Eurokinissi |
Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση της ΝΔ δρομολογεί σειρά από νέες νομοθετικές παρεμβάσεις, όπως η μείωση της φορολογίας επί των επιχειρηματικών κερδών, οι «εμβληματικές» διατάξεις του λεγόμενου «αναπτυξιακού» νομοσχεδίου, η παροχή νέας φουρνιάς κρατικών εγγυήσεων για τη στήριξη των τραπεζικών ομίλων στην προσπάθεια απαλλαγής από τα βαρίδια των «κόκκινων» δανείων.
Στο κάδρο προβάλλει και η διαμόρφωση των μεγεθών του κρατικού προϋπολογισμού για το 2020, όπου βέβαια ενσωματώνεται και το κόστος που θα έχουν για το λαό οι παρεμβάσεις οι οποίες ξεδιπλώνονται για τη στήριξη της ανταγωνιστικότητας του κεφαλαίου και ανέρχονται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.
Σε αυτό το πλαίσιο, το κλίμα των επιχειρηματικών προσδοκιών αποτυπώνεται σε ανακοίνωση - παρέμβαση του ΣΕΒ, σύμφωνα με τον οποίο «η ελληνική οικονομία έχει αρχίσει να επωφελείται από τις ευμενείς επιδράσεις των πρώτων μέτρων της νέας κυβέρνησης που προέκυψε από τις εκλογές».
Κάνοντας ειδική αναφορά στο υπό κατάθεση «αναπτυξιακό» πολυνομοσχέδιο επισημαίνουν ότι «η ενίσχυση του λειτουργικού πλαισίου των επιχειρήσεων, μέσω απλοποίησης των διαδικασιών και επιτάχυνσης των αποφάσεων που αφορούν σε στρατηγικές επενδύσεις, δημιουργούν ένα κλίμα ευφορίας όχι μόνο στις αγορές, γεγονός το οποίο αποτυπώνεται στη σημαντική πτώση των αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων, αλλά και στις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά».
Μάλιστα, εν αναμονή της πρόβλεψης σχετικά με το ρυθμό ανάκαμψης που θα ενσωματωθεί στο προσχέδιο κρατικού προϋπολογισμού - κατατίθεται στη Βουλή στις 7 Οκτώβρη - ο ΣΕΒ προδιαγράφει ρυθμό πάνω από 3% για το 2020.
Να σημειωθεί ότι το «αναπτυξιακό» πολυνομοσχέδιο εμπλουτίζεται με τις διατάξεις που αφορούν τους άξονες κατάρτισης του «Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης» (ΕΠΑ), οι οποίοι δόθηκαν την Παρασκευή σε διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης.
Το ΕΠΑ έρχεται να «κουμπώσει» με το εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), δηλαδή με τη χρηματοδότηση των επιχειρηματικών ομίλων μέσω του κρατικού προϋπολογισμού, σε συνδυασμό βέβαια και με τα κονδύλια του ΠΔΕ μέσω των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ. Μεταξύ άλλων, το ΕΠΑ θα έχει 5ετή περίοδο αναφοράς, ενώ για κάθε προγραμματική περίοδο - η πρώτη θα ξεκινήσει το 2021 - θα καθορίζει τις προτεραιότητες ανά τομέα πολιτικής, «στο πλαίσιο των εθνικών αναπτυξιακών στόχων, τους ειδικούς στόχους και δράσεις» κ.ά.
Σε αυτό το φόντο, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, στο πλαίσιο του κρατικού προϋπολογισμού 2020, έχει δρομολογήσει την επέκταση της «αξιολόγησης» των δαπανών σε όλα τα υπουργεία και τους κρατικούς φορείς, ενώ ταυτόχρονα ψαλιδίζονται και οι «οροφές δαπανών» που έχουν υποβάλει τα υπουργεία και οι κρατικοί φορείς ενόψει του νέου προϋπολογισμού.
Την ίδια ώρα, σχεδιάζεται η κατάρτιση ειδικών δεικτών για την παρακολούθηση της «αποδοτικότητας των δαπανών», που με τη σειρά τους στρώνουν το έδαφος για νέες περικοπές κονδυλίων που αφορούν την κάλυψη λαϊκών αναγκών για τα επόμενα χρόνια.
