ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 22 Μάη 2021 - Κυριακή 23 Μάη 2021
Σελ. /48
Η «Κακή Φωτιά» μάς μεταφέρει στοχασμούς ποιητών για τ' ανθρώπινα...

Από το Γενάρη, μας συντροφεύει διαδικτυακά το ψηφιακό άλμπουμ με τίτλο «Κακή Φωτιά», μεταφέροντάς μας τους στίχους σπουδαίων μας ποιητών μελοποιημένους από τον συνθέτη και τραγουδοποιό Θοδωρή Καρέλλα και ερμηνευμένους από τον Θανάση Χουλιαρά.

Το άλμπουμ αποτελεί το πρώτο μέρος μιας ευρύτερης συνθετικής εργασίας του Θοδωρή Καρέλλα, με γενικό τίτλο «Δοκιμασία».

Σε αυτό το πρώτο μέρος της «Δοκιμασίας» ακούμε έντεκα ποιήματα των Γιάννη Ρίτσου, Γιώργου Σεφέρη, Κωστή Παλαμά, Κώστα Καρυωτάκη, Κωνσταντίνου Καβάφη, Μενέλαου Λουντέμη, Κώστα Ουράνη και Φώτη Αγγουλέ, που παίρνουν μορφή μουσικά και μας μεταφέρουν στοχασμούς πάνω στα ζητήματα του ανθρώπου. Γιατί... «κάθε λουλούδι έχει τη θέση του στον ήλιο, κάθε άνθρωπος έχει ένα όνειρο... κάθε άνθρωπος έχει έναν ουρανό πάνου από την πληγή του, κι ένα μικρό παράνομο σημείωμα της άνοιξης μέσα στην τσέπη του»...

Με αφορμή την κυκλοφορία του άλμπουμ ο «Ριζοσπάστης» μίλησε γι' αυτό αλλά και για τα υπόλοιπα σχέδιά τους με τον συνθέτη Θοδωρή Καρέλλα και τον ερμηνευτή Θανάση Χουλιαρά.

ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΑΡΕΛΛΑΣ
Πρόκληση να «αποδείξεις» τη διαχρονικότητα της ποίησης μέσα από τη δική σου φόρμα

-- Πώς κάνατε την επιλογή των ποιητών και των ποιημάτων που περιλαμβάνονται στο άλμπουμ;

-- Η σχέση μου με την ποίηση ξεκίνησε στα χρόνια της εφηβείας μου. Και ευτυχώς, δεν σταμάτησε ποτέ. Πέρασε από πολλά στάδια, μέχρι το σημείο που κατάλαβα ότι μου άρεσε αλλά και που αισθανόμουν ώριμος τελικά να μελοποιήσω κάποια ποιήματα που αγαπώ. Οσο για την επιλογή του πρώτου μέρους της «Δοκιμασίας» κι έχοντας στο «συρτάρι μου» ύστερα από πολλά χρόνια ενασχόλησής μου και μελέτης μου με τη σύνθεση στο κομμάτι της ποίησης, έναν μεγάλο όγκο τραγουδιών αλλά και παράλληλα πάντα με τη σκέψη ότι το καθένα ποίημα «έχει κάτι να πει» στο σήμερα, έπειτα από μια πρώτη προσωπική διαλογή των τραγουδιών που πίστευα ότι θα μπορούσαν να ενδιαφέρουν τον Θανάση, καθίσαμε όλοι μαζί, ο Θανάσης, ο ενορχηστρωτής του δίσκου, Δημήτρης Ανδρονιάδης, κι εγώ και κάναμε την τελική επιλογή.

-- Το μέτρο που εξ αντικειμένου εμπεριέχει η ποίηση αποτελεί ένα ασφαλές μονοπάτι ή μια επιπλέον πρόκληση στη μελοποίησή της;

-- Μέσα από την πολυετή μελέτη μου στο κομμάτι της ποίησης αλλά πιο πολύ με τη γενικότερη και πολύ στενή σύνδεσή μου με αυτή, κατάλαβα την υψηλή αξία του λόγου της και της βαθιάς της ουσίας και ανακάλυψα ότι μπορεί και έχει την ικανότητα να προσφέρει σε πολλά επίπεδα στον άνθρωπο. Ε, η πρόκληση είναι να καταφέρεις να «αποδείξεις» τη διαχρονικότητά της μέσα από τη δική σου προσωπική φόρμα, στην εποχή σου και σε άλλους ανθρώπους - ακροατές. Αλλά αυτό θα φανεί, μάλλον αργότερα...

