ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 20 Μάη 2001
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Η ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Η περίοδος των νάνων!

Θέλω να σας μιλήσω για μια αρχαία χώρα, που ήταν αρχαία από τα αρχαία, ακόμη χρόνια. Η χώρα αυτή είχε μια τόσο παλιά ιστορία, που όπου κι αν γύριζες θα έβρισκες σημάδια περασμένων πολιτισμών, που είτε η ίδια έχει δημιουργήσει, είτε είχε δανειστεί από κατακτητές της (που είχε πολλούς και διαφορετικούς).

Η αρχαία αυτή χώρα άντεξε πολλές επιθέσεις. Και κατόρθωσε, κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες, να κρατήσει τη συνέχεια, αυτό που λέμε εθνική ταυτότητα. Ηρθαν περίοδοι στην αρχαία και τη σύγχρονη ιστορία της, που όλα έδειχναν, πως το νήμα, που έδενε το χτες με το σήμερα, κόπηκε. Και το αύριο δεν θα είχε καμία σχέση με το χτες. Ομως, όλα αυτά ήταν εντυπώσεις. Η αρχαία αυτή χώρα κατόρθωνε, έστω και μετά από μακρά σιωπή, να συνεχίσει το τραγούδι της.

Τις χειρότερες μέρες της η αρχαία αυτή χώρα τις γνώριζε κάθε φορά που ο εχθρός ήταν εσωτερικός. Δε μιλάω, για τους εμφυλίους πολέμους, που είχε αρκετούς. Μιλάω για τις ειρηνικές περιόδους. Οταν τα πράγματα κυλούσαν «ομαλά». Οταν γινότανε «εκλογές» και είχε «δημοκρατικές» κυβερνήσεις. Οταν, ιδιαίτερα, τίποτα δε διέκοπτε τις «δημοκρατικές» διαδικασίες. Οταν δεν υπήρχε απειλή.

Μια τέτοια περίοδος ήταν η περίοδος των νάνων. (Ονομάστηκε έτσι, από την κακιά «σύμπτωση», να διοικείται από κοντούς ανθρώπους). Η περίοδος των νάνων, λοιπόν, έδωσε το πιο γερό χτύπημα στην καρδιά της αρχαίας αυτής χώρας. Σε μια περίοδο, που η χώρα, θα έπρεπε, υπακούοντας στην υποχρέωση της παλιάς και πετυχημένης παρουσίας της στον κόσμο, αλλά και τις πραγματικές ανάγκες, να ορθώσει το ανάστημά της... είχε την ατυχία να την κυβερνούν νάνοι.

Αυτοί οι κοντοί άνθρωποι, κομπλεξικοί και δυστυχισμένοι όπως ήταν, δημιούργησαν, με τα ΜΜΕ, τα σχολεία, την εκκλησία και τους άλλους θεσμούς της εποχής, μια βαριά παθητική ατμόσφαιρα από άκρη σε άκρη της χώρας. Σιγά - σιγά, θέλοντας να δημιουργήσουν κακέκτυπα πολιτών, που να τους μοιάζουν, χρησιμοποιώντας όλα τα μέσα που διέθεταν, επιβάλανε στους πολίτες τις δικές τους συμπεριφορές. Σχεδόν κανένας στην επικράτεια δε μιλούσε για την πολιτική, για τη φιλοσοφία, για τον έρωτα - και όποιοι κόντρα στους νόμους και στις εντολές όρθωναν το ανάστημά τους, καταγγέλλονταν σαν «εκτός τόπου και χρόνου» και είχαν τις συνέπειες, που επιβάλλεται σε ανθρώπους, που χαρακτηρίζονται «εκτός τόπου και χρόνου». Στους ανθρώπους, δηλαδή, που δε δέχονται να γίνουνε νάνοι.

Στην περίοδο αυτή, λοιπόν, στην περίοδο των νάνων, άνοιξαν καινούρια ιπποδρόμια, θεσπίστηκαν νέα στοιχήματα, οι κρυφές συναλλαγές δε γινότανε, πια, μόνον στο σκοτάδι, ο καθένας αγόραζε και πούλαγε ελεύθερα τη δημόσια περιουσία, κατοχυρώθηκε με νόμο η μίζα στα μεγάλα δημόσια έργα, άνοιξαν τα σύνορα για τους ξένους στρατούς και κάθε λογής τυχοδιώκτες. Η χώρα έδειχνε ευτυχισμένη, αλλά δεν ήταν. Ο λαός έδειχνε να ευημερεί, αλλά δεν ευημερούσε.

