ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 22 Ιούλη 2001
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Η ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
«Επικίνδυνη αποστολή»

Ανοίγει το παράθυρο και αντί να μπει φως χύνεται μπροστά στα μάτια μας - και τα αυτιά μας - ένα απέραντο σκοτάδι. Ο δημοσιογράφος με αριθμητικές αλχημείες, υποστηριζόμενος από βουλευτή, προσπαθεί να πείσει πως οι οκτώ της Γένοβας είναι άτομα υπεράνω υποψίας. (Για το Ρώσο, κρατάει επιφυλάξεις, αφού, όπως λέει, αυτός δεν έχει εκλεγεί δημοκρατικά, όπως άλλοι)! Τι εκφράζουν οι 200.000 διαδηλωτές, ρωτάει: Τίποτα! Ενα ανύπαρκτο νούμερο, σε σύγκριση με τον πληθυσμό της Γης. Ενώ οι ηγέτες των πλουσιοτέρων χωρών του κόσμου είναι άτομα εκλεγμένα από εκατομμύρια ανθρώπους. Επομένως...

Μπράβο, κύριε Τζανετάκο! Μη φοβάστε, κανένας δε θα σας κατηγορήσει για απλουστεύσεις. Τα ελληνικά σας, άλλωστε, είναι κυριακάτικα. Η αποστολή που αναλάβατε είναι σύνθετη. Πρέπει να περπατάτε πάνω σε τεντωμένο σκοινί και παράλληλα να χαμογελάτε. Η παγκοσμιοποίηση έχει ανάγκη της συνηγορίας σας. Ιδιαίτερα, όταν αυτή γίνεται ντουέτο με τον Προκόπη Παυλόπουλο, της Νέας Δημοκρατίας.

Πάντως, ομολογώ, έχετε θάρρος. Δεν είναι εύκολη υπόθεση, σοβαρός άνθρωπος, όπως δείχνετε, να βγαίνετε στο παράθυρο και να σφυρίζετε αδιάφορα. Να κοιτάτε πέρα στο βάθος του χρόνου και να προβλέπετε πως η παγκοσμιοποίηση είναι η πεδιάδα του μέλλοντος. Και κάτω από τα παντζούρια σας να παρελαύνουν οι στρατιές των πεινασμένων, των απολυμένων, των άστεγων, των δυστυχισμένων. Αυτή και αν είναι «επικίνδυνη αποστολή»!

Ετσι που σας άκουγα να τραγουδάτε βραχνιασμένος, έφερα στο νου μου τα λόγια του Φίλμπι: «...δημοσιογράφοι αναλαμβάνουν να διαμορφώσουν την "κοινή γνώμη", άλλοτε εκθειάζοντας και άλλοτε συκοφαντώντας». Και αφού μπορεί να πείτε «ποιος νοιάζεται για τον Φίλμπι, αποδείχτηκε κομμουνιστής», θα σας συστήσω τον κ. Πασαλάρη, που το επανέλαβε - καθαρότερο αυτός - πριν κάμποσες μέρες. Μιλώντας, σε συνέντευξη (όχι σε παράθυρο), μίλησε για τον άθλιο ρόλο κάποιων δημοσιογράφων στη διαμόρφωση της «κοινής γνώμης».

Ετσι, λοιπόν, κύριε Τζανετάκο; (Ο κ. Παυλόπουλος έχει «βουλευτική ασυλία»). Αρχισαν τα ταμπούρλα; Θα δούμε και θα ακούσουμε πολλές εργολαβίες; Μας περιμένουν νέες ημέρες υψηλών μαθηματικών; Αφού στη Γένοβα δεν ήρθαν 3,5 δισεκατομμύρια άτομα, οι διαδηλωτές δεν έχουν την πλειοψηφία, σύμφωνα με τη λογική σας, έτσι δεν είναι; Και επομένως, «δε δικαιούνται να ομιλούν». Ενώ ο Μπους, για παράδειγμα, νομιμοποιείται, γιατί τον εξέλεξε ο αμερικάνικος λαός, έτσι δε λέτε;

