Πραγματικός στόχος η αύξηση της εισπραξιμότητας Εφορίας και Ταμείων, από αυτοαπασχολούμενους και μισθωτούς που δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν
Το νομοσχέδιο περιέχει τις πολυδιαφημισμένες 120 δόσεις για χρέη σε Ταμεία αυτοαπασχολουμένων και Εφορία, καθώς και ρυθμίσεις για ορισμένες κραυγαλέες περιπτώσεις εργαζομένων ή κατάφωρες αδικίες σε βάρος συνταξιούχων, όπως οι χήρες/οι, που ρίχτηκαν στο καναβάτσο με το νόμο Κατρούγκαλου.
Ακόμα κι αυτά τα μέτρα που νομοθετεί η κυβέρνηση, είναι αποτέλεσμα της πίεσης που άσκησαν με τον αγώνα τους εργαζόμενοι, συνταξιούχοι και αυτοαπασχολούμενοι, χωρίς όμως να ικανοποιούνται τα δίκαια αιτήματά τους. Τα αιτήματα αυτά, όπως για την προστασία των υπερχρεωμένων νοικοκυριών, έχουν κατατεθεί και με τη μορφή πρότασης νόμου από το ΚΚΕ και έχουν απορριφθεί επανειλημμένα από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, που προσπαθεί με το πολυνομοσχέδιο να διαχειριστεί προεκλογικά τη δυσαρέσκεια που προκαλεί η πολιτική της, σε συνέχεια των προηγούμενων.
Το νομοσχέδιο φέρει τον τίτλο: «Ρύθμιση οφειλών προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, τη Φορολογική Διοίκηση και τους ΟΤΑ Α' βαθμού, Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις Δημοσίου και λοιπές ασφαλιστικές και συνταξιοδοτικές διατάξεις, ενίσχυση της προστασίας των εργαζομένων και άλλες διατάξεις». Η συζήτηση στις αρμόδιες Επιτροπές της Βουλής θα ξεκινήσει την Τετάρτη με τη διαδικασία του επείγοντος και αναμένεται να ψηφιστεί στην Ολομέλεια της Βουλής στις αρχές της ερχόμενης βδομάδας, κατά πάσα πιθανότητα την ερχόμενη Τρίτη.
Με το άρθρο 2 του πολυνομοσχεδίου ρυθμίζονται τα χρέη των αυτοαπασχολούμενων προς τα Ταμεία, τα οποία συσσωρεύτηκαν στα χρόνια της κρίσης.
Στο άρθρο προβλέπεται επανυπολογισμός των εισφορών με βάση τις χαμηλότερες εισφορές του νόμου 4387/2016, ενώ παρέχεται έκπτωση στους τόκους και στις προσαυξήσεις.
Τα χρέη αφορούν την περίοδο 2002 - 2018 και η δόση δεν μπορεί να είναι μικρότερη από 50 ευρώ το μήνα για τον πρώην ΟΑΕΕ και 30 ευρώ για τους αγρότες.
Βασική ωστόσο προϋπόθεση της ρύθμισης των χρεών είναι η υποχρέωση του ασφαλισμένου να καταβάλλει ανελλιπώς τόσο τις δόσεις της ρύθμισης όσο και τις τρέχουσες εισφορές του.
Σε περίπτωση αδυναμίας πληρωμής, ο αυτοαπασχολούμενος οδηγείται και πάλι στο ΚΕΑΟ και οι οφειλές καθίστανται ληξιπρόθεσμες και απαιτητές με όλες τις συνέπειες. Μάλιστα, στην περίπτωση αυτή θα απαιτείται η αρχική οφειλή, με όλες τις προσαυξήσεις και τους τόκους!
Στην πραγματικότητα, με την παρέμβαση αυτή, ενώ η κυβέρνηση με τη γενικότερη πολιτική της δεν αναιρεί καμία από τις αιτίες που οδήγησαν εκατοντάδες χιλιάδες αυτοαπασχολούμενους, αγρότες και επιστήμονες να μην μπορούν να πληρώνουν ούτε τις ασφαλιστικές τους εισφορές, τους αναγκάζει να «σφίξουν κι άλλο το ζωνάρι» και να πληρώσουν τα χρέη τους με κάθε τρόπο, προκειμένου το επόμενο διάστημα να αυξηθεί η εισπραξιμότητα των Ταμείων και του κράτους από «πηγές» που μέχρι χτες τις είχαν ξεγραμμένες.
Πρόκειται δηλαδή για μια πολιτική που πρωτίστως εξυπηρετεί την αύξηση των εσόδων του ΕΦΚΑ και όχι την ουσιαστική αντιμετώπιση των προβλημάτων επιβίωσης που έχει η συντριπτική πλειοψηφία των αυτοαπασχολούμενων, των αγροτών και των επιστημόνων.
