Κριτική για την παράσταση «Ματωμένα Χώματα» της Διδώς Σωτηρίου, σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη
Το προσωπικό αφήγημα γίνεται συλλογικό αφήγημα, που περνάει στην πλατεία μαζί με συμπεράσματα για το σήμερα. «Εσείς του κόσμου οι τρανοί, ακούσατε ποτέ τέτοια φωνή;», λέει ο αφηγητής διά στόματος Νικήτα Τσακίρογλου. `Η ακόμα, όταν ο άλλος Νικήτας, αυτός του έργου, λέει: «Κάντε πέρα κατεργαραίοι! Εφτασε η βάρδιά μου!», αφήνοντας υπόνοια για τη βάρδια της εργατικής τάξης στην εξουσία, σε μια περίοδο που το πρώτο εργατικό κράτος στον κόσμο είναι πραγματικότητα.
Κατά καιρούς, πολλές παραστάσεις που αναφέρονται στα ιστορικά γεγονότα του τόπου μας λειτουργούν εθιμοτυπικά, κατά κύριο λόγο ως «επέτειοι μνήμης». Στον αντίποδα, τα «Ματωμένα Χώματα», σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη, καθ' όλη τη διάρκεια της δίωρης παράστασης διερευνούν το «γιατί». Δεν ηρωοποιούν τους ανθρώπους, αλλά φέρνουν «ήρωες» και «κοινό» αντιμέτωπους με την επιλογή στάσης και τους οδηγούν στο να βγάλουν συμπεράσματα, να καταδείξουν τους ενόχους. Αναπόδραστα αυτοί οι ένοχοι δεν μπορεί να είναι άλλοι από την αστική τάξη και τους συμμάχους της, που κηρύσσει πολέμους και οδηγεί στην προσφυγιά πάνω από 1 εκατομμύριο ανθρώπους.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, όλες οι ερμηνείες είναι πλασμένες για να αναδείξουν τους ανθρώπους του μόχθου. Δεν υπάρχουν ηρωικές μορφές, παρά άνθρωποι, που μέσα από την ανάγκη της στιγμής και των αποφάσεων διαμορφώθηκε η συνείδησή τους. Η πίστη και η αφοσίωσή τους έγιναν οργή, αφού στο τέλος «ο κοσμάκης θα πληρώσει τα σπασμένα», όσο υπάρχει εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο στον κόσμο. Ο Μιχάλης Σαράντης (Μανώλης Αξιώτης), με μια ερμηνεία γεμάτη ενεργειακό βάθος και ρωγμές, δεν είναι ένας ήρωας που είναι πάνω από τους άλλους, αλλά μέσα από εκείνους παίρνει δύναμη. Επηρεάζεται από γνωστούς, φίλους, το οικογενειακό περιβάλλον, πιστεύει στη ζωή και συνταράσσεται από αυτήν. Ο Νικήτας Τσακίρογλου λειτουργεί παράλληλα στον ρόλο του αφηγητή και γίνεται η γέφυρα μεταξύ της γενιάς των ερμηνευτών και της δικής του, φέροντας στους ώμους του τη μακροχρόνια εμπειρία του. Ο Αντίνοος Αλμπάνης, ως «Νικήτας Δροσάκης», καταφέρνει να πραγματώσει το ιδεολογικό αντίβαρο του ήρωα σε μια δύσκολη σκηνή έντασης μέσα στα χαρακώματα. Οι υπόλοιποι ηθοποιοί, με τη λειτουργία του χορού, εναλλάσσονται παίζοντας αρκετούς ρόλους και δημιουργούν ένα ισχυρό ανσάμπλ χωρίς σκαμπανεβάσματα και ανισορροπίες. Ιδιαίτερος, σαν μέρος του συνόλου που εκπλήσσει ευχάριστα, είναι ο Αντώνης Τσιοτσιόπουλος, που έχοντας κατά κύριο λόγο τον ρόλο του παπά του χωριού, οδηγείται σε δύο υψηλής ερμηνευτικής αξίας μονολόγους στο τέλος του έργου. Ο ίδιος μαζί με τον σκηνοθέτη υπογράφουν τη διασκευή του έργου, που είναι προσεγμένη για την πιστότητα και τη λειτουργικότητά της. Πιστά τα κουστούμια και τα σκηνικά της Νατάσσας Παπαστεργίου, καθώς μεταφέρουν την αίσθηση της εποχής. Ευφυείς οι φωτισμοί του Βασίλη Κλωτσοτύρα, που εντάσσονται στον σχεδιασμό των βιντεοπροβολών χωρίς να τις ακυρώνουν. Ενδιαφέρουσα η μουσική του Κώστα Νικολόπουλου, η οποία, εκτελεσμένη ζωντανά από τον Αθηνόδωρο Καρκαφίρη και τον Βαγγέλη Παρασκευαΐδη, δίνει την αίσθηση της εσωτερικής μελωδίας του ήρωα και υπογραμμίζει τα εμπόδια και τις δυσκολίες όλης αυτής της διαδρομής.
