Motion Team |
Η κυβέρνηση, από την πλευρά της, για το αμέσως επόμενο διάστημα δρομολογεί νέες νομοθετικές παρεμβάσεις, όπως για τη «βελτίωση» του λεγόμενου «αναπτυξιακού νόμου» για τις κρατικές επιδοτήσεις, τα ειδικά προνόμια, τις φοροελαφρύνσεις, απαλλαγές και τα ειδικά προνόμια που προβλέπονται για νέες κερδοφόρες επενδύσεις. Μαζί με αυτές θα ξεδιπλωθούν και οι παρεμβάσεις που προβλέπονται στο «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019-2022», συνολικά για τη μάζα των «βιώσιμων» επιχειρήσεων, αναφορικά με τη μείωση της φορολογίας επί των κερδών και των διανεμόμενων μερισμάτων, την κρατική επιδότηση του λεγόμενου «εργατικού κόστους» για νέες προσλήψεις «ευέλικτων» εργαζομένων κ.ά.
Τα παραπάνω βέβαια προϋποθέτουν τη μόνιμη παραγωγή «φαραωνικών πλεονασμάτων», που με τη σειρά τους θα φορτώνονται στις λαϊκές πλάτες.
Σε αυτό το φόντο, οι νέες «βελτιώσεις» στον «αναπτυξιακό νόμο» που έφερε η σημερινή κυβέρνηση το 2016, θα αφορούν σύμφωνα με πληροφορίες το θεσμικό πλαίσιο για τις κρατικές ενισχύσεις σε εταιρείες που εγκαθίστανται στην Ελλάδα, με σκοπό την παροχή ενδοομιλικών υπηρεσιών, καθώς και το καθεστώς των ενισχύσεων για τις πολύ μεγάλες «στρατηγικές επενδύσεις».
Ειδικότερα, μεταξύ άλλων:
-- Θα παρέχονται αυξημένες προκαταβολές κρατικών ενισχύσεων επί του συνολικού κόστους του επενδυτικού σχεδίου, προκειμένου να ενισχυθεί η ρευστότητα των επενδυτών από την αρχική φάση υλοποίησης του επιχειρηματικού πλάνου.
-- Οι φοροελαφρύνσεις θα ξεκινούν πριν από την ολοκλήρωση της επένδυσης, συγκεκριμένα μετά την πιστοποίηση του 50% στο προβλεπόμενο επιχειρηματικό πλάνο.
-- Για τις «στρατηγικές επενδύσεις», θα προβλέπεται παράλληλη ενίσχυση τόσο από την πλευρά της κρατικής επιδότησης όσο και μέσω εκχώρησης φορολογικής απαλλαγής, ενώ ταυτόχρονα θα ισχύουν και τα νέα κίνητρα που παρέχονται και για τις άλλες επενδύσεις.
Σύμφωνα με τον αρχικό «αναπτυξιακό νόμο» της σημερινής κυβέρνησης, στην κατηγορία αυτή εντάσσονται επενδύσεις ύψους πάνω από 20 εκατ. ευρώ. Μεταξύ άλλων, ήδη προβλέπεται σταθερός φορολογικός συντελεστής για 12 χρόνια μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης, ενώ όπως ρητά αναφέρεται, σε περίπτωση μείωσης του φορολογικού συντελεστή επί των κερδών, θα εφαρμόζεται ο μειωμένος συντελεστής.
Για «ενδοομιλικές υπηρεσίες» - δηλαδή για επενδύσεις στην Ελλάδα που παράγουν αποκλειστικά για τους μητρικούς ομίλους τους στο εξωτερικό - προβλέπεται η επέκταση του καθεστώτος κρατικών ενισχύσεων με την υπαγωγή σε αυτό δραστηριοτήτων όπως ανάπτυξη λογισμικού, προγραμματισμός ηλεκτρονικών υπολογιστών και υποστήριξη συστημάτων πληροφορικής, διαχείριση προμηθευτών, πελατών και εφοδιαστικής αλυσίδας κ.ά.
Την ίδια ώρα, το «πακέτο» με τα «αντίμετρα» περιλαμβάνει νέα μέτρα στήριξης του κεφαλαίου. Μεταξύ των προωθούμενων διατάξεων δεσπόζουν:
-- Κρατική επιδότηση του συνόλου των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών για νέους μισθωτούς έως 25 ετών, με ποσό ύψους 103 εκατ. για το 2019.
-- Μείωση του εταιρικού φορολογικού συντελεστή στα επιχειρηματικά κέρδη κατά τέσσερις μονάδες, από το 29% στο 25% σε βάθος τετραετίας, αρχής γενομένης από το 2020, με όφελος πάνω από 460 εκατ., σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο.
-- Μείωση φορολογίας και επί των διανεμόμενων κερδών στο 10% από 15% από το 2020.
Επιπλέον, ο «οδικός χάρτης» της κυβέρνησης στην πορεία ανάκαμψης εστιάζει στο ζήτημα της «αναπτυξιακής τράπεζας», για την οποία επισημαίνουν ότι οι διαδικασίες θεσμοθέτησης θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2018, προκειμένου εντός του 2019 να τεθούν σε λειτουργία τα πρώτα από τα χρηματοδοτικά εργαλεία που θα περιλαμβάνονται σε αυτήν. Επίσης, με άξονα το «διαμορφωμένο πλαίσιο τετραμερούς συνεργασίας Ελλάδας, Βουλγαρίας, Σερβίας και Ρουμανίας», προτείνεται η σύσταση «Οργανισμού Ανάπτυξης και Ενίσχυσης της Συνεργασίας της Νοτιοανατολικής Ευρώπης», με απώτερο στόχο, όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται, «την επέκταση της δράσης του και στις υπόλοιπες χώρες της Βαλκανικής», στον άξονα δηλαδή που αποτελεί έναν ακόμη κράχτη για την προσέλκυση κερδοφόρων επενδύσεων στην ευρύτερη ζωτική περιοχή.
Την ίδια ώρα, η πλευρά του ΣΕΒ για μια ακόμη φορά θέτει το πλαίσιο για την προσέλκυση ικανής μάζας νέων κερδοφόρων επενδύσεων, που έχουν όρο και προϋπόθεση την κλιμάκωση της αντιλαϊκής πολιτικής και των αναδιαρθρώσεων.
Σε πρόσφατη «ειδική έκθεση», ο ΣΕΒ συγκρίνοντας τις επιδόσεις της ελληνικής με αυτές της πορτογαλικής οικονομίας, μεταξύ άλλων, εστιάζει στους παρακάτω άξονες:
Να σημειωθεί ότι το πλαίσιο της «μεταμνημονιακής» συμφωνίας αναφορικά με τη διαμόρφωση του κατώτατου μισθού προβλέπει: «Στην αγορά εργασίας, η Ελλάδα θα διασφαλίσει την ανταγωνιστικότητα μέσω ετήσιας αναπροσαρμογής του κατώτατου μισθού, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4172/2013 (νόμος Βρούτση - Αχτσιόγλου)». Που σημαίνει «αυξήσεις» - ψίχουλα, με απόφαση της κυβέρνησης, ύστερα από εισήγηση «επιτροπής εμπειρογνωμόνων», που θα διαμορφώνεται στη βάση στοιχείων για την «ανταγωνιστικότητα» της οικονομίας.