Επιπλέον, κυβερνητικά στελέχη εστιάζουν στην ανάγκη διαμόρφωσης «ρεαλιστικού προϋπολογισμού», με γνώμονα την κάλυψη των στόχων για τα πλεονάσματα, αλλά και την απόδοση «δημοσιονομικού χώρου» σε λεγόμενες «αναπτυξιακές» παρεμβάσεις.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, τα υπουργεία είχαν δεσμεύσει 248 εκατ. ευρώ «ελαστικών δαπανών», που δεν επρόκειτο να τα χρησιμοποιήσουν. Σε αυτό το πλαίσιο, τα αδιάθετα ποσά έρχονται να διασφαλίσουν το φετινό πλεόνασμα, αλλά και να αξιοποιηθούν ως «δημοσιονομικός χώρος» στον υπό διαμόρφωση κρατικό προϋπολογισμό του 2020, με επίκεντρο βέβαια τα μέτρα για την ανταγωνιστικότητα των επιχειρηματικών ομίλων.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα του απροκάλυπτου εμπαιγμού απέναντι στα λαϊκά στρώματα αποτελεί η περίπτωση του κρατικού επιδόματος για τα «κόκκινα» δάνεια λαϊκών νοικοκυριών που θα ενταχθούν στη ρύθμιση «προστασίας», κάτω από τους λεόντειους όρους και τις προϋποθέσεις (εισοδηματικά, περιουσιακά κριτήρια) που προβλέπονται σε αυτή.
Ενώ ο σχετικός κωδικός του προϋπολογισμού για το επίδομα «κόκκινων» στεγαστικών δανείων πρώτης κατοικίας προβλέπει ποσό ύψους 148 εκατ. ευρώ (με αρχική εκτίμηση για 150.000 δανειολήπτες), για την ώρα μόλις 10 δανειολήπτες έχουν ολοκληρώσει τη σχετική διαδικασία. Ετσι, ολόκληρο το ποσό παραμένει αδιάθετο και βέβαια προς αξιοποίηση σε άλλες παρεμβάσεις, καθώς η παρεχόμενη «προστασία» έχει ημερομηνία λήξης στο τέλος Δεκέμβρη του 2019!
Οι τράπεζες, από την πλευρά τους, σφίγγοντας τη θηλιά των πλειστηριασμών, αποστέλλουν τις τελευταίες μέρες μαζικά ειδοποιητήρια στους οφειλέτες, προκειμένου να τους εξαναγκάσουν στην υποβολή του σχετικού αιτήματος μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
Την ίδια ώρα, η θηλιά των κατασχέσεων (σε μισθούς, συντάξεις κ.ά.) σφίγγει και από την πλευρά του φοροεισπρακτικού μηχανισμού σε ό,τι αφορά ληξιπρόθεσμες «οφειλές» λαϊκών νοικοκυριών.
Με την τακτική του «καρότου και του μαστιγίου» το υπουργείο Οικονομικών ξεκινά τις επόμενες μέρες διαφημιστική καμπάνια αναφορικά με την τρέχουσα ρύθμιση «διευκόλυνσης» για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων χρεών μέχρι σε 120 δόσεις.
Πρόκειται για την «τελευταία ευκαιρία», όπως τονίζεται από την κυβέρνηση, με στόχο βέβαια να πειθαναγκάσουν λαϊκά νοικοκυριά στην αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων φόρων και άλλων χαρατσιών νέας και παλαιότερης κοπής.
Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), από την πλευρά της, αποστέλλει μαζικά ειδοποιητήρια θυμίζοντας ότι οι οφειλές αυτές μπορούν να ρυθμιστούν σε 120 δόσεις, αλλά στο «διά ταύτα» υπογραμμίζει ότι «είναι δυνατή η λήψη μέτρων αναγκαστικής είσπραξης, ήδη από την ημερομηνία που αυτές κατέστησαν ληξιπρόθεσμες».
Είναι ένα κείμενο ιστορικής διαστρέβλωσης και γκεμπελικού αντικομμουνισμού, που έρχεται σχεδόν 14 χρόνια μετά το αντικομμουνιστικό μανιφέστο, το οποίο αποπειράθηκαν να περάσουν στο Συμβούλιο της Ευρώπης τα ίδια συμφέροντα και η ίδια ευρωπαϊκή πολιτική. Τότε ματαιώθηκε χάρη κυρίως στις κινητοποιήσεις των Ελλήνων κομμουνιστών (Αγγουράκης, Κόρακας... δες «Πατριδογνωμόνιο» 27/8/17) και σήμερα «απογειώνεται» στο επίπεδο του κανένα παιδί να μην μπορεί να μετράει τ' άστρα, χάρη και στη συμβολή των «αριστερών», που προσπαθούν να γίνουν σοσιαλδημοκράτες, κολυμπώντας σε υβριδικές πολιτικές λίμνες τύπου ...ΝΑΤΟικού ΕΑΜ...
