ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 9 Ιούνη 2022
Σελ. /24
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΣΤΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ «ΣΠΑΝΟΠΟΥΛΟΥ»
Με αποφασιστικότητα συνεχίζουν τη μάχη για την υπογραφή ΣΣΕ

Ο «Ριζοσπάστης» συζητά με εργαζόμενους για τον αγώνα τους στον απόηχο της καθολικής απεργίας τους

Από την απεργία στις 7/6
Από την απεργία στις 7/6
Σε εξέλιξη είναι το τελευταίο διάστημα η μάχη των εργαζομένων στα «Νέα Ελληνικά Ναυπηγεία» που ανήκουν στον όμιλο «Σπανόπουλου» για την υπογραφή επιχειρησιακής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΣΣΕ). Η συγκεκριμένη εταιρεία έχει ως αντικείμενο τις κατασκευαστικές και επισκευαστικές ναυτιλιακές εργασίες κυρίως στη Σαλαμίνα και στο Πέραμα, ενώ διαθέτει εγκαταστάσεις και στην Ελευσίνα. Απασχολεί κοντά στους 400 εργαζόμενους, κάνοντας έτσι το ναυπηγείο ένα από τα μεγαλύτερα της Ελλάδας, με την τελευταία δεκαετία μάλιστα να σημειώνει ιδιαίτερη ανάπτυξη του όγκου δραστηριοτήτων.

Ο «Ριζοσπάστης» βρέθηκε την περασμένη Τρίτη στην απεργία που οργάνωσε το Συνδικάτο Μετάλλου, στην οποία συμμετείχαν καθολικά οι εργαζόμενοι και συνομίλησε με συνδικαλιστές του χώρου, με αφορμή τη διεκδίκηση υπογραφής ΣΣΕ. Πιο συγκεκριμένα, συζητήσαμε με τον Γιάννη Μάνωση, μέλος του ΔΣ του Συνδικάτου Μετάλλου Αττικής και Ναυπηγοεπισκευαστικής Βιομηχανίας Ελλάδας και πρόεδρο του Παραρτήματος Σαλαμίνας, και με τον Λεωνίδα Γραμματικό, γραμματέα του Συνδικάτου και μέλος της διοίκησης της ΠΟΕΜ.

Ο «Ριζοσπάστης» επικοινώνησε ακόμη και με τον Γιώργο Κατωπόδη, πρόεδρο του Εργατικού Κέντρου Σαλαμίνας και επίσης εργαζόμενο στα ναυπηγεία. Οπως δήλωσε στην εφημερίδα, το ΕΚ Σαλαμίνας στηρίζει τον αγώνα των εργαζομένων και ταυτόχρονα προσπαθεί να τον γνωστοποιήσει σε μια σειρά φορέων αλλά και ευρύτερα σε όλο το νησί τόσο για να εκφραστεί η αλληλεγγύη αλλά και διότι η επιτυχία του αγώνα στα ναυπηγεία μπορεί να δώσει μήνυμα ανάτασης στους εργαζόμενους της ευρύτερης περιοχής.

Ανάγκη η ΣΣΕ που κατοχυρώνει τα δικαιώματά μας

Ο Γιάννης αρχικά μας περιγράφει την κατάσταση που αντιμετωπίζει το προσωπικό. Οπως αναφέρει, εργαζόμενοι δουλεύουν με ατομικές συμβάσεις αορίστου χρόνου, ενώ στον χώρο εργάζονται και εξωτερικά συνεργεία καθώς μέρος των εγκαταστάσεων υπενοικιάζεται για διάφορες εργασίες. Εμφανή είναι τα αποτελέσματα της εντατικοποίησης καθώς στο κυνήγι των προθεσμιών πολλές φορές τα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας «πάνε περίπατο» δημιουργώντας το έδαφος για μικρά ή μεγαλύτερα ατυχήματα. Ακόμη υπογράμμισε και τις συνολικές δυσκολίες των εργαζομένων και των οικογενειών τους για να τα βγάλουν πέρα με το μεγάλο κύμα ανατιμήσεων, τις υπέρογκες αυξήσεις στην Ενέργεια και τις πολλές υποχρεώσεις που συσσωρεύονται. «Σε αυτό το φόντο η υπογραφή ΣΣΕ αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία, αποτελεί μάχη επιβίωσης για εμάς και τις οικογένειές μας», τονίζει.

