Πανελλαδικός συντονισμός φοιτητικών συλλόγων Ιατρικής ενάντια στην προώθηση 12μηνου προγράμματος μεταπτυχιακής κλινικής εκπαίδευσης
Από προηγούμενη κινητοποίηση |
Το 12μηνο αυτό πρόγραμμα κλινικής εκπαίδευσης μετά το πτυχίο της Ιατρικής εισηγείται η Ολομέλεια του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας (ΚΕΣΥ) και αναμένεται να προωθηθεί το επόμενο διάστημα από την κυβέρνηση. Θα περιλαμβάνει δύο φάσεις: Η πρώτη σε νοσοκομεία του ΕΣΥ (6 μήνες) και η δεύτερη σε Αγροτικά Ιατρεία / Κέντρα Υγείας (6 μήνες). Περιλαμβάνει εκπαιδευτικές συνεδρίες, πρακτική και κλινική εκπαίδευση και αξιολόγηση. Το ΚΕΣΥ εμφανίζει το σχέδιο ως απάντηση στην «ελλιπή» μόρφωση των φοιτητών και στην αναγκαιότητα «εδραίωσης των προπτυχιακών σπουδών μέσω της πρακτικής εφαρμογής τους σε πραγματικές συνθήκες αλλά υπό επίβλεψη».
Ωστόσο, όπως τονίζουν οι φοιτητικοί σύλλογοι και επισήμανε και η ΟΕΝΓΕ από την πρώτη στιγμή, στην πραγματικότητα αυτό είναι πρόσχημα. «Αξιοποιώντας τα υπαρκτά προβλήματα στην προπτυχιακή εκπαίδευση και την "ανάγκη απόκτησης δεξιοτήτων" προωθείται μια βαθιά αντιδραστική τομή στην Ιατρική Εκπαίδευση, με στόχο αφενός να υψώσουν φραγμούς στην έναρξη και την απόκτηση της ιατρικής ειδικότητας, τη δημιουργία γιατρών πολλών ταχυτήτων, στο δημόσιο σύστημα Υγείας (πρακτικάριων αποφοίτων της Ιατρικής, αγροτικών, ειδικευόμενων κ.λπ.), αφετέρου την "κάλυψη" των τραγικών ελλείψεων του δημόσιου συστήματος Υγείας με φθηνό ανειδίκευτο ιατρικό δυναμικό», σημειώνουν οι φοιτητικοί σύλλογοι.
Κάνοντας «φύλλο και φτερό» τα επιχειρήματα που συνοδεύουν την εισήγηση του ΚΕΣΥ, οι φοιτητικοί σύλλογοι Ιατρικής σε κοινό δελτίο Τύπου που προέκυψε από τον πανελλαδικό συντονισμό τους σημειώνουν:
«Αλήθεια, τι τους εμποδίζει να αναβαθμίσουν τις προπτυχιακές σπουδές ώστε οι φοιτητές της Ιατρικής να εμβαθύνουν στα γνωστικά αντικείμενα που διδάσκονται μέσω της κλινικής άσκησης;
Στο Αγροτικό Ιατρείο ποιος θα επιβλέπει και θα εκπαιδεύει τον πρακτικάριο απόφοιτο της Ιατρικής; Ο αγροτικός γιατρός; Στο Κέντρο Υγείας ποιος θα τον εκπαιδεύει; Ο ειδικευόμενος;
Ποιον κοροϊδεύουν όταν ισχυρίζονται ότι οι εκπαιδευτικές συνεδρίες συνολικής διάρκειας μόλις 12 "ολόκληρων" διδακτικών ωρών στο διάστημα του έτους της μεταπτυχιακής κλινικής εκπαίδευσης μπορούν να αναπληρώσουν τα διδακτικά κενά της προπτυχιακής εκπαίδευσης; Ποιες είναι οι "αναγκαίες για την άσκηση της ιατρικής δεξιότητες" που μπορούν να αποκτηθούν "με σύντομα σεμινάρια μέσα 1/2 - 2 μέρες", όπως προβλέπει η εισήγηση; Δηλαδή, θεσμοθετούν το "foundation course" για να αναπληρώσουν κενά στην προπτυχιακή εκπαίδευση, στην καλύτερη περίπτωση 2,5 ημερών.
Κλινικός εκπαιδευτής των αποφοίτων της Ιατρικής μπορεί να είναι οποιοσδήποτε επαγγελματίας Υγείας (φαρμακοποιός, νοσηλευτής κ.λπ.) ανεξαρτήτως ειδικότητας και όχι μόνο γιατροί. Μοναδική προϋπόθεση να έχει παρακολουθήσει ένα διαδικτυακό σεμινάριο για να πάρει την πιστοποίηση του εκπαιδευτή. Ταχύρρυθμη δηλαδή εκπαίδευση για να εκπαιδεύουν γιατρούς στην απόκτηση δεξιοτήτων.
