ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 18 Ιούλη 2020 - Κυριακή 19 Ιούλη 2020
Σελ. /32
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ
ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣτΕ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ - ΠΟΡΙΣΜΑ «ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΙΣΣΑΡΙΔΗ»
Διπλό χτύπημα στην ίδια κατεύθυνση, κλιμάκωσης της αντιασφαλιστικής επίθεσης

Με ένα διπλό χτύπημα, μέσω των αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) για τις περικοπές στις συντάξεις - που κρίθηκαν «νόμιμες» στο συντριπτικά μεγαλύτερο κομμάτι τους - όπως και μέσω του πορίσματος της «επιτροπής Πισσαρίδη», με την «πρόταση» για την πλήρη ιδιωτικοποίηση των επικουρικών συντάξεων, η περασμένη βδομάδα «έδωσε σινιάλο» για την παραπέρα κλιμάκωση της αντιασφαλιστικής επίθεσης που προωθούν στοχοπροσηλωμένα όλα τα προηγούμενα χρόνια οι κυβερνήσεις ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ - ΠΑΣΟΚ.

Υπηρετώντας τον πάγιο αντιλαϊκό στόχο για ολοένα και μεγαλύτερη απαλλαγή του κεφαλαίου και του κράτους του από το «κόστος» της Κοινωνικής Ασφάλισης, η κυβέρνηση επιδιώκει, αξιοποιώντας τις αποφάσεις του ΣτΕ, να «τελειώσει» με τις δίκαιες διεκδικήσεις των συνταξιούχων για αποκατάσταση των τεράστιων περικοπών στις συντάξεις τους την προηγούμενη δεκαετία, ενώ παράλληλα μεθοδεύει το επόμενο χτύπημα, την ολοκληρωτική παράδοση των επικουρικών συντάξεων (2ος πυλώνας) στα αρπακτικά του τζόγου και των αγορών.

Αποφάσεις ΣτΕ: «Περασμένες - ξεχασμένες» οι τεράστιες περικοπές στις συντάξεις

Παρά τον μεγάλο ντόρο περί δήθεν δικαίωσης των συνταξιούχων, η αλήθεια είναι πως η απόφαση του ΣτΕ στην «πιλοτική δίκη» που προκάλεσε η κυβέρνηση για τα αναδρομικά των συνταξιούχων κινείται στην κατεύθυνση της οριστικής «παραγραφής» των δίκαιων διεκδικήσεων των συνταξιούχων για όλες τις περικοπές που επέβαλαν στις συντάξεις οι κυβερνήσεις ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ - ΠΑΣΟΚ από το 2012 μέχρι σήμερα.

Ως... «πιστοποιητικό νομιμοποίησης» των περικοπών αυτών αξιοποιείται ο αντιασφαλιστικός νόμος - λαιμητόμος, ο νόμος Κατρούγκαλου. Με μοναδική εξαίρεση το 11μηνο μεταξύ Ιούνη 2015 και Μάη 2016, το ίδιο το ΣτΕ επιβεβαιώνει ότι η ψήφιση το Μάη του 2016 από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ του νόμου 4387 (νόμος Κατρούγκαλου), πέρα από τις άλλες ανατροπές που επέφερε για τους σημερινούς ασφαλισμένους, ενσωμάτωσε και «νομιμοποίησε» ουσιαστικά όλες τις προηγούμενες περικοπές, «λύνοντας» ζητήματα αντισυνταγματικότητας κ.ά. και κλείνοντας το δρόμο σε διεκδικήσεις αναδρομικών για το χρονικό διάστημα μετά την ψήφισή του.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις αποφάσεις του ΣτΕ στην «πιλοτική δίκη» που προκάλεσε η κυβέρνηση και έγινε τον περασμένο Γενάρη:

