ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 22 Σεπτέμβρη 2021
Σελ. /28
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΔΙΑΝΟΜΕΙΣ
Στους δρόμους σήμερα ενάντια στις μετατροπές συμβάσεων, για πλήρη εργασιακά δικαιώματα

Στάση εργασίας, συγκεντρώσεις και μοτοπορείες σε όλη τη χώρα

Με στάση εργασίας, συγκεντρώσεις και μοτοπορείες που οργανώνουν σήμερα στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες πόλεις απαντούν οι εργαζόμενοι στην «e-food» στον εκβιασμό της εργοδοσίας, με τον οποίο επιδιώκει να μετατρέψει διανομείς από μισθωτούς σε «συνεργάτες».

Στην Αθήνα οι διανομείς, με βάση την απόφαση που πήραν σε συνέλευση που έγινε την περασμένη Κυριακή, προχωρούν σήμερα σε στάση εργασίας (12 μ. - 4 μ.μ.), προσυγκέντρωση στις 11 π.μ. στο Πεδίον του Αρεως και μοτοπορεία που θα κατευθυνθεί αρχικά στο υπουργείο Εργασίας και στη συνέχεια στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας (λεωφ. Ηρακλείου 409). Τη συνέλευση της Κυριακής κάλεσαν το Συνδικάτο Επισιτισμού - Τουρισμού - Ξενοδοχείων Αττικής και το Σωματείο Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλου (ΣΒΕΟΔ).

Στο πλαίσιο των σημερινών αγωνιστικών πρωτοβουλιών, η Ομοσπονδία Εργατοϋπαλλήλων Επισιτισμού - Τουρισμού (ΠΟΕΕΤ) έχει προκηρύξει στάση εργασίας για τους διανομείς στην Εστίαση (12 μ. - 4 μ.μ.).

Την υποστήριξή τους στον αγώνα και στην κινητοποίηση των διανομέων εκφράζουν το Συνδικάτο Εργατοϋπαλλήλων Τηλεπικοινωνιών - Πληροφορικής Αττικής (ΣΕΤΗΠ) και το Συνδικάτο Εργατοϋπαλλήλων Ταχυδρομείων - Ταχυμεταφορών Αττικής (ΣΕΤΤΑ).

Στη Θεσσαλονίκη

Στη Θεσσαλονίκη, σήμερα Τετάρτη, στο πλαίσιο της τετράωρης στάσης εργασίας, οι εργαζόμενοι της «e-food» θα πραγματοποιήσουν συγκέντρωση στις 12 μ. στο Αγαλμα Βενιζέλου, από όπου θα ξεκινήσει μοτοπορεία. Την Παρασκευή 24/9 προγραμματίζουν νέα συγκέντρωση στο Αγαλμα Βενιζέλου, στις 7 μ.μ., και νέα μοτοπορεία στους δρόμους της πόλης. Δίπλα στους εργαζόμενους βρίσκεται το Συνδικάτο Επισιτισμού - Τουρισμού (ΣΕΤΕΠΕ), ενώ την αλληλεγγύη τους εκφράζουν με ανακοινώσεις τους το Συνδικάτο Κατεργασίας Ξύλου ν. Θεσσαλονίκης και η Ενωση Λογιστών Θεσσαλονίκης.

Στην Πάτρα

Σε συνεχή «κίνηση», για την επιτυχία της σημερινής τους 4ωρης στάσης εργασίας και της μοτοπορείας που έχουν αποφασίσει για τις 12.30 μ.μ. έξω από το Εργατικό Κέντρο, βρίσκονται οι εργαζόμενοι της «e-food» και στην Πάτρα. Στο πλευρό τους βρίσκονται το Συνδικάτο Διανομέων και Ντελιβεράδων ν. Αχαΐας και το Εργατικό Κέντρο, που από την πρώτη στιγμή στήριξαν τον αγώνα τους. Μετά και την πρόσφατη Γενική Συνέλευση του νεοσύστατου σωματείου τους, οι εργαζόμενοι προχώρησαν σε ενημερώσεις των συναδέλφων τους και σε άλλους χώρους δουλειάς της πόλης, που επίσης αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα. Διεκδικούν ταυτόχρονα να παρθεί πίσω η πρόσφατη καταχρηστική και άδικη απόλυση εργαζόμενου από την «e-food» στην Πάτρα, σημειώνοντας πως θα προχωρήσουν σε ακόμη πιο δυναμικές κινητοποιήσεις το επόμενο διάστημα. Ηδη εκφράζεται κλίμα συμπαράστασης και αλληλεγγύης προς τον εργαζόμενο και απαιτείται από την εργοδοσία η επιστροφή του στη δουλειά.