Τώρα, μέσα στον κουρνιαχτό και το θόρυβο, ποιος να θυμηθεί ότι ο Αμερικανός Πρόεδρος βγαίνει, σχεδόν πάντα, από τη μειοψηφία του αμερικάνικου λαού. Οτι πλειοψηφεί ...μέσα στη μειοψηφία. Και ότι αυτός, τέλος πάντων, ακόμα και «δημοκρατικά εκλεγμένος», όπως λέτε, δε μιλάει στο όνομα των Αμερικανών, (που τον «νομιμοποίησαν», έστω και ...σχηματικά). Μιλάει - και αποφασίζει - στο όνομα του κόσμου. Ολόκληρου του κόσμου. Ακόμα και αυτών που διαδηλώνουν. Του δώσατε εσείς εξουσιοδότηση, κύριε Τζανετάκο; Του παραχωρήσατε το δικαίωμα να σας εκπροσωπεί και να ...φροντίζει το μέλλον σας;

Αριστίνδην αφεντικά, λοιπόν, οι οκτώ. Και κοντά τους ο στρατός και η αστυνομία. Και δίπλα τους οι σιδεράδες και οι οξυγονοκολλητές. Και τα ταχύπλοα. Και οι πύραυλοι. Και τα υποβρύχια. Και όλα αυτά για να προστατευτούν από την ...αγάπη του κόσμου. Και εσείς, μαζί και ο βουλευτής της Ν. Δημοκρατίας, να βαράτε χειροκροτήματα. Και γιορτινές τρομπέτες. Και να προσπαθείτε, με τα «μαθηματικά» σας και τους άλλους «σύγχρονους» πολιτικούς συλλογισμούς σας, να τους αποκαταστήσετε στα μάτια μας.

Δεν είναι η έκπληξη για τη στάση σας, που με κάνει να γράφω. Δε βλέπω να προδώσατε τίποτα από τα «πιστεύω» σας, ούτε εσείς ούτε ο βουλευτής. Απλώς, με την «ευκαιρία», θέλω να πω σε αυτούς που διαβάζουν - και ενδέχεται να σας ακούν - πως το «παιχνίδι άρχισε να χοντραίνει». Πως πρέπει να προσέχουνε τις καραμούζες που «σκάνε μύτη», δήθεν αστεία, δήθεν χαριτωμένα και με στρογγυλά ελληνικά για να πείθουν. Που χρησιμοποιούν, αυθαίρετα, μαθηματικούς όρους για να διαστρέφουν...

Στη Γένοβα δεν είναι μόνον η πλειοψηφία, που ζητάτε κ. Τζανετάκο, είναι το σύνολο της ανθρωπότητας, πώς δεν το βλέπετε; Εδώ γίνεται η «πρόβα τζενεράλε» των μελλοντικών συγκρούσεων, δεν το νιώθετε; Η Γένοβα απλώθηκε σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της Γης, γιατί το αποσιωπάτε; Και οι συγκρούσεις (αυτές δεν κρύβονται) έχουν μεταφερθεί σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της Γης, επίσης, οδοφράγματα έχουν στηθεί σε όλες τις πλατείες του κόσμου. (Και εσείς, και ο βουλευτής από κοντά, πέστε ότι θέλετε)!

Η αναστάτωση, πρέπει να ξέρετε, είναι μεταδοτική. Και ο κόσμος όταν υποφέρει δε σταματιέται με αφορισμούς δημοσιογράφων (και βουλευτών). Σε λίγο οι οκτώ, και μαζί τους, φυσικά, και οι υποτακτικοί τους, θα τραβήξουν οριστικά για τους ωκεανούς. Και θα λησμονηθούν από την ιστορία μεσοπέλαγα. Το μέλλον οπωσδήποτε θα 'ρθει από τα οδοφράγματα!


Του
Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ


Η υγεία και οι «άλλες»

Είναι «διαφορετικές». Εχουν διαφορετική αντίληψη για το σωματικό και ψυχικό πόνο, διαφορετικές συνήθειες υγιεινής, διατροφής, δοξασίες για τη γέννα, την έκτρωση, τη γονιμότητα και ό,τι άλλο αναφέρεται στις βιολογικές τους ιδιαιτερότητες, όπως σεξουαλικότητα, κύηση, θηλασμός, εμμηνόπαυση, γηρατειά κ.ά. Ομως έχουν τις ίδιες ανάγκες για προστασία της υγείας τους, όπως όλες οι γυναίκες... Μιλάμε για ένα τμήμα του πληθυσμού - το γυναικείο - που καταφεύγει στις δημόσιες υπηρεσίες υγείας και αντιπροσωπεύει το μισό του 15% των ανθρώπων που χαρακτηρίζονται σαν «διαφοροποιημένος πολιτισμικά πληθυσμός». Ανήκουν σε μειονότητες, είναι μετανάστριες, πρόσφυγες, γυναίκες με ελληνική υπηκοότητα, αλλά με διαφορετική πολιτισμική προέλευση όπως τσιγγάνες, Πομάκες, μουσουλμάνες.