Δίνεται η δυνατότητα μετά την ολοκλήρωση του "foundation course" ο εκπαιδευόμενος να αναγνωρίσει 6 μήνες άσκησης σε όποια ειδικότητα ακολουθήσει. Δηλαδή θυσιάζουν 6 μήνες εκπαίδευσης στο κυρίως γνωστικό αντικείμενο της ειδικότητας για την απόκτηση δεξιοτήτων που θα μπορούσαν να αποκτηθούν το πολύ μέσα σε 2 - 3 μέρες.
Μπαίνει για πρώτη φορά ο όρος "αξιολόγηση", βαδίζοντας μάλιστα σε θολά νερά, αφού δεν διευκρινίζονται οι όροι της και τα κριτήρια αυτής».
«Οσο ασταθή είναι τα επιχειρήματά τους άλλο τόσο εμφανές είναι ότι δεν τους νοιάζει η εκπαίδευση των νέων γιατρών (...) γιατί δεν νοιάζονται για την υγεία του λαού, γιατί την "ζυγίζουν" στη ζυγαριά του κόστους. Γιατί αυτό αφορά πρώτα από όλα η εκπαίδευση των νέων γιατρών: Το επίπεδο και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών Υγείας. Το "όραμά" τους είναι ένα εμπορευματοποιημένο δημόσιο σύστημα Υγείας που θα εξασφαλίζει "ισότιμη" πρόσβαση σε όλους μόνο σε φθηνές, υποβαθμισμένες υπηρεσίες Υγείας και θα στελεχώνεται κατά κύριο λόγο από γιατρούς που θα στοιχίζουν φτηνά στο κράτος και αντί για γνώσεις θα έχουν "δεξιότητες"», επισημαίνουν οι φοιτητικοί σύλλογοι και υπογραμμίζουν:
«Η στοχευμένη αυτή επίθεση στα δικαιώματά μας, η έμμεση απαξίωση του πτυχίου μας δεν ήρθε ως κεραυνός εν αιθρία αλλά έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά κυβερνητικών πολιτικών που προωθούν την απόσπαση της επαγγελματικής επάρκειας από την απόκτηση πτυχίου, στοιχειοθετώντας νέες, "ελαστικότερες" και πιο "ευέλικτες" σχέσεις εργασίας, με λιγότερα εργασιακά δικαιώματα. Αυτό άλλωστε εγκαινιάστηκε την περίοδο της πανδημίας όταν αντί για μόνιμους ειδικευμένους γιατρούς προσλάμβαναν ανειδίκευτους αποφοίτους Ιατρικής με συμβάσεις ορισμένου χρόνου για να στελεχώσουν τις κλινικές Covid και να μπαλώνουν τρύπες.
Δεν θα αφήσουμε στα χέρια τους το δικαίωμά μας στη μόρφωση και τη δουλειά με δικαιώματα. Ο αγώνας μας για ουσιαστική αναβάθμιση του προγράμματος σπουδών μας και την ενίσχυση του ΕΣΥ είναι υπόθεση όλου του λαού!».
Οι εκλεγμένοι με την ΠΚΣ στην Ιατρική Αθήνας σε δήλωσή τους αναφέρονται στην κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στο ΕΣΥ, εξαιτίας της απουσίας μέτρων για την ενίσχυσή του, τονίζοντας: «Φαίνεται ότι μοναδικό μέλημά τους μπροστά σ' αυτήν την κατάσταση είναι να φέρουν σε εφαρμογή το "νέο ΕΣΥ", το οποίο πάει χέρι χέρι με το "foundation year"». Επισημαίνουν ότι «σκοπός τους είναι τα κενά του συστήματος Υγείας να καλυφθούν όπως όπως από τους αποφοίτους της Ιατρικής. Πατώντας πάνω σε υπαρκτά ελλείμματα της εκπαίδευσής μας, για τα οποία εδώ και χρόνια οι φοιτητές της Ιατρικής έχουμε διατυπώσει συγκεκριμένα αιτήματα, έρχονται να προσθέσουν νέα εμπόδια.
Απέναντι σ' αυτό εμείς διεκδικούμε να παρθούν άμεσα όλα τα μέτρα ώστε να εμπεριέχεται όλη η αναγκαία γνώση στο πτυχίο μας, με ουσιαστική αναβάθμιση του προγράμματος σπουδών μας, ενιαίο πρόγραμμα κλινικών ασκήσεων, παροχή όλων των απαραίτητων συγγραμμάτων». Τέλος, σημειώνουν ότι «δεν θα πάμε ούτε βήμα πίσω απ' την ανάγκη μας να βγαίνουμε απ' τη σχολή ολοκληρωμένοι επιστήμονες με πτυχίο που να αποτελεί τη μοναδική προϋπόθεση για την επαγγελματική μας αποκατάσταση».
Οι φοιτητές υποχρεώθηκαν να εγκαταστήσουν πρόγραμμα παρακολούθησης στον υπολογιστή τους!
