ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 15 Ιούλη 2001
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Η ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Τι κάνει νιάου, νιάου;

Κύριε Φ.Π., της «Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας», σου ζητάμε βαθιά συγνώμη και υποσχόμαστε ότι στο μέλλον, πριν βγάλουμε οποιαδήποτε ανακοίνωση, πριν εκφράσουμε οποιαδήποτε κρίση, τόσο για τα σημαντικά όσο και για τα δευτερευούσης σημασίας ζητήματα, να επικοινωνούμε απαραιτήτως μαζί σου... για τα περαιτέρω. Ο,τι μας πεις εσύ, αυτό και θα κάνουμε. Θα ακολουθούμε κατά γράμμα τις εντολές σου. Είδες σε τι μέγα λάθος και σε τι κάκιστες κρίσεις οδηγηθήκαμε, για το κίνημα κατά της παγκοσμιοποίησης, αφού, οι απερίσκεφτοι, δε σε είχαμε συμβουλευτεί; Καλοσύνη σου, βέβαια, που μας αναγνωρίζεις ότι, έστω και αργά, εκσυγχρονιστήκαμε! Και όχι μόνο θα πάμε στη Γένοβα και θα λάβουμε μέρος στις εκδηλώσεις, αλλά τα μέλη μας θα φοράνε και μπλουζάκι με το σύνθημα «ΡΑΜΕ», γραμμένο μάλιστα αγγλιστί, όπως λες!

Εσύ, κύριε Φ.Π., σε σύγκριση με τον κύριο Γιώργο Λεονταρίτη, που γράφει το αφιέρωμα για την ΕΔΑ στα «Νέα», είσαι ένας... άγγελος. Εκείνος να δεις αντικομμουνισμό. Σε δευτερόλεπτα το μαύρο γίνεται άσπρο και το αντίστροφο στα γραπτά του. Αφού στο τέλος αναρωτιέσαι: ποιος - και γιατί - τον έβαλε να γράψει τέτοιο «αφιέρωμα» σήμερα; Εχουν γραφτεί τόσα και τόσα ενάντια στο Κου-Κου-Ε, γιατί δεν έμπαινε και αυτός κατευθείαν στο ψητό; Να έλεγε για ξενοκίνητο κόμμα που ποτέ δεν ήθελε την ενότητα, γιατί δεν το άφηναν οι Ρώσοι - και όλα τα άλλα, που διαθέτει η γνωστή αντικομμουνιστική αποθήκη. Με τέτοια ερμαφρόδιτα γραπτά, όπως αυτά του αφιερώματος ή τα δικά σου «αστειάκια», πώς θα περάσετε δίπλα στους μεγάλους του αντικομμουνισμού; Μπέστε, κύριοι - κατευθείαν - στο ψητό. Πετάτε τις μάσκες να δούμε τις εσωτερικές ομορφιές σας. Μην κρύβεστε! (Γιατί δεν μπορείτε να κρυφτείτε).

Ο καθένας (και εσείς πρώτοι, βέβαια) γνωρίζει πως δεν είναι η άγνοια που στραβώνει την πένα σας. Γιατί ακόμα και οι πέτρες σε τούτο τον τόπο ξέρουν πως δεν υπήρξε φωνή διαμαρτυρίας και να έλειπε το Κου-Κου-Ε από τη σύναξη. Ο καθένας γνωρίζει πως η ΕΔΑ δεν έπεσε από το φεγγάρι, ούτε ήταν δημιούργημα του Αλφα ή του Βήτα πολιτικού. Το Κου-Κου-Ε τράβηξε το μεγαλύτερο κουπί τόσο στο στήσιμο όσο και στη συνέχεια. Οπως έγινε και πρόσφατα με το Συνασπισμό, άλλωστε...

