ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 16 Σεπτέμβρη 2020
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
Να αποζημιωθούν τα καλλιτεχνικά σχήματα των οποίων οι εκδηλώσεις αναβλήθηκαν με ευθύνη του διοργανωτή

Επίκαιρη Ερώτηση προς τον υπουργό Εσωτερικών κατέθεσε το ΚΚΕ για το ζήτημα της αποζημίωσης καλλιτεχνικών σχημάτων και καλλιτεχνών των οποίων οι εκδηλώσεις ζωντανού θεάματος - ακροάματος αναβλήθηκαν ή ακυρώθηκαν με ευθύνη των διοργανωτών. Πιο συγκεκριμένα, στην Ερώτηση που υπογράφει ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής, σημειώνεται:

«Το τελευταίο εικοσαήμερο έχουν πολλαπλασιαστεί οι έντονες διαμαρτυρίες από καλλιτέχνες και τους μαζικούς φορείς τους, που διαμαρτύρονται για τις αιφνίδιες και κυριολεκτικά στο παρά πέντε ακυρώσεις εκδηλώσεων από φορείς της Τοπικής Διοίκησης, εκδηλώσεων οι οποίες δεν εμπίπτουν στους περιορισμούς του νομοθετικού πλαισίου όπως διαμορφώθηκε με τις μέχρι σήμερα ΠΝΠ και τις ΚΥΑ, αφού οι εκδηλώσεις ζωντανού θεάματος - ακροάματος καθώς και οι κινηματογραφικές προβολές έχουν εξαιρεθεί από τα τελευταία μέτρα που προβλέπουν η ΚΥΑ ΔΙα/Γ.Π.οικ. 50886/11-8-2929 και η ΚΥΑ ΔΙα/Γ.Π.οικ. 51360/14-8-2020. Οι συγκεκριμένες εκδηλώσεις εξακολουθούν να διέπονται από τα μέτρα και τα υγειονομικά πρωτόκολλα που προβλέπουν οι ΚΥΑ Δια/Γ.Π.οικ.48976/31-7-2020 και Δια/Γ.Π.οικ. 50176/6-8-2020. Παρ' όλα αυτά ακυρώθηκαν και μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις χωρίς καν να αποζημιωθούν οι συντελεστές τους, από τις Περιφέρειες και τους συνδιοργανωτές δήμους λίγο μετά τη δημοσίευση της ΚΥΑ ΔΙα/Γ.Π.οικ. 51360/14-8-2020.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα η Περιφέρεια Αττικής και η Περιφέρεια της Ηπείρου. Και στις δύο περιπτώσεις, οι αποφάσεις για την ακύρωση των εκδηλώσεων πάρθηκαν και με τη σύμφωνη γνώμη του υφυπουργού Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων κ. Ν. Χαρδαλιά. Και οι δύο περιφερειάρχες προέβαλαν ως δικαιολογίες την προστασία της δημόσιας υγείας και μη διασποράς του ιού, οι οποίες βεβαίως και δεν ευσταθούν, λόγω του ότι πρώτον οι εκδηλώσεις αυτές προγραμματίστηκαν εν μέσω πανδημίας και δεύτερον διότι από την κείμενη νομοθεσία προβλέπεται κανονικά προς το παρόν η διεξαγωγή τους με τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων προστασίας. Οι περιφερειάρχες Αττικής και Ηπείρου δεν είναι οι μόνοι. Λίγο - πολύ όλοι οι διοργανωτές εκδηλώσεων ζωντανού θεάματος - ακροάματος που τις ακύρωσαν ή τις ανέβαλαν, αυτήν τη δικαιολογία προβάλλουν. Παρότι η Περιφέρεια Αττικής με νεότερη ανακοίνωσή της εξήγγειλε την πραγματοποίηση ενός μέρους των προγραμματισμένων εκδηλώσεων, το πρόβλημα της αποζημίωσης των καλλιτεχνικών σχημάτων που θα συμμετείχαν σε προγραμματισμένες παραστάσεις παραμένει.

Αναμφισβήτητα, κάθε φορέας που αυθαίρετα, αδικαιολόγητα και χωρίς νόμιμο έρεισμα αναβάλλει/ ματαιώνει προγραμματισμένες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, έχει υποχρέωση να αποζημιώνει τους εργαζόμενους που απασχολούνται για την πραγματοποίησή τους. Η ευθύνη για τυχόν ακυρώσεις εκδηλώσεων ανήκει εξολοκλήρου στον φορέα που τις αποφασίζει και δεν μπορεί να γίνεται επίκληση μιας ήδη γνωστής, κατά την κατάρτιση των συμβάσεων των διοργανωτών με τους καλλιτέχνες και τα σχήματα, κατάστασης, για να μετακυλιστεί το κόστος εντέλει στους καλλιτέχνες, τη στιγμή μάλιστα που το νομικό πλαίσιο και η αρμόδια επιστημονική επιτροπή προκρίνουν τη διεξαγωγή τέτοιων εκδηλώσεων με τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων προστασίας. Το χειρότερο είναι ότι αυτές οι παραβιάσεις της νομοθεσίας συντελούνται από κρατικούς οργανισμούς.