  • Απορρίπτεται οποιαδήποτε διεκδίκηση αναδρομικών από την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου (ν. 4387/2016) και μετά, παρότι αναγνωρίζεται ότι ο εν λόγω νόμος ουσιαστικά θεσπίζει εκ νέου τις ίδιες περικοπές. Οπως χαρακτηριστικά σημειώνεται στη νέα απόφαση του ΣτΕ (1439/2020), η οποία επικαλείται προηγούμενες αποφάσεις για τον νόμο Κατρούγκαλου, «οι εν λόγω μειώσεις, από τη δημοσίευση του ν. 4387/2016 και εφεξής, έχουν ως νόμιμο έρεισμα την ανωτέρω διάταξη του άρθρου 14 παρ. 2 περ. α' του τελευταίου αυτού νόμου, από το χρονικό δε αυτό σημείο και εφεξής (12.5.2016) είναι νόμιμες», ενώ υπενθυμίζει πως «με την απόφαση 1890/2019 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (σκέψη 20), κρίθηκε καταρχήν συνταγματικώς θεμιτή η εκ νέου κατ' ουσίαν θέσπιση των ως άνω περικοπών στο πλαίσιο επανυπολογισμού και των επικουρικών συντάξεων». Με το ίδιο ακριβώς σκεπτικό, στο πρώτο πακέτο των αποφάσεων που ακολουθούν την «πιλοτική δίκη», το ΣτΕ ήδη απορρίπτει προσφυγές συνταξιούχων για τις περικοπές από την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου και μετά.
  • Αναδρομικά για τις περικοπές στις συντάξεις αναγνωρίζονται για τους συνταξιούχους που έχουν προσφύγει στα δικαστήρια και μόνο για το 11μηνο μεταξύ 10/6/2015 και 11/5/2016. Δηλαδή, τα αναδρομικά περιορίζονται στο χρονικό διάστημα από την έκδοση των προηγούμενων αποφάσεων της Ολομέλειας του ΣτΕ τον Ιούνη του 2015 (αποφάσεις 2287 - 2288 περί αντισυνταγματικότητας των περικοπών του 2012) και μέχρι την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου στις 12/5/2016.
  • Οσον αφορά το χρονικό διάστημα από το 2013 έως και τον Ιούνη του 2015, το ΣτΕ επανέλαβε την προηγούμενη απόφασή του, σύμφωνα με την οποία, ενώ κρίνει αντισυνταγματικές τις περικοπές του εν λόγω διαστήματος, αποκλείει την απόδοση αναδρομικών στο σύνολο των συνταξιούχων, ορίζοντας ότι αναδρομικά μπορούν να διεκδικήσουν μόνο οι συνταξιούχοι που είχαν ήδη ασκήσει προσφυγές πριν από τον Ιούνη του 2015.
Κοροϊδία από την κυβέρνηση ΝΔ - Πολιτικό θράσος από τον ΣΥΡΙΖΑ

Η κυβέρνηση ΝΔ σπεύδει να αξιοποιήσει τις αποφάσεις του ΣτΕ ότι όλες οι τεράστιες ανατροπές από το 2012 μέχρι σήμερα είναι «περασμένες - ξεχασμένες», ενώ ακόμα και για αυτά τα περιορισμένα αναδρομικά των 11 μηνών που αναγνωρίζει το ΣτΕ, η κυβέρνηση αντί να ανακοινώσει ότι δρομολογεί την άμεση απόδοσή τους στο σύνολο των συνταξιούχων, αναμασά την γνωστή καραμέλα περί «συνεκτίμησης των δημοσιονομικών δυνατοτήτων», συνδέοντας την απόδοσή τους με τις «αντοχές της εθνικής μας οικονομίας», κοροϊδεύοντας προκλητικά τους συνταξιούχους.

Σε αυτό το πλαίσιο, μάλιστα, η κυβέρνηση άρχισε ήδη τις «ερμηνείες» και τα «σενάρια» για το κατά πόσο όλοι οι συνταξιούχοι δικαιούνται επιστροφή αναδρομικών, για το σε βάθος... πόσων χρόνων θα πάει η καταβολή τους κ.ο.κ.

Στην κοροϊδία της κυβέρνησης έρχεται να προστεθεί η προκλητικότητα του ΣΥΡΙΖΑ. Με μια δήλωση - μνημείο υποκρισίας, η Εφη Αχτσιόγλου, πρώην υπουργός Εργασίας, καλεί την κυβέρνηση «να δώσει τα αναδρομικά σε όλους τους συνταξιούχους, μην τους αναγκάσει σε δικαστικά έξοδα για να πάρουν αυτό που δικαιούνται», προσθέτοντας με απύθμενο πολιτικό θράσος ότι «8 χρόνια μετά, το ΣτΕ αποκαθιστά τους συνταξιούχους για την περίοδο από τον Ιούλιο του 2015 μέχρι το Μάιο του 2016, καθώς ο ασφαλιστικός νόμος 4387/2016 που ψηφίστηκε τότε θεράπευσε αυτήν την αντισυνταγματικότητα...».

