραφές του Συμφώνου Σταθερότητας για μειώσεις στις κοινωνικές επιβαρύνσεις του προϋπολογισμού και για αισθητή μείωση του δημοσίου χρέους. Θα αναφερθούμε στα κυριότερα από τα μέτρα της κυβέρνησης.

Πρώτο μέτρο είναι η κατάργηση, ουσιαστικά, του θεσμού των κατώτατων ορίων (ΚΟ) συντάξεων, που κατοχυρώνει στοιχειώδεις εγγυήσεις για την επιβίωση των μεγάλων ομάδων εργαζομένων (εργαζομένων με χαμηλούς μισθούς, μικρούς χρόνους ασφάλισης, ανάπηρους κ.ά.) και που προβλέπεται από τη ΔΣ 102/7952.

Το μεγάλο μέρος των νέων συνταξιούχων ΙΚΑ, από 1-1-2002, δε θα παίρνει τα σημερινά κ.ο. γήρατος - αναπηρίας (124.000 δρχ.) και λόγω θανάτου (111.000), αλλά τα προβλεπόμενα για τους νεοασφαλισμένους από 1-1-1993. Τα κ.ο. των νέων είναι τα γήρατος 67.000 δρχ., τα αναπηρίας 33.500 - 67.000 και τα λόγω θανάτου 33.500. Η διαφορά μέχρι του ύψους των σημερινών κ.ο. θα παγώσει και θα δίδεται ως επίδομα με εισοδηματικά κριτήρια. Σε πολλούς δηλαδή δε θα δίδεται. Ετσι π.χ. μια σύνταξη χηρείας θα μπορεί να είναι αντί 111.000 μόνο 33.500 δρχ. Από 1-1-2002 δε θα δίδεται στους νέους συνταξιούχους το γνωστό ΕΚΑΣ (6.000-28.000 δρχ.). Ας σημειωθεί ότι δεν πέρασε πολύς χρόνος από τις πανηγυρικές διακηρύξεις της κυβέρνησης για κατώτατη σύνταξη 152.000 δρχ. Βέβαια οι διακηρύξεις απέβλεπαν στην εξαπάτηση των εργαζομένων για τις παροχές της ΚΑ, αφού από τους 560.000 χαμηλοσυνταξιούχους του ΙΚΑ μόνο 50.000 περίπου παίρνουν 152.000 δρχ. και όλοι οι άλλοι συντάξεις μικρότερες.

Δεύτερο μέτρο είναι η κατάργηση, ουσιαστικά, του θεσμού των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων. Η κατάργηση θα γίνει με τη μέθοδο της επανεξέτασης των βαρέων και ανθυγιεινών μέσα στο 2001. Οπως φαίνεται, εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενοι στις οικοδομές, στο μέταλλο και άλλες βαριές και ανθυγιεινές εργασίες, θα αναγκάζονται να εργάζονται κόντρα στη βιολογική αντοχή τους, μέχρι τα 65. Ας σημειωθεί ότι η κατάργηση προετοιμαζόταν από καιρό. Είναι γνωστοί οι μύδροι της έκθεσης Ι. Σπράου κατά των υπαγόμενων στα βαρέα - ανθυγιεινά. Και όλα αυτά για να απαλλαγούν οι επιχειρήσεις από τις πρόσθετες ασφαλιστικές εισφορές (2,15%).

Τρίτο μέτρο είναι η αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης, για άνδρες και γυναίκες, στα 65. Προβλέπεται μέχρι το 2006 διατήρηση των ισχυόντων ευνοϊκότερων ορίων και αύξηση κατά έξι μήνες κάθε χρόνο από 1-1-2007 μέχρι τα 65. Η κυβέρνηση προπαγανδίζει με κάθε τρόπο το βήμα αυτό της μετάβασης. Ωστόσο, όσον αφορά την περίοδο 2002-2006 δε θα είναι παγωμένα όλα τα όρια ηλικίας. Σύμφωνα με το Ν. 2084/92 τα όρια ηλικίας των ανδρών στο Δημόσιο, ΔΕΚΟ, τράπεζες αυξάνονται σταδιακά και θα φτάσουν στα 65 το 2006. Το βήμα μετάβασης από το 2007 αφορά κυρίως τις γυναίκες.