Ο καθένας, επίσης, γνωρίζει πως σε εποχές που οι πάντες είχαν παραδοθεί στην αυταπάτη της παγκοσμιοποίησης και στην ηδονή της οικονομίας της αγοράς ή είχαν κλειστεί στα σπίτια τους μοιρολογώντας, πρώτοι οι κομμουνιστές, ανά τον κόσμο - και φυσικά πρώτο το Κου-Κου-Ε στην πατρίδα μας - κράτησαν την υπόθεση της αντίστασης ανοιχτή. Κατήγγειλαν τη λαίλαπα που ερχόταν... Συγκρούστηκαν με την αστυνομία. Εχυσαν για μια ακόμα φορά το αίμα τους.

Δεν είδαμε κανένα γραπτό σας να παροτρύνει τον κόσμο να σταθεί στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και να εμποδίσει τα ΝΑΤΟικά στρατεύματα να περάσουν για τη Γιουγκοσλαβία. Το Κου-Κου-Ε ήταν εκεί. Εκεί ήταν και στην υποδοχή του Κλίντον. Εκεί και στην υπόθεση του Οτσαλάν. Εκεί και στα «λευκά κελιά». Εκεί και στα διάφορα - και διαφορετικά - Νταβός. Εκεί και στις συμφωνίες της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης. Εκεί στις διάφορες - και διαφορετικές - πόλεις της Ευρώπης όπου η παγκοσμιοποίηση έπλεκε τα δίχτυα της. Εκεί, μπροστά και πρώτο στους λαϊκούς και διεθνιστικούς αγώνες. Εκεί, στους δρόμους, καταγγέλλοντας τον πόλεμο. Υπερασπίζοντας το απαραβίαστο των συνόρων. Περπατώντας δίπλα - δίπλα με τους απεργούς, με τους συνταξιούχους, με τους μετανάστες, με τους φοιτητές, με τους μαθητές... Εκεί, ενάντια σε όλες τις εκφάνσεις της παγκοσμιοποίησης. Ενάντια σε όλες τις επιθέσεις του καπιταλισμού.

Τώρα, τι να σας πω; Να σας καλέσω να δείξετε σεβασμό στην αλήθεια; Να σας ζητήσω να σταματήσετε να βγάζετε αφρούς; Αυτά είναι ψιλά γράμματα για εσάς. Επάγγελμά σας είναι η διαστρέβλωση και η συκοφαντία. Επάγγελμά σας είναι να μετατρέπετε τους πολιτικούς συλλογισμούς σε πολιτική καχυποψία. Και να μεροληπτείτε, βέβαια. Και είναι τέτοιο - και τόσο - το πάθος σας που δεν παίρνετε κανένα μέτρο, δεν κρατάτε κανένα πρόσχημα.

Εσύ, κ. Φ.Π., για παράδειγμα, στην ίδια σελίδα της εφημερίδας, την ίδια μέρα, αναφέρεις τη συμμετοχή του ΣΥΝ στις εκδηλώσεις της Γένοβα, κάνοντας βεβαίως (και γιατί όχι;) ευμενή σχόλια. Κανένας ψόγος για εκείνους. Ακόμα και το σύνθημα, κάτω από το οποίο θα περπατήσουν οι «300 του ΣΥΝ», αναφέρεις με λεπτομέρεια - και καλά κάνεις. Ομως, αμέσως μετά (και για σύγκριση, βέβαια) ξεχύνεις όλο το φαρμάκι σου. Υπερασπιζόμενος, τάχα, το κίνημα κατά της παγκοσμιοποίησης, κατατροπώνεις το Κου-Κου-Ε.

Και εσύ, κ. Λεονταρίτη, και εσύ δεν κρατάς τα προσχήματα. Η «Μάχη» του Τσιριμώκου δεν είναι αξιόπιστος μάρτυρας για τις ιστορικές - αντικομμουνιστικές - αφηγήσεις σου. Τι κάνει νιάου, νιάου στα κεραμίδια, κύριοι; Φοβάμαι πως δεν είναι μόνον η γάτα!