Αυτό που δεν λέει ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ότι τα εν λόγω αναδρομικά δημιουργήθηκαν επί δικής του διακυβέρνησης, επειδή δεν εφάρμοσε τις αποφάσεις του ΣτΕ τον Ιούνη του 2015 και συνέχισε να εφαρμόζει τις αντισυνταγματικές περικοπές των κυβερνήσεων ΝΔ - ΠΑΣΟΚ. Η δε «θεραπεία» που επικαλείται ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ότι με τον νόμο - λαιμητόμο, του Κατρούγκαλου, ενσωμάτωσε τις άθλιες περικοπές στον νέο τρόπο υπολογισμού των συντάξεων, καθιστώντας από το 2016 και μετά «νόμιμο» το πετσόκομμα των Σαμαρά - Βρούτση από το 2012!

Κοροϊδία και πρόκληση, τη στιγμή που η πολιτική όλων των κυβερνήσεων ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ - ΠΑΣΟΚ έχει οδηγήσει τις συντάξεις στα Τάρταρα... Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το μέσο εισόδημα των 2,5 εκατομμυρίων συνταξιούχων τον περασμένο Ιούνη από όλες τις συντάξεις (κύριες και επικουρικές) διαμορφώθηκε στα 728,03 ευρώ προ φόρων, ενώ η μέση κύρια σύνταξη γήρατος διαμορφώνεται στα 692,5 ευρώ προ φόρων, η μέση κύρια σύνταξη θανάτου στα 434,91 ευρώ και η μέση κύρια αναπηρική σύνταξη στα 487,75 ευρώ...

Σχέδιο πλήρους ιδιωτικοποίησης των επικουρικών συντάξεων

Και ενώ οι συνταξιούχοι βιώνουν αυτόν τον μακροχρόνιο Γολγοθά, η κυβέρνηση της ΝΔ, πατώντας στους νόμους Κατρούγκαλου - Βρούτση, βάζει μπροστά την επόμενη φάση της αντιασφαλιστικής επίθεσης.

Στο πλαίσιο αυτό, ως ένας από τους κεντρικούς στόχους του «Σχεδίου Ανάπτυξης» της «ομάδας Πισσαρίδη» παρουσιάστηκε η «εισαγωγή του κεφαλαιοποιητικού συστήματος στον δεύτερο πυλώνα Κοινωνικής Ασφάλισης».

Στην πορεία αυτή, πλήρους ιδιωτικοποίησης των επικουρικών συντάξεων, η κυβέρνηση δεν ξεκινάει από το μηδέν: Εχει προηγηθεί το αντίστοιχο πόρισμα που συνέταξε μια άλλη «επιτροπή σοφών» στο υπουργείο Εργασίας, υπό την πολιτική εποπτεία του πρώην υφυπουργού Ν. Μηταράκη, στην οποία περίοπτη θέση κατείχαν εκπρόσωποι της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών, της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς καθώς και των Επαγγελματικών Ταμείων, μαζί και της Τράπεζας της Ελλάδας, όλα τα κοράκια δηλαδή που ετοιμάζονται να θησαυρίσουν από την παραπέρα διάλυση της Κοινωνικής Ασφάλισης.

Πατώντας πάνω στον νόμο Κατρούγκαλου και στα «επιχειρήματα» που πρόβαλε ως κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ το 2015 και το 2016, η κυβέρνηση της ΝΔ συνεχίζει στον ίδιο ντορό.

Ο ΣΥΡΙΖΑ σήμερα ανακαλύπτει όψιμα στα σχέδια της κυβέρνησης το «μοντέλο Πινοσέτ», ωστόσο πρέπει να θυμίσουμε τη μεγάλη του «συνεισφορά» ως κυβέρνηση στην ίδια ακριβώς κατεύθυνση: Οταν επαναλάμβανε όλα τα ιδεολογήματα του κεφαλαίου περί «βιωσιμότητας» του Ασφαλιστικού, εμφανίζοντας τις σκληρές περικοπές ως «αποκατάσταση των αδικιών του συστήματος», δικαιολογώντας τις τεράστιες μειώσεις των νέων συντάξεων ως «νοικοκύρεμα» που «βάζει τάξη» στα οικονομικά και μάλιστα δημιουργεί και πλεονάσματα στον ΕΦΚΑ... Οταν υπερθεμάτιζε σε στόχους για μείωση της συνολικής ασφαλιστικής δαπάνης και της κρατικής χρηματοδότησης... Οταν κλιμάκωνε την επίθεση στις ίδιες τις επικουρικές, με την υιοθέτηση του συστήματος των «καθορισμένων εισφορών» που ήδη είχε νομοθετήσει η ΝΔ (ξέρεις τι βάζεις, αλλά δεν ξέρεις τι θα πάρεις), ανοίγοντας έτσι διάπλατα το δρόμο στην ιδιωτικοποίηση του 2ου πυλώνα, που προωθεί σήμερα και πάλι η ΝΔ.

