Την αντίθεσή τους στα μέτρα της κυβέρνησης για το ασφαλιστικό, εκφράζουν σύσσωμοι οι καλλιτεχνικοί φορείς της χώρας, οι οποίοι θα πραγματοποιήσουν στις 10 Μάη στο Σύνταγμα, μεγάλη συγκέντρωση διαμαρτυρίας. Τη συγκέντρωση διοργανώνουν οι φορείς: Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος - Ακροάματος, Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, Ενωση Ελλήνων Μουσουργών, Εταιρεία Συγγραφέων, Ενωση Τραγουδιστών Ελλάδας, Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Σύλλογο Χορευτών Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Σωματείο Χορού - Ρυθμικής, Πυραμίδα Ελλήνων Φωτογράφων κ.ά.
Οι παραπάνω φορείς καλούν τα μέλη τους να αποκρούσουν τα νέα μέτρα για την ασφάλιση των εργαζομένων, μέτρα που, όπως τονίζουν, «θίγουν και όλους τους καλλιτεχνικούς κλάδους, όπου υπάρχει σχέση εξαρτημένης εργασίας. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι με το ισχύον καθεστώς, κλάδοι που μαστίζονται από την ανεργία ή την υποαπασχόληση (μουσικοί, ηθοποιοί κ.ά.) συγκεντρώνουν τα αναγκαία ένσημα στα 72-82 χρόνια τους».
Ακόμη θα απαιτήσουν από την κυβέρνηση να αποδίδονται απρόσκοπτα οι τιμητικές συντάξεις (150.000 δρχ. μηνιαίως) μέχρι να υπάρξει καθολική λύση του ασφαλιστικού - συνταξιοδοτικού των παντελώς ανασφάλιστων κλάδων και να μην καταργηθούν, όπως δρομολογεί το υπουργείο Οικονομικών. Σημειώνουμε ότι ο υπουργός Πολιτισμού, όπως και οι προκάτοχοί του, αρνήθηκε το διάλογο και να συναντήσει τους φορείς.
Η εκδήλωση - παρουσίαση του δίσκου προλογίστηκε από το δήμαρχο Αθήνας, Δημήτρη Αβραμόπουλο, εκπρόσωπο της δισκογραφικής εταιρίας και από τον κορυφαίο συνθέτη, ο οποίος χαρακτήρισε «ιδιαίτερη προσωπική στιγμή του» αυτό το δίσκο, επειδή μετά από χρόνια ξαναγύρισε στο λαϊκό τραγούδι και έμεινε για μήνες στο παλιό του στούντιο, εξομολογούμενος: «Για μένα οι ωραιότερες στιγμές, αυτές που λαχταρούσα όταν ήμουν φυλακή, είναι με την οικογένειά μου και στο στούντιο. Παρά την ηλικία μου, ξαναμπήκα στο στούντιο γιατί θέλω να διευθύνω τα έργα μου, που είναι γραμμένα για μπουζούκι, το "καταραμένο", αγαπημένο μου όργανο».
Ο Μίκης Θεοδωράκης αποκαλώντας το έργο του «απόπειρα όπερας για μια τραγωδία του λαού, τον εμφύλιο», μια προσπάθεια «υπέρβασης και των δικών μου τραυμάτων και ενός μηνύματος ψυχής, με το "Ενωθείτε χέρια, χέρια"», θυμήθηκε τη λογοκριτική περιπέτεια της πρώτης εγγραφής. Το κόψιμο του τραγουδιού «Αλυσίδα». Τη βλακώδη άποψη του λογοκριτή, όσον αφορά στο τραγούδι «Στα περβόλια», εκεί που λέει «για το μέτωπο σαν έφευγα μανούλα/ εσύ δεν ήρθες να με δεις./ Ξενοδούλευες και πήρα μόνος μου/ το τραίνο/ που με πήγε πέρα απ' τη ζωή», ότι «δε γίνεται η μάνα ενός εθνικόφρονα να ξενοδουλεύει»!!! Θυμήθηκε τους «χαμένους» στο Βραχάτι, στίχους του Τάσου Λειβαδίτη για το υπέροχο (πρόσθετο) τραγούδι «Κλάψε πικρό μου σύννεφο». Μίλησε για τα δύο, επίσης, έξοχα στιχουργικά και συνθετικά, τραγούδια, σε στίχους του αδελφού του Γιάννη Θεοδωράκη, που τιτλοφορούνται «Ταγκό του Εφιάλτη» και «Τραγούδι κόκκινο θα πω», για το «Νανούρισμα» σε στίχους Κώστα Βίρβου, για την εικονογράφηση του έργου, από εικαστικούς καλλιτέχνες του μεγέθους των Μόραλη, Μποστ, Τσαρούχη και τώρα από τον Αλέκο Φασιανό.