Η κυβέρνηση προχωρεί στην καθιέρωση του ορίου των 65, παραβλέποντας τη βιολογική αντοχή των εργαζομένων, τις δυσχέρειες απασχόλησης και τις συνθήκες εργασίας. Θηριώδη επίθεση δέχονται οι γυναίκες, τα όρια των οποίων αυξάνονται μέχρι και 15 χρόνια. Οι γυναίκες χάνουν οριστικά την αναγνώριση των 5 χρόνων, που αντιστοιχούν στην ιδιαίτερη προσφορά τους στην αναπαραγωγική διαδικασία και στην οικογένεια.

Τέταρτο μέτρο είναι η καθιέρωση της 40ετίας, που πρακτικά θα σημάνει την κατάργηση της συνταξιοδότησης χωρίς όριο ηλικίας. Για να συμπληρώσει κάποιος 40 χρόνια εργασίας, πρέπει να μπει στην παραγωγική διαδικασία πριν τα 25 χρόνια του. Αλλωστε, οι μεγάλες ομάδες εργαζομένων δε συμπληρώνουν ποτέ ούτε 35ετία. Μικρό ποσοστό εργαζομένων με μόνιμη εργασία στον ιδιωτικό και κυρίως στο δημόσιο τομέα συμπληρώνει 35ετία.

Πέμπτο μέτρο είναι η αλλαγή της βάσης υπολογισμού των συντάξεων. Αντί των αποδοχών πενταετίας ή τελευταίου μήνα θα λαμβάνονται ως βάση υπολογισμού οι αποδοχές των 10 καλύτερων ετών της τελευταίας 15ετίας. Οι μειώσεις στις συντάξεις από τον υπολογισμό αυτό θα είναι μεγάλες.

Εκτο μέτρο είναι η μείωση του λεγόμενου ποσοστού αναπλήρωσης εισοδήματος. Για 35 χρόνια ασφάλισης το ποσοστό αναπλήρωσης θα είναι 60% για την κύρια σύνταξη, 20% για την επικουρική και συνολικά 80%. Ομως αν λάβουμε υπόψη τα δώρα εορτών, που δεν υπολογίζονται στις συντάξιμες αποδοχές και τη νέα βάση υπολογισμού, το 80% θα είναι μειωμένο κατά 30-50%. Οι μεγάλες ομάδες εργαζομένων, που συμπληρώνουν μόνο 15-20 χρόνια ασφάλισης, είναι φανερό ότι θα έχουν συνολικό ποσοστό αναπλήρωσης 20-30% και ότι θα παίρνουν τα νέα κ.ο. συντάξεων.

Για την ολοκλήρωση της αύξησης των ορίων ηλικίας γίνεται ρητή αναφορά στην πρόταση της κυβέρνησης για μεταβατική περίοδο. Για τα μέτρα της 40ετίας, της βάσης υπολογισμού και του ποσοστού αναπλήρωσης δεν αναφέρεται μεταβατική περίοδος. Ετσι, στον Τύπο έχουν γραφεί αντιφατικές ερμηνείες για την εφαρμογή των μέτρων αυτών από 1-1-2002, καθώς και από 1-1-2007. Πάντως, αν όλα αυτά ισχύσουν από το 2007, τότε φαίνεται ότι η κυβέρνηση επείγεται να ψηφίσει το νόμο της «μεταρρύθμισης» για να πετσοκόψει, αμέσως, τα κ.ο. συντάξεων και να στείλει, αμέσως, στα 65 τους εργαζόμενους στα βαρέα - ανθυγιεινά.

Βέβαια, το αντιασφαλιστικό καθεστώς, που θα επιβάλει η κυβέρνηση, άμεσα ή αργότερα, είναι άγριο και σαρωτικό για τα ασφαλιστικά δικαιώματα και δεν αλλάζει, με όποια μετάβαση, ο αντιλαϊκός χαρακτήρας του. Το καθεστώς αυτό πλήττει όλους ανεξαίρετα τους εργαζόμενους και μειώνει τις συντάξεις τους στο 1/3-1/2 των καταβαλλόμενων σήμερα συντάξεων.