Σοβαρή αναστάτωση έχει προκληθεί στο εξ αποστάσεως μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση» του Πανεπιστημίου Λευκωσίας της Κύπρου για τον τρόπο διεξαγωγής της επικείμενης εξεταστικής.
Από την αρχή του συγκεκριμένου εξαμήνου, οι φοιτητές γνώριζαν πως οι εξετάσεις αυτές θα γίνονταν διά ζώσης. Χωρίς καμία προειδοποίηση στις 12/11 βγήκε ανακοίνωση πως οι εξετάσεις θα γίνουν εξ αποστάσεως και προκειμένου να γίνει αυτό, υποχρεώθηκαν να εγκαταστήσουν πρόγραμμα παρακολούθησης στον υπολογιστή τους (Proctorio)!
Απευθείας δημιουργήθηκαν προβληματισμοί και αντιδράσεις για το πρόγραμμα αυτό καθώς:
-- Καταγράφει για τις τέσσερις ώρες της εξέτασης και όσα καταγράφονται μένουν για έξι μήνες στα αρχεία της εταιρείας στην Ολλανδία (σύμφωνα με το εγχειρίδιο του προγράμματος).
-- Μπορεί να ελέγχει όποιες σελίδες ανοίγουν οι φοιτητές στον υπολογιστή τους, τα αρχεία τους κ.λπ.
-- Δημιουργεί τον φόβο για πιθανή πρόσβαση σε αρχεία του υπολογιστή των φοιτητών.
-- Δεν επιτρέπεται να βγουν οι φοιτητές από το δωμάτιο ούτε για τουαλέτα.
-- Δεν επιτρέπεται να μπει κανείς μέσα στο δωμάτιο.
-- Καταγράφει πού εστιάζει το μάτι και αν για κάποια λεπτά κοιτάζει σταθερά σε άλλο σημείο εκτός της οθόνης, θεωρώντας πως οι φοιτητές αντιγράφουν, αυτόματα τους κόβει.
-- Απαιτείται η συνεχής σύνδεση στο ίντερνετ και αν για κάποιο λόγο αυτή διακοπεί, οι φοιτητές κόβονται στο μάθημα.
Οι φόβοι και ενδοιασμοί των φοιτητών έχουν μεταφερθεί στη διοίκηση του Πανεπιστημίου. 1.500 φοιτητές υπέγραψαν επιστολή που ζητούσε να μην εφαρμοστεί αυτός ο τρόπος εξέτασης. Η απάντηση του Πανεπιστημίου ήταν πως δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας και πως έχει ήδη αποφασιστεί να γίνουν έτσι οι εξετάσεις.
Ενημερωτικά, στις προηγούμενες εξεταστικές, σε άλλο τμήμα του Πανεπιστημίου που ζητήθηκε από τους φοιτητές να εγκαταστήσουν το «Proctorio», για όσους δεν το δέχτηκαν, οι καθηγητές ήταν υποχρεωμένοι να βρουν εναλλακτικούς τρόπους εξέτασης. Ομως στο συγκεκριμένο μεταπτυχιακό πρόγραμμα δεν δίνεται καν αυτή η δυνατότητα εναλλακτικού τρόπου εξέτασης.
Το αίτημα των φοιτητών είναι ή να πραγματοποιηθούν διά ζώσης οι εξετάσεις, τηρώντας όλα τα μέτρα για τον Covid, ή να γίνουν με τη μορφή take home exam, όπως έγινε στις δύο προηγούμενες εξεταστικές, δηλαδή να γράφουν χωρίς παρακολούθηση και να ακολουθεί δεκάλεπτη προφορική εξέταση για επιβεβαίωση - ταυτοποίηση του γραπτού.
Την άμεση χρηματοδότηση από το κράτος για τη συντήρηση και τον έλεγχο όλων των κτιριακών υποδομών του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του ΑΠΘ απαιτούν οι εκλεγμένοι με την «Πανσπουδαστική ΚΣ» στον Σύλλογο φοιτητών του Τμήματος, με αφορμή την πτώση σοβάδων από το ταβάνι του πανεπιστημιακού γυμναστηρίου του ΑΠΘ.
Οπως καταγγέλλουν σε ανακοίνωσή τους, οι φοιτητές ενημερώθηκαν πρόσφατα πως μετά την πτώση σοβάδων στο πανεπιστημιακό γυμναστήριο δεν θα πραγματοποιούνται εκεί τα μαθήματά τους και θα χρειαστεί να μεταφέρονται στη Μίκρα, καθώς οι επισκευές θα καθυστερήσουν.
«Πότε στη Θέρμη, πότε στο κέντρο, πότε στη Μίκρα, ποιος ξέρει πού θα μας στείλουν αύριο», σημειώνουν, τονίζοντας ότι είναι απαράδεκτο όχι μόνο να συμβαίνουν τέτοια περιστατικά, αλλά και να μην είναι άμεση η αποκατάσταση των ζημιών.