Μια οδυνηρή προσαρμογή

Πόσο και πώς χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες Υγείας, έχουν πρόσβαση σ' αυτές; Πώς τις αντιμετωπίζουν και πώς αντιμετωπίζουν οι ίδιες τις υπηρεσίες που τους παρέχονται; Σ' αυτά και άλλα ερωτήματα απαντά μια πρόσφατη μελέτη της Βάσως Μαργαριτίδου, καθηγήτριας στα ΤΕΙ Υγείας, καρπός μακρόχρονης έρευνας.

Περιορισμένη είναι συχνά η πρόσβαση των γυναικών αυτών στις υπηρεσίες υγείας. Η μη γνώση της ελληνικής γλώσσας καθιστά επίσης συχνά επικίνδυνη τη χρήση φαρμάκων γιατί είναι σχεδόν αδύνατη η ανάγνωση και η κατανόηση των παρενεργειών.

Οι γυναίκες που χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες Υγείας συνήθως συμμορφώνονται με τις οδηγίες και τα θεραπευτικά μέσα, αν και εκ μέρους του προσωπικού Υγείας δεν είναι σπάνιο να υποβαθμίζονται οι ψυχολογικά ακραίες καταστάσεις που αντιμετωπίζουν αυτές οι γυναίκες: Η βίαιη ρήξη με το σύστημα φροντίδας που γνώριζαν ως τώρα δίνει θέση σε άμεσες αλλά ψυχοκαταπιεστικές προσαρμογές. Υπάρχει όμως σ' αυτό το οπτικό πεδίο μια χαραμάδα:

Η γυναίκα, η πολιτισμικά διαφοροποιημένη, με την εγκατάσταση στη χώρα μας συχνά απασχολείται σε οικιακές εργασίες και μ' αυτό τον τρόπο εισχωρεί σε πολλά πεδία της ζωής της Ελληνίδας. Γνωρίζει μια άλλη κατάσταση φροντίδας: Φάρμακα που βοηθούν να κοιμηθούμε, να μας κρατάνε ξύπνιους, κέντρα αδυνατίσματος, φάρμακα που ανακουφίζουν από την κατάθλιψη, ψυχοθεραπείες, την καισαρική τομή, τη νόμιμη έκτρωση κ.ά. Ετσι με έναν ομαλό τρόπο εκπαιδεύεται πώς διακινείται και πώς να «μανουβράρει» το σύστημα για την κάλυψη των αναγκών της. Η συχνή συνάντηση με άλλες γυναίκες όμοιας εθνικότητας ή θρησκείας αποτελεί κομβική πληροφόρηση, σε σημείο που συχνά ακολουθούν κοινές κινήσεις μέσα στο σύστημα Υγείας. Επισκέπτονται συλλήβδην το ίδιο νοσοκομείο, μαιευτήριο, γιατρό. Συνθέτουν έτσι και πάλι ένα νέο στερεότυπο που διατηρεί τη συνεκτικότητα και την κοινωνική σειρά.

Ανθρώπινη προσέγγιση

«Μέχρι σήμερα, παρατηρεί η ερευνήτρια, το σύστημα υγείας στην Ελλάδα φαίνεται να αντεπεξέρχεται στις ανάγκες του 15% του πληθυσμού που συμβαίνει να έχει πολιτισμική διαφορετικότητα.

» Ο κοινωνικός έλεγχος της άλλης εθνικότητας, της φυλής, του χρώματος, της θρησκείας της ΑΛΛΗΣ γυναίκας φαίνεται ότι στο χώρο του νοσοκομείου, από τη στιγμή που θα διαβεί την είσοδο, δεν υφίσταται.