Εβδομο μέτρο είναι οι ενοποιήσεις των ταμείων σε οκτώ ταμεία κύριας ασφάλισης, με κλάδους και επικουρικής ασφάλισης (ΙΚΑ, Δημοσίου, ΟΑΕΕ, ΟΓΑ, ΔΕΚΟ, τραπεζικών, επιστημόνων, δημοσιογράφων). Σημειώνουμε ότι το ταμείο των δημοσίων υπαλλήλων θα είναι, από τη σύστασή του, προβληματικό και θα ζητηθεί αύξηση των εισφορών ασφαλισμένων και ότι οι ενοποιήσεις γίνονται για να συνδράμουν οικονομικά τα ισχυρά ταμεία τα μη ισχυρά. Επίσης, ότι η προσάρτηση των επικουρικών ταμείων σ' αυτά γίνονται για να τους παίρνουν, όποτε χρειάζονται, τα αποθεματικά τους, όπως έγινε με το ΤΕΑΜ. Για το ΤΕΑΜ σημειώνουμε ότι αν δεν αποδοθούν τα αποθεματικά του, που πήρε το ΙΚΑ (1,5 τρισ. με τις αποδόσεις τους), οδηγείται σε οικονομικό αδιέξοδο.

Ποια τριμερής χρηματοδότηση;

Η κυβέρνηση συνόδευσε τα μέτρα της με τη διαβεβαίωση ότι διατηρείται η τριμερής χρηματοδότηση για τους νέους ασφαλισμένους. Βέβαια, χωρίς να αποδίδει στα ταμεία τα ποσά της κρατικής εισφοράς. Στο ΙΚΑ π.χ. δεν έχει αποδώσει 500 δισ. Για τους ασφαλισμένους πριν το 1993 δεν είπε τίποτε. Ωστόσο, η επιχορήγηση στο ΙΚΑ μειώθηκε από 41,75% των εσόδων του το 1990 στο 11,24% το 2001. Τις οφειλές του κράτους προς το ΙΚΑ, που ανέρχονται σε 1,3 τρισ.. θα τις αποδώσει σε δόσεις σε 15 χρόνια με επιτόκιο 2%. Από το άλλο μέρος έχουν θεσπιστεί μειώσεις στις εισφορές εργοδοτών, οι παγωμένες οφειλές των επιχειρήσεων προς το ΙΚΑ έχουν ξεπεράσει το ένα (1) τρισ. και η εισφοροδιαφυγή, στο ΙΚΑ μόνο, ξεπερνάει τα 600 δισ. το χρόνο. Με τη γνωστή καταλήστευση των αποθεματικών, τα ταμεία έχασαν 30 τρισ. δρχ. και, τέλος, με τον τζόγο των αποθεματικών τους στο Χρηματιστήριο, που τους επέβαλε η κυβέρνηση, έχασαν το 2000 πάνω από ένα (1) τρισ. δρχ.

Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι τα ταμεία θα έχουν στο μέλλον μεγάλα ελλείμματα και γι' αυτό είναι αναγκαία η «μεταρρύθμισή» της. Τα ταμεία αντιμετωπίζουν πράγματι οικονομικά προβλήματα, αλλά η αντιμετώπισή τους γιατί πρέπει να γίνει με άγριες περικοπές παροχών; Οι νεοσυντηρητικοί, όπως είναι γνωστό, προτείνουν να γίνει με την ολοσχερή κατάργηση... των ταμείων. Μπορεί βέβαια να γίνει και με μέτρα οικονομικής ενίσχυσής τους. Να υπάρξει επαρκής κρατική συμμετοχή στη χρηματοδότηση της ΚΑ, όπως γίνεται και σε άλλες χώρες, να ανακληθούν οι μειώσεις εισφορών εργοδοτών, να παταχτεί η μη πληρωμή νομοθετημένων εισφορών και να παύσει η καταλήστευση των αποθεματικών των ταμείων.

