ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 18 Σεπτέμβρη 2020
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΣΤΟΛΤΙΔΗΣ
Ριζικές αλλαγές στην οικονομία και για δωρεάν ασφαλείς συγκοινωνίες

Στην τραγική κατάσταση που επικρατεί στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης αναφέρθηκε ο Λ. Στολτίδης, επισημαίνοντας ότι αναδεικνύεται η αντίθεση ανάμεσα στις υπαρκτές μεγάλες επιστημονικές - τεχνολογικές δυνατότητες και τις κοινωνικές ανάγκες για σύγχρονες, φθηνές, ασφαλείς συγκοινωνίες από τη μια, και την τραγική κατάσταση που βιώνουν η εργατική τάξη και τα λαϊκά στρώματα της πόλης από την άλλη. Είπε μεταξύ άλλων:

«Αυτή η τραγική κατάσταση αποκαλύπτει τις τεράστιες διαχρονικές ευθύνες των κυβερνήσεων, οι οποίες, με βασικό κριτήριο την ενίσχυση της ιδιωτικοοικονομικής λειτουργίας των συγκοινωνιών και την εξυπηρέτηση των επιχειρηματικών ομίλων, έχουν οδηγήσει με την πολιτική τους σε απίστευτες καθυστερήσεις, σε αδιέξοδα.

Αναδεικνύεται και σε αυτήν την περίπτωση ο βασικός παράγοντας που βάζει εμπόδιο στην κοινωνική πρόοδο, στη βελτίωση της ζωής της κοινωνικής πλειοψηφίας, και ο οποίος δεν είναι άλλος από το καπιταλιστικό κέρδος και την πολιτική που το υπηρετεί.

Πιο συγκεκριμένα για τον ΟΑΣΘ: Διαδοχικές κυβερνήσεις απαξίωσαν μεθοδευμένα τον Οργανισμό, με βασικό εργαλείο την τεράστια μείωση της κρατικής χρηματοδότησης όλα τα τελευταία χρόνια, και έστρωσαν το έδαφος για την είσοδο ιδιωτών επενδυτών. Ο ΣΥΡΙΖΑ ονόμασε "απο-ιδιωτικοποίηση" τη μεταφορά του έργου από τους μικρότερους μετόχους, που με ληστρικές συμβάσεις ξεζούμιζαν το κρατικό χρήμα, σε μεγαλύτερους επενδυτές, όπως τα ΚΤΕΛ, ενώ άνοιξε το δρόμο για την εμπλοκή των δήμων και άλλων ενδιαφερόμενων επενδυτών, εφόσον το τοπίο "καθάριζε" από την προηγούμενη αμαρτωλή κατάσταση.

Με την απαράδεκτη κατάσταση στην οποία παρέδωσε τον Οργανισμό το καλοκαίρι του 2019, ο ΣΥΡΙΖΑ έδωσε την καλύτερη "πάσα" στη ΝΔ για να εμφανίζει ως λύση την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση, η οποία ΝΔ συνέχισε παραδίδοντας άλλες 25 γραμμές στα ΚΤΕΛ, φτάνοντας έτσι το 1/3 του μεταφορικού έργου του ΟΑΣΘ να έχει περάσει στους ιδιώτες, άνοιξε το δρόμο για την είσοδο εταιρειών leasing στο "παιχνίδι" και φόρτωσε στους δημότες Θεσσαλονίκης την αγορά μεταχειρισμένων, ακατάλληλων λεωφορείων (...)

Χωρίς άλλες αναβολές να αλλάξει η κατάσταση, με άμεση γενναία κρατική χρηματοδότηση, με αγορά καινούργιων λεωφορείων, συντήρηση όσων έχουν λίγα χρόνια στο δρόμο και απόσυρση όλων των παλιών, με προσλήψεις οδηγών, τεχνικών, ενίσχυση γραμμών με βάση τις εξελισσόμενες μεταφορικές ανάγκες περιοχών, για να μπορούμε τελικά να αναπνεύσουμε. Να μην προχωρήσει η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση, αλλά και η εμπλοκή των δήμων, που μεταφέρει επιπλέον βάρη στους εργαζόμενους στις Μεταφορές και συνολικά στο λαό μας. Μείωση της τιμής του εισιτηρίου, δωρεάν για ανέργους, μαθητές, φοιτητές, ΑμεΑ, δικαιούχους ΚΕΑ κ.λπ. Δωρεάν μετακίνηση από και προς τη δουλειά σε συγκεκριμένες χρονικές ζώνες για τους εργαζόμενους, λαμβάνοντας υπόψη ότι το μέτρο πρέπει να καλύψει άμεσα τους μερικά απασχολούμενους, αυτούς με τα σπαστά ωράρια, οι οποίοι είναι και οι πλέον ευάλωτοι. Υπογραφή ΣΣΕ με αυξήσεις για τους εργαζόμενους σε ΟΑΣΘ και ΚΤΕΛ, ανθρώπινα ωράρια, μέτρα υγιεινής και ασφάλειας.