-- Η «Κακή Φωτιά» είναι το πρώτο μέρος μιας ευρύτερης δουλειάς σας πάνω στην ποίηση, με τίτλο «Δοκιμασία», όπως προείπαμε. Τι να περιμένουμε για τη συνέχειά της και τι άλλο δουλεύετε αυτόν τον καιρό;

-- Ναι, η «Δοκιμασία» αριθμεί περίπου στα 50 τραγούδια συνολικά. Το πρώτο της μέρος με τίτλο «Κακή Φωτιά» και βασικό τραγουδιστή τον Θανάση κυκλοφορεί ελεύθερα στο διαδίκτυο, μέσα από το προσωπικό μου κανάλι στο YouTube. Οι σκέψεις μου για το πώς θα υλοποιηθούν ή για το πώς θα ήθελα να έχουν μια μορφή τα επόμενα μέρη είναι πολλές. Ιδανικά, το δεύτερο μέρος θα ήθελα να το τραγουδήσει μια γυναικεία φωνή. Επειτα, το τρίτο μέρος να είναι πολυσυμμετοχικό σε ό,τι αφορά το τραγουδιστικό κομμάτι, ενώ το τέταρτο μέρος σκέφτομαι, μιας και υπάρχουν και πιο ιδιαίτερες μελοποιήσεις, πιο προσωπικές, να το ερμηνεύσω εγώ και το τελευταίο μέρος, πάλι, ίσως να είναι πολυσυμμετοχικό έτσι ώστε να χρησιμοποιηθούν όλοι οι τραγουδιστές που συμμετείχαν στα προηγούμενα.

Αυτήν την περίοδο, πάντως, μόλις κυκλοφόρησα έναν καινούριο δίσκο με τον τίτλο «Φρέσκος Πηλός» και αφορά σε γεγονότα που σημάδεψαν τον πλανήτη το '20. Κυκλοφορεί σε ψηφιακή μορφή το πρώτο μέρος από τις εκδόσεις «Μετρονόμος».

Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον «Ριζοσπάστη» για την ευκαιρία αυτής της συνέντευξης.

ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΟΥΛΙΑΡΑΣ
Τραγούδια που εκτείνονται σε ένα ευρύ στιλιστικό και υφολογικό φάσμα

-- Το άλμπουμ κυκλοφόρησε μέσα στο lockdown, μέσω του διαδικτύου. Τι ανταπόκριση βρήκε και πώς πιστεύετε ότι οι συνθήκες αυτές επηρεάζουν την παραγωγή και διάδοση καλλιτεχνικού έργου;

-- Ολη η διαδικασία προετοιμασίας, προπαραγωγής και παραγωγής του άλμπουμ ολοκληρώθηκε πριν από τη συνθήκη του lockdown και αυτό σαφώς κατέστησε εφικτή τόσο μια ζωντανή δημιουργική διαδικασία, όσο και μια σχετική ευκολία στα πρακτικά θέματα υλοποίησης της παραγωγής (ηχογραφήσεις, μίξεις κ.τ.λ.).

Οι δυσκολίες ξεκίνησαν αργότερα, καθώς η προγραμματισμένη κυκλοφορία του πρώτου single μέσα από το άλμπουμ συνέπεσε σχεδόν με το ξεκίνημα του lockdown και ως αποτέλεσμα είχε τη μετάθεση της κυκλοφορίας του single «Κακή Φωτιά» αλλά και κάποιες γενικότερες αλλαγές στον σχεδιασμό μας για το σύνολο του άλμπουμ. Εντέλει, αποφασίσαμε να κυκλοφορήσουμε το άλμπουμ πιο άμεσα και ανεξάρτητα, μέσω διαδικτύου, καθώς νιώσαμε ότι θέλαμε να «παραδώσουμε» τις νέες αυτές μουσικές αναγνώσεις του λόγου των ποιητών ως ένα αισθητικό αντίβαρο ελπίδας εντός αυτής της ιδιαίτερα δύσκολης περιόδου.

Η θερμή ανταπόκριση που βρήκε το άλμπουμ εξαρχής ήταν συγκινητική για εμάς και ταυτόχρονα η πιο ουσιαστική δικαίωση των προσπαθειών και των προθέσεών μας.

Το διαδίκτυο αποτελεί σήμερα το κυρίαρχο μέσο διάδοσης και διανομής του καλλιτεχνικού έργου. Με την έλευσή του και περισσότερο με την οργανική του ένταξη στην ευρύτερη βιομηχανία της ψυχαγωγίας (με τη μουσική βιομηχανία να αποτελεί τμήμα της), επήλθε μια ριζική αναμόρφωση, η οποία βρίσκεται ακόμα σε διεργασία και αποτελεί πεδίο σύγκρουσης ισχυρών μονοπωλιακών ομίλων.