Στη Λάρισα και σε άλλες πόλεις

Σύσκεψη προετοιμασίας της στάσης εργασίας, της συγκέντρωσης και της μοτοπορείας που γίνονται σήμερα στις 12 μ. στην κεντρική πλατεία της Λάρισας πραγματοποίησαν η διοίκηση του Συνδικάτου Επισιτισμού - Τουρισμού και εργαζόμενοι στην επιχείρηση - πλατφόρμα.

Στο πλευρό τους βρέθηκε και αντιπροσωπεία της διοίκησης του Εργατικού Κέντρου, με τον πρόεδρό του Γιάννη Σκόκα να μεταφέρει τη στήριξη του ΕΚ και να τονίζει την ανάγκη να οργανωθεί ο αγώνας όλων των εργαζομένων μέσα στους χώρους εργασίας, προκειμένου να καταργήσουν στην πράξη την εφαρμογή του άθλιου νομοσχεδίου, να διεκδικήσουν την ανατροπή όλων των αντεργατικών νόμων της σημερινής και των προηγούμενων κυβερνήσεων και να αντεπιτεθούν στοχεύοντας τις σύγχρονες ανάγκες τους.

Στα Γιάννενα οι διανομείς της «e-food» πραγματοποίησαν συνέλευση όπου αποφάσισαν συμμετοχή στην 4ωρη στάση εργασίας και στη συγκέντρωση σήμερα στις 12 π.μ. στην κεντρική πλατεία, με τη στήριξη του κλαδικού Συνδικάτου Επισιτισμού - Τουρισμού Ιωαννίνων.

Στα Χανιά, το Σωματείο Διανομέων προχωρά σε στάση εργασίας (12 μ. - 4 μ.μ.), συγκέντρωση στις 11.30 π.μ. στην πλατεία Δημοτικής Αγοράς και μοτοπορεία.

Να ανανεωθούν όλες οι συμβάσεις σε αορίστου χρόνου, με κατοχυρωμένα όλα τα δικαιώματα

Τα σωματεία απαιτούν: Να ανανεωθούν όλες οι συμβάσεις σε αορίστου, με απευθείας πρόσληψη από την «e-food», με όλα τα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα. Να δοθεί τέλος στο σύστημα αξιολόγησης bonus (batch) και στα ασαφή και αυθαίρετα κριτήρια παραγωγικότητας.

Διεκδικούν: Να οριοθετηθούν ορθολογικά οι χιλιομετρικές αποστάσεις παραλαβής και παράδοσης, ώστε να διασφαλίζονται η υγεία και η ασφάλεια των διανομέων. Να σταματάει η διανομή όταν επικρατούν επικίνδυνες καιρικές συνθήκες, όπως καύσωνας, παγετός κ.λπ., σύμφωνα με την ήδη υπάρχουσα νομοθεσία για εργασίες που διεξάγονται στο ύπαιθρο και σε εξωτερικούς χώρους. Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΣΣΕ) που να διασφαλίζει τις συμβάσεις αορίστου χρόνου με πλήρη εργασιακά δικαιώματα (Μέσα Ατομικής Προστασίας, ένσημα Βαρέα - Ανθυγιεινά, εταιρικό κινητό και δίκυκλο). Χώρους με αποδυτήρια, τουαλέτα και γενική χρήση για κάθε ανάγκη των εργαζόμενων διανομέων.

Παλιοί και νέοι αντεργατικοί νόμοι χτίζουν την εργασιακή ζούγκλα

Αν επιβεβαιώνουν κάτι οι πρόσφατες εξελίξεις στη συγκεκριμένη επιχείρηση, είναι ότι στην «ανερχόμενη» και «δυναμική» αγορά που αντιπροσωπεύουν οι υπηρεσίες διανομής, η ειδικότητα του διανομέα μετατρέπεται όλο και περισσότερο σε συνώνυμο της εντατικοποίησης και της δουλειάς - λάστιχο. Οι «ψηφιακές πλατφόρμες» έχουν δει τους τελευταίους μήνες τα κέρδη τους να εκτοξεύονται, ενώ συνεχώς καταγράφονται παραδείγματα επισιτιστικών αλυσίδων που αντικαθιστούν το δικό τους προσωπικό με εργαζόμενους μέσω τέτοιων επιχειρήσεων, στη λογική της μείωσης του εργατικού «κόστους».