Η παράσταση παίζεται σήμερα Πέμπτη στη Θεσσαλονίκη, στο Θέατρο Δάσους στις 21.30 και αύριο Παρασκευή στην Αθήνα, στο «Faliro Summer Theater» στις 21.30 (εισιτήρια από 15 ευρώ).
Ολα συμβαίνουν σε μια ευρωπαϊκή χώρα... δεν έχει σημασία ποια. Αλλωστε, κάθε ομοιότητα με πρόσωπα και γεγονότα είναι συμπτωματική... Το ξεκαθαρίζουν εξαρχής οι συντελεστές της παράστασης «Πάτα το κουμπί». Το έργο του Αγγελου Πυριόχου είναι μια πολιτική ιλαροτραγωδία. Σε μια πρωτεύουσα που θα μπορούσε να είναι η Αθήνα αλλά δεν είναι. Μια οικογένεια με όλα τα προβλήματα που έχουν όλες οι ελληνικές οικογένειες, αλλά δεν είναι μόνο αυτές γιατί η κρίση είναι παγκόσμια, προσπαθεί να ζήσει σε ένα σπίτι χωρίς ρεύμα, με μια κόρη που φτιάχνει μολότοφ, έναν πατέρα που είναι φτυστός ο... το κρατάμε μυστικό και μια μάνα του σχοινιού και της εκκλησίας. Τι μπορεί να συμβεί όταν ο «φτυστός» μπαίνει στο σπίτι όταν λείπει ο σωσίας του; Αλλάζει συνειδήσεις η αλαζονεία της εξουσίας; Και ποιος θα πατήσει το κουμπί;
Το Από Κοινού Θέατρο φέτος το καλοκαίρι υπόσχεται λυτρωτικό γέλιο με μια παράσταση σκηνοθετημένη από τον Παναγιώτη Μπουγιούρη.
Παίζουν: Ελένη Γερασιμίδου, Αντώνης Ξένος, Αγγελική Ξένου. Σκηνικά - κοστούμια: Από Κοινού. Μουσική επιμέλεια: Panos Tziniotis Sextet. Φωτισμοί: Γιώργος Ζιώγαλας. Βοηθός σκηνοθέτη - γραφιστικά: Κωνσταντίνος Καραγάνης. Εκτέλεση κοστουμιών: Ελένη Κομνηνού. Hair stylist: Ζωή Σκανδάμη.
Παραστάσεις: Παρασκευή - Σάββατο - Κυριακή στις 21.15, έως τις 28 Αυγούστου.
Γενική είσοδος 15 ευρώ, μειωμένο 10 ευρώ (φοιτητές, άνεργοι, ΑμεΑ, 65+, γκρουπ 10 ατόμων). Με το εισιτήριο προσφέρεται μπίρα ή αναψυκτικό. Ηλεκτρονική προπώληση στο viva.gr
Οι ίδιοι λένε ότι «κόντρα φύσηξε ο καιρός / κόντρα η εποχή» αλλά η πίστη τους στον άνθρωπο παραμένει ζωντανή. Σε αυτόν πιστεύουν και σε αυτόν απευθύνονται. Γι' αυτόν τραγουδούν και γι' αυτόν επιστρέφουν στη σκηνή το καλοκαίρι του 2022.
Ετσι, οι Πυξ Λαξ μάς σπρώχνουν έξω από το σπίτι ...πυξ λαξ και μας προσκαλούν σε ένα γιορταστικό καλοκαίρι στις συναυλίες τους. Επόμενος σταθμός στις 11/6 η Τεχνόπολη του δήμου Αθηναίων, ενώ η περιοδεία συνεχίζεται στην επαρχία: Καστοριά (17/6), Ιωάννινα (18/6), Κομοτηνή (19/6), Θεσσαλονίκη (21/6), Γιαννιτσά (22/6), Ρόδος (24/6), Κως (25/6), για να επιστρέψουν τον Ιούλη στο Βεάκειο του Πειραιά (26/7) και στο Κηποθέατρο Παπάγου (28/7).