Ο Λεωνίδας σημειώνει με τη σειρά του ότι μέσω της ΣΣΕ μπορούν να κατοχυρωθούν βασικά δικαιώματα των εργαζομένων, να δοθεί ανάσα στο εισόδημά τους και να βελτιωθούν οι συνθήκες εργασίας.

Οπως εξηγεί, ενώ μιλάμε για έναν συγκροτημένο χώρο εργασίας δεν αναγνωρίζονται οι ειδικότητες σε όλους τους εργαζόμενους. Ενδεικτικά εργαζόμενοι με ίδιο αντικείμενο εργασίας έχουν διαφορετικές αποδοχές, με τη διαφορά να φτάνει ακόμη και τα 300 ευρώ. Η ΣΣΕ προβλέπει την αναγνώριση των ειδικοτήτων συνολικά για τους εργαζόμενους, κατοχυρώνοντας με αυτόν τον τρόπο μισθούς, ημερομίσθια και Ασφάλιση. Μαζί με το παραπάνω, τα αιτήματα που περιλαμβάνονται στη σύμβαση διαμορφώνουν αυξήσεις στις αποδοχές των εργαζομένων που κυμαίνονται από 10% έως 30% ανάλογα με τον τωρινό μισθό. Εμπεριέχονται επίσης μια σειρά από μέτρα ασφάλειας και υγιεινής των εργαζομένων. «Διεκδικούμε επίσης την κατοχύρωση του 7ωρου - 35ωρου καθώς και την πληρωμή της υπερωρίας με 100% προσαύξηση από την πρώτη ώρα, όπως είναι και στον υπόλοιπο χώρο της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης», επισημαίνει.

Εχουμε να περιμένουμε μόνο από τον δικό μας αγώνα

Ο Γιάννης μάς μιλάει ειδικότερα για τη μέχρι τώρα εξέλιξη του αγώνα των εργαζομένων:

«Τα τελευταία χρόνια υπήρχε σταθερή παρέμβαση από το Συνδικάτο Μετάλλου στον χώρο των "Νέων Ελληνικών Ναυπηγείων" για όλα τα θέματα που αφορούν εμάς και τις οικογένειές μας. Αυτή η παρέμβαση αφορούσε τους μισθούς, ήταν ενάντια σε απολύσεις, για να τηρούνται τα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας κ.ά. Σημαντική ήταν η προσπάθεια οργάνωσης και συσπείρωσης περισσότερων εργατών γύρω από το Συνδικάτο, η ανάδειξη του συλλογικού αγώνα ως της μόνης επιλογής αντιμετώπισης των προβλημάτων μας.

Σε αυτό το πλαίσιο άρχισε να ζυμώνεται η ανάγκη υπογραφής επιχειρησιακής ΣΣΕ, ενώ νέες δυνάμεις μπήκαν στη μάχη, έκαναν τα πρώτα αγωνιστικά τους βήματα. Βασικό συστατικό που εντάθηκε ακόμα πιο πολύ το τελευταίο διάστημα ήταν η πλατιά ενημέρωση των εργαζομένων γύρω από το ζήτημα, η συζήτηση για την ανάγκη της ΣΣΕ, για το τι ακριβώς προβλέπει, για τον προγραμματισμό δράσης. Σε όλα αυτά βοήθησαν οι διάφορες πρωτοβουλίες του Συνδικάτου, όπως συγκεντρώσεις και συσκέψεις που οργανώθηκαν μέσα και έξω από τον χώρο δουλειάς. Ετσι καταλήξαμε στη διαμόρφωση σχεδίου ΣΣΕ και ξεκίνησε ο αγώνας για την υπογραφή της.