Σήμερα, από το «πόρισμα» της «ομάδας Πισσαρίδη» δεν δημοσιοποιείται κάτι παραπάνω για το Ασφαλιστικό πέρα από τον στόχο για κεφαλοποιητικό σύστημα στον 2ο πυλώνα.

Μια σαφή ιδέα όμως για το τι σημαίνει αυτό μας δίνουν οι βασικές «ιδέες» του «πορίσματος» της προηγούμενης «επιτροπής σοφών» της κυβέρνησης:

1ον: Οι επικουρικές συντάξεις των νέων ασφαλισμένων δεν θα είναι εγγυημένες, καθώς το ύψος τους θα εξαρτάται από το τζογάρισμα στις αγορές και γενικώς από την «απόδοση» του ρίσκου που αναλαμβάνει ο κάθε ασφαλισμένος ατομικά! Είναι χαρακτηριστικό ότι γίνεται λόγος για «επιλογή» ανάμεσα σε «τρία επενδυτικά πακέτα», «χαμηλού», «μεσαίου» και «υψηλού επενδυτικού κινδύνου»... Στην πρόταση ως εναλλακτικοί πάροχοι διαχείρισης υποδεικνύονται «οι ΑΕΔΑΚ, οι ΕΠΕΥ, τα Πιστωτικά Ιδρύματα και οι Ασφαλιστικές Επιχειρήσεις».

2ον: Ολοι οι νέοι ασφαλισμένοι (όλοι όσοι πρωτοασφαλίζονται μετά την 1/1/2021, έλεγε το πόρισμα της προηγούμενης επιτροπής) υπάγονται υποχρεωτικά στο νέο ιδιωτικό ασφαλιστικό σύστημα και καταβάλλουν το 6,5% επί των αποδοχών τους. Με τον τρόπο αυτό το κράτος διευρύνει την πελατεία των επιχειρηματικών ομίλων που δραστηριοποιούνται στην Ασφάλιση.

3ον: Παρά τις σκόπιμες ασάφειες για το «κόστος μετάβασης» στο νέο σύστημα, το «πόρισμα» παραδέχεται ότι τουλάχιστον μετά τα πρώτα δέκα χρόνια, η διακοπή ροής εισφορών στο ΕΤΕΑΕΠ από τους νέους ασφαλισμένους θα προκαλέσει ελλείμματα, τα οποία με τη σειρά τους θα φορτωθούν σε παλιούς συνταξιούχους και ασφαλισμένους. Η κυβέρνηση επιχείρησε σε πρώτη φάση να κουκουλώσει τους κινδύνους που ελλοχεύουν από το κόστος μετάβασης στο κεφαλαιοποιητικό σύστημα. Σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, όμως, το κόστος αυτό, από το ένα σύστημα στο άλλο, υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει τα 55 δισ. ευρώ! Φαίνεται ότι η κυβέρνηση προσανατολίζεται να κλείσει την οικονομική τρύπα της «μετάβασης» μέσα από το «Σχέδιο Ανάκαμψης» και τα κεφάλαια που θα κατευθυνθούν εκεί, προχωρώντας με δημόσιο χρήμα στην ιδιωτικοποίηση του 2ου πυλώνα Ασφάλισης, με τον τελικό λογαριασμό βέβαια να φορτώνεται στα λαϊκά στρώματα, μέσω της γενικής φορολογίας και των άλλων αντιλαϊκών επιβαρύνσεων.

Σ' αυτήν την καταστροφική πορεία για τα δικαιώματα και τις ανάγκες τους, εργαζόμενοι και συνταξιούχοι καλούνται να δώσουν απάντηση, διεκδικώντας να επιστραφούν σε όλους οι περικοπές, να πληρώσουν το κράτος και η εργοδοσία, δυναμώνοντας την πάλη για Υγεία - Ασφάλιση - σύνταξη που θα καλύπτουν τις πραγματικές ανάγκες.


Γ. Ζαχ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