ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 20 Ιούλη 2022
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΥΝΤΡΙΒΗ «ΑΝΤΟΝΟΦ» ΣΤΗΝ ΚΑΒΑΛΑ
Νέα αναπάντητα ερωτήματα για φορτία όπλων στη Μεσόγειο και όχι μόνο

Συνεχίζονται οι επιχειρήσεις απομάκρυνσης πυρομαχικών

Από τις έρευνες στον τόπο της συντριβής στην Καβάλα

Eurokinissi

Από τις έρευνες στον τόπο της συντριβής στην Καβάλα
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η επιχείρηση απενεργοποίησης και απομάκρυνσης των διάσπαρτων πυρομαχικών που βρίσκονται στην περιοχή γύρω από τα συντρίμμια του ουκρανικού αεροσκάφους «Antonov» που συνετρίβη τη νύχτα του Σαββάτου κοντά στους Αντιφιλίππους Καβάλας, με θύματα το 8μελές του πλήρωμα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι 8 ομάδες του Τάγματος Εκκαθάρισης Ναρκοπεδίων Ξηράς (ΤΕΝΞ), με 56 άτομα προσωπικό, ελέγχουν ήδη την περιοχή σε ακτίνα έως και 1.000 μέτρων για πυρομαχικά, τα οποία απενεργοποιούν και σε περιπτώσεις που κρίνεται αναγκαίο θα προχωρούν σε ελεγχόμενες εκρήξεις. Στο σημείο συνεχίζεται και η παρουσία δυνάμεων της Πυροσβεστικής.

Από την πλευρά του, ο δήμος Παγγαίου κάλεσε όλους τους κατοίκους που κινούνται στην περιοχή γύρω από το αεροπορικό δυστύχημα αν εντοπίσουν πυρομαχικά να ειδοποιήσουν αμέσως τον δήμο (τηλ. επικοινωνίας 693.610.8070) ή την αστυνομία.

Η περιοχή γύρω από το σημείο συντριβής του αεροπλάνου θα παραμείνει αποκλεισμένη, έως ότου ολοκληρωθεί η επιχείρηση του ΤΕΝΞ, ενώ ανησυχία προκαλεί το ενδεχόμενο στην περιοχή να υπάρχουν και πυρομαχικά που βρέθηκαν από τις εκρήξεις κάτω από την επιφάνεια της γης.

Ο αποκλεισμός της αγροτικής περιοχής έχει προκαλέσει μεγάλο προβληματισμό μεταξύ των αγροτών για την τύχη της παραγωγής και των καλλιεργημένων εκτάσεων.

Οπως δήλωσε ο δήμαρχος Παγγαίου, «δυστυχώς όλες αυτές οι σοδειές έχουν καταστραφεί, δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Εξάλλου, από όπου περνάνε οι ομάδες των πυροτεχνουργών είναι λογικό ότι καταστρέφουν τις σοδειές προκειμένου να ερευνήσουν το έδαφος. Οπότε, το μεγάλο ερώτημα που ανακύπτει είναι από ποιον φορέα και πώς θα αποζημιωθούν οι παραγωγοί. Το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν μπορούν να αποζημιωθούν από τον ΕΛΓΑ. Οπότε από μέρους του δήμου θα προσφέρουμε κάθε δυνατή βοήθεια και θα κινήσουμε εκείνες τις διαδικασίες προκειμένου να μπορέσουν οι αγρότες της περιοχής να αποζημιωθούν το συντομότερο δυνατόν από τον φορέα που θα αποφασιστεί από τις εμπλεκόμενες αρχές».

Το «Αντόνοφ» ερχόταν συχνά στην Ελλάδα

Το συγκεκριμένο αεροσκάφος, όπως προκύπτει από νέα δημοσιεύματα και τη βάση δεδομένων ιστοσελίδας παρακολούθησης πτήσεων, είχε προσγειωθεί δύο φορές τον τελευταίο μήνα σε ελληνικό αεροδρόμιο.

Συγκεκριμένα, το «Antonov» προσγειώθηκε δύο φορές στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου στις 7 και 17 Ιούνη, όπου και παρέμεινε και τις δύο φορές για περίπου 1 ώρα, πράγμα που καταδεικνύει πως η στάση του στην Ελλάδα αποτέλεσε τράνζιτ σταθμό των δύο αυτών ταξιδιών. Την πρώτη φορά πέταξε πάνω από τα σύνορα Αλγερίας - Τυνησίας, χωρίς να προκύπτει το αεροδρόμιο από το οποίο είχε ξεκινήσει και στη συνέχεια κατευθύνθηκε στο Τελ Αβίβ. Στη δεύτερη προερχόμενο από Παρίσι με σταθμό το Ηράκλειο κατευθύνθηκε στις 11 το βράδυ νοτιοανατολικά, όμως το τελευταίο στίγμα του είναι πάνω από το Λιβυκό Πέλαγος, κάπου μεταξύ της Κρήτης και των ακτών της Βόρειας Αφρικής.