Οι υπεύθυνοι για το πρόβλημα αγνοούν επιδεικτικά το γεγονός ότι οι καλλιτέχνες - δημιουργοί αφιέρωσαν πολύ χρόνο και κοπιαστική εργασία για μελέτη, πρόβες και γενικότερα προετοιμασία των παραστάσεων που ακυρώθηκαν. Επιπλέον, για να προσαρμόσουν τις παραγωγές τους στα υγειονομικά πρωτόκολλα, χρειάστηκε να πραγματοποιήσουν και άλλες ιδιαίτερα σύνθετες εργασίες, όπως οι σκηνοθετικές τροποποιήσεις των έργων τους. Ανάλογες προσαρμογές έκαναν και τα μουσικά σχήματα για τις συναυλίες. Ολη αυτή η εργασία παραμένει απλήρωτη, σε κάποιες περιπτώσεις, όπως στην Περιφέρεια Ηπείρου, οι καλλιτέχνες επωμίστηκαν ακόμη και τα έξοδα μετακίνησής τους στην πόλη όπου θα πραγματοποιούσαν την παράσταση, αφού η ακύρωσή της έγινε μια μέρα πριν την παρουσίασή της στο κοινό. Αυτή η απαράδεκτη τακτική εφαρμόζεται μάλιστα απέναντι σε έναν κλάδο που βρίσκεται στις πρώτες θέσεις αυτών που χτυπήθηκαν από την πανδημία, καθώς οι καλλιτέχνες μετά από έναν καταστροφικό χειμώνα και ένα επίσης κακό καλοκαίρι, βρίσκονται αντιμέτωποι με το θολό τοπίο του επερχόμενου φθινοπώρου και χειμώνα, όπου θα πρέπει να δημιουργήσουν κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες.

Οι καλλιτέχνες και οι άλλες κατηγορίες εργαζομένων, όπως έδειξαν και οι τελευταίες μαζικές κινητοποιήσεις των συνδικαλιστικών φορέων τους, σε καμία περίπτωση δεν είναι διατεθειμένοι να αποδεχτούν μοιρολατρικά την πολιτική που φορτώνει πάνω τους όλα τα βάρη της σημερινής οικονομικής κρίσης.

Με βάση τα πιο πάνω, ερωτάται ο κ. υπουργός αν προτίθεται να εξασφαλίσει την αποζημίωση των καλλιτεχνών των οποίων οι εκδηλώσεις ζωντανού θεάματος - ακροάματος ακυρώθηκαν ή αναβλήθηκαν, δεδομένου ότι οι ακυρώσεις αυτές έρχονται σε αντίθεση με τις κυβερνητικές διατάξεις».

Σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής οι «Πέρσες»

Ολοκληρώνεται σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής η καλοκαιρινή περιοδεία του Εθνικού Θεάτρου με τους «Πέρσες» του Αισχύλου. Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα των παραστάσεων έχει ως εξής: Σήμερα 16 Σεπτέμβρη στο Θέατρο Βράχων, 22 - 23 Σεπτέμβρη στο Ευριπίδειο Θέατρο στη Σαλαμίνα, 1 - 4 Οκτώβρη στο Σχολείον της Αθήνας - «Ειρήνη Παππά».

Πρόκειται για το παλαιότερο πλήρες δράμα που σώζεται στις μέρες μας και ταυτόχρονα ένα ιστορικό ντοκουμέντο για τα γεγονότα της εποχής. Χωρίς θριαμβολογίες και κομπασμούς και με σεβασμό στην οδύνη των ηττημένων, ο Αισχύλος παραδίδει έναν ύμνο για την ελευθερία του ατόμου.

Στα Σούσα, την πρωτεύουσα των Περσών, οι γέροντες που έχουν μείνει στα μετόπισθεν, πιστοί φύλακες των λαμπρών ανακτόρων του Ξέρξη, ανησυχούν για το στρατό τους που έχει εκστρατεύσει εναντίον της Ελλάδας, καθώς κανένα νέο δεν έχει φτάσει για την έκβαση της πολεμικής επιχείρησης. Η άφιξη του λαχανιασμένου αγγελιαφόρου επιβεβαιώνει τα κακά προαισθήματα: Ολόκληρος ο περσικός στρατός εξοντώθηκε. Οι Ελληνες νίκησαν. Η διεξοδική αφήγηση της ήττας των Περσών καταλήγει στην εκτενή περιγραφή της Ναυμαχίας της Σαλαμίνας, στη φυγή του Ξέρξη και την κακή τύχη του υπόλοιπου στρατού που επιχείρησε να επιστρέψει διά ξηράς.

Συντελεστές της παράστασης: Μετάφραση: Θ. Κ. Στεφανόπουλος. Σκηνοθεσία: Δημήτρης Λιγνάδης. Σκηνικά: Αλέγια Παπαγεωργίου. Κοστούμια: Εύα Νάθενα. Μουσική: Γιώργος Πούλιος. Χορογραφία, επιμέλεια κίνησης: Κωνσταντίνος Ρήγος.