Ευχαριστώντας τη «Λαϊκή Ορχήστρα Μ. Θεοδωράκης» για την «ευλαβική» προβολή του έργου και προϊδεάζοντας τους παραβρισκόμενους για την απόλαυση που στη συνέχεια τους πρόσφερε η ζωντανή εκτέλεση του έργου, εξήρε τους νέους συνεργάτες του. Την «υπέροχη», όντως, ερμηνεία της Νένας Βενετσάνου. Την «έκπληξη του δίσκου» και «βαρυτονο-τενόρο, άξιο για το λυρικό θέατρο», Γιάννη Μπέζο (πράγματι είναι εξαίρετη η ερμηνεία του στο θεατρόμορφο «Ταγκό του Εφιάλτη»). Τον «δωρικό» Δημήτρη Μπάση, που ερμηνεύει «τραγούδια που είναι για αντάρτες. Τραγούδια στιφά και δυνατά σα βελανιδιές».
Μια τέτοια περίπτωση κλήθηκε για άλλη μια φορά να επιλύσει το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, το οποίο, επίσης για άλλη μια φορά, βρέθηκε στη δυσάρεστη θέση να μαθαίνει τελευταίο ό,τι θα έπρεπε να ξέρει πρώτο. Το ΚΑΣ κλήθηκε (για δεύτερη φορά) να γνωμοδοτήσει στην έγκριση ή μη εγκατάστασης βιολογικού καθαρισμού στα Κατάπολα της Αμοργού, σε μια περιοχή που αποτελεί κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο, ο οποίος ταυτίζεται με την αρχαία Μινώα, μία από τις τρεις αρχαίες πόλεις του νησιού, μεγάλης αρχαιολογικής σπουδαιότητας.
Το Συμβούλιο βρέθηκε προ εκπλήξεως, όταν από τα στοιχεία προέκυψε, ότι το έργο συζητείται εδώ και μια 15ετία, ενώ η Αρχαιολογική Υπηρεσία έμαθε γι' αυτό μόλις το 1998, όταν ο δήμος Αμοργού ζήτησε άδεια για την εγκατάσταση από την τοπική Εφορεία. Επειδή το έργο περιλάμβανε και αιγιαλό, το θέμα παραπέμφθηκε στην Εφορεία Εναλίων, η οποία επιφυλάχτηκε να απαντήσει διότι δεν είχε πλήρη στοιχεία. Ο δήμος επανήλθε μετά από περίπου 1,5 χρόνο, ζητώντας αυτή τη φορά άδεια για κατασκευή αποχέτευσης στα Κατάπολα, έργο το οποίο όμως έχει άμεση σχέση με τη χωροθέτηση του βιολογικού στη θέση για την οποία αντιδρά η Εφορεία. Κι αυτό διότι η οδός πρόσβασης στον βιολογικό περνάει μέσα από τον αρχαιολογικό χώρο, ενώ στο ΚΑΣ εκφράστηκαν και φόβοι, μήπως αυτός ο δρόμος καταλήξει τελικά στην οικοπεδοποίηση της περιοχής.
Από την άλλη πλευρά, το έργο θεωρείται άμεσης προτεραιότητας για το νησί, έχει ενταχθεί σε μια σειρά χρηματοδοτικά προγράμματα χωρίς να υλοποιηθεί, τελευταία φορά εντάχθηκε στο Β' Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και όλα δείχνουν πως θα περάσει και στο Γ' ΚΠΣ. Ο δε δήμαρχος Αμοργού που μίλησε στο Συμβούλιο είπε ότι το έργο έχει ήδη δημοπρατηθεί από τα τέλη του '99, χωρίς βέβαια να έχει την έγκριση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Η πρόταση της Εφορείας είναι να βρεθεί νέα χωροθέτηση του έργου και το ΚΑΣ τελικά αποφάσισε να κάνει αυτοψία μέσα στο Μάη.
Κυκλοφορεί σήμερα το νέο τεύχος του περιοδικού «Νέμεσις». Με τίτλο «Σκάνδαλο ΥΠΕΞ στη Βιέννη», η «Νέμεσις» δημοσιεύει ντοκουμέντα για την κατασπατάληση δημοσίου χρήματος και μεταφορά σημαντικών ποσών από το λογαριασμό της Μόνιμης Αντιπροσωπείας της Ελλάδας στον ΟΑΣΕ, στον προσωπικό λογαριασμό του Κων. Πρεβεδουράκη. Στο τεύχος υπάρχει αναφορά στην «Ιστορική για την ελευθερία του Τύπου απόφαση του δικαστηρίου», που κρίνει «Νομικά αβάσιμη» την αίτηση της Μ. Παπανδρέου για ασφαλιστικά μέτρα εναντίον της Λ. Κανέλλη και του περιοδικού. Περιλαμβάνονται και άλλα ενδιαφέροντα θέματα, όπως: «Ασφαλιστικό: Η "αμερικανοποίηση" της κοινωνικής ασφάλισης» της Μαρίας Φραγκιαδάκη, «Ταυτότητες: Παράνομα θα κυκλοφορούν οι Ελληνες στην Ε.Ε. με τις νέες ταυτότητες, που δε θ' αναγράφουν την ιθαγένεια», «Εθνικό Σύστημα Υγείας: Οι αλλαγές, οι ανεπάρκειες, οι δυσκολίες». Θέματα για την επίσκεψη του Πάπα, τον ιμπεριαλισμό στα Βαλκάνια, το Μεξικό,τις δημοτικές εκλογές στη Γαλλία και συνεντεύξεις των: Βασίλη Λέκκα, Αντιγόνης Βαλάκου, Αλέξανδρου Ρήγα - Δημήτρη Αποστόλου και Δήμου Αβδελιώδη.