«Πιστεύω ακράδαντα, τονίζει, ότι οι γιατροί και οι νοσηλευτές όχι σπάνια αφαιρούν τον πολιτικό χαρακτήρα του κοινωνικού ελέγχου κατά την εργασία τους. Ωστόσο γεννιέται μια "υπεροχή της επιστημονικής ιδεολογίας". Μέσα σ' αυτό το πλαίσιο συχνά διαφαίνεται ένας πυρήνας παράπλευρου "επιστημονικού ρατσισμού" που όμως δεν υποδηλώνει κατ' ανάγκη εχθρική ή απαξιωτική στάση εκ μέρους του προσωπικού των υπηρεσιών Υγείας. Δε μένει συνήθως χρόνος για κατανόηση, για επεξηγήσεις. Συχνά χαρακτηρίζονται ως "η καλή" και η "κακή ασθενής". Η "συμμορφούμενη" ή η "μη". Συχνά ακούς σχόλια ότι οι γυναίκες αυτές είναι υπεργόνιμες. Ψυχαναλυτικά προσεγγιζόμενη η άποψη μπορεί να εκφράζει την απειλή του πολλαπλασιασμού μιας άλλης ομάδας και στην καλύτερη περίπτωση, την επιθυμία ανανέωσης του πληθυσμού της χώρας μας, για όσους το δημογραφικό είναι μείζον εθνικό θέμα. Σε γενικές γραμμές όμως δεν παρατηρούνται ανισότητες ή αποκλεισμοί: θα λέγαμε ότι στην ιστορία της περίθαλψης της χώρας μας προέκυψε ένα νέο λειτουργικό μοντέλο άρρωστης - αρρώστου.

Ενας κρυφός κώδικας μεταξύ των λειτουργών Υγείας και των ΑΛΛΩΝ έχει αναπτυχθεί. Πέρα από τις ποσοτικές παραμέτρους που δεν εμφανίζουν κάποιο βαθμό ανισότητας μεταξύ των Ελληνίδων και των αλλοδαπών διαφοροποιημένων πολιτισμικά γυναικών στην Ελλάδα παρατηρείται καθυστέρηση στην προσέλευση στις υπηρεσίες Υγείας όχι μόνο για προληπτική φροντίδα, αλλά για θέματα γυναικείας υγείας, με αποτέλεσμα να συναντώνται ακραίες καταστάσεις ανασφαλούς μητρότητας και τοκετού.

Η θετική προσφορά...

Σε ό,τι αφορά στη νοσηλεία διαφοροποιημένων πολιτισμικά γυναικών με διάγνωση AIDS αυτή είναι κοινή με αυτή των Ελληνίδων. Το ποσοστό αφορά το 25% του συνόλου των ασθενών γυναικών με AIDS για τα έτη 1996-2000.

- Τι σημαίνουν όμως για το σύστημα Υγείας οι ανάγκες φροντίδας και περίθαλψης των πολιτισμικά διαφοροποιημένων γυναικών;

- Το 1999 οι δαπάνες νοσηλείας σε νοσοκομεία του ΕΣΥ ανασφάλιστων Αλβανών ανήλθαν στο ποσό των 3 δισ. 500 εκατομμυρίων δραχμών. Η δαπάνη για υπηρεσίες ΠΦΥ και νοσηλείας των γυναικών δεν μπορεί να αξιολογηθεί επακριβώς γιατί δεν τηρούνται ανάλογα στοιχεία. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το κόστος διενέργειας έκτρωσης γυναικών μιας εθνικότητας στο Γεν. Νοσοκομείο «Αλεξάνδρα» ανήλθε το 1999 σε 12 εκατομμύρια και αντιπροσωπεύει το 80% του συνόλου των εκτρώσεων που πραγματοποιήθηκαν στο ίδιο νοσοκομείο. Σχετικά με τους τοκετούς, το 29% του συνόλου όσων πραγματοποιήθηκαν αντιπροσωπεύει τοκετούς γυναικών μιας εθνικότητας εκτός της ελληνικής. Τα ίδια σχεδόν ποσοστά εμφανίζονται και για το 2000. Η δαπάνη που προκύπτει για τους τοκετούς για κάθε έτος ανέρχεται σε 200 εκατομμύρια δραχμές.