Σαθρά στοιχεία

Ακόμη, η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι κύρια αιτία για τα προβλήματα είναι η γήρανση του πληθυσμού και ότι το επίπεδο απασχόλησης και η ανεργία είναι αιτίες μικρού βαθμού. Τη γήρανση την επικαλούνταν και στο παρελθόν όλες οι κυβερνήσεις, ιδιαίτερα όταν προχωρούσαν σε περικοπές παροχών. Ωστόσο, μέχρι σήμερα η γήρανση δεν είχε σοβαρές επιπτώσεις στην ΚΑ. Για το μέλλον, εξάλλου, πρέπει να ληφθούν υπόψη και οι θετικές επιπτώσεις από την παρουσία στη χώρα μας του πληθυσμού των μεταναστών. Σημειώνουμε, πάντως, ότι οι ισχυρισμοί για τις επιπτώσεις της γήρανσης στηρίζονται στα γενικά στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας, ΟΟΣΑ κλπ. Η κυβέρνηση δεν έχει πληθυσμιακά στοιχεία. Το ΙΚΑ, επίσης, δεν έχει στοιχεία για τους ασφαλισμένους του και η αναλογία εργαζομένων προς συνταξιούχους, που δίδει (2,34), είναι αυθαίρετη. Είναι χαρακτηριστικό ότι το ΙΚΑ θεωρούσε, όπως φαίνεται από τους προϋπολογισμούς του, ότι για όλα τα χρόνια 1991-98 οι ασφαλισμένοι στην κοινή ασφάλισή του ήταν 1.120.000 χωρίς αύξηση ή μείωση, από χρόνο σε χρόνο, ούτε κατά έναν (1).


Του
Χρήστου ΡΟΥΠΑΚΙΩΤΗ*
Ο Χρήστος Ρουπακιώτης είναι πρώην υποδιοικητής του ΙΚΑ.

Οι πραγματικές αιτίες

Οι πραγματικές αιτίες για τα προβλήματα είναι γνωστές στους εργαζόμενους. Είναι η άρνηση του κράτους να συμμετάσχει στη χρηματοδότηση της Κοινωνικής Ασφάλισης (ΚΑ), η ακολουθούμενη γενικότερη νεοφιλελεύθερη πολιτική, που συνεπάγεται διόγκωση της ανεργίας και μείωση των εισοδημάτων των εργαζομένων, η μη πληρωμή των εισφορών των επιχειρήσεων, η συνεχής διεύρυνση των ανασφάλιστων (σήμερα 1.800.000), διεύρυνση που θα επεκταθεί μετά το νόμο για τις εργασιακές σχέσεις κ.ά.

Η κυβέρνηση ισχυρίζεται, τέλος, ότι αποβλέπει σε ένα σύστημα ΚΑ βιώσιμο και κοινωνικά δίκαιο και ότι διατηρεί το δημόσιο χαρακτήρα του, απορρίπτοντας την ιδιωτικοποίησή του. Τη βιωσιμότητά του βέβαια τη συνδέει με την άγρια μείωση των συντάξεων, μεταφέροντας τις ευθύνες του κράτους και της εργοδοσίας στις πλάτες των εργαζομένων. Ωστόσο, το κεντρικό πρόβλημα της ΚΑ είναι οι ανεπαρκείς παροχές, κυρίως προς τις μεγάλες ομάδες εργαζομένων. Οι περικοπές χωρίς όρια, που προωθεί η κυβέρνηση, θα οδηγήσουν μεγάλες μάζες συνταξιούχων σε πλήρη εξαθλίωση. Για να υπάρξει βιώσιμο σύστημα πρέπει να αντιμετωπιστούν οι πραγματικές αιτίες των προβλημάτων των Ταμείων που σημειώσαμε ήδη.