Τόσο το αεροδρόμιο του Τελ Αβίβ στο Ισραήλ όσο και αυτό του Μπουργκάς στη Βουλγαρία αποτελούν συχνούς προορισμούς για τα αεροσκάφη της ουκρανικής εταιρείας «Meridian», η οποία συνεργάζεται στενά με το ΝΑΤΟ στη μεταφορά στρατιωτικών φορτίων. Ενα ακόμη από τα 3 εναπομείναντα αεροσκάφη του στόλου της εταιρείας προσγειώθηκε στα δύο αυτά αεροδρόμια στις 15 και 17 Ιούλη αντίστοιχα.

Οι ...περίεργες διαδρομές των εμπόρων όπλων

Ταυτόχρονα, δημοσιεύματα ενισχύουν τα ερωτήματα τόσο για το φορτίο που μετέφερε το «Αντόνοφ» που συνετρίβη όσο και για τον τελικό προορισμό του. Χαρακτηριστικές είναι οι αναφορές της αμερικανικής εφημερίδας «The New York Sun» για πιθανή μεταφορά όπλων προς τη λιβανέζικη «Χεζμπολάχ», που επικαλείται και πληροφορίες της ρωσικής «Komsomolskaya Pravda», η οποία μιλάει για αντιαρματικά NLAW προς πώληση στη «Χεζμπολάχ». Ιδιες αναφορές υποστηρίζουν πως το φορτίο είχε πωληθεί από έναν εκπρόσωπο της ουκρανικής στρατιωτικής υπηρεσίας πληροφοριών στη στρατιωτική πτέρυγα της «Χεζμπολάχ» και πως η συμφωνία, αξίας περίπου 9 εκατομμυρίων δολαρίων, πραγματοποιήθηκε «μέσω σερβικής ομάδας οργανωμένου εγκλήματος που ειδικεύεται στο λαθρεμπόριο όπλων».

Την ίδια ώρα σερβικά δημοσιεύματα αναφέρονται και στην εταιρεία «Valir» που πούλησε τα οπλικά συστήματα, τα οποία μετέφερε η ουκρανική μεταφορική εταιρεία «Meridian». Επίσημα, ιδιοκτήτης της εμφανίζεται ο Μλάντεν Μπογκντάνοβιτς. Τα ΜΜΕ του Μαυροβουνίου δηλώνουν ότι ο Μπογκντάνοβιτς είναι μόνο ο τύποις ιδιοκτήτης και πίσω βρίσκεται ο Σλόμπονταν Τέσιτς, γνωστός λαθρέμπορος όπλων, που είναι στη λίστα κυρώσεων των ΗΠΑ. Η «Valir» ιδρύθηκε το 2019, μόλις δεκαπέντε μέρες αφότου οι Αμερικανοί αύξησαν τις κυρώσεις κατά του Τέσιτς. Η εταιρεία είναι νέα, αλλά ήδη ενεργεί ως συνεργάτης πολλών μεγάλων επιχειρήσεων της αμυντικής βιομηχανίας. Τα έσοδά της το 2020 εμφανίζονται να είναι 1,5 δισεκατομμύρια και το 2021 6,5 δισ. Επίσης, το 2019, κάποιος Στέφαν Τσούπκοβιτς συμμετείχε στην έναρξη της εταιρείας με το ευτελές ποσό των 100 δηναρίων. Στο εμπορικό μητρώο της Σερβίας αναφέρεται και ως εκπρόσωπος της «Elvante LTD», διευθυντής της οποίας ήταν ο Γκόραν Αντριτς που φαίνεται να είναι ένας από τους συνεργάτες του Τέσιτς, επίσης στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ. Ο Τσούπκοβιτς εκπροσωπεί μια άλλη εταιρεία που συνδέεται έμμεσα με τον Τέσιτς, τη «Lusor», και η νομική της διεύθυνση είναι η ίδια με αυτή της «Elvante LTD». Σύμφωνα με σερβικά μέσα ενημέρωσης, ο πραγματικός ιδιοκτήτης της «Lusor» είναι υπήκοος Υεμένης με σερβικό διαβατήριο, επίσης κοντά στον Τέσιτς. Πάντως, παρά το γεγονός ότι ο Τέσιτς και οι επιχειρήσεις του βρίσκονται επίσημα υπό κυρώσεις, σε ενάμιση χρόνο, η «Valir» εξήγαγε, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, σχεδόν 250 τόνους σερβικών όπλων στις ΗΠΑ.


ΤΟΜΕΑΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΑΒΑΛΑΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
Μέτρα για την ασφάλεια και την αποζημίωση των κατοίκων

Σε ανακοίνωσή της η ΤΕ Καβάλας του ΚΚΕ, για το δυστύχημα με το ουκρανικό «Αντόνοφ» στην περιοχή, αναφέρεται τόσο στις γεωστρατηγικές διαστάσεις της μεταφοράς οπλικών συστημάτων όσο και στην άμεση ανάγκη να ληφθούν όλα τα μέτρα για την ασφάλεια των κατοίκων και την αποζημίωση για τις τεράστιες ζημιές που προκλήθηκαν.

Σε αυτή σημειώνει:

«Καθώς περνούν τα 24ωρα από το τραγικό περιστατικό της συντριβής του αεροσκάφους στην περιοχή μας και τον χαμό του 8μελούς πληρώματός του, η ανησυχία και τα εύλογα ερωτήματα των κατοίκων, αντί να μειώνονται, δικαιολογημένα αυξάνουν. Η ελάχιστη ευθύνη της κυβέρνησης είναι να ενημερώσει υπεύθυνα τον λαό.

Σε ένα διεθνές σκηνικό πολέμου, στον οποίο έχει άμεση εμπλοκή η χώρα μας με την ευθύνη της κυβέρνησης και των κομμάτων του "ευρωατλαντικού τόξου", που συνοδεύεται από μια τεράστιων διαστάσεων μεταφορά - με διάφορους τρόπους και διαδικασίες - επικίνδυνων οπλικών συστημάτων, απαιτούνται απαντήσεις:

- Για το φορτίο, που επισήμως φέρεται να είναι εκπαιδευτικά πυρομαχικά, αλλά ευρήματα και μαρτυρίες δείχνουν όψεις επιχειρησιακών. Είναι χαρακτηριστικές οι δημοσιευμένες πληροφορίες πως η ιδιοκτήτρια εταιρεία του αεροσκάφους συνεργάζεται στενά με το ΝΑΤΟ και τον ΟΗΕ για την επείγουσα παράδοση στρατιωτικών υλικών.

- Για τη διαδρομή, αφού από αλλού δηλώνεται ως προορισμός η Ιορδανία, αλλού το Μπαγκλαντές, ενώ τα προηγούμενα 24ωρα το αεροσκάφος φαίνεται να έκανε δρομολόγια στην Αγκυρα, από το Μπουργκάς της Βουλγαρίας και την Οστράβα της Τσεχίας προς την Ρζεσζόφ της Πολωνίας (που αποτελεί κόμβο των αμερικανικών δυνάμεων για τη μεταφορά στρατιωτικής βοήθειας προς την Ουκρανία).

- Για τους χειρισμούς που προτάθηκαν, αφού από τύχη το αεροσκάφος δεν κατέπεσε σε κατοικημένη περιοχή ή και σε βιομηχανικές εγκαταστάσεις, ενώ αντίστοιχοι και μεγαλύτεροι κίνδυνοι θα προκαλούνταν αν είχε επιλεγεί το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης.

Παράλληλα η κυβέρνηση οφείλει να προχωρήσει άμεσα:

Σε όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ασφάλεια των κατοίκων της περιοχής, δεδομένου του επικίνδυνου φορτίου και της διασποράς του.

Στη λήψη άμεσων μέτρων προστασίας της υγείας με όλους τους απαραίτητους ελέγχους και μετρήσεις που απαιτούνται τόσο στο έδαφος όσο και στον αέρα. Ιδιαίτερα να μελετηθούν οι επιπτώσεις στον υδροφόρο ορίζοντα, στα τρόφιμα γεωργικής ή ζωικής παραγωγής.

Στην αποζημίωση της καταστραμμένης παραγωγής από το ατύχημα, αλλά και των πιθανών καταστροφών που θα επιφέρει η απαγόρευση της μετακίνησης των αγροτών στα χωράφια τους για όσο απαιτηθεί.

Στις αναγκαίες μελέτες και αποζημιώσεις σε περίπτωση που οι έλεγχοι και οι έρευνες καταλήξουν σε συνολικότερη απαξίωση του εδάφους και των χωραφιών λόγω μόλυνσης του υπεδάφους. Χρειάζεται να μελετηθούν τα αποτελέσματα από την καύση των εκρηκτικών, αλλά και των πλαστικών και μεταλλικών υλικών του αεροσκάφους, η έκλυση ουσιών και η τοξικότητά τους».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