Μετά τις άκαρπες συναντήσεις με την εργοδοσία, η οποία με διάφορες προφάσεις καθυστερούσε και απέφευγε να αναλάβει σαφείς δεσμεύσεις, κλιμακώσαμε τον αγώνα μας. Εγιναν δύο πετυχημένες 24ωρες απεργίες που προκήρυξε το Συνδικάτο στις 26/5 και 7/6 με την καθολική συμμετοχή των εργαζομένων αφού δεν έπεσε ούτε σφυριά στα ναυπηγεία. Είχε προηγηθεί η συμμετοχή μας στις πανελλαδικές απεργίες, όπου επίσης ένα από τα βασικά αιτήματα ήταν η υπογραφή της ΣΣΕ. Οι πετυχημένες αυτές απεργιακές μάχες διαμηνύουν την αποφασιστικότητά μας να υπερασπιστούμε το δίκαιο αίτημά μας και αποτελούν απάντηση στις κάθε λογής προσπάθειες της εργοδοσίας να βάλει εμπόδια στη συμμετοχή των εργαζομένων, όπως με το απαράδεκτο εξώδικο που απέστειλε στο Συνδικάτο.

Την ώρα που δημοσιεύματα συνεχώς αναφέρουν νέες επενδύσεις του ομίλου ενώ τα αιτήματα και οι ανάγκες των εργαζομένων μένουν στο περιθώριο, γίνεται καθαρό ότι εμείς έχουμε να περιμένουμε μόνο από τον δικό μας αγώνα που μπορεί να επιβάλει τα αιτήματά μας. Αλλωστε και κάποιες μεμονωμένες βελτιώσεις που έγιναν αυτό το διάστημα ήταν ακριβώς κάτω από την πίεση της δικής μας παρέμβασης».

Συσσωρεύεται πολύτιμη πείρα

Ο Λεωνίδας προσθέτει: «Σημαντικό στοιχείο που τροφοδότησε την αγωνιστική διάθεση των εργαζομένων είναι η θετική πείρα από άλλους χώρους. Είναι πρώτα από όλα αυτή από τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη στο Πέραμα, όπου το ίδιο το Συνδικάτο κατάφερε την υπογραφή ΣΣΕ τον περασμένο Οκτώβρη και βρίσκεται στο στάδιο υπογραφής νέας συμπληρωματικής που να ανταποκρίνεται ακόμη πιο πολύ στις συνθήκες της εντεινόμενης ακρίβειας και αιμορραγίας του εισοδήματος των εργαζομένων. Είναι χαρακτηριστικό ότι αυτή η πολύχρονη πείρα του Συνδικάτου συντροφεύει ως παρακαταθήκη τους εργαζόμενους της Ζώνης ακόμα και όταν πάνε σε άλλους χώρους δουλειάς, συμβάλλοντας στη δημιουργία διεκδικητικού κλίματος. Αντίστοιχα και μια σειρά άλλοι χώροι όπου οι εργαζόμενοι με τον αγώνα τους κατάφεραν σημαντικές επιτυχίες και υπογραφή ΣΣΕ όπως στην COSCO, στους οικοδόμους, στη "Μινέρβα" κ.α. Γνωρίζουμε επιπλέον ότι και η δική μας επιτυχία με τη σειρά της μπορεί να αποτελέσει παράδειγμα για άλλους εργαζόμενους».

Οπως λένε οι συνδικαλιστές, όλη αυτήν την πείρα θα έχουν την ευκαιρία να την συζητήσουν σε βάθος στην Πανελλαδική Σύσκεψη του ΠΑΜΕ στις 18 - 19 Ιούνη, στην οποία θα συμμετάσχουν το Συνδικάτο Μετάλλου και το Παράρτημα Σαλαμίνας.

Τέλος, όσον αφορά τη συνέχεια από εδώ και πέρα, ο Λεωνίδας σημειώνει ότι οι εργαζόμενοι θα αποφασίσουν τις επόμενες κινήσεις τους ανάλογα και με τη στάση της εργοδοσίας. «Παράλληλα θα συνεχιστεί η πυκνή δραστηριότητα με σκοπό να αγκαλιαστεί ο αγώνας από το σύνολο των εργαζομένων, να ανέβει ο βαθμός συμμετοχής τους, να εγγραφούν μέλη του Συνδικάτου και άλλοι εργαζόμενοι δυναμώνοντάς το, ώστε από ακόμα καλύτερη θέση να είναι το στήριγμα των αγώνων για την υπεράσπιση των εργατικών δικαιωμάτων, της αλληλεγγύης για να μη μείνει κανένας μόνος», καταλήγει.


ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ «E-FOOD» ΑΤΤΙΚΗΣ
Με στάση εργασίας απαντούν στην ένταση της εργοδοτικής επιθετικότητας

Στις 17 Ιούνη η κινητοποίηση με μοτοπορεία στα γραφεία της εταιρείας

Την προκήρυξη προειδοποιητικής στάσης εργασίας την Παρασκευή 17 Ιούνη (12 μ. έως 4 μ.μ.) και την οργάνωση μοτοπορείας στα γραφεία της εταιρείας αποφάσισε το Σωματείο Εργαζομένων «e-food» Αττικής, σε Γενική Συνέλευση που πραγματοποίησε το απόγευμα της Τρίτης.

Οπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, η επίθεση της εργοδοσίας συνεχίζεται με στόχο να προωθήσει το μοντέλο απασχόλησης του «συνεργάτη». Εξάλλου, ο αντεργατικός νόμος Χατζηδάκη προβλέπει τη δυνατότητα στις ψηφιακές πλατφόρμες να απασχολούν προσωπικό με συμβάσεις «παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών», στην ουσία απαλλάσσοντας την εργοδοσία από ασφαλιστικές εισφορές, Δώρα και επιδόματα, ψαλιδίζοντας εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα.

Τελευταίο κρούσμα της εργοδοτικής επιθετικότητας αποτελεί η πρόσφατη προσπάθεια της εταιρείας να αλλάξει τον τρόπο διαμόρφωσης του εργασιακού προγράμματος, ιδιαίτερα των μισθωτών με 4ωρη απασχόληση. Η εταιρεία μέχρι πρότινος διαφήμιζε τη δυνατότητα που έχουν οι διανομείς να επιλέγουν τις ώρες κατά τις οποίες θα εργαστούν, επιδιώκοντας να προσελκύσει όσο γίνεται περισσότερους διανομείς, να φτιάξει τον απαραίτητο στόλο και να ανταγωνίζεται τις άλλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες. Τώρα, όμως, καλεί τους 4ωρους να δουλέψουν με πρόγραμμα που διαμορφώνει η ίδια με βάση τις δικές της ανάγκες. Η πρακτική αυτή δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στους εργαζόμενους, η πλειοψηφία των οποίων απασχολείται και σε άλλες εργασίες, προκειμένου να εξασφαλίσουν ένα εισόδημα που να τους επιτρέπει να ζήσουν. Με τον τρόπο αυτό, ωθούνται είτε να παραιτηθούν είτε να αποδεχτούν να συνεχίσουν να δουλεύουν ως «freelancers», με το μοντέλο δηλαδή που θέλει να επεκτείνει η εταιρεία. Μάλιστα, σε αιτήματα διανομέων να μετατραπούν οι Συμβάσεις τους από 4ωρες σε 6ωρες ή 8ωρες η εταιρεία απαντά αρνητικά.

Στο έδαφος αυτό, οι εργαζόμενοι επικύρωσαν την πρόταση του Διοικητικού Συμβουλίου για την προκήρυξη στάσης εργασίας, με την απαίτηση να ανακληθεί η συγκεκριμένη απόφαση της εταιρείας. Παράλληλα, ανέδειξαν την ανάγκη να επανέλθουν οι προσλήψεις μισθωτών με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, καθώς τους τελευταίους μήνες οι νέες προσλήψεις γίνονται αποκλειστικά και μόνο με το καθεστώς του freelancer. Αναφέρθηκαν ακόμα στο αίτημα να δοθεί το δικαίωμα σε όσους δουλεύουν με 4ωρη απασχόληση να τροποποιήσουν τη σύμβασή τους σε πλήρους απασχόλησης.

Σοβαρό ζήτημα αποτελεί για τους διανομείς και η αποζημίωση για τα καύσιμα που καταναλώνουν. Το Σωματείο απαιτεί η αποζημίωση να υπολογίζεται με βάση τα πραγματικά χιλιόμετρα που διανύουν οι ντελιβεράδες και τα λίτρα βενζίνης που καταναλώνουν, ενώ η εταιρεία υπολογίζει τις αποστάσεις όχι με βάση το πραγματικό δρομολόγιο, αλλά σε... ευθεία γραμμή από το σημείο εκκίνησης του διανομέα μέχρι το σημείο παράδοσης. Το αποτέλεσμα είναι να αποζημιώνονται με μικρότερα ποσά από αυτά που δαπανούν, ενώ η εκτίναξη των τιμών στα καύσιμα κάνει το πρόβλημα ακόμα μεγαλύτερο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