Οι συναυλίες τους θα συνεχιστούν τον Αύγουστο στην επαρχία και σε νησιά, ενώ η περιοδεία θα κλείσει τον Σεπτέμβρη με τρεις συναυλίες στην Αυστραλία.
Με πλούσιο, πολυσχιδές και πολυεπίπεδο έργο, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου κατέχει μια κομβική θέση στον χώρο των σύγχρονων Ελλήνων συνθετών. Εχει συνθέσει μουσικά έργα για τον κινηματογράφο, το θέατρο και την τηλεόραση, όπερα, μουσική δωματίου και μουσική για μπαλέτο και έχει τιμηθεί με σημαντικά ελληνικά και διεθνή βραβεία.
Σημαντικό, ωστόσο, μέρος του έργου του Δημήτρη Παπαδημητρίου αποτελούν τα τραγούδια του. Τραγούδια αντιπροσωπευτικά των διαφορετικών τεχνοτροπιών και πηγών έμπνευσής του, τα οποία ερμηνεύθηκαν από σπουδαίους τραγουδιστές, αγαπήθηκαν πολύ από το κοινό και αποτελούν έως σήμερα σημείο αναφοράς στη νέα έντεχνη και λαϊκή μουσική.
Δίνοντας πάντοτε ιδιαίτερο βάρος στα λόγια των τραγουδιών, ο συνθέτης επανέφερε τη σπουδαία παράδοση της μελοποιημένης ποίησης στη νεότερη τραγουδοποιία, ενώ συνεργάζεται σταθερά με εξαίρετους στιχουργούς και ποιητές.
Το πρόγραμμα της συναυλίας περιλαμβάνει ένα πανόραμα του έργου του με τις μεγάλες επιτυχίες του. Θα παρουσιάσει επίσης για πρώτη φορά σε ζωντανό κοινό τραγούδια που στο διαδίκτυο έτυχαν πολύ μεγάλης υποδοχής, αλλά και κρυμμένα μαργαριτάρια που θα παιχτούν για πρώτη φορά σε συναυλίες.
Συμμετέχει 13μελές μουσικό σύνολο. Διεύθυνση ορχήστρας: Δημήτρης Παπαδημητρίου.
Σκηνοθεσία: Γιώργος Παλούμπης
Θεατρική προσαρμογή: Γιώργος Παλούμπης, Αντώνης Τσιοτσιόπουλος
Σκηνικά: Νατάσσα Παπαστεργίου
Φωτισμοί: Βασίλης Κλωτσοτήρας
Μουσική σύνθεση: Κώστας Νικολόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Γιώργος Λόξας
Οργάνωση παραγωγής: Χρυσαντίνα Κούλουμπου, Μικαέλα Καρή
Κοστούμια: Ελενα Γιαννίτσα, Νατάσσα Παπαστεργίου
Βοηθός σκηνογράφου: Μαρία Σιαβίκη
Βοηθός ενδυματολόγου: Τζούλια Κατζηλέλη
Διεύθυνση & εκτέλεση παραγωγής: Τάκης Γεώργας, Γιώργος Γεώργας
Επικοινωνία: Μαρία Αδαμοπούλου, Ελένη Λίλη, Χαρούλα Λώλη
Παραγωγή: Gr Entertainment World Ltd
Παίζουν: Νικήτας Τσακίρογλου, Μιχάλης Σαράντης, Αντίνοος Αλμπάνης, Θάνος Αλεξίου, Στέλιος Δημόπουλος, Μαρία - Νεφέλη Δούκα, Τζένη Κόλλια, Φώτης Λαζάρου, Δάφνη Λιανάκη, Ευθύμης Ξυπολιτάς, Παναγιώτα Παπαδημητρίου, Αντώνης Τσιοτσιόπουλος, Κώστας Φυτίλης, Aντώνης Χρήστου
Μουσικοί επί σκηνής: Αθηνόδωρος Καρκαφίρης & Βαγγέλης Παρασκευαΐδης