Στην τελική ευθεία περνούν οι αντιλαϊκές διεργασίες και τα παζάρια γύρω από την τελική διαμόρφωση του νέου νομοσχεδίου - «σκούπα» αναφορικά με την απαλλαγή των τραπεζών από τα «κόκκινα» τραπεζικά δάνεια, καθώς και για τις άλλες «εκκρεμότητες» του εγχώριου χρηματοπιστωτικού συστήματος, με κεντρικό ζητούμενο την αποκατάσταση κατάλληλων συνθηκών ώστε να διασφαλίζεται η φτηνή τραπεζική χρηματοδότηση προς τις ισχυρές επιχειρήσεις και ομίλους.
Το σχετικό νομοσχέδιο αναμένεται να κατατεθεί προς τα τέλη Οκτώβρη. Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες:
Σε πρώτο πλάνο προβάλλει η παροχή και νέας δέσμης κρατικών εγγυήσεων που θα ενεργοποιηθούν σε περίπτωση που οι τράπεζες και άλλοι εμπλεκόμενοι «επενδυτές» εμφανίσουν χασούρα στο πλαίσιο της διαχείρισης των κάθε είδους προβληματικών δανείων. Το συγκεκριμένο σχέδιο τελεί υπό την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού της ΕΕ, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες την προσεχή περίοδο αναμένεται να δώσει το «πράσινο φως» για τα περαιτέρω, κατ' αντιστοιχία με το μοντέλο που εφαρμόστηκε στις τράπεζες της Ιταλίας. Λόγος γίνεται για παροχή κρατικών εγγυήσεων της τάξης των 9 δισ. ευρώ.
Οι τράπεζες, από την πλευρά τους, θα τιτλοποιήσουν και στη συνέχεια θα μεταβιβάζουν σε επενδυτές προβληματικά δάνεια ύψους μέχρι 30 δισ. ευρώ. Σε κάθε περίπτωση, οι προμήθειες που θα καταβάλουν οι τράπεζες στο ελληνικό Δημόσιο θα είναι βασισμένες σε τιμές αγοράς, όπως αυτές διαμορφώνονται από τα «ασφάλιστρα κινδύνου». Σε αυτό το πλαίσιο, το ελληνικό κράτος αναμένεται να δώσει εγγυήσεις για το τμήμα των προβληματικών δανείων που έχουν ισχυρές διασφαλίσεις, όπως για παράδειγμα η ύπαρξη υποθήκης στην πρώτη κατοικία ή άλλα περιουσιακά στοιχεία.
Στο ίδιο νομοσχέδιο, θα περιλαμβάνονται νομοθετικές παρεμβάσεις γύρω από το «πτωχευτικό δίκαιο» των νοικοκυριών, τη «βελτίωση» του πλαισίου για τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς, την «επιτάχυνση» των δικαστικών διαδικασιών, καθώς επίσης για επιχειρηματικές πτωχεύσεις, όπως για τη διευκόλυνση «ρευστοποίησης μετοχών» από τη πλευρά των τραπεζών και άλλων πιστωτών, με στόχο να επιταχυνθούν οι διαδικασίες των αναδιαρθρώσεων σε «προβληματικές» επιχειρήσεις.
Θυμίζουμε ότι η «μεταμνημονιακή» συμφωνία στο Γιούρογκρουπ προβλέπει ότι θα είναι «ζωτικής σημασίας να συνεχιστεί η εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων του χρηματοπιστωτικού τομέα, προκειμένου να διασφαλιστούν (...) ένα αποτελεσματικό πλαίσιο για ηλεκτρονικές δημοπρασίες, η εφαρμογή του σχεδίου δράσης για την αφερεγγυότητα των νοικοκυριών, με στόχο να εξαλειφθεί το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υποθέσεων (σ.σ. εκκρεμείς υποθέσεις στα δικαστήρια) μέχρι το τέλος του 2021».