ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 16 Ιούλη 2020
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΛΗΜΜΥΡΙΣΕ ΜΝΗΜΕΣ ΚΑΙ ΕΙΚΟΝΕΣ ΧΤΕΣ ΤΟ ΗΡΩΔΕΙΟ
Μια μοναδική βραδιά με τη μουσική και τη μορφή του Θάνου

Ο Δημήτρης Κουτσούμπας με την σύζυγο του Θάνου Μικρούτσικου, Μαρία Παπαγιάννη, και συντελεστές της χτεσινής συναυλίας
Ο Δημήτρης Κουτσούμπας με την σύζυγο του Θάνου Μικρούτσικου, Μαρία Παπαγιάννη, και συντελεστές της χτεσινής συναυλίας
Με μια μεγάλη συναυλία - αφιέρωμα στον αγαπημένο μας Θάνο Μικρούτσικο, που η απώλειά του υπήρξε πλήγμα για τον καλλιτεχνικό κόσμο, για το κοινό, ξεκίνησε το φετινό φεστιβαλικό καλοκαίρι.

Η χτεσινή συναυλία, όπως και η σημερινή που θα επαναληφθεί στο Ηρώδειο, είναι μια «ειδική παραγγελία» του Φεστιβάλ Αθηνών, για έναν συνθέτη που σφράγισε με το έργο του όχι μόνο τη μουσική σκηνή του τόπου μας, αλλά και ένα κομμάτι της ατομικής και συλλογικής μας ιστορίας.

Στη συναυλία παρευρέθηκε ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας. Παρευρέθηκαν ακόμα ο Νίκος Σοφιανός, μέλος του ΠΓ της ΚΕ, και η Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ και υπεύθυνη του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ.

Το Ηρώδειο γέμισε με κόσμο όλων των ηλικιών, που απόλαυσαν ένα μελωδικό ταξίδι στα τραγούδια που έγραψε ο Θάνος Μικρούτσικος για το θέατρο. Τη συναυλία παρακολούθησαν η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου και η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.

Το «σύνθημα» για την εκκίνηση της συναυλίας δόθηκε από τον ίδιο τον συνθέτη, που η φωνή του γέμισε το Ηρώδειο καθώς ερμήνευε τους στίχους του ποιητή της Επανάστασης, Βλαδίμηρου Μαγιακόφσκι: «Η τέχνη δεν πρέπει να αντανακλά, σαν τον καθρέφτη, μα σαν φακός να μεγεθύνει...».

Η Ρένια Λουιζίδου, που κρατούσε το ρόλο του αφηγητή, μοιραζόταν με το κοινό ιστορίες και μνήμες του Θάνου, για τη σχέση του συνθέτη με τον τόπο του, την τέχνη του, τη μουσική, το ταξίδι... «Τόπος μου η σκηνή, όταν έπαιζα πετούσα... Και ο κόσμος στην πλατεία! Εμένα το θέατρο είναι το σπίτι μου, και οι μνήμες σπίτι μου... Τραγούδια σαν όνειρο... Ανοιγοκλείνω τις πόρτες να δω το έργο από την αρχή... Κανείς δεν πετάει με ένα φτερό...».

Η Ρίτα Αντωνοπούλου, ο Φοίβος Δεληβοριάς, ο Χρήστος Θηβαίος και ο Κώστας Θωμαΐδης ερμήνευσαν με μοναδικό τρόπο έργα του συνθέτη, από την 50χρονη διαδρομή του, σε τραγούδια που έγραψε για το θέατρο. Ο Μικρούτσικος αγαπούσε το θέατρο και «έντυσε» με τη μουσική του πολλές ιστορικές θεατρικές παραστάσεις: Από αρχαίο δράμα μέχρι μιούζικαλ, καμπαρέ, επιθεωρήσεις και θέατρο για παιδιά.

