ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 21 Γενάρη 2020
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΥΝΑΥΛΙΑ - ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΘΑΝΟ ΜΙΚΡΟΥΤΣΙΚΟ
Η απουσία του βαθιά μα τα τραγούδια του θα μας συντροφεύουν πάντα

Ανθρωποι όλων των ηλικιών βρέθηκαν χτες το βράδυ στο Μέγαρο Μουσικής και απόλαυσαν ένα μελωδικό ταξίδι στην 50χρονη διαδρομή του μεγάλου μας συνθέτη

Στην κατάμεστη αίθουσα του Μεγάρου Μουσικής βρέθηκαν χτες άνθρωποι όλων των ηλικιών που χρόνια έχουν αγκαλιάσει το έργο του, για να τιμήσουν τον Θάνο Μικρούτσικο, τον μεγάλο συνθέτη και μεγάλο άνθρωπο.

«Η τέχνη δεν πρέπει να αντανακλά, σαν τον καθρέφτη, μα σαν φακός να μεγεθύνει...».

Με αυτά τα λόγια του ποιητή της Επανάστασης, Βλαδίμηρου Μαγιακόφσκι, και τον ίδιο τον συνθέτη να τα ερμηνεύει, δόθηκε το «σύνθημα» να ξεκινήσει η μεγάλη συναυλία. Δυόμισι ώρες γεμάτες με τη μουσική του, ένα μελωδικό ταξίδι στην 50χρονη διαδρομή του στο ελληνικό τραγούδι. Μια συναυλία γεμάτη συγκίνηση, που σίγουρα ο καθένας θα κρατήσει στη μνήμη του για καιρό...

Και πράγματι, τα κομμάτια που ακούστηκαν από όλη τη δισκογραφική του διαδρομή υποδήλωναν την αρχή, το πώς δηλαδή αντιλαμβανόταν την Τέχνη του ο Θάνος Μικρούτσικος, ο καλλιτέχνης που απογείωσε την πολιτικοποιημένη τέχνη, που είχε βαθιά αγάπη στον άνθρωπο ο οποίος παλεύει για την κοινωνική πρόοδο και απελευθέρωση.

Τέχνη κοινωνική, ταξική, διεθνιστική. Τέχνη βαθιά ανθρώπινη. Δίδαγμα ευθύνης του καλλιτέχνη μπροστά στην εποχή του και μπροστά στον κόσμο. Αυτή ήταν η μουσική για τον Θάνο Μικρούτσικο. Από την αρχή έως και το τέλος. Και δεν ήταν τυχαίο ότι το πρώτο μέρος της συναυλίας ήταν πλημμυρισμένο από τα πολιτικά του τραγούδια. Ηταν μια απόδειξη γι' αυτό που όλοι γνωρίζαμε: Οτι τα τραγούδια του θα συνεχίσουν να μας συντροφεύουν, ζεσταίνοντας τις καρδιές μας, φλογίζοντας τους αγώνες μας.

Ο Δημήτρης Κουτσούμπας με την Μαρία Παπαγιάννη, τη σύζυγο του Θάνου Μικρούτσικου
Ο Δημήτρης Κουτσούμπας με την Μαρία Παπαγιάννη, τη σύζυγο του Θάνου Μικρούτσικου
Αυτής της τέχνης γίναμε κοινωνοί χτες σε αυτήν τη λιτή, σεμνή και γεμάτη αγάπη βραδιά, όπως ακριβώς άρμοζε σε αυτόν τον ανεπανάληπτο δημιουργό, τον βαθιά καλλιεργημένο διανοητή. Και ήταν όλοι εκεί. Και εκείνος ακόμα πιο πολύ. Και όχι μόνο όταν εμφανίστηκε στη μέση του προγράμματος ο Θάνος να ερμηνεύει μοναδικά το «τραγούδι της ζωής του», τους «7 νάνους»... Ελειπαν η φυσική του παρουσία, η μοναδική του παρουσία πάνω στη σκηνή, τα «μπράβο» του στους συνεργάτες του, οι εξομολογήσεις του, η αφιέρωση στην Μαρία και τόσα άλλα. Η απουσία του βαθιά...

«Το πιο όμορφο απ' όλα δεν στο 'χω πει ακόμα...» ήταν ο τίτλος της συναυλίας στο Μέγαρο, που είχε προγραμματιστεί να πραγματοποιηθεί όταν ακόμα ο συνθέτης ήταν στη ζωή και πάλευε παλικαρίσια με την ασθένεια.

Χτες οι αγαπημένοι του φίλοι, οι συνεργάτες του, όλοι αυτοί με τους οποίους «περπάτησε μαζί» τις τελευταίες δεκαετίες και πλάτυναν την εμβέλεια των τραγουδιών του, ανέλαβαν να μας τραγουδήσουν τα «αγαπημένα» του Θάνου, χωρίς να είναι ο ίδιος «παρών».