Για το Μετρό Θεσσαλονίκης

Το συγκεκριμένο έργο είναι ένα εμβληματικό παράδειγμα χρεοκοπίας της λογικής ότι η "ελεύθερη αγορά" και οι κατασκευαστικοί όμιλοι λύνουν "γρήγορα, αποτελεσματικά και οικονομικά", μέσω του ανταγωνισμού, τα ζητήματα. Ο τρόπος υλοποίησης με τη μέθοδο της μελέτης - κατασκευής από τον ανάδοχο, που οδήγησε σε μια πρακτική "βλέποντας και κάνοντας", ιδιαίτερα για ένα σύνθετο έργο όπως το Μετρό, άνοιξε το δρόμο στους τακτικούς εκβιασμούς των επιχειρηματικών ομίλων για συνεχή αύξηση της χρηματοδότησης.

Για την τραγική καθυστέρηση και τη συνεχή διόγκωση του κόστους, την πρώτη ευθύνη φέρουν οι αστικές κυβερνήσεις διαχρονικά, έχοντας ως βασικό κριτήριο τη μεγιστοποίηση της κερδοφορίας των μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών που ανέλαβαν την υλοποίηση του έργου.

Ενώ το έργο προϋπολογίστηκε με κόστος 800 εκατ. ευρώ, τώρα έχει ανέλθει στα 1,3 δισ. και προβλέπεται να φτάσει στα 1,8 δισ. Ο στόχος για την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής το 2023 οδηγεί στη λειτουργία της 17 χρόνια μετά την έναρξη κατασκευής του έργου. Η αλλαγή του χρονοδιαγράμματος έρχεται να "κουμπώσει" στην εξέλιξη του έργου επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, όταν και δόθηκε νέος πακτωλός χρημάτων στους κατασκευαστικούς ομίλους, ενώ δεν διασφαλίστηκε η ολοκληρωμένη μελετητική αντιμετώπιση της σύνθετης αλλά εφικτής ολοκλήρωσης του Σταθμού Βενιζέλου, με επιτόπου διατήρηση των αρχαιοτήτων.

Το τελευταίο διάστημα παρουσιάζονται νέες καθυστερήσεις στο χρονοδιάγραμμα, κυρίως λόγω οικονομικών απαιτήσεων του βασικού ανάδοχου, οικονομικών διαφορών του με διάφορους υπεργολάβους αλλά και επειδή 14 χρόνια μετά την έναρξη κατασκευής του έργου δεν έχει ολοκληρωθεί η μελέτη για την υλοποίηση του Σταθμού Βενιζέλου. (...)

Είναι κρίσιμο λοιπόν, σε αυτήν τη φάση, οι εργαζόμενοι, ο λαός της περιοχής να προχωρήσει μαζί με το ΚΚΕ στη μαχητική διεκδίκηση δίκαιων αιτημάτων έτσι ώστε να μην επιτραπεί καμία νέα αναβολή στη λειτουργία της βασικής γραμμής και της επέκτασης προς την Καλαμαριά, αλλά και καμία νέα χρηματοδότηση προς τον ανάδοχο. (...)

Το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι η γρήγορη, ασφαλής, δωρεάν για το λαό κατασκευή και χρήση υποδομών, οι γρήγορες, δωρεάν, ασφαλείς συγκοινωνίες, απαιτούν ριζικές αλλαγές σε επίπεδο εξουσίας και οικονομίας, που θα επιτρέψουν και αλλαγές στον τρόπο σχεδιασμού και παραγωγής των μεγάλων έργων υποδομής, με αποκλειστικό κριτήριο την κάλυψη των κοινωνικών αναγκών. Μέσα σε αυτό το ιδιοκτησιακό και πολιτικό καθεστώς της εργατικής εξουσίας, όπου οι εγχώριες ενεργειακές πηγές, οι πρώτες ύλες, τα μέσα παραγωγής και μεταφοράς, θα αποτελούν κοινωνική κρατική ιδιοκτησία, ο μεταφορικός σχεδιασμός θα μπορεί να αναπτύξει το μεταφορικό έργο, να δίνει ώθηση στη μεταποιητική βιομηχανία και να ικανοποιεί συνδυασμένα το σύνολο των σύγχρονων λαϊκών αναγκών».