Τραγούδια που έχουν γράψει τη δική τους μοναδική ιστορία, όπως το «Αννα μην κλαις», η «Μπαλάντα του ξεσηκωμού», η «Ελένη», το «Μηδέν» και τόσα άλλα. Από τον Μπρεχτ και τον Καβάφη, στον Λόπε Ντε Βέγα και τον Ρίτσο... Πλάι σε αυτά, ακούστηκαν και άγνωστα τραγούδια όπως «Η κυρία του τρένου» του Γ. Σκαρίμπα και άλλα ανέκδοτα τραγούδια...

Τη μουσική διεύθυνση της συναυλίας είχε ο Θύμιος Παπαδόπουλος και η σκηνοθετική επιμέλεια ήταν της Σεσίλ Μικρούτσικου. Επαιξαν οι μουσικοί: Δημήτρης Αγάθος (τρομπέτα), Γιώργος Κατσίκας (τύμπανα), Δημήτρης Ντούτσουλης (μπάσο), Θοδωρής Οικονόμου (πιάνο), Θύμιος Παπαδόπουλος (φλάουτο, κλαρινέτο, σαξόφωνο) και Τζίμης Σταρίδας (τρομπόνι).

ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Οι ταινίες της βδομάδας
El robo del siglo / Το κόλπο του αιώνα / Αριελ Γουίνογκαρντ / 2020

«Το κόλπο του αιώνα»
«Το κόλπο του αιώνα»
Ξεκινάμε από μια ταινία που ξεχωρίσαμε από την προηγούμενη βδομάδα, ιδανική για θερινό σινεμά.

«Τι είναι η ληστεία μιας τράπεζας μπροστά στην ίδρυσή της;» εξομολογείται ο κεντρικός πρωταγωνιστής στον ψυχαναλυτή του. Οχι, δεν πρόκειται για μια ταινία με πολιτικές προεκτάσεις, αλλά για μια πολύ έξυπνη αστυνομική κωμωδία που είναι στηριγμένη στα αληθινά γεγονότα της πιο περίπλοκης ληστείας που έγινε ποτέ στην Αργεντινή. Το 2006 μια συμμορία αποφασίζει να ληστέψει μια από τις μεγαλύτερες τράπεζες της χώρας, αδειάζοντας τις θυρίδες του χρηματοκιβωτίου, ταυτόχρονα με ριφιφί και ληστεία εξπρές. Η οικονομική κατάσταση στην Αργεντινή εκείνο το διάστημα ωθούσε τους «κατέχοντες τον πλούτο», αντί να διατηρούν τραπεζικούς λογαριασμούς, να φυλάσσουν τα τιμαλφή και τα χρήματά τους σε θυρίδες. Ετσι, η συμμορία αποφάσισε να εστιάσει εκεί ώστε να αποσπάσει από την τράπεζα τη μεγαλύτερη δυνατή λεία. Η συμμορία εισβάλλει στην τράπεζα, κρατάει 23 ομήρους, ξεκινούν οι διαπραγματεύσεις με την αστυνομία και τα μέσα ενημέρωσης αρχίζουν να μεταδίδουν ζωντανά τις εξελίξεις... Διασκεδαστική, ανατρεπτική, τρυφερή, με λιτή σκηνοθεσία, που εξυπηρετεί το σενάριο και χτίζει σταδιακά το ρυθμό της. Από το καστ ξεχωρίζει ο Γκιγιέρμο Φρανσέλα, που χωρίς αυτόν το «Κόλπο του αιώνα» θα ήταν άλλη ταινία. Η συνέχεια επί της οθόνης.