Η συνθήκη του lockdown σαφώς προήγαγε την αξιοποίηση του διαδικτύου σε ένα ακόμα υψηλότερο επίπεδο και δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις καλλιτεχνών που εξερεύνησαν «νέο έδαφος» στον τρόπο επικοινωνίας με το κοινό τους. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, για τις παραστατικές τέχνες, η ζωντανή εμφάνιση αποτελεί την πεμπτουσία της επαφής μεταξύ του καλλιτέχνη και του αποδέκτη του έργου του.

-- Υπάρχει κάποιο ή κάποια από τα τραγούδια που ξεχωρίζετε;

-- Με δεδομένο ότι στο άλμπουμ περιλαμβάνονται μελοποιήσεις μερικών εκ των εμβληματικότερων Ελλήνων ποιητών είναι πραγματικά ιδιαίτερα δύσκολο να ξεχωρίσω κάποιο από τα τραγούδια. Αν και υπάρχει ο κοινός συνεκτικός τόπος του ποιητικού λόγου, τα τραγούδια εκτείνονται σε ένα ευρύ στιλιστικό και υφολογικό φάσμα, το οποίο εκκινεί τόσο από τις εύστοχες και, σε σημεία, προκλητικές μελοποιήσεις του Θοδωρή, όσο και από την εντυπωσιακή δουλειά του Δημήτρη Ανδρονιάδη στο κομμάτι των ενορχηστρώσεων. Για να ακολουθήσω αυτό το εύρος τραγουδιστικά, χρειάστηκε να εκταθώ στο σύνολο σχεδόν της ερμηνευτικής μου γκάμας. Για την ακρίβεια, ξαναβάδισα ερμηνευτικά μονοπάτια που είχα να βαδίσω πολλά χρόνια κι αυτό ήταν σίγουρα απολαυστικό για εμένα.

Ετσι, από τον διαλεκτικό ποιητικό λόγο του Γιάννη Ρίτσου και του Κωστή Παλαμά, ο οποίος σαφώς αποτελεί δομικό κομμάτι της αισθητικής αλλά και της γενικότερης αντίληψής μου, τον σκοτεινό λυρισμό του Κώστα Καρυωτάκη και τη βαθιά ανθρώπινη ενδοσκόπηση της ποίησης του Κώστα Ουράνη (για να αναφέρω κάποιους από τους ποιητές) έχουν προκύψει τραγούδια που αγαπώ πολύ. «Ο γυρισμός του ξενιτεμένου» δε, σε ποίηση Γιώργου Σεφέρη, που ερμηνεύουμε μαζί με τον Μίλτο Πασχαλίδη, είναι σαφώς μία από τις πολύ σημαντικές στιγμές της καλλιτεχνικής μου πορείας.

-- Με δεδομένο ότι είστε εν μέσω του διδακτορικού σας (και μέρος αυτής της δουλειάς έχει κυκλοφορήσει με το βιβλίο σας «Τα μάτια της πόλης») αλλά και ότι επίκειται το σταδιακό άνοιγμα των χώρων του Πολιτισμού, ποια είναι τα σχέδιά σας για το επόμενο διάστημα;

-- Υπό κανονικές συνθήκες η κυκλοφορία του άλμπουμ θα συνοδευόταν από μια σειρά ζωντανών εμφανίσεων και αυτός ήταν ο λόγος που αρχικά καθυστερήσαμε την κυκλοφορία του άλμπουμ, καθώς θέλαμε να έχουμε τη δυνατότητα να παρουσιάσουμε με έναν ολοκληρωμένο παραστασιακό τρόπο τα τραγούδια. Δυστυχώς κάτι τέτοιο δεν κατέστη δυνατόν με την έκβαση των πραγμάτων και άρα μένει ως συναυλιακή εκκρεμότητα που θα καλυφθεί κάποια στιγμή μετά το άνοιγμα των χώρων του Πολιτισμού.

Δουλεύω ήδη πάνω σε νέο υλικό, το οποίο αφορά τόσο σε δική μου δουλειά, όσο και σε συμμετοχές μου σε δίσκους άλλων συνθετών/τραγουδοποιών.

Παράλληλα εκπονώ τη διδακτορική μου διατριβή στο ΕΚΠΑ, η οποία αφορά σε μια διερεύνηση της πολιτισμικής ταυτότητας της Αθήνας ως μιας σύγχρονης μεσογειακής μητρόπολης του 21ου αιώνα, ενώ μόλις κυκλοφόρησε το βιβλίο μου «Τα μάτια της πόλης. Μία συνολική θεώρηση της street art. Η περίπτωση της Αθήνας» από τις εκδόσεις «Εντύποις». Το αργότερο μέχρι τις αρχές Ιούνη προγραμματίζω να κάνω και την επίσημη παρουσίασή του στο βαθμό που κάτι τέτοιο είναι φυσικά εφικτό.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