Το ΚΚΕ αποχαιρετά τον σπουδαίο ερμηνευτή
Ο Δ. Ψαριανός γεννήθηκε στην Πρέβεζα το 1948. Αφού σπούδασε κιθάρα και τραγούδι ξεκίνησε να εμφανίζεται στο περίφημο «Κύτταρο», μέχρι που ο Δημήτρης Βερνίκος τον ακούει και αποφασίζει να τον συστήσει στον Μάνο Χατζιδάκι. Ο Χατζιδάκις βρίσκει στη φωνή του Δ. Ψαριανού τον ερμηνευτή του «Μεγάλου Ερωτικού». Οπως αναφέρει και ο ίδιος ο συνθέτης στο σημείωμα του δίσκου: «Προσπάθησα να δημιουργήσω απλά τραγούδια αλλά όχι κι εύκολα. Γι' αυτό διάλεξα με προσοχή τους τραγουδιστές. Και πρώτα η Φλέρυ Νταντωνάκη με πάθος, σπάνια φωνή κι εσωτερική ένταση, και ο Δημήτρης Ψαριανός, απέριττος, νεανικός και γνήσια λαϊκός. Και οι δυο τους τραγουδώντας τον "Μεγάλο Ερωτικό" νομίζω δίνουν μαθήματα ήθους, αλήθειας και μαγείας στο λαϊκό τραγούδι». Ο ίδιος ο Δ. Ψαριανός αργότερα σε συνέντευξή του δηλώνει: «Αυτός ο δίσκος ήταν η ευχή και κατάρα της ζωής μου. Ευχή γιατί υπήρξα σε αυτή τη θεία δημιουργία και κατάρα γιατί, όταν στα 20 ερμηνεύεις αυτά τα τραγούδια, η υπόλοιπη ζωή σου απλώς περνάει σε δεύτερη μοίρα...».
Το 1980 ερμήνευσε τον κύκλο τραγουδιών «Τα ερωτικά» σε μουσική του Χρήστου Γκάρτζου και ποίηση Πάμπλο Νερούδα σε ελεύθερη απόδοση Λευτέρη Παπαδόπουλου. Ακολούθησαν συνεργασίες με τους Νίκο Μαμαγκάκη, Στέλιο Φωτιάδη, Αργύρη Κουνάδη και Μίμη Πλέσσα.
Το ΚΚΕ αποχαιρετά με ιδιαίτερη θλίψη τον Δ. Ψαριανό. Σε ανακοίνωσή του το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ αναφέρει:
«Αποχαιρετούμε με ιδιαίτερη θλίψη τον Δημήτρη Ψαριανό, έναν σπουδαίο και βαθιά εκφραστικό τραγουδιστή. Οι ερμηνείες του σε έργα των σημαντικότερων Ελλήνων συνθετών και ιδιαίτερα στον "Μεγάλο Ερωτικό" του Μάνου Χατζιδάκι άφησαν ανεξίτηλο το στίγμα τους στην ιστορία του έντεχνου τραγουδιού.
Το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας εκφράζει τα θερμά του συλλυπητήρια στους οικείους του».
Οπως σημειώνει σε ανακοίνωσή του το ΕΕΤΕ: «Το βασικό ζήτημα είναι το πώς θα μπορέσουν οι εικαστικοί - μέλη του ΕΕΤΕ να επιβιώσουν την περίοδο των μέτρων που εφαρμόζονται, αλλά και όλοι οι εργαζόμενοι σε άλλους καλλιτεχνικούς κλάδους, να διεκδικήσουν ένα εργασιακό πλαίσιο που θα αποζημιώνει την εργασία τους και θα κατοχυρώνει το καλλιτεχνικό τους έργο. Το θέμα αποζημίωσης, λήψης επιδόματος και γενικότερα των εργασιακών σχέσεων βασανίζει όλους τους εργαζόμενους που ζημιώνονται και τώρα και όλα τα προηγούμενα χρόνια, με τις ελαστικές σχέσεις εργασίας, τους νόμους για το Ασφαλιστικό, το Συνταξιοδοτικό κ.λπ.
Ειδικά για τα εικαστικά, η άρνηση, από τις μέχρι τώρα κυβερνήσεις, εφαρμογής του ν. 2557/97 για τη διάθεση του 1% για τη δημιουργία και τοποθέτηση έργων εικαστικών τεχνών σε δημόσιους χώρους, στερεί τους εικαστικούς καλλιτέχνες από ένα σημαντικό εργασιακό πεδίο καλλιτεχνικής δημιουργίας και κοινωνικής λειτουργίας του έργου τους.