Εκεί που οι νάνοι έκαναν τη μεγαλύτερη ζημιά ήταν στις Αξίες. Αυτές τις κορυφώσεις του ανθρώπινου πολιτισμού. Κάθε τι που είχε όγκο έπρεπε να μικρύνει.

Κάθε τι που είχε βάρος έπρεπε να αδυνατίσει. Ετσι, περίτεχνα και επιστημονικά, με όλα τα ηθικά - και κυρίως, με τα ανήθικα - μέσα, που διέθεταν, εισέβαλαν στις συνειδήσεις των πολιτών. Με μικρές και με μεγάλες δόσεις φαρμάκων, τα περισσότερα των οποίων είχαν γλυκιά επίστρωση, για να καταπίνονται εύκολα, άλλαξαν την κυκλοφορία του αίματος. Το ήπαρ, πια, δεν έστελνε καθαρό αίμα στις καρδιές. Εστελνε ακάθαρτο και δηλητηριασμένο. Οι άνθρωποι έγιναν χλωμοί.

Στις ανασκαφές, που έγιναν, φυσικά, αργότερα, οι αρχαιολόγοι και οι ιστορικοί δε βρήκαν δείγματα πολιτισμού εκείνης της περιόδου. Γιατί η επίσημη παραγωγή πολιτισμού ήταν φθηνή και εφήμερη και δεν την κράτησε ο χρόνος. Τα μόνα σημάδια που βρήκε η ιστορία, για να κάνει τις μελέτες της και τις εκτιμήσεις της, είναι τα σημάδια που άφησαν οι «εκτός τόπου και χρόνου» πολίτες. Ο πολιτισμός που δημιούργησαν οι κυνηγημένοι.

Ετσι έχουμε μεγάλες τοιχογραφίες μεγάλων διαδηλώσεων, επικά ποιήματα συγκρούσεων εργατών με την αστυνομία, γραπτά και γκραβούρες με φοιτητές στα πεζοδρόμια, τεράστιες πορείες για την ειρήνη. Εχουμε βιβλία και θεατρικά έργα, μεγάλες χορογραφίες και υπέροχες μουσικές συνθέσεις. Εχουμε εξαιρετικά γλυπτά και άλλα καταπληκτικά έργα τέχνης. Εχουμε πάνω απ' όλα ανθρώπους που αντιστάθηκαν στην υποτέλεια και στη φθήνια. Η αρχαία χώρα, όπως έδειξε η μετέπειτα ιστορία της σώθηκε και από αυτή τη λαίλαπα.


Του
Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ


Ποιος θα πληρώσει τα σχέδια για το 2004;

Το Επιχειρησιακό Σχέδιο για την Αυτοδιοίκηση και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, αποκαλύπτει τις προθέσεις της κυβέρνησης. Κατάληψη δημοσίων χώρων, παράδοση των περιαστικών δασών στο μεγάλο κεφάλαιο και η περαιτέρω οικονομική αφαίμαξη των δημοτών

Κυβέρνηση, Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή, «Αθήνα 2004 ΑΕ», σε συγχορδία, ισχυρίζονται ότι οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2004 θα αφήσουν πίσω τους έργα, ως μία σημαντική κληρονομιά για την Αθήνα. Αντί όμως για ανάπτυξη και βελτίωση της ζωής του λαού, αυτό που στην πραγματικότητα θα συμβεί θα είναι τσιμεντοποίηση, εμπορευματοποίηση και κερδοσκοπική εκμετάλλευση από το μεγάλο κεφάλαιο των ζωτικής σημασίας ελεύθερων χώρων της Αθήνας και της Αττικής.

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες θα αφήσουν πίσω τους νέους μηχανισμούς καταστολής, περιστολή συλλογικών και προσωπικών δικαιωμάτων και ελευθεριών, μαζική εμπέδωση και εφαρμογή του εθελοντισμού. Ακόμα και τα ασφαλιστικά δικαιώματα των εργαζομένων, σύμφωνα με τις πρόσφατες δηλώσεις του πρωθυπουργού, πρέπει να υποταχθούν στην εξυπηρέτηση των συμφερόντων του μεγάλου κεφαλαίου. Στα πλαίσια αυτά όλος ο Δημόσιος Τομέας, οι δήμοι, οι νομαρχίες, κρατικοί φορείς και οργανισμοί καλούνται να προσαρμοστούν.

Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα

Πρόσφατα, το υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης υπέγραψε Επιχειρησιακό Σχέδιο Συνεργασίας με την «Αθήνα 2004» για το σχεδιασμό δράσεων - υπηρεσιών, σχετικά με τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων. Αυτό το σχέδιο θα υποστεί περαιτέρω επεξεργασία των επιμέρους μέτρων που περιέχονται στους τρεις άξονες δράσης του. Ωστόσο, αποκαλύπτει σε μεγάλο βαθμό τους πολιτικούς στόχους της κυβέρνησης και της «Αθήνας 2004».

1. Η ευθεία αναφορά του Επιχειρησιακού Σχεδίου περί αξιοποίησης των περιαστικών δασών ως κύριων χώρων αναψυχής των επισκεπτών του 2004, με επίκληση μάλιστα της σημαντικά μειονεκτικής θέσης της Αθήνας σε χώρους πρασίνου και αναψυχής δημιουργεί σοβαρές υπόνοιες πως, με πρόσχημα την Ολυμπιάδα, τα περιαστικά δάση της Αττικής θα παραδοθούν στους επιχειρηματίες για να τα μετατρέψουν σε χώρους αναψυχής και ψυχαγωγίας.

Εδώ και μια δεκαετία περίπου έχει εκδηλωθεί επιχειρηματικό ενδιαφέρον για τη διαχείριση (και βέβαια την εκμετάλλευση) των ορεινών όγκων της Αττικής. Το ενδιαφέρον αυτό περιβλήθηκε φιλοπεριβαλλοντική πρόθεση. Υπήρξαν κατευθυνόμενα δημοσιεύματα που εξήραν το ρόλο της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στην προστασία, ανάδειξη και διαχείριση των ορεινών όγκων την οποία το «κακό» δημόσιο με τους μηχανισμούς του (βλέπε δασική υπηρεσία) δεν μπορεί να διεκπεραιώσει.

Κατάληψη δημόσιων χώρων

2. Οι λεπτομέρειες δεν είναι ακόμη γνωστές αλλά όλα μαρτυρούν ότι θα υπάρξει στην κυριολεξία κατάληψη του δημόσιου χώρου των Ολυμπιακών Δήμων από τις εταιρίες - χορηγούς των Ολυμπιακών Αγώνων και τα προϊόντα τους. Εκτός των καθορισμένων από το νόμο 2730/99 και τους μεταγενέστερους νόμους, χώρων για τις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις, προβλέπεται η διαμόρφωση Ολυμπιακών χώρων και διαδρομών για αναψυχή, εμπορία Ολυμπιακών προϊόντων, ζωντανή αναμετάδοση αγωνισμάτων, καθώς επίσης και η ανάπλαση και αναβάθμιση «ειδικών αστικών περιοχών».

Προβλέπεται ακόμα ότι τα αλσύλλια και οι χώροι πρασίνου που βρίσκονται εντός του πολεοδομικού ιστού θα δεσμευτούν μέσω μιας μητροπολιτικής οργανωτικής δομής για τις ανάγκες της «Αθήνα 2004».

Θα ήταν λάθος οποιουδήποτε καλοπροαίρετου να θεωρήσει ότι αρμοδιότητες των ΟΤΑ θα τεθούν υπό αναγκαστική διαχείριση μόνο για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα των 17 ημερών των Ολυμπιακών Αγώνων, δεδομένου ότι:

  • Είναι γνωστή η θέση της κυβέρνησης και του υπουργείου Εσωτερικών ότι οι πρωτοβάθμιοι ΟΤΑ στην Αττική πρέπει να περιοριστούν σε νέα αποδοτικότερα (σύμφωνα με τα κυβερνητικά κριτήρια) σχήματα μέσω ενός νέου προγράμματος συγχωνεύσεων, συνενώσεων, παρόμοιου με τον «Καποδίστρια».
  • Η κυβέρνηση χρησιμοποιεί χωρίς ενδοιασμούς την τακτική «του καρότου και του μαστιγίου» με τις αρμοδιότητες των ΟΤΑ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι παιδικοί σταθμοί («εσείς αποφασίζετε αν θα αναλάβετε την αρμοδιότητα» - όσο οι ΟΤΑ «τσιμπούσαν» στην «εκτίμηση» των διαχειριστικών τους ικανοτήτων από την κυβέρνηση αλλά μετά, «θα τους πάρετε, θέλετε δε θέλετε και θα βάλετε τους γονείς να πληρώνουν και τροφεία - όταν τελείωσε η «δοκιμαστική» περίοδος εφαρμογής της νέας αρμοδιότητας).
  • Ουδείς - πλην κυβερνητικών αρμοδίων - γνωρίζει έναντι ποίων ανταλλαγμάτων η «Αθήνα 2004» πέτυχε υψηλές χορηγίες για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Οταν πάντως βουλευτές του ΚΚΕ ζήτησαν ενημέρωση για τη Σύμβαση Marketing μεταξύ ΔΟΕ και «Αθήνα 2004» καθώς και για το χορηγικό πρόγραμμα της εταιρίας, ενημερώθηκαν ότι «η καθ' οιονδήποτε τρόπο δημοσιοποίηση του περιεχομένου της σύμβασης θα... επιδρούσε αρνητικά στην προσπάθεια μεγιστοποίησης των προσδοκωμένων από τους υποψήφιους χορηγούς ανταλλαγμάτων».
Με χρήματα των πολιτών