Στο φόντο αυτό, υπάρχουν επιχειρήσεις που εδώ και καιρό έχουν λανσάρει το μοντέλο του «συνεργάτη», προσλαμβάνοντας το προσωπικό τους όχι με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας αλλά με σύμβαση παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών, με χαρακτηριστικό το παράδειγμα μεγάλης εταιρείας του κλάδου που λειτουργεί έτσι από τις αρχές του 2019. Μάλιστα, διαφημίζουν στους εργαζόμενους την ...«ελευθερία» και την «ευελιξία» που συνοδεύει αυτήν την εργασιακή σχέση. «Θα αποφασίζεις εσύ το ωράριό σου», διατείνεται μέσα από την ιστοσελίδα της μια τέτοια επιχείρηση. «Περισσότερες διανομές, μεγαλύτερες απολαβές. Οσο πιο μακρινή η διανομή, τόσο υψηλότερη η αμοιβή», αναφέρει.

Σημειώνεται ότι και η ίδια η «e-food» είχε ενδιαφερθεί να εφαρμόσει το συγκεκριμένο μοντέλο, υποβάλλοντας σχετικό ερώτημα στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΕΦΚΑ τον Ιούλη του 2020. Ωστόσο, η απάντηση που είχε λάβει από τον Οργανισμό ανέφερε ότι «οι όροι και οι προϋποθέσεις της εργασίας που παρέχουν οι διανομείς προϊόντων εστίασης έχουν όλα τα κριτήρια που τη χαρακτηρίζουν εξαρτημένη εργασία» και ότι οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι δεν υπάγονται στις διατάξεις «περί τίτλου κτήσης» («μπλοκάκι»).

Το ζήτημα είχε τεθεί στο επίκεντρο μιας σειράς κινητοποιήσεων και παρεμβάσεων που οργάνωσαν τα σωματεία, ωστόσο το υπουργείο Εργασίας περιορίστηκε σε ...μισόλογα. Σε εγκύκλιο που εξέδωσε στις 4 Νοέμβρη 2020, δίνοντας διευκρινίσεις αναφορικά με την εργασιακή σχέση και την ασφάλιση των διανομέων στις πλατφόρμες, ανέφερε ότι «το είδος της σύμβασης εργασίας όσων απασχολούνται στη διανομή προϊόντων (εστίαση) προσιδιάζει στη φύση και στα χαρακτηριστικά της εξαρτημένης σχέσης εργασίας και πάντως δεν είναι συμβατή με την αμοιβή των εν λόγω εργαζομένων με Παραστατικό Παρεχόμενων Υπηρεσιών». Αμέσως μετά όμως προσέθετε: «Σε κάθε περίπτωση οι ελεγκτικοί μηχανισμοί είναι αρμόδιοι να ελέγξουν τα πραγματικά περιστατικά της κάθε περιπτώσεως ξεχωριστά και βάσει αυτών να κρίνουν τον προσήκοντα τρόπο αμοιβής και ασφάλισης».

Οσα «παραθυράκια» άφηνε ανοιχτά η εγκύκλιος στους εργαζόμενους, ώστε να αποφεύγουν τις μετατροπές των συμβάσεών τους, ήρθε να τα ...μπαζώσει ο νόμος - έκτρωμα 4808/2021 (ν. Χατζηδάκη), με τον οποίο η κυβέρνηση έδωσε τη δυνατότητα στις ψηφιακές πλατφόρμες να απασχολούν προσωπικό με συμβάσεις «παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργου». Σύμφωνα με το υπουργείο, ο νόμος έθεσε «συγκεκριμένα κριτήρια που αποτρέπουν τις αθέμιτες πρακτικές», καθώς το σχετικό καθεστώς πριν ήταν «αρρύθμιστο». Μόνο που οι προϋποθέσεις για να χαρακτηριστεί ο εργαζόμενος «freelancer» είναι τέτοιες που κάθε πλατφόρμα μπορεί να τις αναγνωρίσει στο προσωπικό της, ιδιαίτερα από τη στιγμή που ανοίγουν τον δρόμο να απαλλαγεί από το «κόστος» των εργασιακών δικαιωμάτων.

Χαρακτηριστικό είναι επίσης ότι και στη συγκεκριμένη εταιρεία, όπως συμβαίνει γενικευμένα στον κλάδο και αλλού, οι εργαζόμενοι που κλήθηκαν να γίνουν «freelancers» ήταν «ενοικιαζόμενοι» από άλλη γνωστή επιχείρηση που παρέχει - «νοικιάζει» εργατικό δυναμικό με ολιγόμηνες συμβάσεις. Ενα καθεστώς δουλειάς - λάστιχο, μέσα από τα «δουλεμπορικά» γραφεία, που φέρει τη σφραγίδα όλων των κυβερνήσεων και το οποίο ενισχύθηκε με νόμο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ το 2016.