Στη συναυλία παρευρέθηκε ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας. Παρευρέθηκαν ακόμα ο Νίκος Σοφιανός, μέλος του ΠΓ, και η Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ και υπεύθυνη του Τμήματος Πολιτισμού.

Ρίτα Αντωνοπούλου, Χρήστος Θηβαίος, Κώστας Θωμαΐδης, Γιάννης Κότσιρας, Γιώργος Μεράντζας, Μανώλης Μητσιάς, Γιώργος Νταλάρας, Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Μίλτος Πασχαλίδης και Μαριάννα Πολυχρονίδη ερμήνευσαν μοναδικά μεγάλες επιτυχίες του Θ. Μικρούτσικου από όλη τη δισκογραφική του πορεία.

Κατάμεστη η αίθουσα στο Μέγαρο Μουσικής στη χτεσινή συναυλία
Κατάμεστη η αίθουσα στο Μέγαρο Μουσικής στη χτεσινή συναυλία
Ο Οδυσσέας Ιωάννου διάβασε αποσπάσματα από το βιβλίο «Ο Θάνος και ο Μικρούτσικος: Μια αυτοβιογραφία μέσα από 24 συναντήσεις». Μας ταξίδεψε από την εγκατάσταση των προγόνων του από τους Δελφούς στην Πάτρα στις αρχές του 19ου αιώνα, το εργοστάσιο ζυμαρικών που έφτιαξαν και αργότερα την επιστροφή του κομμουνιστή πατέρα του στην Πάτρα, την περίοδο που το εργοστάσιο πτώχευσε. Μίλησε για το πώς μπήκε η μουσική εντός του, για τη μετακόμισή του στην Αθήνα και τα χρόνια της δικτατορίας, όπου τον Απρίλη του 1972 φωνάζει με μια παρέα φοιτητών στο Μουσείο «Κάτω η χούντα» και τους μαζεύουν όλους... Μίλησε για πράγματα που τον καθόρισαν στην τέχνη του και στη ζωή του, για τους δικούς του πέντε ανθρώπους, την Μαρία και τα τέσσερα παιδιά του.

Την καλλιτεχνική επιμέλεια της βραδιάς είχε αναλάβει ο Θύμιος Παπαδόπουλος.

Επαιξαν οι μουσικοί: Γιώργος Κατσίκας (τύμπανα), Μίμης Ντούτσουλης (μπάσο), Θοδωρής Οικονόμου (πιάνο), Γιάννης Παπαζαχαριάκης και Χρήστος Περτσινίδης (κιθάρα), Βαγγέλης Μάχαιρας (μπουζούκι), Δημήτρης Αγάθος (τρομπέτα), Τζίμης Σταρίδας (τρομπόνι) και Θύμιος Παπαδόπουλος (φλάουτο, κλαρινέτο και σαξόφωνο).

Από τα έσοδα θα διατεθούν χρήματα για τα ασυνόδευτα προσφυγόπουλα της Μόριας.



Ο Δ. Κουτσούμπας με συντελεστές της συναυλίας
Ο Δ. Κουτσούμπας με συντελεστές της συναυλίας





ΣΩΜΑΤΕΙΑ ΣΤΟ ΘΕΑΜΑ - ΑΚΡΟΑΜΑ
Την Τετάρτη η κινητοποίηση έξω από το υπουργείο Πολιτισμού

Σε κινητοποίηση καλεί την Τετάρτη 22 Γενάρη, στις 11 το πρωί, στο υπουργείο Πολιτισμού η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος - Ακροάματος. Η «Δημοκρατική Αγωνιστική Συνεργασία» (ΔΑΣ) ΠΟΘΑ με ανακοίνωσή της καλεί τα σωματεία του χώρου να δώσουν μαζικά το «παρών» και να μην αφήσουν τις διεκδικήσεις τους να «θαφτούν» κάτω από τις επιδιώξεις της ηγεσίας της ΠΟΘΑ.

Η ΔΑΣ ΠΟΘΑ διεκδικεί:

«ΣΣΕ σε όλους τους χώρους. Κατάργηση του Ενιαίου Μισθολογίου, οι μισθοί να καθορίζονται μέσω ΣΣΕ. Επαναφορά της υποχρεωτικότητας των ΣΣΕ. Να μη λήξουν εργασιακά ζητήματα με κανονιστικές ρυθμίσεις.