Pari / Παρί / Σιαμάκ Ετεμάντι / 2020

«Pari»
«Pari»
«Η φωτιά είναι παιδί μου / Πρέπει να καώ και να γίνω φωτιά» (Τζελαλεντίν Ρουμί, 13ος αιώνας). Πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Ιρανού Σιαμάκ Ετεμάντι, που ζει και εργάζεται στην Ελλάδα από το 1995. Οι γονείς του Μπάμπακ, που είναι φοιτητής στο Πολυτεχνείο, ταξιδεύουν από το Ιράν στην Αθήνα για να τον επισκεφτούν. Οταν φτάνουν εδώ, ο Μπάμπακ έχει εξαφανιστεί. Η μητέρα του, Παρί, περνά διά πυρός και σιδήρου αναζητώντας τον γιο της, που ουσιαστικά, μέσα από τις συνθήκες που αναγκάζεται να βιώσει, διαμορφώνει μια καινούργια ταυτότητα για την ίδια. Ο Ετεμάντι, μέσα από την αγάπη της μάνας, που ξεπερνά κάθε όριο για να βρει το παιδί της, διηγείται ένα συμβολικό προσωπικό ταξίδι για την «Ιθάκη»... Σκηνοθετικά και φωτογραφικά μας δίνει ένα άρτιο αποτέλεσμα, που μέσα από τα μάτια ενός ανθρώπου μιας τελείως διαφορετικής κουλτούρας, ο οποίος δεν φοβάται γιατί δεν έχει τίποτα άλλο να χάσει, μας ξεναγεί στον ίδιο μας τον τόπο.

Gli anni piu belli / Οταν ανθίζει η νιότη / Γκαμπριέλε Μουτσίνο / 2020

4 χαρακτήρες, 4 δεκαετίες, 1 χώρα. Η ταινία επιχειρεί μέσα από τη σχέση 4 φίλων στην πάροδο των χρόνων να σκιαγραφήσει τη σύγχρονη Ιστορία της Ιταλίας. Χρησιμοποιεί κομβικές ιστορικές στιγμές ώστε να σηματοδοτήσει τις απαρχές της κάθε δεκαετίας. Ξεκινάει από την Ιταλία του '80, όταν γνωρίζουμε τους πρωταγωνιστές ως εφήβους, και φτάνει στο σήμερα, που είναι πλέον μεσήλικες και γονείς, προβληματισμένοι αναδρομικά για την πορεία της ζωής τους. 4 φίλοι που στην πάροδο των χρόνων περνούν μέσα από όλες τις διακυμάνσεις των ανθρώπινων σχέσεων αλλά τελικά επανασυνδέονται. Ο Μουτσίνο επιχειρεί να κάνει μια «πολιτική» ταινία αλλά κάνει περισσότερο μια ταινία για τη φιλία και τη συγχώρεση. Οι 4 αυτοί άνθρωποι, από τους οποίους άλλοι συμβιβάστηκαν και άλλοι έζησαν μια πιο ασυμβίβαστη ζωή, εναποθέτουν την ελπίδα στα παιδιά τους. 4 χαρακτήρες, 4 ατομικότητες, 4 στάσεις ζωής, αλλά κανένας συλλογικός στόχος. Το μέλλον δεν θα έρθει από μόνο του νέτο σκέτο αν δεν πάρουμε μέτρα κι εμείς...


Π. Α.

Παγκαλλιτεχνικό συλλαλητήριο στην Αθήνα

Τη λήψη μέτρων στήριξης για τους καλλιτέχνες, τους δημιουργούς και τους εργαζόμενους του χώρου της Τέχνης διεκδίκησε το παγκαλλιτεχνικό συλλαλητήριο που έγινε χτες το απόγευμα, στο κέντρο της Αθήνας.

«Δεν θα πληρώσουμε ξανά την κρίση τους» - «Η πάλη για το ψωμί του καλλιτέχνη είναι αγώνας είναι και τέχνη» αναγραφόταν στα πανό του Σωματείου Εργαζομένων στο Θέαμα - Ακρόαμα (ΣΕΘΕΑ) και του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου, που συμμετείχαν στην κινητοποίηση.