... και οι ελλείψεις

- Ποια είναι τα μέτρα που προτείνει η ερευνήτρια από την πλευρά του κράτους, ώστε να βελτιωθεί η πρόσβαση και φροντίδα αυτής της κατηγορίας των γυναικών από το δημόσιο σύστημα Υγείας;

- Ενα ευαίσθητο πολιτισμικά σύστημα Υγείας, υποστηρίζει, θα πρέπει να περιλαμβάνει στρατηγικού χαρακτήρα αρχές όπως: Η αρχή της επίτευξης της διαπολιτισμικής φροντίδας και της αναδιάρθρωσής της που βοηθούν τα υποκείμενα ν' αλλάξουν μοντέλα υγείας ή ζωής με παράλληλη διαφύλαξη των προτιμητέων από μέρους τους συνηθειών υγείας. Επίσης μια ευαίσθητη πολιτισμικά επικοινωνία των δομών του ΕΣΥ και της αυτοδιοίκησης με τους πολιτισμικά διαφοροποιημένους πληθυσμούς.

Η εκπαίδευση των λειτουργών Υγείας θα πρέπει να συμπεριλάβει στοιχεία διαπολιτισμικής Υγείας, προκειμένου να αποφεύγονται φαινόμενα ρατσισμού, τα οποία όμως δε συναντώνται προς το παρόν στη χώρα μας. Σημειώνουμε εδώ, επισημαίνει, ότι στο βασικό προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών των επαγγελμάτων Υγείας, αλλά και στην εκπαίδευση διαρκείας, δεν περιλαμβάνονται κεφάλαια για την πολιτισμική Υγεία, πέραν αυτών της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας και του Τμήματος Επισκεπτών Υγείας του ΤΕΙ. Οι τελευταίες (επισκέπτες Υγείας) αποτέλεσαν για το ΕΣΥ της Αγγλίας τους επαγγελματίες που προσανατόλιζαν το έργο τους, επισκεπτόμενες τα σπίτια με βάση τα κρατούντα ήθη - έθιμα για να επιτύχουν ένα ικανοποιητικό επίπεδο υγείας του πληθυσμού αυτού. Εχουν συμπεριλάβει και σήμερα στην επαγγελματική τους πρακτική και έχουν καθιερώσει έναν κώδικα επικοινωνίας. Στο προπτυχιακό πρόγραμμα των Επισκεπτών Υγείας μαθαίνουν να απελευθερώνονται από τη δική τους κουλτούρα, προκειμένου να διατηρήσουν την ακεραιότητα στη σχέση τους με τους μετανάστες. Μ' αυτό τον τρόπο η Αγγλία, πέραν της εξασφάλισης της άσκησης των δικαιωμάτων στην Υγεία και Πρόνοια εκ μέρους των πολιτισμικά διαφοροποιημένων πληθυσμών, πέτυχε καλύτερα αποτελέσματα στους δείκτες νεογνικής, βρεφικής και μητρικής θνησιμότητας, καθώς και στην κάλυψη όσον αφορά τα εμβόλια».

Χρειάζεται πρόληψη

Και ένα δικό μας σχόλιο: Αγνοια, κοινωνική απομόνωση και αποκλεισμός, φτώχεια, έλλειψη πληροφόρησης για τις υπηρεσίες που υπάρχουν δεν είναι τα μόνα εμπόδια για τις ΑΛΛΕΣ γυναίκες στην πρόσβαση προς στις υπηρεσίες Υγείας. Το κράτος αρκείται να επιστρατεύει τον εθελοντισμό, τις πρωτοβουλίες των πολιτών σπάνια τις ενισχύει και υποκαθιστά συχνά τις δικές του υποχρεώσεις με τη φιλανθρωπία. Είναι άλλωστε γνωστό ότι το προσωπικό στα δημόσια νοσοκομεία δε φτάνει ούτε για τις στοιχειώδεις ανάγκες και αν κάποιες απ' αυτές καλύπτονται, αυτό οφείλεται κυρίως στον «πατριωτισμό» και το φιλότιμο των νοσηλευτών. Στο μέλλον, οι ανάγκες φροντίδας της υγείας θα πολλαπλασιαστούν αφού δεν υπάρχει πρόληψη - ενώ ήδη οδεύουμε προς μία πολυπολιτισμική κοινωνία. «Γιατρειά» για όλ' αυτά δεν είναι η περικοπή των κοινωνικών υπηρεσιών, αλλά η ενίσχυσή τους από την πολιτεία... Κι όμως οι αντίστοιχες παροχές μειώνονται, υποβαθμίζονται, περικόπτονται για ντόπιους ή μη.


Αλίκη ΞΕΝΟΥ - ΒΕΝΑΡΔΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