Σύμφωνα μάλιστα με την Εκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, από τις ρυθμίσεις των 120 δόσεων για όλα τα Ταμεία, ο ΕΦΚΑ αναμένεται να έχει αύξηση εσόδων την πενταετία 2019-2023 κατά 597,6 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον, ακόμα και όσοι αυτοαπασχολούμενοι καταφέρουν με θυσίες να μην αποβληθούν από τη ρύθμιση, στο τέλος του εργάσιμου βίου τους, κατά τη συνταξιοδότησή τους, θα αντιμετωπίσουν ένα ακόμα πιο σοβαρό πρόβλημα: Οι σχετικά μικρότερες εισφορές που πλήρωσαν για τις συσσωρευμένες οφειλές τους, θα οδηγήσουν σε πολύ μικρότερες συντάξεις, σε συντάξεις πτωχοκομείου που προβλέπει ο νόμος Κατρούγκαλου.
Αρα, η συγκεκριμένη ρύθμιση, που τόσο διαφημίζει η κυβέρνηση, πέρα από τον εισπρακτικό της χαρακτήρα, έρχεται να διευκολύνει την απρόσκοπτη εφαρμογή του νόμου Κατρούγκαλου!
Να σημειωθεί εδώ ότι στο ίδιο πολυνομοσχέδιο, μαζί με τη ρύθμιση που αφορά τις οφειλές των μη μισθωτών, υπάρχει αντίστοιχη διάταξη (άρθρο 4) για τα ληξιπρόθεσμα χρέη των επιχειρήσεων προς το πρώην ΙΚΑ.
Στην πραγματικότητα, πρόκειται για ένα επιπλέον μέτρο στήριξης του κεφαλαίου, αφού απαλλάσσει τις επιχειρήσεις από πάσης φύσεως προσαυξήσεις και τόκους, για τη μη καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων, οι οποίοι για το σκοπό αυτό υπόκεινται σε κρατήσεις από τους εργοδότες τους. Το «κούρεμα» των προσαυξήσεων και του τόκου φτάνει στο 100% στην περίπτωση εφάπαξ καταβολής της κύριας οφειλής και στο 50% στην περίπτωση καταβολής του χρέους με δόσεις.
Σε ξεκάθαρη φοροεισπρακτική λογική κινούνται και οι διατάξεις του νομοσχεδίου που αφορούν τα χρέη στην Εφορία, έχοντας προφανή σκοπό να «βγάλει και από τη μύγα ξίγκι», στέλνοντας εκατοντάδες χιλιάδες οφειλέτες στο «ταμείο» για να καταβάλλουν έστω και ένα... 30ευρω κάθε μήνα, σε έναν πολυετή μαραθώνιο πληρωμής δόσεων.
Οι οφειλές που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες έως τις 31 Δεκέμβρη του 2018 μπορούν να υπαχθούν στο νέο καθεστώς ρύθμισης, με ελάχιστη μηνιαία δόση τα 30 ευρώ και με ανώτατο όριο δόσεων τις 120, ενώ ο ακριβής αριθμός των δόσεων θα προκύπτει από το συνολικό ύψος της οφειλής αλλά και το ύψος του δηλωθέντος ατομικού εισοδήματος για το φορολογικό έτος 2017.
Το νομοσχέδιο προβλέπει κι ένα πολύ περιορισμένο «κούρεμα» τόκων και προσαυξήσεων κατά 10% για όλους όσοι ενταχθούν στο καθεστώς δόσεων, το οποίο προσαυξάνεται ανάλογα με το ποσό που ο οφειλέτης προκαταβάλλει στην Εφορία έναντι της οφειλής του.
Το «κούρεμα» τόκων και προσαυξήσεων μπορεί να φτάσει και στο 100% εάν ο οφειλέτης εξοφλήσει εφάπαξ τα χρέη του, που σημαίνει ότι και σε αυτήν την περίπτωση περισσότερο ευνοημένοι είναι εκείνοι που διαθέτουν υψηλότερα εισοδήματα.
Από κει και έπειτα, στο άρθρο 99 προβλέπεται ότι οι βασικές οφειλές που υπάγονται στο πρόγραμμα της ρύθμισης επιβαρύνονται με τόκο 5% τον χρόνο, ενώ οι συνολικές οφειλές ύψους μέχρι 3.000 ευρώ δεν επιβαρύνονται πλέον με προσαυξήσεις και τόκους εκπρόθεσμης καταβολής, εφόσον ο οφειλέτης είναι φυσικό πρόσωπο και το συνολικό εισόδημά του δεν υπερβαίνει τα 10.000 ευρώ. Η καθυστέρηση καταβολής δόσης ωστόσο συνεπάγεται την επιβάρυνση της κάθε ληξιπρόθεσμης δόσης με μηνιαία προσαύξηση 2%.
Στο άρθρο 103 ορίζονται οι όροι που κάποιος οφειλέτης «χάνει» τη ρύθμιση, όπως η καθυστέρηση καταβολής δύο συνεχόμενων μηνιαίων δόσεων για διάστημα δύο μηνών ή εάν δεν υποβάλλει φορολογική δήλωση και δεν καταβάλλει τον ΦΠΑ κατά τα προβλεπόμενα.