Το συλλαλητήριο ξεκίνησε με συγκέντρωση στον χώρο της Παλιάς Βουλής όπου έγιναν και σύντομοι χαιρετισμοί. Ακολούθησε πορεία στη διάρκεια της οποίας επιστρατεύτηκε η μουσική και η τέχνη για την ανάδειξη των αιτημάτων και των διεκδικήσεων. Η πορεία κατέληξε στη Βασιλίσσης Σοφίας, μπροστά στα γραφεία της ΕΕ και το Μέγαρο Μαξίμου όπου αντιπροσωπεία σωματείων κατέθεσε τα αιτήματά τους.

Αντίστοιχα στη Λάρισα ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος πραγματοποίησε παρέμβαση - εξόρμηση ενημέρωσης στην πλατεία Ταχυδρομείου και στους πεζόδρομους του κέντρου.

Μισή αλήθεια, ολόκληρο ψέμα...

Με αφορμή τις πρόσφατες εκλογές στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, η δημοσιογράφος Ελενα Ακρίτα με άρθρο της στην εφημερίδα «Τα Νέα» επιτέθηκε στο ΚΚΕ ότι προβαίνει σε σεξιστικά σχόλια για τον νέο πρόεδρο του ΔΣ του ΣΕΗ, Σπύρο Μπιμπίλα. Αναρωτιόμαστε, αλήθεια, σε ποια στοιχεία βασίζει η αρθρογράφος το λάβρο κατηγορητήριό της για το ΚΚΕ; «Χτενίζοντας» το διαδίκτυο, δεν βρήκαμε ούτε ένα σχόλιο αυτού του είδους που να προέρχεται από το ΚΚΕ. Αλλωστε η ίδια η ιδεολογία και η στρατηγική του ΚΚΕ για κατάργηση όλων των ταξικών, κοινωνικών, εθνικών, φυλετικών κ.ά. διαιρέσεων το καθιστούν αδιάλλακτο αντίπαλο του ρατσισμού κάθε είδους. Για το ΚΚΕ οι διακρίσεις αυτές είναι τόσο εχθρικές προς τα λαϊκά στρώματα, όσο εχθρική είναι γι' αυτά και η εκμεταλλευτική κοινωνία που τις γεννά.

Επειδή η συντάκτρια του άρθρου φαίνεται πως διαισθάνεται ότι οι αβάσιμοι ισχυρισμοί της δεν έχουν ίχνος πειστικότητας, καταφεύγει στο τέχνασμα της επιλεκτικής αποκοπής μίας φράσης από την τοποθέτηση του ΚΚΕ στη Βουλή για τα ομόφυλα ζευγάρια, παραχαράζοντας ολοσχερώς τη θέση του Κόμματος για το θέμα και επιβεβαιώνοντας το λαϊκό γνωμικό πως η μισή αλήθεια ισοδυναμεί με ψέμα. Πίσω από όλα αυτά νομίζουμε πως διακρίνεται η αδυναμία ευθείας και έντιμης πολιτικής αντιπαράθεσης, αλλά και μια αμηχανία για τα αποτελέσματα των εκλογών στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, που σε συνθήκες πρωτοφανούς μαζικότητας ανέδειξαν για άλλη μία φορά πρώτη τη «Δημοκρατική Ενότητα Ηθοποιών», τη συνδικαλιστική δύναμη που πρόσκειται στο ΚΚΕ. Ισως πάλι όλα αυτά να αποτελούν μια απόπειρα να διασκεδαστούν οι αρνητικές εντυπώσεις που προκάλεσε η θλιβερή στάση της δεύτερης και της τρίτης σε ψήφους παράταξης να ενωθούν για να εξοστρακίσουν παντελώς τη «Δημοκρατική Ενότητα Ηθοποιών» από το προεδρείο του Διοικητικού Συμβουλίου του Σωματείου, παραβιάζοντας ωμά την εντολή του κλάδου των ηθοποιών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