Σημειώνεται τέλος ότι μόλις τον περασμένο Μάη απορρίφθηκε στη Βουλή η Πρόταση Νόμου που κατέθεσε το ΚΚΕ και η οποία κατοχύρωνε σχέση εξαρτημένης εργασίας για όλους τους εργαζόμενους στις ψηφιακές πλατφόρμες, ένταξη του επαγγέλματος στα Βαρέα και Ανθυγιεινά κ.ο.κ. (βλ. αναλυτικά το σχετικό θέμα).


ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Είχε απαιτήσει ουσιαστικά μέτρα για τα προβλήματα των εργαζόμενων διανομέων

Η Πρόταση Νόμου που κατέθεσε στη Βουλή και απορρίφθηκε τον περασμένο Μάη

Πρόταση Νόμου για να μπει φρένο στις άθλιες συνθήκες εργασίας και αμοιβής για τους εργαζόμενους διανομείς είχε καταθέσει το ΚΚΕ στη Βουλή τον περασμένο Μάη.

Η Πρόταση Νόμου, που απορρίφθηκε με συνοπτικές διαδικασίες, προέβλεπε από το πρώτο της άρθρο:

«Ολοι όσοι παρέχουν αμειβόμενες υπηρεσίες παράδοσης μέσω εταιρειών που επιτελούν το έργο της διανομής έτοιμου φαγητού και ποτού, συνδέονται με τις εταιρείες αυτές αποκλειστικά με σχέση εξαρτημένης εργασίας».

Ενώ το άρθρο 2 ξεκαθάριζε: «Απαγορεύεται οποιοσδήποτε άλλος τρόπος (όπως π.χ. Τίτλος Κτήσης) συναλλαγής των διανομέων με τις εταιρείες του άρθρου 1».

«Η Ασφάλιση στους οικείους ασφαλιστικούς οργανισμούς των εργαζομένων του άρθρου 1 γίνεται κατ' αποκλειστικότητα από τις εταιρείες για τις οποίες παρέχονται οι υπηρεσίες διανομής, με βάση τις διατάξεις της νομοθεσίας που διέπει τους ασφαλιστικούς οργανισμούς, καθώς τους νόμους και τις συλλογικές συμβάσεις που καθορίζουν τους όρους εργασίας και αμοιβής των εργαζόμενων διανομέων», αναφερόταν στο επόμενο άρθρο, ώστε να κατοχυρωθούν εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα.

Το άρθρο 4 προέβλεπε ότι «όλοι οι εργαζόμενοι εντάσσονται από της δημοσίευσης του νόμου στα Βαρέα και Ανθυγιεινά Επαγγέλματα».

Σε σχέση με το ωράριο εργασίας σημειωνόταν: «Ολοι οι εργαζόμενοι του άρθρου 1 παρέχουν εργασία πέντε ημέρες την εβδομάδα, 7 ώρες την ημέρα με πλήρεις αποδοχές και πλήρη ασφαλιστικά δικαιώματα».

Οσον αφορά τα μέσα μεταφοράς που χρησιμοποιούνται για τη διανομή, το ΚΚΕ έθετε στην Πρόταση Νόμου του ότι «η συντήρηση, η ασφάλιση και τα έξοδα μετακίνησης των οχημάτων, καθώς ο εξοπλισμός προστασίας και η ένδυση των διανομέων, παρέχονται αποκλειστικά και με δαπάνες της επιχείρησης που επιτελεί το έργο της διανομής».

Στο άρθρο 7 αναφερόταν ότι «η εμβέλεια διανομής για κάθε εργαζόμενο δεν πρέπει να ξεπερνά τα 8 χιλιόμετρα από τη θέση της επιχείρησης που παρέχει τα προϊόντα προς μεταφορά».

Ενώ για να προστατευτούν η υγεία και η ζωή των διανομέων η πρόταση νόμου προέβλεπε ακόμα:

«Απαγορεύεται η διανομή με δίκυκλο όταν επικρατούν επικίνδυνες καιρικές συνθήκες. Τέτοιες συνθήκες ορίζονται οι εξωτερικές θερμοκρασίες που ξεπερνούν τους 38οC, ή που είναι μικρότερες των 3οC και επικρατεί παγετός.

Επίσης απαγορεύεται η διανομή σε ώρες μεγάλης βροχόπτωσης και χιονιού.

Για όλες τις παραπάνω περιπτώσεις η αμοιβή και η Ασφάλιση των διανομέων βαραίνουν την επιχείρηση που επιτελεί το έργο της διανομής».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