ΣΩΤΗΡΗΣ ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΣ
Με τη σφραγίδα κυβερνήσεων και επιχειρηματικών ομίλων τα περιβαλλοντικά εγκλήματα

Σε περιβαλλοντικά εγκλήματα που συντελούνται στην περιοχή και έχουν τη σφραγίδα μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, της κυβέρνησης της ΝΔ, του ΣΥΡΙΖΑ αλλά και της διοίκησης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας αναφέρθηκε ο Σωτήρης Αβραμόπουλος, λέγοντας μεταξύ άλλων:

«Ιδιαίτερα σήμερα, σε συνθήκες πανδημίας, παράγοντες που οδηγούν σε σοβαρή υποβάθμιση και διακινδύνευση της δημόσιας υγείας, όπως η βιομηχανική ρύπανση, η δυσοσμία και η καύση απορριμμάτων, απαιτούν πραγματική αντιμετώπιση που αποδεδειγμένα ο μόνος που μπορεί να την επιβάλει είναι η σωστά προσανατολισμένη δράση του εργατικού - λαϊκού κινήματος, η μαχητική συμπόρευση με το ΚΚΕ.

Ετσι κι αλλιώς ουσιαστικές λύσεις και απαντήσεις σε επείγουσες λαϊκές ανάγκες και προβλήματα δεν συμπεριλαμβάνονται στην "ατζέντα" της κυβέρνησης της ΝΔ, του ΣΥΡΙΖΑ αλλά και των διοικήσεων σε Περιφέρεια και δήμους της περιοχής.

Αντίθετα, η πολιτική που εφαρμόζουν όλοι οι παραπάνω και συνολικά η υλοποίηση του αστικού αναπτυξιακού σχεδιασμού στην περιοχή μας οξύνουν τα προβλήματα για την κοινωνική λαϊκή πλειοψηφία και ανοίγουν και άλλο την ψαλίδα ανάμεσα στις δυνατότητες που δίνουν η ανθρώπινη εργασία, η επιστήμη και η τεχνολογία στον 21ο αιώνα για να ζούμε όλοι πολύ καλύτερα και στη δύσκολη πραγματικότητα την οποία βιώνουμε.

Δεν υπάρχει φιλική προς τον άνθρωπο καπιταλιστική ανάπτυξη

Η επικίνδυνη κατάσταση που διαμορφώνεται για την προστασία της ανθρώπινης ζωής και του περιβάλλοντος με επίκεντρο τη Δυτική Θεσσαλονίκη και εμβέλεια που επηρεάζει όλο το πολεοδομικό συγκρότημα, γκρεμίζει σαν χάρτινο πύργο τις διακηρύξεις κυβερνήσεων, αστικών κομμάτων, Τοπικής Διοίκησης για μια δήθεν φιλική προς το περιβάλλον και τον άνθρωπο καπιταλιστική ανάπτυξη, για μια "πράσινη Θεσσαλονίκη" και "πράσινη Κεντρική Μακεδονία" (...)

Η άρνηση του μεγαλύτερου επιχειρηματικού ομίλου στη χώρα να εφαρμόσει άμεσα μέτρα στο διυλιστήριό του στη Θεσσαλονίκη για τη σχετικά πιο ολοκληρωμένη αντιμετώπιση του προβλήματος της ρύπανσης - δυσοσμίας αλλά και η χαρακτηριστική του καθυστέρηση στην εφαρμογή των ελάχιστων που συμφωνήθηκαν κάτω από τη λαϊκή πίεση και δυσαρέσκεια, εξυπηρετούν την εξοικονόμηση πόρων για τον "πράσινο μετασχηματισμό" του ομίλου και τη νέα επένδυση ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο της τάξης των 400 εκατ. ευρώ που πραγματοποιείται δίπλα στο διυλιστήριο στο όνομα της λεγόμενης απολιγνιτοποίησης.