Του
Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ


Η ελληνική οικογένεια αλλάζει

Τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα δίνεται όλο και περισσότερη έμφαση στο ρόλο της οικογένειας, που καλείται να υποκαταστήσει τις κοινωνικές υπηρεσίες. Αυτό διαπιστώνει και η κοινωνιολογική έρευνα. Στο πρόσφατο διεθνές συνέδριο που οργανώθηκε στο Πάντειο Πανεπιστήμιο από το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών και το Σύλλογο Ελλήνων Κοινωνιολόγων, η ερευνήτρια του ΕΚΚΕ Χάρις Συμεωνίδου επισήμανε τις επιπτώσεις της «παγκοσμιοποίησης» στη στήριξη που παρέχεται από την κοινωνία στις γυναίκες και την αποδυνάμωση του κράτους. Η τάση αυτή, τόνισε, θα οδηγήσει σε αποδυνάμωση της κοινωνικής πρόνοιας και θα ωθήσει περισσότερο τις γυναίκες στη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό. Ηδη, παρατήρησε, η γονική άδεια δεν πληρώνεται και οι κρατικοί παιδικοί σταθμοί για παιδιά κάτω των τριών χρόνων δεν καλύπτουν παρά μόνο το 3% των αναγκών. Ποιοι βοηθάνε τη μητέρα; Οι παππούδες και ιδίως οι γιαγιάδες, ενώ πολλές μητέρες έχουν σταματήσει να εργάζονται για να φροντίσουν τα παιδιά και τους ηλικιωμένους της οικογένειας... Οι νέοι πατέρες ασχολούνται σήμερα περισσότερο με τα παιδιά τους, αλλά απ' ό,τι έδειξε πρόσφατη έρευνα, από το 1983 δεν έχουν αλλάξει τα δεδομένα σ' ό,τι αφορά τη συμμετοχή τους στη δουλιά που χρειάζεται να γίνεται μέσα σε κάθε σπίτι.

Η έρευνα αυτή που έγινε πανευρωπαϊκά με το συντονισμό του Πανεπιστημίου του Τίλμπουργκ έδειξε ότι στην Ελλάδα η παραδοσιακή κατανομή των ρόλων των δυο φύλων εξακολουθεί να είναι πολύ ισχυρή. Οι άνδρες εξακολουθούν να εργάζονται σε διπλάσιο σχεδόν ποσοστό (88%) σε σύγκριση με τις γυναίκες (45%). Αντίστροφα, στο νοικοκυριό η συμμετοχή τους είναι εξαιρετικά περιορισμένη - έρχονται τελευταίοι σ' όλη την Ευρώπη μαζί με τους Ισπανούς. Οι γυναίκες κατά κανόνα απασχολούνται διπλάσιο χρόνο σε σύγκριση με τους άνδρες στη φροντίδα των παιδιών - και όταν αυτά είναι πολύ μικρά, τετραπλάσιο χρόνο - ενώ γενικότερα απασχολούνται τετραπλάσιο χρόνο στις δουλιές του νοικοκυριού, παρόλο που εργάζονται επαγγελματικά. Για παράδειγμα, σε μια οικογένεια που υπάρχει τουλάχιστον ένα παιδί ηλικίας κάτω των επτά ετών, οι γυναίκες συμμετέχουν με 37 (κατά μέσο όρο) ώρες εργασίας την εβδομάδα στις δουλιές του σπιτιού, ενώ οι άνδρες μόνο με οκτώ ώρες. Οσον αφορά τη φροντίδα των παιδιών, ο αντίστοιχος χρόνος απασχόλησης είναι 36 ώρες για τις γυναίκες και 17 για τους άνδρες.

Οι πιο μορφωμένες γυναίκες και όσες έχουν «καλύτερες» δουλιές τείνουν να εργάζονται συχνότερα από τις υπόλοιπες και να συμμετέχουν λιγότερο στις δουλιές του νοικοκυριού, γιατί αυτές τις κάνει κάποιο τρίτο πρόσωπο.