Παίζουν (αλφαβητικά): Βασίλης Αθανασόπουλος, Κωνσταντίνος Γαβαλάς, Νίκος Καραθάνος, Λυδία Κονιόρδου, Κώστας Κουτσολέλος, Σπύρος Κυριαζόπουλος, Αλκιβιάδης Μαγγόνας, Λαέρτης Μαλκότσης, Αργύρης Ξάφης, Αργύρης Πανταζάρας, Δημήτρης Παπανικολάου, Γιάννος Περλέγκας, Αλμπέρτο Φάις.

Ο Β. Παπακωνσταντίνου στην Τεχνόπολη

Την Τετάρτη 23 Σεπτέμβρη στην Τεχνόπολη στο Γκάζι θα πραγματοποιηθεί η τελευταία καλοκαιρινή συναυλία του Βασίλη Παπακωνσταντίνου. Μαζί του η Μαίρη Μπρόζη και ο Απόστολος Μόσιος.

Για τη συγκεκριμένη μοναδική βραδιά, ο Βασίλης επιλέγει, με δυναμική διάθεση, τραγούδια αγαπημένα που έχουν ριζώσει βαθιά στη συνείδηση του κοινού. Μια βραδιά γεμάτη συναίσθημα και λυρισμό.

Παίζουν οι μουσικοί: Αντρέας Αποστόλου (πιάνο - keyboards, ενορχηστρώσεις), Βαγγέλης Πατεράκης (ηλεκτρικό μπάσο), Στέφανος Δημητρίου (τύμπανα), Μαίρη Μπρόζη (βιολί, τραγούδι), Απόστολος Μόσιος (κιθάρες, τραγούδι), Γιάννης Αυγέρης (κιθάρες).

Διηγήματα και πεζογραφήματα του Γ. Κοτζιούλα

Ο Γ. Κοτζιούλας
Ο Γ. Κοτζιούλας
Δύο βιβλία με πεζογραφήματα και διηγήματα του Γιώργου Κοτζιούλα κυκλοφορούν από τις εκδόσεις «Δρόμων». Ο «Ριζοσπάστης» τα παρουσιάζει με αφορμή την επέτειο του θανάτου του (20/8/1956).

Γιώργος Κοτζιούλας, Πικρή ζωή και άλλα πεζογραφήματα, δεύτερη έκδοση, «Δρόμων» 2016.

Μια μεγάλη σειρά πεζογραφημάτων του αγωνιστή και ποιητή της Εθνικής Αντίστασης, που είναι εξίσου αξιόλογος πεζογράφος. Ηρωες του Κοτζιούλα οι απλοί άνθρωποι του λαού και τα προβλήματά τους, άλλοτε στα χωριά της Ηπείρου και άλλοτε στις λαϊκές συνοικίες της Αθήνας. Βάσανα και μικροχαρές, φτώχεια και ανέχεια αλλά και φιλότιμο και αξιοπρέπεια, παρουσιασμένα σε μικρές ή μεγαλύτερες ιστορίες, γραμμένες με την πένα ενός αφηγητή που ξέρει να συγκινεί με την απλή γλώσσα και το οικείο ύφος, την ειλικρίνεια, την απροσποίητη ευγένεια, την ανθρωπιά και το ήθος του.

Γιώργος Κοτζιούλας, Με τον κόμπο στο λαιμό και άλλα διηγήματα, «Δρόμων» 2018.

Ο Γ. Κοτζιούλας χτίζει «με πέτρα και μ' ασβέστη», όπως γράφει, με τα πιο απλά υλικά, τις ιστορίες του, και μας καλεί να συμμετάσχουμε σ' αυτές ισότιμα, ήρωες κι εμείς όπως και ο ίδιος, όπως και οι άλλοι του ήρωες. Φτωχοί άνθρωποι του λαού, στα ηπειρώτικα Τζουμέρκα, στους λαϊκούς και προσφυγικούς συνοικισμούς της Αθήνας, στα σανατόρια και τις φτωχές παράγκες της Πάρνηθας και της Πεντέλης, αποτελούν τα αγαπημένα του πρόσωπα. Οι καημοί και τα βάσανα, οι χαρές και οι λύπες, η αθωότητα και η πονηριά, τα αστεία και τα πειράγματά τους αποτελούν τα θέματά του. Αγάπη και κατανόηση, ανθρώπινη ζεστασιά διαποτίζουν κάθε του λέξη. Ζει, παρατηρεί και καταγράφει, για να μας τα μεταφέρει έπειτα χαμηλόφωνα, κουβεντιαστά, καλώντας μας να καθίσουμε πλάι του και να μοιραστούμε τις συγκινήσεις, τα συναισθήματα, τις αγωνίες του. Ρεαλισμός και λυρισμός δένονται αρμονικά στα κείμενά του. Συνυπάρχουν και στηρίζουν το ένα το άλλο για να μας δώσουν εικόνες αυθεντικής ζωής.


Σ. Φ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