Είναι προκλητική και επικίνδυνη η απουσία ουσιαστικού ελέγχου της ατμοσφαιρικής ρύπανσης τη στιγμή που και η μελέτη του ΑΠΘ διαπιστώνει την αυξημένη συγκέντρωση τοξικών και καρκινογόνων παραγόντων κινδύνου, όπως το βενζόλιο. Το πρόβλημα δυστυχώς δεν βρίσκεται μόνο στη δυσοσμία που στερεί την "ανάσα" από τον εργαζόμενο λαό και τα παιδιά του. Επιπρόσθετα είναι υπαρκτός και μεγάλος ο κίνδυνος βιομηχανικού ατυχήματος μεγάλης έκτασης, αφού συνεχίζεται και ενισχύεται η απαράδεκτη γειτνίαση βιομηχανικών μονάδων και χώρων κατοικίας. Δεν χωράει λοιπόν κανένας εφησυχασμός, ίσα ίσα χρειάζεται μαζική και μαχητική κινητοποίηση για να υποχρεωθούν τα ΕΛΠΕ και κάθε άλλη επιχείρηση της περιοχής να λάβουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία εργαζομένων και κατοίκων της περιοχής (...)

Οι εργαζόμενοι να περάσουν στην αντεπίθεση

Την ίδια στιγμή, λίγα χιλιόμετρα μακριά από το διυλιστήριο συνεχίζεται και ενισχύεται η καρκινογόνα καύση απορριμματογενούς καυσίμου στη γνωστή τσιμεντοβιομηχανία της πόλης με βάση τις κατευθύνσεις της ΕΕ, το νομοθετικό πλαίσιο και θετικές γνωματεύσεις που συνδιαμόρφωσαν η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, της ΝΔ, η διοίκηση της Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

Η αντικατάσταση των λεγόμενων συμβατικών καυσίμων στην τσιμεντοβιομηχανία από το απορριμματογενές καύσιμο πραγματοποιείται για την ενίσχυση της κερδοφορίας του ομίλου στο όνομα της λεγόμενης "πράσινης ανάπτυξης" και συνοδεύεται από τα πλαστά διλήμματα για το λαό μας "να καταστρέψουμε την υγεία μας με τη χρήση πετ κοκ ή με την καύση απορριμμάτων;", "να συνεχίσουμε να θάβουμε τα σκουπίδια μας ανεξέλεγκτα ή να διακινδυνεύουμε με καρκίνο;" (...)

Συνοδεύεται από την κατασκευή πανάκριβων Μονάδων Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) που θα υλοποιηθούν με ΣΔΙΤ και στερούν πόρους από την ανάπτυξη της ανακύκλωσης με διαλογή στην πηγή, θα είναι προσανατολισμένες στην προετοιμασία της καύσης και θα μεταφέρουν το αυξημένο κόστος στις πλάτες του λαού μέσω αυξημένων δημοτικών τελών. Το εισόδημα των εργαζομένων θα συμπιεστεί και άλλο μέσω της εφαρμογής της αρχής "πληρώνω όσο πετάω" που νομοθέτησε ο ΣΥΡΙΖΑ, ενώ τώρα βιάζεται να εφαρμόσει η ΝΔ μέσω και του νέου Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ).

Χρειάζεται να συνεχιστούν οι μαχητικές πρωτοβουλίες για να σταματήσει η καύση απορριμματογενούς καυσίμου στην τσιμεντοβιομηχανία, να εξαιρεθεί από το Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) αυτή η πρόβλεψη, να μην προχωρήσει η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση της αποκομιδής, μεταφοράς και ανακύκλωσης απορριμμάτων, να ενισχυθεί η ανακύκλωση με διαλογή στην πηγή. Ταυτόχρονα να ανακληθεί η "Βεβαίωση Χωροθέτησης" της ΜΕΑ Δυτικού Τομέα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας που δίνει το πράσινο φως για την εγκατάσταση της Μονάδας μέσα στη Γ' Ζώνη Προστασίας του Εθνικού Πάρκου Κορώνειας - Βόλβης και οδηγεί σε περαιτέρω υποβάθμιση την ευρύτερη περιοχή του Λαγκαδά.

Καλούμε τους εργαζόμενους, τα λαϊκά στρώματα της περιοχής μας σε αντεπίθεση απέναντι στους σχεδιασμούς των επιχειρηματικών ομίλων και των κυβερνήσεων, στην κατεύθυνση ριζικών αλλαγών σε επίπεδο εξουσίας και οικονομίας, που θα επιτρέψουν έναν ολοκληρωμένο επιστημονικό σχεδιασμό τόσο στον τομέα της Ενέργειας όσο και στον τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων με αποκλειστικό κριτήριο τις κοινωνικές ανάγκες, την προστασία του ανθρώπου και του περιβάλλοντος».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