Σύνταξη στα 60 χρόνια στους άνδρες και στα 55 για τις γυναίκες. Επαναφορά των καλλιτεχνικών ειδικοτήτων που ήταν στη λίστα των Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων. Επαναφορά των μειωμένων ηλικιακών ορίων συνταξιοδότησης για τους εργαζόμενους στο θέαμα - ακρόαμα που πλήρωναν αυξημένο ασφάλιστρο (χορευτές, πνευστούς, ηθοποιούς μελοδραματικού θεάτρου, ηθοποιούς, τεχνικούς και μουσικούς θεάτρου). Μέτρα υγιεινής και ασφάλειας, με ευθύνη του κράτους και της εργοδοσίας σε θέατρα, νυχτερινά μαγαζιά και μουσικές σκηνές. Ανθυγιεινό επίδομα για τις ειδικότητες των εργαζομένων των Κρατικών Θεάτρων, που το δικαιούνται.

Αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν Καλλιτεχνική Εκπαίδευση, που να ξεκινά από τα πρώτα παιδικά χρόνια και να οδηγεί για όσους το επιλέξουν και έχουν τις δυνατότητες στην πανεπιστημιακή βαθμίδα. Αντιστοίχιση των χιλιάδων αποφοίτων των ιδιωτικών σχολών (δραματικές σχολές, ωδεία, σχολές χορού, κινηματογράφου και τηλεόρασης), που μέχρι σήμερα έχουν αποκτήσει τίτλους σπουδών με ευθύνη των πανεπιστημίων και με τις προϋποθέσεις που αυτά θα βάλουν. Δημιουργία δημόσιων και δωρεάν επαγγελματικών σχολών για τους εργαζόμενους στις ειδικότητες που δεν απαιτείται πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Ηδη υπάρχει σε ειδικότητες Τεχνικών Θεάτρου ένα σημαντικό δυναμικό με πλούσια εμπειρία και πολλές γνώσεις, που μπορούν να τις μεταδώσουν, μέσα από εκπαιδευτικές δομές δημόσιες και δωρεάν, που σήμερα δεν υπάρχουν. Σε καμία περίπτωση δεν δεχόμαστε τα επαγγελματικά μας δικαιώματα να περνούν μέσα από τη βιομηχανία των πιστοποιήσεων. Αμεση επαναλειτουργία της ΚΣΟΤ. Κατάργηση της ανταποδοτικότητας στο Ωδείο Αθηνών. Το κράτος να αναλάβει την πλήρη κάλυψη των δαπανών μισθοδοσίας και λειτουργίας όπως προβλέπεται από το νόμο.

Θεσμοθέτηση εκλογής ενός επιπλέον εκπροσώπου εργαζομένων στα ΔΣ του Εθνικού Θεάτρου και του ΚΘΒΕ και από τους υπόλοιπους εργαζόμενους των θεάτρων, πέρα από το εκπρόσωπο των ηθοποιών. Αντίστοιχα στο ΔΣ της Λυρικής πέρα από τον εκπρόσωπο των μονίμων υπαλλήλων της ορχήστρας να εκλέγεται και ένας επιπλέον εκπρόσωπος των εργαζομένων στο ΝΠΙΔ. Αντίστοιχα να υπάρχει εκπρόσωπος των εργαζομένων στα ΔΣ του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης.

Επαναλειτουργία της Καμεράτα, της Ορχήστρας των Χρωμάτων και της ΚΟΕΜ, μέσω δημόσιου φορέα, που θα ανήκει στο ΥΠΠΟ και θα χρηματοδοτείται πλήρως από τον κρατικό προϋπολογισμό. Με πλήρεις και σταθερές εργασιακές σχέσεις για τους εργαζόμενους. Εξόφληση όλων των δεδουλευμένων στους εργαζόμενους των παραπάνω ορχηστρών.

Γενναία αύξηση της χρηματοδότησης του κρατικού προϋπολογισμού για τον πολιτισμό.

Αποκλειστικά δημόσια Κοινωνική Ασφάλιση και δωρεάν Υγεία. Κατάργηση κάθε επιχειρηματικής δράσης.

Ιατροφαρμακευτική περίθαλψη για όλους. Απόσυρση της εγκυκλίου Αχτσιόγλου που ορίζει την ασφαλιστική ικανότητα στα 75 ένσημα και κατάργηση του νόμου Πετραλιά που την ορίζει στα 100.

Κανένας άνεργος χωρίς επίδομα. Ο χρόνος ανεργίας να μετριέται ως συντάξιμος.

Επίδομα και άδεια μητρότητας για κάθε γυναίκα, χωρίς όρους και προϋποθέσεις.

Μείωση του απαραίτητου αριθμού των 50 ενσήμων για το εποχικό βοήθημα.

Εποχικότητα με βάση τον κλάδο και όχι με βάση την επιχείρηση.

Εγγύηση των αποθεματικών των ασφαλιστικών ταμείων από το κράτος. Επιστροφή των κλεμμένων από τις μεγάλες επιχειρήσεις που τα τρώνε δεκαετίες. Να εισπραχθούν τα πάνω από 17 δισ. που χρωστούν σήμερα οι μεγαλοεργοδότες. Καμία μείωση ασφαλιστικών εισφορών για εργοδότες».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