3. Για τις δράσεις και τα συγκεκριμένα μέτρα του Επιχειρησιακού προγράμματος αποφασίζουν το υπουργείο Εσωτερικών και η «Αθήνα 2004». Πληρώνουν όμως οι ΟΤΑ! Η συμμετοχή του υπουργείου που ανέρχεται στο ποσό των 100 δισ. δρχ. (συνολικά το πρόγραμμα θα κοστίσει 140 δισ. δρχ.) θα καλυφθεί από το Ειδικό Πρόγραμμα Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΕΠΤΑ,) από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους(ΚΑΠ) της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), τον κρατικό προϋπολογισμό, τα περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα και από εθνικούς πόρους.

Γίνεται επίσης σαφής διευκρίνιση ότι εάν οι δήμοι υπογράψουν μνημόνια συνεργασίας με την «Αθήνα 2004» με νέες δεσμεύσεις πέραν όσων προβλέπονται στο επιχειρησιακό πρόγραμμα, θα πρέπει να διασφαλίσουν άλλους πόρους. Πρόκειται για αυθαίρετη παρακράτηση πόρων της Αυτοδιοίκησης, η οποία συντελείται με τη συναίνεση ΚΕΔΚΕ, ΤΕΔΚΝΑ.

4. Μέχρι το 2004 και με σκοπό να εξασφαλιστεί η συναίνεση του λαού στα αντιλαϊκά σενάρια που προωθούνται, με ευκαιρία τους Ολυμπιακούς Αγώνες, θα χρηματοδοτηθεί ένα πρόγραμμα ημερίδων, συνεδρίων, εκδηλώσεων που θα διοργανώνονται από τους ΟΤΑ και από τα οποία θα αποκλείεται κάθε άλλη άποψη πέραν της κυβερνητικής και όσων συναινούν σε αυτήν.

Απτό παράδειγμα το τελευταίο «Διεθνές Συνέδριο» της ΤΕΔΚΝΑ με θέμα τη συμμετοχή της Αυτοδιοίκησης στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, το οποίο ήταν στην κυριολεξία «Γιάννης κερνάει και Γιάννης πίνει». Για να μην ξεφύγει καμία «παραφωνία», το υπουργείο αναλαμβάνει να καθορίσει το πλαίσιο των εκδηλώσεων ώστε να διασφαλιστεί συντονισμός και ενιαία στρατηγική.

Με εγκυκλίους του προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση α' και β' βαθμού θα δίνει οδηγίες μέσω των περιφερειών τις οποίες θα καθιστά υπεύθυνες για την υλοποίηση του προγράμματος. Προβλέπεται επίσης ότι οι δήμοι και οι νομαρχίες θα διακινούν με δικούς τους μηχανισμούς το έντυπο και άλλο ενημερωτικό υλικό που θα εκδίδει η «Αθήνα 2004».

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2004 είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για την άρχουσα τάξη, ώστε να υλοποιήσει επιλογές που υπό άλλες συνθήκες θα συναντούσαν σημαντικές αντιδράσεις. Ολοι θυμούνται τι είχε γίνει πριν από αρκετά χρόνια με την πρόταση Λαμπράκη για τα περιαστικά δάση, με άμεσο αποτέλεσμα να «παγώσουν» αυτά τα σχέδια. Σήμερα, επιβάλλεται ο λαός να μην υποκύψει στα ωραία λόγια της νέας «Μεγάλης ιδέας». Αλλά να αποκαλύψει τις πραγματικές προθέσεις και να αγωνιστεί για την ανατροπή τους.


Φ.Κ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