Στο άρθρο 104 προβλέπεται ότι αν ο οφειλέτης «χάσει» τη ρύθμιση, η λήψη αναγκαστικών μέτρων που είχε ανασταλεί για όσο διάστημα βρισκόταν εντός ρύθμισης συνεχίζεται επί κινητών και ακινήτων περιουσιακών του στοιχείων.
Ακόμη, με το άρθρο 105 ορίζεται ότι το Δημόσιο διατηρεί το δικαίωμα, ακόμη και μετά την ένταξη του οφειλέτη στο πρόγραμμα ρύθμισης των οφειλών του, να δεσμεύει περιουσιακά στοιχεία του οφειλέτη ή και να μην του χορηγεί ασφαλιστική ενημερότητα, εφόσον η οφειλή του δεν είναι «ασφαλισμένη».
Με το άρθρο 108 εξαιρούνται και δεν υπάγονται στη ρύθμιση οφειλές που είχαν υπαχθεί σε παλιότερες ρυθμίσεις (ν. 4321/2015, ν. 4305/2014 και ν. 4469/2017) και απολεσθεί μετά την κατάθεση του νέου νόμου ρύθμισης οφειλών.
Ανακοίνωση του Τμήματος ΕΒΕ της ΚΕ του Κόμματος για τις ρυθμίσεις για τα χρέη των μη μισθωτών
Σε ανακοίνωσή του για τις ρυθμίσεις και τα χρέη των μη μισθωτών προς την εφορία, τα ασφαλιστικά ταμεία και τους δήμους, το Τμήμα ΕΒΕ της ΚΕ του ΚΚΕ σημειώνει:
«Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με τις ρυθμίσεις για τα χρέη των αυτοαπασχολούμενων σε εφορία, ασφαλιστικά ταμεία και δήμους επιδιώκει προεκλογικά να μεταμφιεστεί σε σωτήρα τους και να περιορίσει τις αντιδράσεις που γέννησε η ίδια η πολιτική της, σε συνέχεια των προηγούμενων κυβερνήσεων.
Αυτή η πολιτική διατηρεί και σήμερα άθικτο όλο το αντιλαϊκό οπλοστάσιο: Τη φορολόγηση από το 1ο ευρώ, τον ΕΝΦΙΑ, το τέλος επιτηδεύματος, τα δημοτικά τέλη πάσης φύσης που επιβάλλονται στη λογική της ανταποδοτικότητας, τις ασφαλιστικές εισφορές στο 20% του εισοδήματος.
Το αυτονόητο "κούρεμα" των χρεών στα ασφαλιστικά ταμεία στην ουσία δεν χαρίζεται στους αυτοαπασχολούμενους γιατί δήθεν τώρα ήρθε η ώρα, όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση, αλλά αντίθετα "ανταλλάσσεται" εκβιαστικά με τη δραστική μείωση των συντάξεών τους στην οποία οδηγεί ο επανυπολογισμός των ασφαλιστικών εισφορών βάσει του ν. Κατρούγκαλου.
Για όσους βέβαια δεν καταφέρουν να αντεπεξέλθουν στον χρόνιο Γολγοθά των αλλεπάλληλων ρυθμίσεων και των τρεχουσών υποχρεώσεων, συνεχίζουν να περιμένουν στη γωνία οι κατασχέσεις και οι πλειστηριασμοί ακόμα και για χρέη 500 ευρώ, επιβεβαιώνοντας και τον εισπρακτικό χαρακτήρα των μέτρων αυτών.
Ολη η οικονομική πολιτική της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, εναρμονισμένη στο στρατηγικό πλαίσιο της ΕΕ, ενισχύει τους παράγοντες συντριβής των αυτοαπασχολούμενων, την ανατροφοδότηση της υπερχρέωσής τους.
Γι' αυτό άλλωστε και κατ' επανάληψη απέρριψε τα στοιχειώδη άμεσα μέτρα ανακούφισης που διεκδικούν συνδικαλιστικοί φορείς, αιτήματα που υποστήριξε και έφερε στη Βουλή το ΚΚΕ:
Χωρίς την υλοποίηση αυτών των βασικών μέτρων, οι όποιες ρυθμίσεις σύντομα θα αποδειχτούν και πάλι "δώρον άδωρον", ώσπου μια επόμενη κυβέρνηση να έρθει πάλι με τυμπανοκρουσίες να εμφανίσει τη δική της ρύθμιση ως "σωτήρια λύση".
Το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας καλεί τους χιλιάδες αυτοαπασχολούμενους να μην εξαπατηθούν από την κυβέρνηση ή τη δήθεν αντιπολίτευση της ΝΔ κ.λπ. Ο,τι αποσπούν είναι αποτέλεσμα της λαϊκής πίεσης και του αγώνα, στον οποίο αταλάντευτα πρωτοστατεί το ΚΚΕ. Και στις επερχόμενες εκλογές, οι αυτοαπασχολούμενοι, όπως και οι μισθωτοί, έχουν την ευκαιρία να δυναμώσουν τη φωνή τους, την πίεση, την αποτελεσματικότητα των αγώνων τους, στηρίζοντας το ΚΚΕ σε όλες τις κάλπες».