Εντυπωσιακό είναι ότι οι άνδρες που εκφράζονται θετικά υπέρ της συμμετοχής και των δυο φύλων στη μη αμειβόμενη εργασία στα πλαίσια της οικογένειας, στην πράξη κάνουν το αντίστροφο - δε συμμετέχουν! «Αυτό που έχει αλλάξει από το 1983 ως σήμερα, ανέφερε η Χάρις Συμεωνίδου, είναι ότι τότε οι άνδρες δήλωναν ευθαρσώς ότι δε θέλουν να συμμετέχουν και ότι δεν έχουν αντίρρηση να εργάζεται επαγγελματικά η σύζυγος, φτάνει να μην αλλάξει η συμμετοχή της στις οικογενειακές ευθύνες... Η έρευνα έγινε το 1999 με την ευθύνη της ίδιας ανάμεσα σε 3.048 γυναίκες και 1.026 άνδρες ηλικίας 18-49 χρόνων.

Οι «χαμένες» του διαζυγίου

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε και μια άλλη έρευνα που αφορούσε τις οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες για τις νοικοκυρές που πήραν διαζύγιο, μετά την ψήφιση - μεταρρύθμιση του Οικογενειακού Δικαίου, το 1983. Σύμφωνα με τη δόκτορα Ασπασία Τσαούση - Χατζή, δικηγόρο και κοινωνιολόγο, που έκανε διδακτορική διατριβή για το θέμα αυτό στο Πανεπιστήμιο του Σικάγου, οι συνέπειες του νόμου ήταν βαρύτατες για τις γυναίκες με μακρόχρονους παραδοσιακούς γάμους. Οι διαζευγμένες αυτής της κατηγορίας πέφτουν κάτω από τα όρια της φτώχειας, χωρίς καμιά στήριξη από το κράτος. Στους γάμους αυτούς με την πολλαπλή εξάρτηση της γυναίκας και το σαφή διαχωρισμό των ρόλων ανάμεσα στα δυο φύλα, οι γυναίκες που χωρίζουν δεν μπορούν να περιμένουν διατροφή από το σύζυγο εκτός και αν είναι άρρωστες ή ανίκανες για εργασία, αλλά και η συμμετοχή στα αποκτήματα των συζύγων μετά τη διάλυση του γάμου πολύ δύσκολα αποδεικνύεται. Χρειάζονται μακρόχρονοι δικαστικοί αγώνες, συνήθως για επτά χρόνια, και οικονομικές δυνατότητες - που δε διαθέτει η πλειοψηφία αυτών των γυναικών - για να βρουν το δίκιο τους. Τα συμπεράσματα αυτά εξάγονται από τη μελέτη εξακοσίων δικαστικών αποφάσεων και δείχνουν πως το κράτος δεν αναλαμβάνει τις ευθύνες του απέναντι σ' αυτές τις γυναίκες, που πολύ συχνά εγκατέλειψαν τη δουλιά γιατί δεν υπήρχε η κοινωνική στήριξη, η στήριξη της πολιτείας, ώστε να ανταποκριθούν στους πολλαπλούς ρόλους.

Η πτώση του εισοδήματος των νοικοκυρών που χωρίζουν υπολογίζεται σε 73%, ενώ στους άνδρες σημειώνεται 43% άνοδος. Η δικαστηριακή πρακτική έχει δείξει ότι ένας πολύ μικρός αριθμός γυναικών έχει ωφεληθεί από τη συμμετοχή στα αποκτήματα που προβλέπει ο νόμος. Γιατί;

Ισότητα στα χαρτιά

Σύμφωνα με την ερευνήτρια, οι δικαστές έχουν την τάση να εκλαμβάνουν ως ουσιαστική την τυπική ισότητα ανάμεσα στα δυο φύλα, ενώ η πραγματικότητα είναι διαφορετική στην καθημερινή ζωή. Ενας δεύτερος, εξίσου σημαντικός, παράγοντας είναι η αποτυχία τους να συλλάβουν σε όλες του τις διαστάσεις τον οικονομικό εξαναγκασμό που είναι σε θέση να επιβάλει ο οικονομικά ισχυρότερος σύζυγος εις βάρος της οικονομικά ασθενέστερης συζύγου - όπου από τη μια μεριά ο σύζυγος έχει συσσωρεύσει σημαντικά περιουσιακά στοιχεία, έχει εξασφαλίσει με την εργασία του σημαντικά εισοδήματα και κατέχει σημαντική κοινωνική θέση, ενώ από την άλλη η σύζυγος έχοντας επενδύσει αποκλειστικά στην ενδοοικογενειακή της απασχόληση, στερείται συνήθως περιουσίας, αδυνατεί εξαιτίας της μεγάλης πια ηλικίας της και της έλλειψης εξειδίκευσης να αναζητήσει μια θέση στην αγορά εργασίας και κινδυνεύει να χάσει την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη που δικαιούται από το σύζυγό της.