Από αύριο θα προβάλλεται στο «Φιλίπ» η ταινία του Σταύρου Ιωάννου «Κλειστοί δρόμοι». Μέσα από την ιστορία ενός Κούρδου φυγάδα, που περνάει τα ελληνοτουρκικά σύνορα αναζητώντας τον αδερφό του, ξεδιπλώνεται η ζωή των Κούρδων λαθρομεταναστών στην Ελλάδα, οι αγωνίες και ο πόθος τους για καλύτερη ζωή.
Η ταινία - επίσημη ελληνική συμμετοχή στο «Πανόραμα» του φετινού Φεστιβάλ Βερολίνου - απέσπασε τιμητική μνεία στο περσινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Το σενάριο είναι του σκηνοθέτη και της Αφροδίτης Παυλάκου, η φωτογραφία του Διαμαντή Παπαδόπουλου, τα σκηνικά του Θάνου Μπεγνή, η μουσική του Βαγγέλη Κατσούλη. Παίζουν οι ηθοποιοί: Χουσεΐν Αμπντουλάχ, Φαλάχ Χασάν, Αχμέτ Γκουλί, Ζιρέκ Μισουρί.
Μαζί με τους «Κλειστούς δρόμους» θα προβάλλεται και η μικρού μήκους ταινία του Γιάννη Λεοντάρη «Το τραγούδι των πορτοκαλιών». Ενα «παραμύθι για τρεις γυναίκες, μια Τσιγγάνα και χίλια πορτοκάλια», τα οποία, ενώ είναι για πούλημα... τραγουδούν.
Η ταινία απέσπασε το ειδικό βραβείο κριτικής επιτροπής και τα βραβεία φωτογραφίας, μοντάζ και ήχου του Φεστιβάλ Δράμας και την κρατική διάκριση ποιότητας του υπουργείου Πολιτισμού, ενώ συμμετείχε στο Φεστιβάλ Μονπελιέ.
Το σενάριο είναι του σκηνοθέτη, η φωτογραφία του Οδυσσέα Παυλόπουλου, το μοντάζ της Μπονίτας Παπαστάθη, ο ήχος του Πάνου Παπαδημητρίου, τα σκηνικά της Κέλλυς Βρεττού και η μουσική του Σωτήρη Δεμπόνου. Παίζουν οι: Μαρία Σκουλά, Σουλτάνα Νικολαΐδου, Μαρία Τσιμά, Ηλέκτρα Γεννατά.
Το «Βραβείο Δημοσιογραφικής Αριστείας "Αλέκος Λιδωρίκης"» απονέμεται στον δημοσιογράφο Σοφιανό Χρυσοστομίδη, σήμερα (8 μμ), στη μεγάλη αίθουσα του Πανεπιστημίου Αθηνών. Την προσφώνηση θα κάνει ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Γ. Μπαμπινιώτης, την εισήγηση ο πρόεδρος του Τμήματος ΜΜΕ, Μ. Μεϊμάρης, το βραβείο θα απονείμει ο υπουργός Παιδείας Π. Ευθυμίου. Ο τιμώμενος θα μιλήσει για την «Εντυπη δημοσιογραφία στην κοινωνία της πληροφορίας».
Ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος αντιστέκεται στις νέες «παράλογες» ρυθμίσεις που θέλει να εφαρμόσει η κυβέρνηση στο ασφαλιστικό σύστημα των εργαζομένων, οι οποίες «πλήττουν βαθύτατα κατακτήσεις και δικαιώματα πολλών χρόνων». Ο ΠΜΣ καλεί τους μουσικούς να συμμετέχουν ενεργά στη σημερινή απεργιακή συγκέντρωση. Η προσυγκέντρωση θα γίνει στις 10πμ, στα γραφεία του συλλόγου (Σαπφούς 10).
«Ζωντανά κάστρα: Ευρωπαϊκή κληρονομιά και σύγχρονη ζωή» είναι το θέμα του συνεδρίου που πραγματοποιείται αύριο στην Εταιρεία Ηπειρωτικών Μελετών στα Ιωάννινα από τη Διεύθυνση Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων, την 8η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων και την Εταιρεία Αναπτυξιακών Μελετών «Prisma». Στο συνέδριο, που γίνεται στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος «Ζωντανά Κάστρα», συμμετέχουν οι Ελλάδα, Ιταλία και Ισπανία.