Σχετικά με το κοινωνικά δίκαιο σύστημα θυμίζουμε ότι υπάρχουν μερικές χιλιάδες υπερσυνταξιούχοι με συντάξεις μαμούθ (600.000 - 1.500.00 δρχ. το μήνα) που, μάλιστα, δεν αντιστοιχούν σε δικές τους εισφορές. Είναι «στελέχη» του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, βουλευτές, δημοσιογράφοι κ.ά. Με τις προκλητικές αυτές συντάξεις μαμούθ τίθεται θέμα όχι μόνο κοινωνικής δικαιοσύνης αλλά και ανήθικης μεταχείρισης.

Η κυβέρνηση με τον ισχυρισμό ότι απέρριψε την ιδιωτικοποίηση της ΚΑ, φαίνεται να υπονοεί ότι δεν προώθησε το διαβόητο σύστημα των «τριών πυλώνων». Κατά τη γνώμη μας, δεν τόλμησε να το προωθήσει κάτω από την πίεση των εργαζομένων. Αλλωστε, ορισμένοι θεωρούν ότι τα μέτρα της κυβέρνησης αποτελούν προϋπόθεση για την εισαγωγή του συστήματος αυτού. Τέλος, μέσω αυτού η κυβέρνηση ήθελε τη διεύρυνση του τζόγου των αποθεματικών στο Χρηματιστήριο, διεύρυνση που ήταν αδύνατη ύστερα από τις πρόσφατες μεγάλες απώλειες των Ταμείων.

ΕΔΟΕΑΠ

Αρ. πρωτ.: ΔΥ

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Ενιαίου Δημοσιογραφικού Οργανισμού Επικουρικής Ασφάλισης και Περίθαλψης (ΕΔΟΕΑΠ) συνεδρίασε εκτάκτως σήμερα 23-04-2001 για να εξετάσει τις επιπτώσεις που θα έχουν σε περίπτωση υλοποίησης οι προτάσεις της κυβέρνησης για το Ασφαλιστικό.

Το Διοικητικό Συμβούλιο, εκφράζοντας την αγανάκτηση των 10.000 ασφαλισμένων του Οργανισμού για την επιχειρούμενη διάλυση και των τριών κλάδων (Υγεία, Πρόνοια και Επικούρηση) του ΕΔΟΕΑΠ αποφάσισε ομόφωνα όπως την 26η Απριλίου τ.ε., ημέρα της πανελλαδικής απεργίας των συνδικαλιστικών οργανώσεων, να παραμείνουν κλειστές όλες οι υπηρεσίες του, διοικητικές και ιατρικές.

Αθήνα 23-4-2001

Το ΔΣ του ΕΔΟΕΑΠ

Η πρόταση του ΚΚΕ

Το ΚΚΕ προτείνει η Κοινωνική Ασφάλιση (ΚΑ) να ανταποκρίνεται στις ώριμες ανάγκες των εργαζομένων. Αυτή η πρότασή του εντάσσεται στη συνολική του πρόταση για ένα διαφορετική δρόμο εξέλιξης και ανάπτυξης της ελληνικής κοινωνίας. Την ΚΑ τη θεωρεί βασικό συστατικό της ανάπτυξης και της κοινωνικής προόδου. Συντάσσεται με τις προτάσεις των εργαζομένων για κατώτατη σύνταξη 220.000 δρχ., ασφαλιστική κάλυψη όλων ανεξαίρετα των εργαζομένων, μείωση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης στα 60 για τους άνδρες, 55 για τις γυναίκες και 55-60, αντίστοιχα, για τους εργαζόμενους στα βαρέα - ανθυγιεινά, επαρκή χρηματοδότηση της ΚΑ από το κράτος και τους εργοδότες, απόδοση των οφειλών προς τα ταμεία και, σε μια προοπτική, την απαλλαγή των εργαζομένων από τις ασφαλιστικές εισφορές.

Οι εργαζόμενοι, όλοι ανεξαίρετα, πρέπει να συμμετάσχουν στους αγώνες που αναπτύσσονται σε όλη τη χώρα για την υπεράσπιση αλλά και τη διεύρυνση των ασφαλιστικών δικαιωμάτων. Τώρα, μόνο το μέτωπο του αγώνα μπορεί να αποθαρρύνει την κυβέρνηση να προχωρήσει στη διάλυση της ΚΑ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