Αναγκαίο αίτημα, όχι του ΕΕΤΕ μα των καιρών μας, είναι τα εργασιακά μας δικαιώματα και η πρόσβαση του λαού στον πολιτισμό».
Την προσφορά των συγκεκριμένων εκπαιδευτικών μέσα στις δύσκολες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί επισημαίνει η πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού, Κατερίνα Γεροπαναγιώτη, σημειώνοντας ότι είναι «επιτακτική η ανάγκη για άμεση χρηματοδότηση, ώστε να καλυφθεί πλήρως το κόστος της μισθοδοσίας των εργαζόμενων ωρομίσθιων εικαστικών για όλο το διάστημα της αναγκαστικής παύσης λειτουργίας του εικαστικού εργαστηρίου, από τον κρατικό προϋπολογισμό». Αναφέρει ακόμα ότι «είναι καθήκον της κυβέρνησης να στηρίξει τους εργαζόμενους, ιδιαίτερα στο χώρο του Πολιτισμού, που δικαίως διεκδικούν το δικαίωμα στην εργασία και την ικανοποίηση των αιτημάτων τους, όπως αυτά εκφράζονται μέσα από τα συλλογικά τους όργανα. Για μια ακόμα φορά επιβεβαιώνεται η ανάγκη για άμεσες προσλήψεις που να καλύπτουν τις ανάγκες της καλλιτεχνικής παιδείας στο σύνολό τους. Δε νοείται ένας από τους μεγαλύτερους δήμους της Ελλάδας να μην έχει μόνιμο προσωπικό εικαστικών και να υποχρεώνεται από το κράτος να απασχολεί σε τόσο σημαντικές δομές της πόλης εργαζόμενους με οκτάμηνες συμβάσεις».
Το ραδιοφωνικό θέατρο είναι ένα είδος με το οποίο γαλουχήθηκαν μεταπολεμικά γενιές και γενιές. Μέσα από το ραδιόφωνο, γνωρίσαμε τους μεγαλύτερους δραματουργούς του 20ού αιώνα, με όχημα εμβληματικές φωνές ηθοποιών υπό την μπαγκέτα σημαντικών σκηνοθετών του Ελληνικού Θεάτρου. Παντρεύοντας τη σκηνική πράξη με τη μοναχική ακρόαση και τον θεατρικό λόγο με τη φωνή, το θέατρο στο ραδιόφωνο έχει την αρετή να υπερβαίνει περιορισμούς τόπου και χρόνου.
Το Open Plan του Φεστιβάλ Αθηνών εμπλουτίζεται με το πρόγραμμα των Radio Plays, σε καλλιτεχνική σύλληψη της Κατερίνας Ευαγγελάτου. Πέντε ξεχωριστοί δημιουργοί, ο Γιάννης Χουβαρδάς, o Δημήτρης Καταλειφός, ο Αργύρης Ξάφης, η Μαρία Μαγκανάρη και ο Γιώργος Κουτλής, αναλαμβάνουν τη σκηνοθεσία αντίστοιχων ραδιοφωνικών έργων, βασισμένων σε ελληνικά αστυνομικά διηγήματα, τα οποία ζωντανεύουν φωνές αγαπημένων ηθοποιών απ' όλες τις γενιές του Θεάτρου μας. Ταυτόχρονα, κορυφαίοι εκπρόσωποι της ελληνικής τζαζ σκηνής ερμηνεύουν συνθέσεις ειδικά γραμμένες για τα έργα αυτά.
Τα Radio Plays θα μεταδίδονται από την ιστοσελίδα του Φεστιβάλ με δωρεάν ακρόαση για όλους.
Το Φεστιβάλ Ελληνικού Ντοκιμαντέρ - docfest θα μεταδοθεί διαδικτυακά και δωρεάν από την ειδικά διαμορφωμένη ηλεκτρονική πλατφόρμα του Φεστιβάλ. 90 ταινίες, από τις οποίες 30 πρεμιέρες, αφιερώματα και παράλληλες εκδηλώσεις (εκθέσεις, παρουσιάσεις βιβλίων, σεμινάρια, κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά κ.ά.) θα προβληθούν ηλεκτρονικά, αλλάζοντας μορφή, διατηρώντας όμως στο σύνολό τους τη δομή και το περιεχόμενο.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα θα επανέλθουμε τις επόμενες μέρες. Μπορείτε ωστόσο να επισκεφτείτε τη σελίδα του Φεστιβάλ, https://www.docfest.gr