Πώς «βλέπουν» οι γυναίκες το γάμο;

Η άποψη των γυναικών για το θεσμό του γάμου ήταν το θέμα έρευνας που πραγματοποίησε η Τίνα Κακλαμάνη από το Τμήμα Κοινωνικής Διοίκησης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης ανάμεσα σε γυναίκες που κατοικούν σε αστική περιοχή, έχουν την εμπειρία του γάμου και της τεκνοποίησης και εργάζονται.

Στην Ελλάδα, όπως και στις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ, παρουσιάζεται έντονο δημογραφικό πρόβλημα, ενώ ο αριθμός των γάμων όλο και λιγοστεύει. Στο πλαίσιο αυτών των μεταβολών, που έχουν σχέση με το πρότυπο της οικογένειας, η διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο οι γυναίκες αντιμετωπίζουν το θεσμό του γάμου έχει έναν ιδιαίτερα επίκαιρο χαρακτήρα. Σύμφωνα με τους παραδοσιακούς κανόνες και πρότυπα, πρωταρχικός ρόλος της γυναίκας είναι η μητρότητα και ο κατ' εξοχήν χώρος ανάπτυξης της δραστηριότητάς της η οικογενειακή εστία. Η επαγγελματική απασχόληση της γυναίκας γίνεται αποδεκτή αν οι παραπάνω λειτουργίες δε διαταράσσονται και η «συμβολή» της είναι αναγκαία βάσει των οικογενειακών αναγκών. Συνεπώς, το δικαίωμα της γυναίκας για εργασία δεν είναι κατακτημένο και ένα επάγγελμα που απαιτεί σημαντική επένδυση και αφοσίωση θεωρείται κίνδυνος για το γάμο και την οικογένεια.

Από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με τα σύγχρονα δεδομένα, ο ρόλος του παιδιού έχει γίνει πιο σημαντικός στη σύγχρονη οικογένεια και αποτελεί το κέντρο βάρους. Οι γονείς είναι αναγκασμένοι να αυξάνουν τις παροχές στα παιδιά λόγω αυξημένων απαιτήσεων, γεγονός που καθιστά το δεύτερο μισθό απαραίτητο. Μειώνουν τον αριθμό των παιδιών που κάνουν προκειμένου να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις για τη μόρφωσή τους και τις άλλες ανάγκες τους. Ετσι η γυναίκα βιώνει μια συγκρουσιακή κατάσταση: Την αντικειμενική οικονομική ανάγκη με τα συναισθήματα ενοχής σε συνδυασμό με τα παραδοσιακά πρότυπα του ρόλου της σαν μητέρας. Από τις γυναίκες που πήραν μέρος στην έρευνα: Σχετικά με τη φύλαξη των παιδιών, το 31% των γυναικών εργάζεται στο σπίτι, 24% φροντίζει για τα παιδιά άτομο της οικογένειας, 18% παιδικός σταθμός ή αμειβόμενο άτομο, ενώ στις υπόλοιπες περιπτώσεις ισχύουν λύσεις συνδυαστικές.

Τέλος, σχετικά με τις σχέσεις του ζευγαριού και την επαγγελματική απασχόληση της γυναίκας: 24% δήλωσαν ότι τα αντικειμενικά δεδομένα λειτουργούν αρνητικά, 16% ότι η συζυγική σχέση σήμερα διευκολύνει, 29% ότι η γυναίκα δικαιούται τη χειραφέτηση, ενώ 31% μίλησαν για τον αναντικατάστατο ρόλο της μάνας ως αντίβαρου στη στασιμότητα της συζυγικής σχέσης.


Αλίκη ΞΕΝΟΥ - ΒΕΝΑΡΔΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